Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Toja »

Facket har meddelat att alla verkstäder med KA nu får reparera Teslor.
Dom har upptäkt att Tesla och försäkringsbolagen skickar bilarna tillverkstäder som inte har KA enligt TV4.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7396
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Toja skrev: 30 apr 2024 19:04
Facket har meddelat att alla verkstäder med KA nu får reparera Teslor.
Dom har upptäkt att Tesla och försäkringsbolagen skickar bilarna tillverkstäder som inte har KA enligt TV4.
Wow vilken upptäckt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3668
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

Undrar vad de trodde skulle hända??
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 254
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av A76 »

Det kan knappast anses som annat än ett nederlag för IF Metall att släppa på blockaden.
Rätt beslut då det redan från början var fullständigt hål i huvudet att sätta deras egna medlemmar i blockad..
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3668
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

Visar ju bara på hur klantig Metalls ursprungliga analys var. Tror Werksta började ruttna helt enkelt.

Men i långa loppet så är det ändå så att lackverkstäderna, både med och utan kollektivavtal, tappar på det här eftersom Tesla fortfarande lär dra igång sina egna skadeverkstäder.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7396
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

jonasl skrev: 30 apr 2024 21:46
Visar ju bara på hur klantig Metalls ursprungliga analys var.
IF Metall fattade först inte ens att de var oberoende verkstäder. I första varslet listades Werksta-s verkstäder i listan över Tesla anläggningar som skulle bojkottas.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8634
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Om man strejkar länge typ flera år får man då höjning av ersättningen motsvarande den avtalade löneökningen eller får man mer för att man gjort ett bra jobb?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Macgiver6
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 mar 2024 20:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Macgiver6 »

Intressant fråga, dom strejkande måste "löneförhandla" med IF Metall. Oj vad jag skulle vilja vara en fluga på väggen och lyssna på dom samtalen......
Användarvisningsbild
My Blue Tesla
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 okt 2023 16:10
Referralkod: ts.la/alexander675019

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av My Blue Tesla »

Strejken hos skadeverkstäder är avslutad:
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Förnuftigt av Metall att nu öppnaupp för reparationer, jag är positivt överraskad. Men hur lång tid ska det ta innan facken inser att stoppet mot utbyggnad av nya Tesla Superchargers slår mot alla med elbil. Ännu en felkalkylering av Metall.

Tesla har planerat 35 nya laddstationer som ska vara öppna för alla elbilsägare runt om i Sverige. Många av dessa laddare är tänkta att ligga där det är glest mellan laddstationer.

Kommer fler elbilsägare i ilska lämna facket?
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SkipperO »

Ja blockaden mot superchargers känns dum (om de nu måste ha blockad mot något). Känns som den har väldigt dålig träffsäkerhet och effekt mot Tesla och slår mot såväl regeringens som Socialdemokraternas vilja att bygga ut laddinfrastrukturen och på sikt mot alla elbilister.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av enoch85 »

Vet inte om det tillför något, men blev uppringd igår av Wersta som nu "får lov" att laga bilen.

Känns som att det kommer lossna snart. Jag har väntat sen dag 3, hade maximal otur.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

https://da.se/2024/05/if-metall-lattar- ... mot-tesla/

IF Metall lättar på flera blockader mot Tesla
Publicerad 2024-05-02, 11:48

Det är inte bara mot skadeverkstäder som IF Metall nu lättar sin blockad – även blockaden mot Hydro Extrusions i Vetlanda hävs.

– Det är som i fotboll, om man spelar oavgjort mot ett lag, då måste man justera taktiken nästa gång, säger IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

Från artikeln ovan - Veli-Pekka:

Med facit i hand, har Hydro-blockaden haft någon effekt?

– Ja. Nu måste Tesla importera de här delarna från Kina. Det blir dyrare och krångligare för dem. När fabriken stod still i vintras berodde det bland annat på att de här delarna importerades från Kina.


Refererar han helt allvarligt till Gigafactory Berlin? Helt sanslöst.. :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonsalgerier »

bjornnilsson skrev: 02 maj 2024 13:30
https://da.se/2024/05/if-metall-lattar- ... mot-tesla/

IF Metall lättar på flera blockader mot Tesla
Publicerad 2024-05-02, 11:48

Det är inte bara mot skadeverkstäder som IF Metall nu lättar sin blockad – även blockaden mot Hydro Extrusions i Vetlanda hävs.

