Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev: 08 nov 2023 15:59
fth skrev: 08 nov 2023 12:43
fth skrev: 08 nov 2023 12:41
spacecoin skrev: 08 nov 2023 09:32
Jo självklart gäller det SC01 -> SC05. Det jag menade var SC01 -> SC01.
Ja, det stämmer, du får SC05 på nya bilen oavsett om du hade SC01 eller SC05 på gamla.
För en SC01-bil försämrar ju detta tyvärr erbjudandet ännu mer, man får ju sannolikt betydligt mindre betalt för sin gamla bil vid bytet, kanske långt mer än vad SC05 är värt på den nya.
Precis. Det verkar som en väldigt dålig affär att byta in SC01. Troligen bättre att sälja bilen på KVD och köpa en ny utan fri SuC. Jag skrev det någonstans förut... :D
Han som köpte min första 2014-bil har nu passerat 40 tusen mil (på original-batteriet dessutom!) och
han funderar på denna deal, han tänker att bilen nu börjar närma sig ”slutet” ändå (även om
den förvisso är i riktigt bra skick fortfarande ) och att fri SuC knappt har något värde kvar i
det fallet, men det är ju en ganska liten grupp som har dom förutsättningarna såklart (men han
tvekar ändå eftersom bilen funkar bra).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av JockeSund »

Men hur funkar detta med ägarskap av bilen?

En bekant hade en X som han sålde i somras. Men när han går in på sitt Tesla-konto så ligger den kvar där.
Så min fråga är egentligen, står han fortfarande som ägare på bilen iom att den ligger kvar på hans Tesla-konto och kan därmed nyttja detta erbjudande om han slår till direkt på en Y t ex?
MYLR -23
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av spacecoin »

JockeSund skrev: 13 dec 2023 08:53
Men hur funkar detta med ägarskap av bilen?

En bekant hade en X som han sålde i somras. Men när han går in på sitt Tesla-konto så ligger den kvar där.
Så min fråga är egentligen, står han fortfarande som ägare på bilen iom att den ligger kvar på hans Tesla-konto och kan därmed nyttja detta erbjudande om han slår till direkt på en Y t ex?
Verkar dumt att sälja något som man inte äger... Det lär finnas en brottsrubricering för det.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av jpetters »

Nu erbjuder Tesla överflyttning av Fri SuC och FSD i USA/Nordamerika till en ny S/X/Y, plus kan kombineras med eventuella rabatter.
Än så länge verkar det inte erbjudas i Europa, men så var det även sist vill jag minnas och kom någon vecka senare.

Blir det samma villkor här så blir det helt klart en ny bil (från Tesla).
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av fth »

En ny quicksilver YP med gratis SuC och 1.99% ränta är ju faktiskt dj-t lockande. :shock: :D

Hm, ska jag göra mig av med gamla Bettan till slut iaf :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av Trevlig »

jpetters skrev: 05 feb 2024 11:10
Nu erbjuder Tesla överflyttning av Fri SuC och FSD i USA/Nordamerika till en ny S/X/Y, plus kan kombineras med eventuella rabatter.
Än så länge verkar det inte erbjudas i Europa, men så var det även sist vill jag minnas och kom någon vecka senare.

Blir det samma villkor här så blir det helt klart en ny bil (från Tesla).
Vad jag förstår är det till 3an med.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av jpetters »

Trevlig skrev:
jpetters skrev: 05 feb 2024 11:10
Nu erbjuder Tesla överflyttning av Fri SuC och FSD i USA/Nordamerika till en ny S/X/Y, plus kan kombineras med eventuella rabatter.
Än så länge verkar det inte erbjudas i Europa, men så var det även sist vill jag minnas och kom någon vecka senare.

Blir det samma villkor här så blir det helt klart en ny bil (från Tesla).
Vad jag förstår är det till 3an med.
Stämmer, senaste är att det gäller även för 3 Highland.

Nu ska det ”bara” gälla för Europa också. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av Remuz »

Bra inbyte från Tesla vore ju trevligt då också
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av jpetters »

Remuz skrev:
Bra inbyte från Tesla vore ju trevligt då också
Absolut, men det är ju valfritt och inget krav för att kampanjen ska gälla.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av lem »

Man vet vad man har:
När jag fick frågan under köpprocessen ”vill du flytta fri SuC” svarade jag nej då bilen kommer ägas av Arval och jag visste inte vad som händer när de får ägarskapet och ”extrautrustning” i form av fri el. Det var så mycket strul med skyltar att jag inte orkade analysera frågan.

Går det att flytta nu i efterhand? Ägarskapet löstes med leasingspärr. Fria SuC:en lär jag se i stjärnorna när leasingperioden går ut? Det börjar droppa in fakturor från icke fri SuC. Läbbigt! Man kanske vänjer sig? Att köra helt gratis är ganska gott!

Vet inte hur jag skall göra?

Får jag plats på Berlin resan är fri SuC guld!

