M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Niklas Z »

niklas12 skrev: 29 sep 2023 18:12
Absolut jag hade fel ca 43% bor i flerbostadshus och 51% i småhus.
Oklart om radhus och kedjehus räknas till småhus då dessa också många gånger kan ha begränsade ladd/parkeringsmöjligheter
Men dessutom är det mer sannolikt att småhusboende äger 0-3 år gammal bil (oavsett drivmedel).
Det betyder, som sagt ovan, inte att det skulle vara ovidkommande att tillgodose behovet av laddmöjlighet för de som bor i lägenhet, tvärtom.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Elbilisten »

GustavE skrev: 29 sep 2023 13:12
Fram tills Elli och MER höjde sina priser så sanslöst som man gjorde var det samma kostnad för mig att köra elbil med värdeminskning som bensinbil utan värdeminskning. Så är det absolut inte längre.
Jag såg en som krånglade med att backa släpet ut i gräset för att komma åt att ladda på Mer. De tog ca 1,50 mer per kWh än den närliggande supercharger där man kan ladda flera bilar med släp samtidigt utan att behöva backa. Vi kan nog allmänt bli bättre på att använda vår konsumentmakt. Betalar man frivilligt via Elli bör man kanske boka tid hos kommunens konsumentvägledare. Några hundralappar är kanske inte mycket i en bilbudget, men många bäckar små...
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av SwedishAdvocate »

Niklas Z skrev: 29 sep 2023 18:03
SwedishAdvocate skrev: 29 sep 2023 17:47
Niklas Z skrev: 29 sep 2023 17:38
SwedishAdvocate skrev: 29 sep 2023 17:28
Niklas Z skrev: 29 sep 2023 14:51

Flest personer i Sverige bor i småhus:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus

De som bor i villa äger också en stor del av bilar 0-3 år gamla (vilket innefattar huvuddelen av alla elbilar i drift i Sverige), se tabell på sid 21 i denna undersökning:

https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf
Ja. Det är ju bara 4 503 084 som bor i flerbostadshus...
Och? Min poäng var dels att majoriteten av befolkningen inte bor i flerbostadshus och framför allt att den del av befolkningen som kan tänkas äga elbil i huvudsak bor i småhus. Jag är fullt medveten om att inte alla gör det. Jag är själv en av dem som bor i bostadsrätt och har elbil utan laddplats. Men allt tyder på att det är betydligt vanligare att de som äger bilar som är 0-3 år gamla (vilket är merparten av alla elbilar) bor i villa än att de bor i lägenhet [Min u.].
Och du tror inte att det finns ett samband här med de ytterst begränsade laddmöjligheterna? Har du aldrig noterat den mängd bilar som är parkerade på gatunivå i Sthlm, Gbg och Malmö och alla andra städer?

Var tror du Right-to-Charge kommer ifrån?
Vad är det du argumenterar emot? [1] Jag är definitivt för att laddmöjligheterna för de som bor i flerbostadshus förbättras. Jag har själv levt med problemet att ladda min elbil i tre år som boende i brf.
Det jag invände mot var niklas12:s påstående.
Att elbil är vanligare bland villaboende kan givetvis delvis hänga ihop med laddmöjligheterna, [2] men notera att det är mycket vanligare att ha ny bil bland villaboende än bland boende i flerfamiiljshus, oberoende av om bilarna drivs av el eller om de går på fossila drivmedel.
1. Ok.

2. Det finns en hel del som bor i flerfamiljshus som också har råd med nya bilar... Tror vidare att det kan finnas en hel del som bor i flerfamiljshus och som avvaktar med att köpa ny eller nyare elbil på grund av en hopplös situation gällande laddning vid bostaden. Sen finns det ju nu också äldre begagnade bilar sen en tid tillbaka. Hur länge har det funnits elbilar nu? ~10 år?... Således skulle ju även de i flerfamiljshus som kör äldre bilar kunna skaffa elbil... Gissar att det många, många, många gånger är avsaknad av vettiga laddmöjligheter vid hemmet som gör att en hel del avstår från det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Oscar11 »

Elbilisten skrev: 29 sep 2023 18:55
GustavE skrev: 29 sep 2023 13:12
Fram tills Elli och MER höjde sina priser så sanslöst som man gjorde var det samma kostnad för mig att köra elbil med värdeminskning som bensinbil utan värdeminskning. Så är det absolut inte längre.
Jag såg en som krånglade med att backa släpet ut i gräset för att komma åt att ladda på Mer. De tog ca 1,50 mer per kWh än den närliggande supercharger där man kan ladda flera bilar med släp samtidigt utan att behöva backa. Vi kan nog allmänt bli bättre på att använda vår konsumentmakt. Betalar man frivilligt via Elli bör man kanske boka tid hos kommunens konsumentvägledare. Några hundralappar är kanske inte mycket i en bilbudget, men många bäckar små...
Haha tar ju Max 1 minut att koppla av ett släp.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av nek0 »