– Det är som i fotboll, om man spelar oavgjort mot ett lag, då måste man justera taktiken nästa gång, säger IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä.
Ganska intressant liknelse...

I det här fallet hävdar ju ena laget att de har gjort mål efter mål med en strålande effektivitet (men ändå är ställningen just nu oavgjort).
Det andra laget har inte märkt något.. Varken av mål eller motståndare. Man säger till och med att det mesta är som innan matchen.
Laget med målen har krävt att motståndarnas spelare inte alls skall ställa upp, men det visade sig att motståndarna hade avbytare och i vissa fall kanske ändå inte behövde de spelare som inte ställde upp. Förresten är det inte helt klart hur många spelare det faktiskt handlade om.
Eftersom det är en lång match behöver moståndarnas följare ibland äta (och i vissa fall även de egna supportrarna), men man bannlyste omedelbart reparationer av restaurangerna om de skulle gå sönder. Dessutom var det inte ok att etablera några nya restauranger under matchens gång..
Man gick vidare och började störa hemmalagets supportrar genom att försöka hindra dem att se matchen. För de som drabbats av dålig syn gick man resolut in och krävde att deras optiker inte fick hjälpa dem.. I vissa fall behöll man till och med publikens ögon eftersom de kunde användas till hjälp för motståndarlaget.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 815
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jaegaern »

bjornnilsson skrev: 02 maj 2024 13:30
https://da.se/2024/05/if-metall-lattar- ... mot-tesla/

IF Metall lättar på flera blockader mot Tesla
Publicerad 2024-05-02, 11:48

Det är inte bara mot skadeverkstäder som IF Metall nu lättar sin blockad – även blockaden mot Hydro Extrusions i Vetlanda hävs.

– Det är som i fotboll, om man spelar oavgjort mot ett lag, då måste man justera taktiken nästa gång, säger IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä.
Att referera till det som oavgjort är ju helt uppåt väggarna... De har förlorat det draget, kort och gott. De enda som förlorade var Kalle och Lisa som inte fick bilen lagad, som får vänta. Samt alla kollektivavtalsanslutna mekaniker som fått sparken...? Alltså IF metall själva..?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Love_O
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

bjornnilsson skrev: 02 maj 2024 14:22
Från artikeln ovan - Veli-Pekka:

Med facit i hand, har Hydro-blockaden haft någon effekt?

– Ja. Nu måste Tesla importera de här delarna från Kina. Det blir dyrare och krångligare för dem. När fabriken stod still i vintras berodde det bland annat på att de här delarna importerades från Kina.


Refererar han helt allvarligt till Gigafactory Berlin? Helt sanslöst.. :D
Storhetsvansinne. Dåligt däremot att ingen ställer motfråga om det. Vad hjälper det deras medlemmar på TM Sverige om nu Berlin står still pga Hydro (som vi alla vet bara är en fantasi från IF-Metall att stoppet var pga hydro blockaden)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11643
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av martinot »

TiborBlomhall skrev: 30 apr 2024 21:50
jonasl skrev: 30 apr 2024 21:46
Visar ju bara på hur klantig Metalls ursprungliga analys var.
IF Metall fattade först inte ens att de var oberoende verkstäder. I första varslet listades Werksta-s verkstäder i listan över Tesla anläggningar som skulle bojkottas.
Ytterst märkligt att IF Metall, som har så många anställda i sina staber, inklusive en hög jurister, inte har bättre koll på sådant här.
Skatbo skrev: 02 maj 2024 14:39
https://sverigesradio.se/artikel/ny-sym ... om-blockad

I sympati med IF Metalls strejk varslar Unionen om blockad av allt arbete som företaget Dekra Industrial gör åt Tesla, det handlar om besiktning av utrustning på verkstäderna.
Tack för uppdatering!

Dags för mig att gå ur Unionen och byta fackförbund då.

Det sagt så har jag mer respekt för att Unionen går mot Tesla, och inte mot oss kunder som kör Tesla. Klart bättre än IF Metall.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11643
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av martinot »

SkipperO skrev: 01 maj 2024 08:25
Ja blockaden mot superchargers känns dum (om de nu måste ha blockad mot något). Känns som den har väldigt dålig träffsäkerhet och effekt mot Tesla och slår mot såväl regeringens som Socialdemokraternas vilja att bygga ut laddinfrastrukturen och på sikt mot alla elbilister.
Exakt.

