Sida 1 av 1

Regenerativ bromsning

Postat: 15 okt 2023 16:06
av Orjanforsberg
Hej
Skall man ha detta eller inte?
Tjänar man på det. Måste ju ges upp mera?

Re: Regenerativ bromsning

Postat: 15 okt 2023 16:54
av pejvic
Menar du på Teslan så har du inget val. Det är där. och ja du tjänar på det. Miljö och energi.

Re: Regenerativ bromsning

Postat: 15 okt 2023 17:14
av Orjanforsberg
Har ju valet lite eller mycket
På litet känns det ju ingenting
Vad är det bra för då? Laddar det batteriet
Känns ju som den bromsar in snabbt. Och kraften för att komma upp i hastighet förloras väl i in tjänad laddning
Istället för att den rullar lätt?!

Re: Regenerativ bromsning

Postat: 16 okt 2023 00:33
av AAKEE
Orjanforsberg skrev: 15 okt 2023 17:14
Har ju valet lite eller mycket
På litet känns det ju ingenting
Vad är det bra för då? Laddar det batteriet
Känns ju som den bromsar in snabbt. Och kraften för att komma upp i hastighet förloras väl i in tjänad laddning
Istället för att den rullar lätt?!
Du ska inte alltid släppa gasen helt och hållet, utan avväga hur mycket du släpper gasen för att få en lagom inbromsning.
Tänk på regenerering som en omvänd gaspedal. Ju mer du släpper upp desto snabbare bromsar det. Släpp bara upp lagom så bilen rullar dit du vill. Vill du inte ha regen släpper du bara upp gasen så att den är mellan drivkraft och regen. Du ser det på effektstabeln på skärmen om du har drivkraft eller regen.

Ja, all regenerering är att ladda batteriet vilket är mycket bättre än att bromsa med bromsen vid normal körning.

Du bör lära dig att använda det, det är mycket bra och så framtiden kommer vara.

Re: Regenerativ bromsning

Postat: 16 okt 2023 04:53
av Orjanforsberg
Tack för svaret 👍

Re: Regenerativ bromsning

Postat: 16 okt 2023 08:07
av Tellus
En liten blänkare till ovan.

Vill man köra extra energieffektivt så ska man inte regenerera alls, frirull är bättre. Neutral läget på Teslan.
Vid all återvinning sker förluster och därefter förluster vid effektuttag.

Men det blir i praktiken svårt att alltid frirulla. De flesta andra elbilar regenererar när man bromsar, dock inte Tesla.
Näst bäst är att använda låg regenerering och köra så förutseende att man ej behöver använda bromsen.

Bromsen är extra viktig att inte använda i Tesla. Så då kan det vara bättre med standard regenerering, då man i princip aldrig behöver använda bromsen.

I vår egolf kan man välja frihjul och när man måste sänka farten snabbare så går det bra att använda bromsen, då den laddar batteriet vilket Teslan ej gör.

100Wh/km sommartid blir belöningen på egolfen vid långsam ecokörning.

Re: Regenerativ bromsning

Postat: 16 okt 2023 08:16
av SwedishAdvocate
Tellus skrev: 16 okt 2023 08:07
...] Bromsen är extra viktig att inte använda i Tesla. [...
Fast om man blir så duktig att man aldrig behöver använda bromsarna så får man väl ändå hålla lite koll på skivbromsarna så de inte blir för rostiga. Ett generellt tips för alla bilar med skivbromsar är väl att trycka till precis lagom så man får bort rosten någon gång i slutet av varje körning i väta (eller något annat lämpligt intervall...).

Och om bilen står parkerad utomhus i regn längre perioder utan att användas så kan det ju uppstå rost på skivorna den vägen också...

Re: Regenerativ bromsning

Postat: 16 okt 2023 08:39
av mikebike
SwedishAdvocate skrev: 16 okt 2023 08:16
Tellus skrev: 16 okt 2023 08:07
...] Bromsen är extra viktig att inte använda i Tesla. [...
Fast om man blir så duktig att man aldrig behöver använda bromsarna så får man väl ändå hålla lite koll på skivbromsarna så de inte blir för rostiga. Ett generellt tips för alla bilar med skivbromsar är väl att trycka till precis lagom så man får bort rosten någon gång i slutet av varje körning i väta (eller något annat lämpligt intervall...).

Och om bilen står parkerad utomhus i regn längre perioder utan att användas så kan det ju uppstå rost på skivorna den vägen också...
Mina skivor rostar inte alls, märkligt med tanke på att mina Volvo hade orange skivor bara det var fuktigt ute.
Däremot kan ju oken börja kärva om bromsarna inte används.
Jag har creep valt, vilket betyder att jag måste bromsa för att bilen skall stå still och då trycker jag till ordentligt.

Re: Regenerativ bromsning

Postat: 16 okt 2023 09:36
av Tellus
SwedishAdvocate skrev: 16 okt 2023 08:16
Tellus skrev: 16 okt 2023 08:07
...] Bromsen är extra viktig att inte använda i Tesla. [...
Fast om man blir så duktig att man aldrig behöver använda bromsarna så får man väl ändå hålla lite koll på skivbromsarna så de inte blir för rostiga. Ett generellt tips för alla bilar med skivbromsar är väl att trycka till precis lagom så man får bort rosten någon gång i slutet av varje körning i väta (eller något annat lämpligt intervall...).

Och om bilen står parkerad utomhus i regn längre perioder utan att användas så kan det ju uppstå rost på skivorna den vägen också...
Det är inlagt i programvaran, bilen bromsar själv utan att man märker det. Tror det sker när man kör med farthållaren på tillexempel motorväg, så lägger bilen på bromsarna och ökar effekten samtidigt automagiskt.
Det sker också mer frekvent vid regn och fukt så bromsarna ska fungera bra direkt.
Tidigare var det si och så med bromseffekten initialt vid regn.

Men det verkar skilja på bromsskivornas kvalitet. MYP hade bromsar som ej rostade, på Plaid krävs det hård manuell bromsning ibland.

Re: Regenerativ bromsning

Postat: 16 okt 2023 09:48
av SwedishAdvocate
Tellus skrev: 16 okt 2023 09:36
SwedishAdvocate skrev: 16 okt 2023 08:16
Tellus skrev: 16 okt 2023 08:07
...] Bromsen är extra viktig att inte använda i Tesla. [...
Fast om man blir så duktig att man aldrig behöver använda bromsarna så får man väl ändå hålla lite koll på skivbromsarna så de inte blir för rostiga. Ett generellt tips för alla bilar med skivbromsar är väl att trycka till precis lagom så man får bort rosten någon gång i slutet av varje körning i väta (eller något annat lämpligt intervall...).

Och om bilen står parkerad utomhus i regn längre perioder utan att användas så kan det ju uppstå rost på skivorna den vägen också...
Det är inlagt i programvaran, bilen bromsar själv utan att man märker det. Tror det sker när man kör med farthållaren på tillexempel motorväg, så lägger bilen på bromsarna och ökar effekten samtidigt automagiskt.
Det sker också mer frekvent vid regn och fukt så bromsarna ska fungera bra direkt.
Tidigare var det si och så med bromseffekten initialt vid regn.

Men det verkar skilja på bromsskivornas kvalitet. MYP hade bromsar som ej rostade, på Plaid krävs det hård manuell bromsning ibland.
Visste jag inte... Tack för infon.

Men det verkar ju som det kan vara bra att ha lite koll ändå beroende på vilken modell man har...