Sida 1 av 1
Optimal temperatur i kupen
Postat: 16 okt 2023 19:31
av Arn
Hej kollade energigrafen idag och bilen tyckte jag skulle höja temperaturen från 18,5 till 22 grader för att spara 0,1 på resan.
Vad har ni andra för erfarenhet?
Re: Optimal temperatur i kupen
Postat: 16 okt 2023 19:35
av Trevlig
Va va va?
Använd bilen bekvämt istället och hoppa knepiga funderingar

Re: Optimal temperatur i kupen
Postat: 16 okt 2023 19:36
av Nicke Nyfiken
Spara 0,1 vadå?
Re: Optimal temperatur i kupen
Postat: 16 okt 2023 19:39
av Remuz
Jag kör med 19.5 på sommaren och 18.5 på vintern för det passar mig bra. Har inte funderat på hur det påverkar förbrukningen sedan jag hade X60D och det knappt fanns laddare
Re: Optimal temperatur i kupen
Postat: 16 okt 2023 20:01
av AAKEE
Arn skrev: ↑16 okt 2023 19:31
Hej kollade energigrafen idag och bilen tyckte jag skulle höja temperaturen från 18,5 till 22 grader för att spara 0,1 på resan.
Vad har ni andra för erfarenhet?
Bugg i programmeringen.
Bilen använder mindre energi vintertid om du har kallare.
Sommartid, med varmt ute (AC behövs) blir det bättre med 22C än 18.
Re: Optimal temperatur i kupen
Postat: 16 okt 2023 21:02
av Arn
Låter rimligt att det kan vara någon bugg i systemet. Dock kan ju vissa värmepumpar möjligen fungera mer effektivt om värmen som återvinnings håller hög temperatur därav det lite märkliga resonemanget från bilen hade kunnat tänkas korrekt. Dock låter 0,1 % så lite att det inte är värt besväret,
Re: Optimal temperatur i kupen
Postat: 16 okt 2023 23:47
av AAKEE
Arn skrev: ↑16 okt 2023 21:02
Låter rimligt att det kan vara någon bugg i systemet. Dock kan ju vissa värmepumpar möjligen fungera mer effektivt om värmen som återvinnings håller hög temperatur därav det lite märkliga resonemanget från bilen hade kunnat tänkas korrekt. Dock låter 0,1 % så lite att det inte är värt besväret,
Nej, det är inte sannolikt.
En värmepump får bättre COP om den får jobba med lägre temp på varma sidan.
Och det går åt mer energi att hålla kupén varmare.
Och Tesla skriver solklart i manualen att man kan dra ned temperaturen och dra på lite stolsvärme för att kompensera och spara räckvidd.
Iphone hade en kul bugg för ca 10 år sen (kanske finns kvar än):
Var man ute i norrländsk kyla med iPhone så kunde man få en varning innan iPhonen stängdes av där skärmen var svart med det stod med text:
Iphone är överhettad och stängs av.
Det var rätt vanligt och uppenbart att telefonen var för kall. Apple hade garanterat en spec i programvaran för godkänt temperaturområde, och stängde av den när den var utanför detta.
Man skapade överhettningstexten men tänkte inte på att den kunde bli så kall, så varningstexten blev samma oavsett åt
Vilket håll telefonen överskred tillåten gräns.
Re: Optimal temperatur i kupen
Postat: 17 okt 2023 00:11
av foolip
Jag har också sett förslag under förbrukning som strider som sunt förnuft och den temperatur jag föredrar, så jag struntade i dem! Största påverkar på förbrukning är ändå hastighet.
Re: Optimal temperatur i kupen
Postat: 20 okt 2023 16:55
av Strebern
Vänd på det.
Hur många kronor sparar du i månaden på att ta på täckjackan (och riskerar personskador vid krock) eller sitta i T-tröja och fångas upp snabbare av bältet?
Extremt exempel, men i rena kronor, så tror jag inte luftvärmepumpen drar så mycket så att detta är en fråga, om du har råd att ha en MY?
Om den drar 100W extra för att värma upp kupen riktigt varmt och skönt, och du kör 1h om dagen, = 3,1 kw per månad, till en kostnad om ca 1:-/kw just nu, så blir det ca 3,1 SEK per månad att ha det varmt och skönt?
Re: Optimal temperatur i kupen
Postat: 20 okt 2023 22:22
av Bengt-re
AAKEE skrev: ↑16 okt 2023 23:47
Arn skrev: ↑16 okt 2023 21:02
Låter rimligt att det kan vara någon bugg i systemet. Dock kan ju vissa värmepumpar möjligen fungera mer effektivt om värmen som återvinnings håller hög temperatur därav det lite märkliga resonemanget från bilen hade kunnat tänkas korrekt. Dock låter 0,1 % så lite att det inte är värt besväret,
Nej, det är inte sannolikt.
En värmepump får bättre COP om den får jobba med lägre temp på varma sidan.
Och det går åt mer energi att hålla kupén varmare.
Och Tesla skriver solklart i manualen att man kan dra ned temperaturen och dra på lite stolsvärme för att kompensera och spara räckvidd.
Iphone hade en kul bugg för ca 10 år sen (kanske finns kvar än):
Var man ute i norrländsk kyla med iPhone så kunde man få en varning innan iPhonen stängdes av där skärmen var svart med det stod med text:
Iphone är överhettad och stängs av.
Det var rätt vanligt och uppenbart att telefonen var för kall. Apple hade garanterat en spec i programvaran för godkänt temperaturområde, och stängde av den när den var utanför detta.
Man skapade överhettningstexten men tänkte inte på att den kunde bli så kall, så varningstexten blev samma oavsett åt
Vilket håll telefonen överskred tillåten gräns.
Typiskt amerikanska företag. Brukar göra usla produkter