Det är mycket troligt att Tesla inte tjänar pengar på sina SuC, så att slå mot de är nog ingen direkt nackdel för Tesla, men en nackdel för oss Teslaägare, och numera en nackdel för nästan alla elbilister när 90% av alla SuC är öppna för alla elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

martinot skrev: 02 maj 2024 17:06
TiborBlomhall skrev: 30 apr 2024 21:50
jonasl skrev: 30 apr 2024 21:46
Visar ju bara på hur klantig Metalls ursprungliga analys var.
IF Metall fattade först inte ens att de var oberoende verkstäder. I första varslet listades Werksta-s verkstäder i listan över Tesla anläggningar som skulle bojkottas.
Ytterst märkligt att IF Metall, som har så många anställda i sina staber, inklusive en hög jurister, inte har bättre koll på sådant här.
Skatbo skrev: 02 maj 2024 14:39
https://sverigesradio.se/artikel/ny-sym ... om-blockad

I sympati med IF Metalls strejk varslar Unionen om blockad av allt arbete som företaget Dekra Industrial gör åt Tesla, det handlar om besiktning av utrustning på verkstäderna.
Tack för uppdatering!

Dags för mig att gå ur Unionen och byta fackförbund då.

Det sagt så har jag mer respekt för att Unionen går mot Tesla, och inte mot oss kunder som kör Tesla. Klart bättre än IF Metall.
Så jävla kul med folk som är medlem i fackförbund och inte begriper vad solidaritet innebär, utan bara ser till sin egen sak. Byta fack för att de stödjer medlemmarna i en annan förening. Tack för kaffet!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

Kriper skrev: 02 maj 2024 17:11
martinot skrev: 02 maj 2024 17:06
TiborBlomhall skrev: 30 apr 2024 21:50
jonasl skrev: 30 apr 2024 21:46
Visar ju bara på hur klantig Metalls ursprungliga analys var.
IF Metall fattade först inte ens att de var oberoende verkstäder. I första varslet listades Werksta-s verkstäder i listan över Tesla anläggningar som skulle bojkottas.
Ytterst märkligt att IF Metall, som har så många anställda i sina staber, inklusive en hög jurister, inte har bättre koll på sådant här.
Skatbo skrev: 02 maj 2024 14:39
https://sverigesradio.se/artikel/ny-sym ... om-blockad

I sympati med IF Metalls strejk varslar Unionen om blockad av allt arbete som företaget Dekra Industrial gör åt Tesla, det handlar om besiktning av utrustning på verkstäderna.
Tack för uppdatering!

Dags för mig att gå ur Unionen och byta fackförbund då.

Det sagt så har jag mer respekt för att Unionen går mot Tesla, och inte mot oss kunder som kör Tesla. Klart bättre än IF Metall.
Så jävla kul med folk som är medlem i fackförbund och inte begriper vad solidaritet innebär, utan bara ser till sin egen sak. Byta fack för att de stödjer medlemmarna i en annan förening. Tack för kaffet!
Byta fack för att dom gör det som fack gör och ska göra :)
Personligen fattar jag inte att det känns som att många reagerar som att det är deras mamma som är satt i blockad eller nånting, även om Tesla i flera av mina kontakter kring problem med bilen har agerat märkligt så är dom fortfarande bara ett företag som säljer bilar, jag skulle aldrig åka runt med fika till deras konkurrenter eller byta fackförbund eller sluta besikta bilen på ett särskilt företag p.g.a. något liknande. Om Dekra ligger bra till geografiskt och jag gillar dom skulle jag åka dit, annars inte, deras förhållande med Metall eller Tesla har jag inte med att göra.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev: 02 maj 2024 17:06
Tack för uppdatering!

Dags för mig att gå ur Unionen och byta fackförbund då.

Det sagt så har jag mer respekt för att Unionen går mot Tesla, och inte mot oss kunder som kör Tesla. Klart bättre än IF Metall.
Bättre att gå ur facket helt, då slipper man också betala dem.