Oscar11 skrev: 30 sep 2023 07:10
Elbilisten skrev: 29 sep 2023 18:55
GustavE skrev: 29 sep 2023 13:12
Fram tills Elli och MER höjde sina priser så sanslöst som man gjorde var det samma kostnad för mig att köra elbil med värdeminskning som bensinbil utan värdeminskning. Så är det absolut inte längre.
Jag såg en som krånglade med att backa släpet ut i gräset för att komma åt att ladda på Mer. De tog ca 1,50 mer per kWh än den närliggande supercharger där man kan ladda flera bilar med släp samtidigt utan att behöva backa. Vi kan nog allmänt bli bättre på att använda vår konsumentmakt. Betalar man frivilligt via Elli bör man kanske boka tid hos kommunens konsumentvägledare. Några hundralappar är kanske inte mycket i en bilbudget, men många bäckar små...
Haha tar ju Max 1 minut att koppla av ett släp.
Jo, speciellt ett som är fullastat.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Bengt-re »

nek0 skrev: 30 sep 2023 07:21
Oscar11 skrev: 30 sep 2023 07:10
Elbilisten skrev: 29 sep 2023 18:55
GustavE skrev: 29 sep 2023 13:12
Fram tills Elli och MER höjde sina priser så sanslöst som man gjorde var det samma kostnad för mig att köra elbil med värdeminskning som bensinbil utan värdeminskning. Så är det absolut inte längre.
Jag såg en som krånglade med att backa släpet ut i gräset för att komma åt att ladda på Mer. De tog ca 1,50 mer per kWh än den närliggande supercharger där man kan ladda flera bilar med släp samtidigt utan att behöva backa. Vi kan nog allmänt bli bättre på att använda vår konsumentmakt. Betalar man frivilligt via Elli bör man kanske boka tid hos kommunens konsumentvägledare. Några hundralappar är kanske inte mycket i en bilbudget, men många bäckar små...
Haha tar ju Max 1 minut att koppla av ett släp.
Jo, speciellt ett som är fullastat.
... med för högt kultryck
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Jerker »

Jag kör rätt mycket med släp och visst, det tar iofs inte särskilt lång tid att koppla av och på igen, men ändå är det mycket värt att slippa. Man lär sig hitta de laddare där det är möjligt utan krångel eller där man med lite kreativt tänkande kan slippa koppla av ändå utan att göra nån annan sur.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av tor-ake »

Den märkliga placeringen av släpkontakten på model 3 och Y gör ju att man inte är jättesugen på att häkta av släpet vid laddning. Jag gör som Jerker, hittar laddare som funkar, och kreativa lösningar för att slippa koppla bort.
20230717_211629.jpg
Bilden visar väl inte någon större kreativitet men illustrerar ekipagets otymplighet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av enoch85 »

Franz skrev: 29 sep 2023 09:03
Enda gången Mikael var i Göteborg...
Jag var på besök i Göteborg en dag. Jag åt frukost på ett café för 115:-, lunchrestaurangen kostade 150 kr och sedan åt jag middag för 1500. Det blir ju 1 765:- i matkostnader per person och dag!! En familj på fyra personer behöver alltså lägga över 200 000:- i månaden bara på mat om de bodde i Göteborg och folk tycker det är dyrt i Stockholm.
Haha, det var det roligaste jag läst på länge!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av spacecoin »

niklas12 skrev: 29 sep 2023 18:12
Absolut jag hade fel ca 43% bor i flerbostadshus och 51% i småhus.
Oklart om radhus och kedjehus räknas till småhus då dessa också många gånger kan ha begränsade ladd/parkeringsmöjligheter
de räknas som småhus/eget hus.
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av niklas12 »

spacecoin skrev: 30 sep 2023 19:23
niklas12 skrev: 29 sep 2023 18:12
Absolut jag hade fel ca 43% bor i flerbostadshus och 51% i småhus.
Oklart om radhus och kedjehus räknas till småhus då dessa också många gånger kan ha begränsade ladd/parkeringsmöjligheter
de räknas som småhus/eget hus.
Ja misstänkte det ,sen är vi i norden unika i denna fördelningen med andelen småhus.

