M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

marchr
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 apr 2022 13:18

M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av marchr »

Såg denna nyhet idag.

Kan någon maila denna tomte som tydligen fortfarande bor under en sten och förklara allt det som är fel i nyheten.

https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Att det skulle kosta 25:- milen att köra elbil vid laddning publikt är helt vansinnigt fel. Även om jag skulle betala 8 kr kwh när jag laddar min tesla skulle det ändå endast kosta ca 14kr per mil.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Tellus »

:lol:
IMG_6333.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Banane »

marchr skrev: 29 sep 2023 08:18
Såg denna nyhet idag.

Kan någon maila denna tomte som tydligen fortfarande bor under en sten och förklara allt det som är fel i nyheten.

https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Att det skulle kosta 25:- milen att köra elbil vid laddning publikt är helt vansinnigt fel. Även om jag skulle betala 8 kr kwh när jag laddar min tesla skulle det ändå endast kosta ca 14kr per mil.
Det finns massor av förutsättningar där en dieselbil blir billigare. Det är inte svart/vitt.

De som säger att en elbil alltid blir billigare ljuger eller är så indoktrinerad att hen slutat tänka.

Edit: Och nu läste jag artikeln som är skriven av en trött gubbe och innehåller massor av fördomar och fel. So well.. Vet inte vad jag ska tycka om det. Värdeminskning och räntekostnad är den stora grejen.
marchr
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 apr 2022 13:18

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av marchr »

Banane skrev: 29 sep 2023 08:52
marchr skrev: 29 sep 2023 08:18
Såg denna nyhet idag.

Kan någon maila denna tomte som tydligen fortfarande bor under en sten och förklara allt det som är fel i nyheten.

https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Att det skulle kosta 25:- milen att köra elbil vid laddning publikt är helt vansinnigt fel. Även om jag skulle betala 8 kr kwh när jag laddar min tesla skulle det ändå endast kosta ca 14kr per mil.
Det finns massor av förutsättningar där en dieselbil blir billigare. Det är inte svart/vitt.

De som säger att en elbil alltid blir billigare ljuger eller är så indoktrinerad att hen slutat tänka.

Edit: Och nu läste jag artikeln som är skriven av en trött gubbe och innehåller massor av fördomar och fel. So well.. Vet inte vad jag ska tycka om det. Värdeminskning och räntekostnad är den stora grejen.
Och jag skrev inte att "elbil alltid blir billigare". Jag skrev att: påstå att det kostar 25:- milen att ladda elbil publikt är vansinnigt. Förstår såklart att det alltid finns en gråskala men just denna nyhet anser jag drar det till absurdum.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Franz »

Enda gången Mikael var i Göteborg...
Jag var på besök i Göteborg en dag. Jag åt frukost på ett café för 115:-, lunchrestaurangen kostade 150 kr och sedan åt jag middag för 1500. Det blir ju 1 765:- i matkostnader per person och dag!! En familj på fyra personer behöver alltså lägga över 200 000:- i månaden bara på mat om de bodde i Göteborg och folk tycker det är dyrt i Stockholm.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av taliz »

Även om det mesta är tröttsamt raljerande så finns det ju en liten poäng.
Laddpriserna har verkligen stuckit i höjden.
Rena rama ockerpriser i många fall IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av jonasl »

Jag tycker alltid det är roligt att någon som inte kör elbil (eller Tesla) ska berätta för oss som gör det vad det kostar och hur det fungerar. Eller snarast vad dyrt och dåligt det är.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av GustavE »

Många pratar om att ladda hemma så blir det billigt. Även om man kan ladda hemma så blir det väldigt dyrt om man kör långt och mycket så man måste ladda tex 70% på publik laddning.
Fram tills Elli och MER höjde sina priser så sanslöst som man gjorde var det samma kostnad för mig att köra elbil med värdeminskning som bensinbil utan värdeminskning. Så är det absolut inte längre.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Niklas Z »

