Sida 1 av 1

Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 10 okt 2023 13:57
av tesla newbie
Verkar nu som att Miljözon klass 3 blir verklighet i Stockholm om drygt ett år:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... lm--an4nkd

Får väl se om biltrafiken kommer minska någonting eller om tillräckligt många av stockholmarna har hunnit köpa elbil så det inte blir någon skillnad. Det är i stort sett redan omöjligt att hitta gatuparkering inom det föreslagna området så det är väl mest genomfartstrafiken som kommer påverkas. Alla Taxibilar som väntar utanför NK får väl ställa om till el. Polestar har också placerat sig strategiskt inom zonen :-).

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 10 okt 2023 14:19
av Klintan
Störst påverkan är väl ut/infarten till Klaratunneln, ej godkända bilar får köra på ytan utanför området. Hamngatan ser ut att ligga precis utanför, så den får användas tills vidare.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 10 okt 2023 14:21
av mikebike
Laddhybrider får köra i miljözonen...

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 10 okt 2023 14:55
av tesla newbie
Klintan skrev: 10 okt 2023 14:19
Hamngatan ser ut att ligga precis utanför, så den får användas tills vidare.
Jo fast det brukar stå Taxibilar utanför NK på Regeringsgatan som, vad jag kan se ligger inom zonen. Brukar också vara ganska tät taxitrafik till Nobis hotell som ligger vid Norrmalmstorg.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 10 okt 2023 15:45
av Teslabilen2023
I praktiken borde det betyda att alla taxibilar i Stockholm måste bytas till elbilar (eller gas). Redan idag är en stor andel elbilar, så steget borde inte vara så stort. Vilken förare kommer kunna säga att "Jag kör dig vartsomhelst, men inte inom eller genom citykärnan".

Om staden ställer dom kraven så borde man också se till att nödvändig laddinfrastruktur byggs ut.
I miljözon klass 3 ställs högst krav. Där får endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon köra, lätta som tunga fordon med tillägget att för gasfordon gäller utsläppskrav Euro VI. När det gäller tunga fordon får även laddhybrider köra om fordonet uppfyller utsläppskraven för Euro VI.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 10 okt 2023 18:37
av Jimel
Men varför ska det ta över ett år att införa något sådant, sjukt segt.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 10 okt 2023 19:17
av mikebike
Jimel skrev: 10 okt 2023 18:37
Men varför ska det ta över ett år att införa något sådant, sjukt segt.
För att folk skall hinna köpa elbil, det är ju långa leveranstider fortfarande. ;)

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 10 okt 2023 19:22
av toppo
Teslabilen2023 skrev: 10 okt 2023 15:45
I praktiken borde det betyda att alla taxibilar i Stockholm måste bytas till elbilar (eller gas). Redan idag är en stor andel elbilar, så steget borde inte vara så stort. Vilken förare kommer kunna säga att "Jag kör dig vartsomhelst, men inte inom eller genom citykärnan".
Det kommer troligen vara en låg prioriterad fråga för polisen att se till att det efterföljs. Med tanke på hur dåligt dubbdäcksförbudet efterföljs så är det nog inget problem i praktiken för en fossil taxi åka in och lämna/hämta några kunder.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 10 okt 2023 19:34
av Teslabilen2023
toppo skrev: 10 okt 2023 19:22
Teslabilen2023 skrev: 10 okt 2023 15:45
I praktiken borde det betyda att alla taxibilar i Stockholm måste bytas till elbilar (eller gas). Redan idag är en stor andel elbilar, så steget borde inte vara så stort. Vilken förare kommer kunna säga att "Jag kör dig vartsomhelst, men inte inom eller genom citykärnan".
Det kommer troligen vara en låg prioriterad fråga för polisen att se till att det efterföljs. Med tanke på hur dåligt dubbdäcksförbudet efterföljs så är det nog inget problem i praktiken för en fossil taxi åka in och lämna/hämta några kunder.
Kan vara så. Men en viktig skillnad är att du kan läsa ut om det är en godkänd bil utifrån reg. plåten. Sätter dom upp kamerabevakning av samma typ som trängselkamerorna så blir det knepigare för den som vill köra med fossilbil i zonen.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 10 okt 2023 19:46
av Marsa
mikebike skrev: 10 okt 2023 14:21
Laddhybrider får köra i miljözonen...
Bara om de är tunga fordon...