Oavsett poängen var att det finns en stor andel som helt saknar möjlighet till hemmaladdning
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av mikebike »

niklas12 skrev: 30 sep 2023 19:35
spacecoin skrev: 30 sep 2023 19:23
niklas12 skrev: 29 sep 2023 18:12
Absolut jag hade fel ca 43% bor i flerbostadshus och 51% i småhus.
Oklart om radhus och kedjehus räknas till småhus då dessa också många gånger kan ha begränsade ladd/parkeringsmöjligheter
de räknas som småhus/eget hus.
Ja misstänkte det ,sen är vi i norden unika i denna fördelningen med andelen småhus.

Oavsett poängen var att det finns en stor andel som helt saknar möjlighet till hemmaladdning
Ja, min svåger bor i parhus med parkeringslängor. Blånej från styrelsen att ens sätta upp motorvärmaruttag.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Banane »

Eftersom jag varit runt och kollat på en del lägenheter pga min separation så kan jag meddela att i nyare byggnationer så är det ganska vanligt med elbilsladdning. Värre i äldre föreningar med pensionärer i styrelsen.

Påminner mig om den gången 2001 som jag blev inkallad som teknisk expert när min dåvarande förening funderade på att dra in fiber o hastigheten. Blev inget då det var så många äldre och dessutom hade de hört att mobilt internet var framtiden. 22 år senare är fiber fortfarande kung även om mobilt blivit mycket bättre än på den tiden.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av mikebike »

Banane skrev: 30 sep 2023 20:26
Eftersom jag varit runt och kollat på en del lägenheter pga min separation så kan jag meddela att i nyare byggnationer så är det ganska vanligt med elbilsladdning. Värre i äldre föreningar med pensionärer i styrelsen.

Påminner mig om den gången 2001 som jag blev inkallad som teknisk expert när min dåvarande förening funderade på att dra in fiber o hastigheten. Blev inget då det var så många äldre och dessutom hade de hört att mobilt internet var framtiden. 22 år senare är fiber fortfarande kung även om mobilt blivit mycket bättre än på den tiden.
Det beror på var. De bygger hundratals lägenheter tvärsöver gatan hemma. Jag frågade byggbolaget hur många parkeringsplatser de bygger.
"Vi anser att kommunikationerna i området är så bra att man inte behöver bil."
D.v.s. inga alls antar jag.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av jonasl »

Fast det är nog inte byggbolaget som anser utan kommunen. Det är brukligt att ställa krav på ett visst antal parkeringsplatser per lägenhet annars, var ju en del rabalder om Hammarby Sjöstad där kommunen krävt 0.5 parkeringar per lägenhet och tänkt sig att det skulle vara pensionärer utan bil som skulle bo där, typ.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Dinsdale »

mikebike skrev: 30 sep 2023 20:17
Ja, min svåger bor i parhus med parkeringslängor. Blånej från styrelsen att ens sätta upp motorvärmaruttag.
Om det är en samfällighet finns det väl en del begränsningar i lagen som sätter käppar i hjulet? Anläggningsbeslutet eller vad det var. Så inte säkert det är styrelsen det är fel på.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighe ... ingsplats/
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Dinsdale »

Banane skrev: 30 sep 2023 20:26
Eftersom jag varit runt och kollat på en del lägenheter pga min separation så kan jag meddela att i nyare byggnationer så är det ganska vanligt med elbilsladdning. Värre i äldre föreningar med pensionärer i styrelsen.

Påminner mig om den gången 2001 som jag blev inkallad som teknisk expert när min dåvarande förening funderade på att dra in fiber o hastigheten. Blev inget då det var så många äldre och dessutom hade de hört att mobilt internet var framtiden. 22 år senare är fiber fortfarande kung även om mobilt blivit mycket bättre än på den tiden.
I princip all nyproduktion (av bostadsrätter) har i vart fall några laddplatser. Men dessa är oftast belagda med en förhöjd hyra ovanpå den redan från början höga hyran för parkeringsplatserna. Jag flyttade ganska nyligen och i nya föreningen tar man ut en extra avgift på 300 kr/laddplats. Eftersom jag oftast inte kör upp 100 kWh per månad är det billigare för mig att parkera på publik parkering och ladda för 3 kr/kWh än att betala för laddplats i garaget. Men för att återknyta till rubriken på tråden, det hade varit billigare för mig som inte kör så mycket om jag behållt bensinvolvon jag hade innan teslan. Det var inte bensinkostnaden som var den stora kostnaden för mig, och teslan kostar lika mycket i vagnskadeförsäkring som volvon kostade i vagnskada+service.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Oscar11 »

tor-ake skrev: 30 sep 2023 15:50
Den märkliga placeringen av släpkontakten på model 3 och Y gör ju att man inte är jättesugen på att häkta av släpet vid laddning. Jag gör som Jerker, hittar laddare som funkar, och kreativa lösningar för att slippa koppla bort.20230717_211629.jpg
Bilden visar väl inte någon större kreativitet men illustrerar ekipagets otymplighet.
Jag skar bort lite lite plast på min kontakt och nu tar det inte ens 1 min att koppla på och av släpet.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av FStaake »