GustavE skrev: 29 sep 2023 13:12
Många pratar om att ladda hemma så blir det billigt. Även om man kan ladda hemma så blir det väldigt dyrt om man kör långt och mycket så man måste ladda tex 70% på publik laddning.
Fram tills Elli och MER höjde sina priser så sanslöst som man gjorde var det samma kostnad för mig att köra elbil med värdeminskning som bensinbil utan värdeminskning. Så är det absolut inte längre.
Vad menar du med väldigt dyrt? Jag kör långt med bilen. Bland annat en bilsemester på kontinenten på nästan 600 mil i somras. Den hade definitivt inte blivit billigare med en ICE-bil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 254
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Holve »

GustavE skrev: 29 sep 2023 13:12
Många pratar om att ladda hemma så blir det billigt. Även om man kan ladda hemma så blir det väldigt dyrt om man kör långt och mycket så man måste ladda tex 70% på publik laddning.
Fram tills Elli och MER höjde sina priser så sanslöst som man gjorde var det samma kostnad för mig att köra elbil med värdeminskning som bensinbil utan värdeminskning. Så är det absolut inte längre.
Fast är det vanligt att man kör 70% snabbladdning?

Om man laddar fullt hemma så har man typ 30-40 mil räckvidd.
Är det många som kör så mycket att 30-40 mil är 30% av det du kör?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av tor-ake »

Coolt att man kan ladda en mercedes laddhybrid på CCS och dubbelcoolt att den har 30kWh batteri så att man faktiskt kan åka en bit.

Men om man köpt en så'n så har man ju mercedes laddabonnemang så det kostar bara 2,88kr/kWh på ionity således 9kr/mil vilket lär vara betydligt billigare än diesel.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
niklas12
Inlägg: 2544
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av niklas12 »

Holve skrev: 29 sep 2023 13:16
GustavE skrev: 29 sep 2023 13:12
Många pratar om att ladda hemma så blir det billigt. Även om man kan ladda hemma så blir det väldigt dyrt om man kör långt och mycket så man måste ladda tex 70% på publik laddning.
Fram tills Elli och MER höjde sina priser så sanslöst som man gjorde var det samma kostnad för mig att köra elbil med värdeminskning som bensinbil utan värdeminskning. Så är det absolut inte längre.
Fast är det vanligt att man kör 70% snabbladdning?

Om man laddar fullt hemma så har man typ 30-40 mil räckvidd.
Är det många som kör så mycket att 30-40 mil är 30% av det du kör?
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av jonasl »

niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
niklas12
Inlägg: 2544
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av niklas12 »

jonasl skrev: 29 sep 2023 13:49
niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Franz »

niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
jonasl skrev: 29 sep 2023 13:49
niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.
Egentligen är det mer intressant hur bilägare bor snarare än hur folk i allmänhet bor. När jag bodde i lägenhet behövde jag inte bil på samma sätt men nu när jag bor i villa hade det varit svårt utan. Nu sitter jag inte på den statistiken själv men troligen ser fördelningen väsentligt annorlunda ut.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av MrStarhouse »

3.40 / kWh på Tesla SuC här i Örebro idag. Och har varit i den nivån sista tiden.
Det tycker jag är helt OK. Själv laddar jag dock på jobbet för faktisk kostnad, vilket blir 1.25/kWh, vilket är ännu bättre.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av mikebike »

Franz skrev: 29 sep 2023 14:13
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
jonasl skrev: 29 sep 2023 13:49
niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.
Egentligen är det mer intressant hur bilägare bor snarare än hur folk i allmänhet bor. När jag bodde i lägenhet behövde jag inte bil på samma sätt men nu när jag bor i villa hade det varit svårt utan. Nu sitter jag inte på den statistiken själv men troligen ser fördelningen väsentligt annorlunda ut.
Att kunna ladda "hemma" förutsätter att man har en parkeringsplats, det har jag aldrig haft.
Hyresrätt eller bostadsrätt, i städer är det ont om garage och egna parkeringsplatser. Man får parkera på gatan helt enkelt.

Vadå, man behöver inte bil i stan?
Nä, inte om man bara håller sig i stan. Just nu är jag 690 km hemifrån och jagar.