Tycker också det är kul att folk drar upp solidaritetskortet. Min erfarenhet säger att solidariteten är ensidig, de vill gärna ha dina pengar men att erbjuda något som hjälper dig verkar de inte intresserade av så jag gick ur facket redan när jag var 23 och kommer aldrig gå med igen.

Illa nog att man åker på försämringarna de gör bara för att arbetsplatsen har kollektivavtal, hoppas att man i framtiden kommer ha rätt att stå utanför kollektivavtalet.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8634
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

OfarligTesla skrev: 02 maj 2024 17:41
martinot skrev: 02 maj 2024 17:06
Tack för uppdatering!

Dags för mig att gå ur Unionen och byta fackförbund då.

Det sagt så har jag mer respekt för att Unionen går mot Tesla, och inte mot oss kunder som kör Tesla. Klart bättre än IF Metall.
Bättre att gå ur facket helt, då slipper man också betala dem.

Tycker också det är kul att folk drar upp solidaritetskortet. Min erfarenhet säger att solidariteten är ensidig, de vill gärna ha dina pengar men att erbjuda något som hjälper dig verkar de inte intresserade av så jag gick ur facket redan när jag var 23 och kommer aldrig gå med igen.

Illa nog att man åker på försämringarna de gör bara för att arbetsplatsen har kollektivavtal, hoppas att man i framtiden kommer ha rätt att stå utanför kollektivavtalet.
Det finns ju dom här som påstår att man har rätt till anställning utan det knyts till KA om man själv inte är med I facket och arbetsgivaren går med på det. Dock så har ju arbetsgivaren redan offrat en massa till facket och arbetsgivarorganlsationen så då kanske man inte är så intresserad av att skriva andra avtal?
Själv tycker jag dock att det låter rimligt att om båda vill så kan man ha ett avtal utanför KA.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 418
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av DanneB »

Kriper skrev: 02 maj 2024 17:11
martinot skrev: 02 maj 2024 17:06
TiborBlomhall skrev: 30 apr 2024 21:50
jonasl skrev: 30 apr 2024 21:46
Visar ju bara på hur klantig Metalls ursprungliga analys var.
IF Metall fattade först inte ens att de var oberoende verkstäder. I första varslet listades Werksta-s verkstäder i listan över Tesla anläggningar som skulle bojkottas.
Ytterst märkligt att IF Metall, som har så många anställda i sina staber, inklusive en hög jurister, inte har bättre koll på sådant här.
Skatbo skrev: 02 maj 2024 14:39
https://sverigesradio.se/artikel/ny-sym ... om-blockad

I sympati med IF Metalls strejk varslar Unionen om blockad av allt arbete som företaget Dekra Industrial gör åt Tesla, det handlar om besiktning av utrustning på verkstäderna.
Tack för uppdatering!

Dags för mig att gå ur Unionen och byta fackförbund då.

Det sagt så har jag mer respekt för att Unionen går mot Tesla, och inte mot oss kunder som kör Tesla. Klart bättre än IF Metall.
Så jävla kul med folk som är medlem i fackförbund och inte begriper vad solidaritet innebär, utan bara ser till sin egen sak. Byta fack för att de stödjer medlemmarna i en annan förening. Tack för kaffet!
Solidaritet är en sak, men att själv kunna stå bakom det facket gör, är en helt annan sak. Jag skulle inte med gott samvete kunna stå bakom IF Metall:s agerande i denna fråga, så varför stötta dem med mina pengar?
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av McFace »

backe skrev: 02 maj 2024 17:25
Byta fack för att dom gör det som fack gör och ska göra :)
Personligen fattar jag inte att det känns som att många reagerar som att det är deras mamma som är satt i blockad eller nånting, även om Tesla i flera av mina kontakter kring problem med bilen har agerat märkligt så är dom fortfarande bara ett företag som säljer bilar, jag skulle aldrig åka runt med fika till deras konkurrenter eller byta fackförbund eller sluta besikta bilen på ett särskilt företag p.g.a. något liknande. Om Dekra ligger bra till geografiskt och jag gillar dom skulle jag åka dit, annars inte, deras förhållande med Metall eller Tesla har jag inte med att göra.
Tycker ni verkligen, handen på hjärtat, att det är så konstigt att folk ruttnar på att Unionen rycker ut i sympatiblockad när det handlar om ett försvinnande litet antal faktiskt strejkande hos Metall?

Det hela får helt orimliga proportioner.
Skriv svar