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 10 okt 2023 20:52
av mikebike
Marsa skrev: 10 okt 2023 19:46
mikebike skrev: 10 okt 2023 14:21
Laddhybrider får köra i miljözonen...
Bara om de är tunga fordon...
De fyrhjuliga dieseldrivna EU-mopederna är tydligen också undantagna.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 10 okt 2023 21:21
av toppo
Teslabilen2023 skrev: 10 okt 2023 19:34
toppo skrev: 10 okt 2023 19:22
Teslabilen2023 skrev: 10 okt 2023 15:45
I praktiken borde det betyda att alla taxibilar i Stockholm måste bytas till elbilar (eller gas). Redan idag är en stor andel elbilar, så steget borde inte vara så stort. Vilken förare kommer kunna säga att "Jag kör dig vartsomhelst, men inte inom eller genom citykärnan".
Det kommer troligen vara en låg prioriterad fråga för polisen att se till att det efterföljs. Med tanke på hur dåligt dubbdäcksförbudet efterföljs så är det nog inget problem i praktiken för en fossil taxi åka in och lämna/hämta några kunder.
Kan vara så. Men en viktig skillnad är att du kan läsa ut om det är en godkänd bil utifrån reg. plåten. Sätter dom upp kamerabevakning av samma typ som trängselkamerorna så blir det knepigare för den som vill köra med fossilbil i zonen.
Absolut, men det finns inga kameror på Hornsgatan som varit miljözon klass 2 i flera år. Jag tror efterlevnaden blir tveksam tyvärr. Fossilbilar får gärna förbjudas i hela Stockholm för min del dock. :D

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 10 okt 2023 22:40
av Bengt-re
mikebike skrev: 10 okt 2023 20:52
Marsa skrev: 10 okt 2023 19:46
mikebike skrev: 10 okt 2023 14:21
Laddhybrider får köra i miljözonen...
Bara om de är tunga fordon...
De fyrhjuliga dieseldrivna EU-mopederna är tydligen också undantagna.
De är ju ohygglig bra på att släppa ut partiklar som på riktigt tar livet av folk. Gärna lite dubbdäck på det också....

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 10 okt 2023 22:47
av Fredrik j
Bengt-re skrev: 10 okt 2023 22:40
mikebike skrev: 10 okt 2023 20:52
Marsa skrev: 10 okt 2023 19:46
mikebike skrev: 10 okt 2023 14:21
Laddhybrider får köra i miljözonen...
Bara om de är tunga fordon...
De fyrhjuliga dieseldrivna EU-mopederna är tydligen också undantagna.
De är ju ohygglig bra på att släppa ut partiklar som på riktigt tar livet av folk. Gärna lite dubbdäck på det också....
Är det ett vanligt förekommande fordon i Stockholms innerstad? Jag vet inte.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 11 okt 2023 05:55
av Dinsdale
Med mindre än att man kameraövervakar gatorna och automatiskt bötfäller baserat på regnummer (vilket otroligt nog låter görbart) skulle det nog fungera. Misstänker dock att bilderna kommer visa att det bor onormalt många tomtar i området när de boende med fossilbilar alla går och inhandlar tomtemasker att sätta på sig när de kör förbi kameran (om man antar att det blir som med fartkameror, föraren ska bötfällas och inte bilägaren).