Om vi tar vår trappuppgång som exempel så finns det 7 lägenheter och vi som bor där har totalt 8 bilar. En av dessa har hittat en garageplats i en närliggande fastighet.
Totalt är det 25 lägenheter i huset och 3 parkeringsplatser.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av TeslaKotte »

mikebike skrev: 29 sep 2023 14:22
Franz skrev: 29 sep 2023 14:13
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
jonasl skrev: 29 sep 2023 13:49
niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.
Egentligen är det mer intressant hur bilägare bor snarare än hur folk i allmänhet bor. När jag bodde i lägenhet behövde jag inte bil på samma sätt men nu när jag bor i villa hade det varit svårt utan. Nu sitter jag inte på den statistiken själv men troligen ser fördelningen väsentligt annorlunda ut.
Att kunna ladda "hemma" förutsätter att man har en parkeringsplats, det har jag aldrig haft.
Hyresrätt eller bostadsrätt, i städer är det ont om garage och egna parkeringsplatser. Man får parkera på gatan helt enkelt.

Vadå, man behöver inte bil i stan?
Nä, inte om man bara håller sig i stan. Just nu är jag 690 km hemifrån och jagar.

Om vi tar vår trappuppgång som exempel så finns det 7 lägenheter och vi som bor där har totalt 8 bilar. En av dessa har hittat en garageplats i en närliggande fastighet.
Totalt är det 25 lägenheter i huset och 3 parkeringsplatser.
Våran förening har löst det som så att de (två) p-platserna föreningen förfogar över används till gemensam laddning tidsstyrt med p-skiva.
Fungerar faktiskt över förväntan (fast snart finns det ett gäng Qwello-laddare i närheten att välja på också som bara är marginellt dyrare).
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Niklas Z »

niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Flest personer i Sverige bor i småhus:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus

De som bor i villa äger också en stor del av bilar 0-3 år gamla (vilket innefattar huvuddelen av alla elbilar i drift i Sverige), se tabell på sid 21 i denna undersökning:

https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av SwedishAdvocate »

Niklas Z skrev: 29 sep 2023 14:51
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Flest personer i Sverige bor i småhus:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus

De som bor i villa äger också en stor del av bilar 0-3 år gamla (vilket innefattar huvuddelen av alla elbilar i drift i Sverige), se tabell på sid 21 i denna undersökning:

https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf
Ja. Det är ju bara 4 503 084 som bor i flerbostadshus...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 29 sep 2023 14:22
Franz skrev: 29 sep 2023 14:13
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
jonasl skrev: 29 sep 2023 13:49
niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.
Egentligen är det mer intressant hur bilägare bor snarare än hur folk i allmänhet bor. När jag bodde i lägenhet behövde jag inte bil på samma sätt men nu när jag bor i villa hade det varit svårt utan. Nu sitter jag inte på den statistiken själv men troligen ser fördelningen väsentligt annorlunda ut.
Att kunna ladda "hemma" förutsätter att man har en parkeringsplats, det har jag aldrig haft.
Hyresrätt eller bostadsrätt, i städer är det ont om garage och egna parkeringsplatser. Man får parkera på gatan helt enkelt.

Vadå, man behöver inte bil i stan?
Nä, inte om man bara håller sig i stan. Just nu är jag 690 km hemifrån och jagar.

Om vi tar vår trappuppgång som exempel så finns det 7 lägenheter och vi som bor där har totalt 8 bilar. En av dessa har hittat en garageplats i en närliggande fastighet.
Totalt är det 25 lägenheter i huset och 3 parkeringsplatser.
Jag vet en brf i storstad med över 100 lägenheter som inte har en enda parkeringsplats. Undrar hur vanligt det är...

Och vi skulle ju kunna kolla på exemplet Malmö. Det finns en hel del parkeringsgarage, och där vet jag inte hur det ser ut. Men om man kollar 'ovanför' garagen på gatunivå så är det till stora delar total öken. Det är bara att dubbelkolla med Charge Finder om ngn tvivlar.

