Monaco-fälgar till MYP?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Almba
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 apr 2023 19:33
Referralkod: ts.la/almir272707

Monaco-fälgar till MYP?

Inlägg av Almba »

Godkväll!

Har läst och sett att många tipsar om att Monaco GP6 fälgar skall passa även MYP. Så jag hittade ett par via Bythjul ikväll och tänkte beställa hem. Problemet är att när jag knappar in mitt regnr, så kommer inte dessa upp. Gör jag beställningen utan att ange regnr så vill dem inte godkänna ordern förrän jag har angett regnr.

Fälgar är följande: Monaco GP6 Matt svart 9x20 5/114.3 ET40 B64.1.

Dessa skall väl funka? Någon mer som kör med dessa och är nöjd med valet?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Monaco-fälgar till MYP?

Inlägg av taliz »

De finns i alla möjliga utföranden, så verifiera att allt är korrekt för just MYP.
Storlek, bredd, nav, bultcirkel, ET... har tex för mig ET40 är för LR? Och är inte CB 67?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Almba
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 apr 2023 19:33
Referralkod: ts.la/almir272707

Re: Monaco-fälgar till MYP?

Inlägg av Almba »

taliz skrev: 11 okt 2023 22:14
De finns i alla möjliga utföranden, så verifiera att allt är korrekt för just MYP.
Storlek, bredd, nav, bultcirkel, ET... har tex för mig ET40 är för LR? Och är inte CB 67?


Har försökt att göra det. Det intressanta är att däckvaruhuset och gummihuset visar upp fälgar med både 8,5 och 9 med ET 35 och 40. Medan Bythjul håller sig till 9,5 och ET 45 för MYP. Samtidigt läser man för fullt hur folk beställer hem dessa Monaco GP6 till sina P. Hur lyckas man beställa utan regnr? Hade gärna beställt från däckvaruhuset om Matt svart fanns tillgänglig, nu blir det Bythjul, då dem kör nån kampanj ( om ordern går igenom) :)
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Monaco-fälgar till MYP?

Inlägg av Oscar11 »

Ring bythjul, de är väldigt hjälpsamma.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Monaco-fälgar till MYP?

Inlägg av taliz »

Almba skrev: 11 okt 2023 22:42
taliz skrev: 11 okt 2023 22:14
De finns i alla möjliga utföranden, så verifiera att allt är korrekt för just MYP.
Storlek, bredd, nav, bultcirkel, ET... har tex för mig ET40 är för LR? Och är inte CB 67?


Har försökt att göra det. Det intressanta är att däckvaruhuset och gummihuset visar upp fälgar med både 8,5 och 9 med ET 35 och 40. Medan Bythjul håller sig till 9,5 och ET 45 för MYP. Samtidigt läser man för fullt hur folk beställer hem dessa Monaco GP6 till sina P. Hur lyckas man beställa utan regnr? Hade gärna beställt från däckvaruhuset om Matt svart fanns tillgänglig, nu blir det Bythjul, då dem kör nån kampanj ( om ordern går igenom) :)
Man kan ju välja att ha allt matchande original, eller så kan man ändra något men då måste man förstås veta vad man gör.
Detta brukar ju däckfirmorna ha koll på, men ibland saknar de uppgifter om vissa bilars specifika krav(de flesta fälgar passar ju väldigt många olika bilmodeller och utföranden) och ibland, inte ofta som tur är, har de helt enkelt fel.
Det är inte raketkirurgi IMO att förstå sig på och kolla upp det där själv. Det räcker med lite googlande efter vad original är och sedan förstå vad de olika måtten betyder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Monaco-fälgar till MYP?

Inlägg av Tobbelibobbe »

https://www.willtheyfit.com/

Är en sida som jag tycker visualiserar vad skillnader i fälgbredd, ET, däckbredd och omkrets gör på ett bra sätt.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Almba
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 apr 2023 19:33
Referralkod: ts.la/almir272707

Re: Monaco-fälgar till MYP?

Inlägg av Almba »

Okej, tack!

Men behöver jag spacers om jag går ner till tex ET40? Eller är det mer ett val för det visuella.

Uppdaterat! Gjorde lite research och upptäckte att det va en dum fråga från en amatör ovan, då spacers inte är lagliga och va jag förstått de som så kan bilen bete sig konstigt om ET diffar för mycket.

Så min mer genomtänkta fråga istället är: Funkar det med ET40 på samtliga fälgar trots att det är original ET40 fram och ET48 bak. Eller ska man välja 40 fram och 45 bak, så att det kommer närmare original i bak?

Sorry om jag låter lite desperat, men har beställt hem just dessa Monaco fälgar med ET40 och jag vill veta om jag gjort bort mig och skall ångra det eller om det är helt rätt och inget att oroa sig för :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Monaco-fälgar till MYP?

Inlägg av taliz »

Lägre ET gör att hjulen sitter längre ut, inte längre in.
Dvs risken är att de sticker ut ur hjulhuset(olagligt) samt skrapar i kanten när fjädringen komprimerar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5370
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Monaco-fälgar till MYP?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ta det lugnt, du har gjort helt rätt. Fälgarna kommer att sitta som en smäck.

Det kommer att vara större marginaler på både insidan och utsidan av fälgarna både fram och bak, i jämförelse med original 21" Überturbine och 19" Gemini-fälgar.

Det ska vara samma ET bak som fram, om fälgarna har samma bredd.

Du kan sova gott.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Monaco-fälgar till MYP?

Inlägg av RagWal »

Glöm inte kolla fälgarnas maxlast.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Monaco-fälgar till MYP?

Inlägg av Ilduce77 »

Jag har Monaco GP6 på en MYP.. Funkar fint..
Skriv svar