Oscar11 skrev: 01 okt 2023 09:36
tor-ake skrev: 30 sep 2023 15:50
Den märkliga placeringen av släpkontakten på model 3 och Y gör ju att man inte är jättesugen på att häkta av släpet vid laddning. Jag gör som Jerker, hittar laddare som funkar, och kreativa lösningar för att slippa koppla bort.20230717_211629.jpg
Bilden visar väl inte någon större kreativitet men illustrerar ekipagets otymplighet.
Jag skar bort lite lite plast på min kontakt och nu tar det inte ens 1 min att koppla på och av släpet.
Off topic men skulle du kunna dela en bild på hur du gjort?
Jag löser problemet med knepig placering av kontakten genom att permanent ha i en adapter från 13-7 pol. Har fungerat utmärkt än så länge.
Kör med släp minst varje vecka så både draget och adaptern sitter på jämt.
(Tar av och smörjer ca 4 ggr per år)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Gustafsson »

Befinner mig i Norge för tillfället.
Priset på SuC idag 2,20 NOK (ung samma i SEK)/kWh. Motsvarar ca 3,60:- milen med min senaste genomsnittsförbrukning. Det är ju rätt långt i från dieselpriset som här ligger på 25 kr/l nu.
Artikeln är inte helt rätt ute mao...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Fredrik j »

Franz skrev: 29 sep 2023 09:03
Enda gången Mikael var i Göteborg...
Jag var på besök i Göteborg en dag. Jag åt frukost på ett café för 115:-, lunchrestaurangen kostade 150 kr och sedan åt jag middag för 1500. Det blir ju 1 765:- i matkostnader per person och dag!! En familj på fyra personer behöver alltså lägga över 200 000:- i månaden bara på mat om de bodde i Göteborg och folk tycker det är dyrt i Stockholm.
Så skulle det ju bli om familjen av någon anledning var tvungen att bo i Göteborg men inte kunde hitta en bostad med kokmöjligheter.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev: 01 okt 2023 10:09
Befinner mig i Norge för tillfället.
Priset på SuC idag 2,20 NOK (ung samma i SEK)/kWh. Motsvarar ca 3,60:- milen med min senaste genomsnittsförbrukning. Det är ju rätt långt i från dieselpriset som här ligger på 25 kr/l nu.
Artikeln är inte helt rätt ute mao...
Apropå det, är SuC de enda laddstationerna som har dynamiska priser som både följer allmänna prisläget och som har olika priser över dygnet? Idag är SuC riktigt billigt att ladda på jämfört med de andra.
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av niklas12 »

Även om artikeln har fel i många fall så finns det några poänger.
Totalkostnaden blir i flera fall billigare för en ICE det hänger mycket på körsträcka och behov, bränslekostnaderna påverkar inte så mycket jämfört med kapitalkostnaden och värdeminskningen.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Trevlig »

niklas12 skrev: 01 okt 2023 10:54
Även om artikeln har fel i många fall så finns det några poänger.
Totalkostnaden blir i flera fall billigare för en ICE det hänger mycket på körsträcka och behov, bränslekostnaderna påverkar inte så mycket jämfört med kapitalkostnaden och värdeminskningen.
Beror ju även på hur man räknar, kör farthållaren på 130 så har cirka 1,5-2kr milen just nu.

En diesel/bensin är ju runt liten eller mer
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev: 01 okt 2023 10:47
Gustafsson skrev: 01 okt 2023 10:09
Befinner mig i Norge för tillfället.
Priset på SuC idag 2,20 NOK (ung samma i SEK)/kWh. Motsvarar ca 3,60:- milen med min senaste genomsnittsförbrukning. Det är ju rätt långt i från dieselpriset som här ligger på 25 kr/l nu.
Artikeln är inte helt rätt ute mao...
Apropå det, är SuC de enda laddstationerna som har dynamiska priser som både följer allmänna prisläget och som har olika priser över dygnet? Idag är SuC riktigt billigt att ladda på jämfört med de andra.
InCharge har olika priser över dygnet.
"Att ladda på andra tider på dygnet än mitt på dagen har nu fått en stor fördel: vi har nämligen sänkt priset i våra publika snabbladdare under kvällen, natten och förmiddagen. Perfekt för dig som kan vara flexibel."
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar