Sida 1 av 1

Laddatrategier för Kia e-Niro/e-Soul/Hyundai Kona

Postat: 04 okt 2023 21:27
av CrazyGang
Har kört min e-Soul ca 2.000 mil nu. Bra bil till rimligt pris.

Enda stora minuset jag upplevt är den mycket bristfälliga BMS:en/batterivärmningen.

Sommartid är det inget stort problem men det märks att batteriet har lite svårt att komma upp i temperatur om det är under 20 grader och man inte pressat 30 mil motorväg innan.

Jag kör ofta 30-35 mil landsväg (Östersund-Sthlm) och behöver ladda i Tönnebro eller Gävle.

BMS begränsar laddningen till 55kW innan batteriet blir 25 grader varmt. Tyvärr hjälper inte ”vinterläget” i bilen, värmer bara till 15 grader. Det kan ta 15-20 minuter innan bilen laddar med full hastighet (77kW).

Någon som har tips eller förslag på hur man kan förvärma batteriet vid kallt väderlag? Hjälper det att jo-jo köra med max regen? Hur länge isf?

Skillnaden i mjukvara mellan Teslan och Kian är monumental. :)

Re: Laddatrategier för Kia e-Niro/e-Soul/Hyundai Kona

Postat: 04 okt 2023 21:53
av AAKEE
Har bilen värmepump som kan ta värme från batteriet likt tesla?

Om inte (eller eg oavsett) kan du ladda så sent det går före avfärd, och ladda med max strömstyrka så batteriet är så varmt det går före resan startar.

Köra hårt värmer såklart batteriet, så det är ju ett knep som du dock bör göra rätt sent, sista kvarten kanske. Fullgas torde generera mer
Värme än regen, men både ock passar ju bra ihop.

Re: Laddatrategier för Kia e-Niro/e-Soul/Hyundai Kona

Postat: 04 okt 2023 22:46
av CrazyGang
Har VP men inte lika sofistikerad som Teslan. Tar bara energi från luften.

Det jag märkt är att batteriet tappar temperatur mellan snabbladdningar om det är under 10-15 grader och man inte kör >110km/h. Då tar det 10-15 minuter innan laddhastigheten går upp till 77kW vid nästa stopp. Ännu längre om det är minusgrader. Antagligen dåligt isolerat och läcker värme.

Känns så onödigt att de inte har en bättre lösning för batteritemperatur på en i övrigt bra bil… :?

Re: Laddatrategier för Kia e-Niro/e-Soul/Hyundai Kona

Postat: 05 okt 2023 17:35
av CrazyGang
Inte helt oväntat finns en Björn-video som pratar om den mindre lyckade lösningen hos Kia/Hyundai. Dåligt ned tips om hur man som användare kan kringgå begränsningen dock.

https://youtu.be/6ow4BXb-K7Q?si=iEIggQJOTy63-xoP

Re: Laddatrategier för Kia e-Niro/e-Soul/Hyundai Kona

Postat: 01 dec 2023 13:12
av Benny124
Har också upplevt utmaningar med batterivärmningen i min e-Soul. När det är kallt tar det ett tag att få upp temperaturen. Några tips på hur man kan förvärma batteriet vid kallt väder?

Re: Laddatrategier för Kia e-Niro/e-Soul/Hyundai Kona

Postat: 01 dec 2023 15:48
av CrazyGang
”Vingerläge” kör batterivärmaren men bara om batteriet är <-5 grader kallt. 2,5 kW ger den.

Jag har testat gasa/regen i anslutning till att jag anländer men det kräver både ”rätt” väg och lute trafik för att inte bli tokigt.

Ladda direkt innan avfärd gör viss skillnad också.