Men med det sagt har jag ju inte försökt få tag i en laddplats i Malmö. Det kanske går på ngt sätt...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Niklas Z »

SwedishAdvocate skrev: 29 sep 2023 17:28
Niklas Z skrev: 29 sep 2023 14:51
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Flest personer i Sverige bor i småhus:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus

De som bor i villa äger också en stor del av bilar 0-3 år gamla (vilket innefattar huvuddelen av alla elbilar i drift i Sverige), se tabell på sid 21 i denna undersökning:

https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf
Ja. Det är ju bara 4 503 084 som bor i flerbostadshus...
Och? Min poäng var dels att majoriteten av befolkningen inte bor i flerbostadshus och framför allt att den del av befolkningen som kan tänkas äga elbil i huvudsak bor i småhus. Jag är fullt medveten om att inte alla gör det. Jag är själv en av dem som bor i bostadsrätt och har elbil utan laddplats. Men allt tyder på att det är betydligt vanligare att de som äger bilar som är 0-3 år gamla (vilket är merparten av alla elbilar) bor i villa än att de bor i lägenhet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av SwedishAdvocate »

Niklas Z skrev: 29 sep 2023 17:38
SwedishAdvocate skrev: 29 sep 2023 17:28
Niklas Z skrev: 29 sep 2023 14:51
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Flest personer i Sverige bor i småhus:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus

De som bor i villa äger också en stor del av bilar 0-3 år gamla (vilket innefattar huvuddelen av alla elbilar i drift i Sverige), se tabell på sid 21 i denna undersökning:

https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf
Ja. Det är ju bara 4 503 084 som bor i flerbostadshus...
Och? Min poäng var dels att majoriteten av befolkningen inte bor i flerbostadshus och framför allt att den del av befolkningen som kan tänkas äga elbil i huvudsak bor i småhus. Jag är fullt medveten om att inte alla gör det. Jag är själv en av dem som bor i bostadsrätt och har elbil utan laddplats. Men allt tyder på att det är betydligt vanligare att de som äger bilar som är 0-3 år gamla (vilket är merparten av alla elbilar) bor i villa än att de bor i lägenhet [Min u.].
Och du tror inte att det finns ett samband här med de ytterst begränsade laddmöjligheterna? Har du aldrig noterat den mängd bilar som är parkerade på gatunivå i Sthlm, Gbg och Malmö och alla andra städer?

Var tror du Right-to-Charge kommer ifrån?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Niklas Z »

SwedishAdvocate skrev: 29 sep 2023 17:47
Niklas Z skrev: 29 sep 2023 17:38
SwedishAdvocate skrev: 29 sep 2023 17:28
Niklas Z skrev: 29 sep 2023 14:51
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Flest personer i Sverige bor i småhus:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus

De som bor i villa äger också en stor del av bilar 0-3 år gamla (vilket innefattar huvuddelen av alla elbilar i drift i Sverige), se tabell på sid 21 i denna undersökning:

https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf
Ja. Det är ju bara 4 503 084 som bor i flerbostadshus...
Och? Min poäng var dels att majoriteten av befolkningen inte bor i flerbostadshus och framför allt att den del av befolkningen som kan tänkas äga elbil i huvudsak bor i småhus. Jag är fullt medveten om att inte alla gör det. Jag är själv en av dem som bor i bostadsrätt och har elbil utan laddplats. Men allt tyder på att det är betydligt vanligare att de som äger bilar som är 0-3 år gamla (vilket är merparten av alla elbilar) bor i villa än att de bor i lägenhet [Min u.].
Och du tror inte att det finns ett samband här med de ytterst begränsade laddmöjligheterna? Har du aldrig noterat den mängd bilar som är parkerade på gatunivå i Sthlm, Gbg och Malmö och alla andra städer?

Var tror du Right-to-Charge kommer ifrån?
Vad är det du argumenterar emot? Jag är definitivt för att laddmöjligheterna för de som bor i flerbostadshus förbättras. Jag har själv levt med problemet att ladda min elbil i tre år som boende i brf.
Det jag invände mot var niklas12:s påstående.
Att elbil är vanligare bland villaboende kan givetvis delvis hänga ihop med laddmöjligheterna, men notera att det är mycket vanligare att ha ny bil bland villaboende än bland boende i flerfamiiljshus, oberoende av om bilarna drivs av el eller om de går på fossila drivmedel.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
niklas12
Inlägg: 2544
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av niklas12 »

Absolut jag hade fel ca 43% bor i flerbostadshus och 51% i småhus.
Oklart om radhus och kedjehus räknas till småhus då dessa också många gånger kan ha begränsade ladd/parkeringsmöjligheter
Skriv svar