Bettan 21 kmil känner av pressen och går som en klocka (peppar, peppar). Hon skärper till sig! Känns just nu (barmark) fel att dumpa den.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av John Galt »

lem skrev:
Man vet vad man har:
När jag fick frågan under köpprocessen ”vill du flytta fri SuC” svarade jag nej då bilen kommer ägas av Arval och jag visste inte vad som händer när de får ägarskapet och ”extrautrustning” i form av fri el. Det var så mycket strul med skyltar att jag inte orkade analysera frågan.

Går det att flytta nu i efterhand? Ägarskapet löstes med leasingspärr. Fria SuC:en lär jag se i stjärnorna när leasingperioden går ut? Det börjar droppa in fakturor från icke fri SuC. Läbbigt! Man kanske vänjer sig? Att köra helt gratis är ganska gott!

Vet inte hur jag skall göra?

Får jag plats på Berlin resan är fri SuC guld!

Bettan 21 kmil känner av pressen och går som en klocka (peppar, peppar). Hon skärper till sig! Känns just nu (barmark) fel att dumpa den.
Jag förstår inte riktigt vad du skriver men har du bilen på ditt konto har du den fria laddningen. Oavsett om du byter leasingbolag eller köper loss bilen.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av lem »

Den ena bilen (MS) har fri SuC. Från den nya bilen (Y LR) dimper det ner fakturor från SuC-laddningar. Tanken var att direkt avveckla MS:en efter en verkstadsräkning i nov på 70kkr…
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev: 05 feb 2024 12:25
En ny quicksilver YP med gratis SuC och 1.99% ränta är ju faktiskt dj-t lockande. :shock: :D

Hm, ska jag göra mig av med gamla Bettan till slut iaf :?

/fth
Tänk dig för ordentligt. :geek:

Förutom att det är en mindre bil med färre säten, så måste du också vara beredd på:

Att ha mycket sämre farthållare,
Inte kunna välja om du vill ställa farten på aktuell hastighet eller tillåten hastighet när du aktiverar farthållaren,
Bilen visar och kör efter helt felaktiga hastighetsgränser,
Inga automatiska filbyten,
Sämre torkarautomatik,
Varje gång trycka på två olika knappar för att starta/stänga/ändra hastigheten på torkarna,
Oanvändbar helljusautomatik,
Inga p-sensorer,
Ingen autoparkering,
mm mm.

Är du okej med ovanstående försämringar, så finns möjligheten att köpa en ny bil med bättre räckvidd och mycket snabbare laddning. :D

Efteråt kommer du inte förstå hur du stod ut med all laddtiden som krävdes på långkörningarna. :lol:

Jag antar att du har provkört en Y grundligt.
Annars bör du göra det innan du beställer en.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 21:08
Tänk dig för ordentligt. :geek:

Förutom att det är en mindre bil med färre säten, så måste du också vara beredd på:

Att ha mycket sämre farthållare,
Inte kunna välja om du vill ställa farten på aktuell hastighet eller tillåten hastighet när du aktiverar farthållaren,
Bilen visar och kör efter helt felaktiga hastighetsgränser,
Inga automatiska filbyten,
Sämre torkarautomatik,
Varje gång trycka på två olika knappar för att starta/stänga/ändra hastigheten på torkarna,
Oanvändbar helljusautomatik,
Inga p-sensorer,
Ingen autoparkering,
mm mm.

Är du okej med ovanstående försämringar, så finns möjligheten att köpa en ny bil med bättre räckvidd och mycket snabbare laddning. :D

Efteråt kommer du inte förstå hur du stod ut med all laddtiden som krävdes på långkörningarna. :lol:

Jag antar att du har provkört en Y grundligt.
Annars bör du göra det innan du beställer en.
Hm, ja det är ju många faktorer att fundera över, jag blev bara sugen eftersom det ser ut att vara en så pass bra deal.

Jag undrar om man kvalificerar för FSD transfer med AP1, antagligen inte eller hur?

Garanti för drivlina och batteri löper ju ut snart på min bil också, jag tänkte det kanske är en bra idé att göra sig av med den innan dess, men det är iofs drygt ett år bort.

Bättre räckvidd och snabbare laddning är ju förstås dom största fördelarna, men till syvende och sist påverkar det ju restiden ganska marginellt. Min vanligaste resa är Paris-Stockholm, och på den resan skulle enligt ABRP totala restiden gå från 24:49 med min gamla X till 23:20 med en sprillans ny YLR, bara en dryg timmes skillnad alltså, det är ju försumbart i det stora hela (ABRP brukar också stämma väldigt bra enligt min erfarenhet).