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 11 okt 2023 06:01
av mikebike
Fredrik j skrev: 10 okt 2023 22:47
Bengt-re skrev: 10 okt 2023 22:40
mikebike skrev: 10 okt 2023 20:52
Marsa skrev: 10 okt 2023 19:46
mikebike skrev: 10 okt 2023 14:21
Laddhybrider får köra i miljözonen...
Bara om de är tunga fordon...
De fyrhjuliga dieseldrivna EU-mopederna är tydligen också undantagna.
De är ju ohygglig bra på att släppa ut partiklar som på riktigt tar livet av folk. Gärna lite dubbdäck på det också....
Är det ett vanligt förekommande fordon i Stockholms innerstad? Jag vet inte.
Ja, särskilt på Östermalm. Ungdomar pendlar från Norrrort. De har haft parkeringsproblem kring Östra Real.
Östra Real ligger dock utanför den aktuella zonen, men generellt är de riktiga stinkbomber.
Sedan har vi alla mopeder som kör ut mat, överallt och alla tider på dygnet.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 11 okt 2023 06:57
av Teslabilen2023
Viktigare blir signalen för den som ska skaffa ny bil och rör sig i innerstan. Särskilt om man ska investera i en bil till sin taxi- eller leveransrörelse. Att välja elbil istället för fossilbil blir ett enklare val om man vill vara säker på en hållbar investering.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 11 okt 2023 09:24
av Mickep
Detta måste givetvis kombineras m ed trängselskatt så att elbilarna skattar för sitt användade och kostnad för att administrera detta. fossilbilar får en bötesbelopp skickad till sig.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 11 okt 2023 09:37
av Klintan
Dinsdale skrev: 11 okt 2023 05:55
Med mindre än att man kameraövervakar gatorna och automatiskt bötfäller baserat på regnummer (vilket otroligt nog låter görbart) skulle det nog fungera. Misstänker dock att bilderna kommer visa att det bor onormalt många tomtar i området när de boende med fossilbilar alla går och inhandlar tomtemasker att sätta på sig när de kör förbi kameran (om man antar att det blir som med fartkameror, föraren ska bötfällas och inte bilägaren).
Här är det nog ägaransvar, som med trängselskatt.
Blev lite orolig härom veckan, körde in i Odense i slutet på september med en lånad tung husbil. Upptäckte i efterhand att de då hade miljözon för tunga fordon med kameraövervakning. Vissa källor hävdade att husbilen skulle omfattas, då skulle kontrollavgiften vara €1250 för en sväng in till stan för ett kortare ärende. Fick till sist ett svar att genom att den var PB-registrerad så gäller det ej. Efter 1/10 omfattas även personbilar, men då med kontrollavgift på €125 som kanske går att ta. Kameraövervakningen registrerar passage och faktura skickas automatiskt om bilen inte uppfyller kraven.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 11 okt 2023 13:26
av kaffekoko
Dinsdale skrev: 11 okt 2023 05:55
Med mindre än att man kameraövervakar gatorna och automatiskt bötfäller baserat på regnummer (vilket otroligt nog låter görbart) skulle det nog fungera. Misstänker dock att bilderna kommer visa att det bor onormalt många tomtar i området när de boende med fossilbilar alla går och inhandlar tomtemasker att sätta på sig när de kör förbi kameran (om man antar att det blir som med fartkameror, föraren ska bötfällas och inte bilägaren).
Ja görbart såklart. Men sverige har väldigt dålig kontroll på att lagarna följs. Man litar på att folk vill göra rätt för sig. Och därför är inte kontroller motiverade.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 11 okt 2023 14:13
av Klintan
Miljözoner och trängselavgifter verkar vara prioriterat, där missas inte många passager.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 11 okt 2023 14:34
av Elof
Symbolpolitik i klass med plastpåsskatten. Helt fel ände att angripa problemet. Dock ett mycket effektivt sätt att skapa problem för enskilda medborgare.

Re: Miljözon klass 3 i Stockholm

Postat: 11 okt 2023 15:50
av Teslabilen2023
Elof skrev: 11 okt 2023 14:34
Symbolpolitik i klass med plastpåsskatten. Helt fel ände att angripa problemet. Dock ett mycket effektivt sätt att skapa problem för enskilda medborgare.
Det hade varit bättre att lägga på HELA innerstaden, men begränsa i steg 1 till taxi- och leveranstrafik (i alla fall för leveranser där man klarar sig med mindre skåp som idag finns eldrivna).

Den gruppen hade kunnat anpassa sig snabbare och haft bättre möjligheter att bära kostnaderna.