Sida 1 av 1
Schemalagd laddning, varför?
Postat: 24 jan 2016 02:23
av drakbane
Varför ska man schemalägga laddningen?
Har fått för mej att man vill att den ska vara färdigladdad när man ska köra, o sätta "schedule" till en tid så att den är klar tex kl 8. Varför?
/Sony Z3 Dual
Re: Schemalagd laddning, varför?
Postat: 24 jan 2016 07:20
av selfish
Det kan ju vara så att man har olika tariffer på el vid olika tid på dygnet. I sånt fall passar på att ladda när elen är "billigast".
Re: Schemalagd laddning, varför?
Postat: 24 jan 2016 07:41
av bjelkeman
Man kan ha flera bilar som ska laddas och den säkring man har kanske inte klarar att alla laddar samtidigt.
Re: Schemalagd laddning, varför?
Postat: 24 jan 2016 07:42
av jonas
Har man satt laddningen till klar när man skall åka är ju också batterierna redan konditionerade. Så mindre energi eller tid går åt till detta.
Knasigt att det inte går att schemalägga avgångstider i bilen varken med laddning eller förvärmning av kupen.
Re: Schemalagd laddning, varför?
Postat: 24 jan 2016 08:03
av Martinen
När jag ska på långturer så brukar jag schemalägga att den ska höja upp laddningen till 100% 1-1.5 timme innan jag ska köra.
Då står den inte fulladdad i flera timmar och har man tur så har batteriet även fått lite värme vid laddningen.
Re: Schemalagd laddning, varför?
Postat: 24 jan 2016 08:37
av Machris
Värms inte batteriet vb om bilen står med sladden i, även om laddningen är klar?
Re: Schemalagd laddning, varför?
Postat: 24 jan 2016 08:43
av AGCF
Den tid man ställer in är väl när den ska börja, inte när den ska vara klar? Eller finns båda funktionerna? Jag använder det för att få billigare el på natten.
Re: Schemalagd laddning, varför?
Postat: 24 jan 2016 09:43
av sondell
Använder både för lägre strömpris och för att få batteriet uppvärmt innan avfärd utan att förvärma.
Jag har extra hög effekttariff 6-18 på vardagar. Så har jag timtaxa. Var ju över 1.50 kr i skillnad mellan dagens max och min pris tidigare i veckan.
Appen MT planerar ju att lägga till funktionen där man sätter när laddningen skal vara färdig istället, och vilken SOC man vill ha.
Re: Schemalagd laddning, varför?
Postat: 24 jan 2016 12:07
av drakbane
Tack för bra svar, det var nog förvärmning innan avfärd som jag haft surrandes i huvudet.
Läst om detta någonstans någon gång..
MT appen kommer med lite nya trevliga saker inom några veckor verkar det som.
Re: Schemalagd laddning, varför?
Postat: 24 jan 2016 19:32
av hybris
Men minutdebitering laddar jag billigaste tiderna...
Re: Schemalagd laddning, varför?
Postat: 24 jan 2016 19:50
av SR-71-BlackBird
Använder schema för att minska belastningen, har uppsäkrat med 20 ampere och har bytt många proppar när jag inte tänkt mig för och laddat samtidigt som ugn och andra maskiner gått.
Re: Schemalagd laddning, varför?
Postat: 24 jan 2016 22:43
av kangru
Jag börjar ladda 22:00 och antar att jag då har stängt av ugn, diskmaskin och tvättmaskin eller annat som drar mycket. Det har nästan alltid funkat utom någon enstaka gång när automatsäkringen har slagit till. Jag har ställt ner till 13A efter det och nu är det inga problem att ha den laddad på morgonen och även ha en schemalagd tvätt som är klar på morgonen.