Och nej, jag har faktiskt aldrig ens åkt i någon Model Y eller 3, bara en massa olika S och X, hur stor är skillnaden i ljudnivå, komfort etc? Min gamla X är ju som ett par gamla bekväma skor vid det här laget, fortfarande extremt nöjd med komfort, lyxkänsla med äkta läder, alcantara, kolfiber etc överallt, jag gissar att man då kanske upplever nya 3/Y som plastiga?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av Castro90 »

Är det någon som har hört något mer om detta i Europa? Jag var inte riktigt redo att beställa innan jul men är nu intresserad av att flytta över laddningen från min Model S som har gått 25 000 mil. Jag hade hoppats på något erbjudande nu när vi närmar oss kvartal igen.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av jpetters »

Castro90 skrev:
Är det någon som har hört något mer om detta i Europa? Jag var inte riktigt redo att beställa innan jul men är nu intresserad av att flytta över laddningen från min Model S som har gått 25 000 mil. Jag hade hoppats på något erbjudande nu när vi närmar oss kvartal igen.
Inget för Europa ännu vad jag sett, inkl koll på diverse forum.

Ska man spekulera så kan det ju komma på måndag då de X och S som är skickade till Europa detta kvartal borde börja anlända och börja ta plats på diverse leveranscenter. Men det är mer sannolikt nästa kvartal om de har många osålda S och X på lager från Q1.
I Q4 kom det inga nya S och X till Europa vad jag förstått, men nu ser det ut att vara flera på ingång.
Kan nog också bero på hur Y och 3 försäljningen rullar på.

Dessvärre ser det ju ut som den enda synliga förbättringen på 2024 versionen av S/X är en uppdaterad version av ratten/yoke med tutan i mitten och kamera knapp. Men ingen lågt placera kamera fram eller uppdaterad interiör som det ryktats om.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av jpetters »

Så dök det upp även för Europa.

https://www.tesla.com/sv_se/support/sup ... r-transfer

Tyvärr inget erbjudande för FSD transfer.
Senast redigerad av jpetters, redigerad totalt 1 gånger.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av Remuz »

Bara för X och S, dom är ju svindyra. Skulle kunna tänka mig en Y med gratis laddning
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av Verdi_ »

Remuz skrev: 01 mar 2024 17:36
Bara för X och S, dom är ju svindyra. Skulle kunna tänka mig en Y med gratis laddning

Ja det är ett dyrt sätt att spara pengar. :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av fth »

jpetters skrev: 01 mar 2024 17:35
Så dök det upp även för Europa.

https://www.tesla.com/sv_se/support/sup ... r-transfer

Tyvärr inget erbjudande för FSD transfer.
Surt, det amerikanska erbjudandet var ju mer generöst, där gick det (väl?) att flytta med fri SuC till valfri ny modell, inklusive 3/Y. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 01 mar 2024 18:45
jpetters skrev: 01 mar 2024 17:35
Så dök det upp även för Europa.

https://www.tesla.com/sv_se/support/sup ... r-transfer

Tyvärr inget erbjudande för FSD transfer.
Surt, det amerikanska erbjudandet var ju mer generöst, där gick det (väl?) att flytta med fri SuC till valfri ny modell, inklusive 3/Y. :(

/fth


Fanns ju med Y inkluderad i höstas. Var själv oerhört nära men... Jag kommer inte överens med Model 3/Y.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3631
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av Tellus »

Fick 1000 mil till model s, den blev visst knutet till kontot, så det gick att lägga till en 3a där och få gratis laddning på den också
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av Verdi_ »

Tellus skrev: 01 mar 2024 19:47
Fick 1000 mil till model s, den blev visst knutet till kontot, så det gick att lägga till en 3a där och få gratis laddning på den också

Ja förra årsskiftet ja. Jag har 1000 fria mil på kontot också men har inte utnyttjat en enda. Går ut i januari 2025.
Användarvisningsbild
henric
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 jan 2019 13:18

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av henric »

jpetters skrev: 01 mar 2024 17:35
Så dök det upp även för Europa.

https://www.tesla.com/sv_se/support/sup ... r-transfer

Tyvärr inget erbjudande för FSD transfer.
Jag tolkar sista frågan i FAQen på den sidan som att FSD också går att överföra?

”Kan jag överföra Total självkörningsförmåga och gratis Supercharging samtidigt?
Ja. Berättigade kunder kan överföra både gratis Supercharging och Total självkörningsförmåga om alla fordon är kopplade till samma Tesla-konto.”
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Fri SuC medflyttning till ny S/X/Y

Inlägg av spacecoin »

henric skrev: 01 mar 2024 20:19
jpetters skrev: 01 mar 2024 17:35
Så dök det upp även för Europa.

https://www.tesla.com/sv_se/support/sup ... r-transfer

Tyvärr inget erbjudande för FSD transfer.
Jag tolkar sista frågan i FAQen på den sidan som att FSD också går att överföra?

”Kan jag överföra Total självkörningsförmåga och gratis Supercharging samtidigt?
Ja. Berättigade kunder kan överföra både gratis Supercharging och Total självkörningsförmåga om alla fordon är kopplade till samma Tesla-konto.”
Definiera berättigade… Låter ju lovande.
Skriv svar