Har alltid låtit däckfirma skifta mina däck på tidigare bilar. Ska hämta upp mina vinterdäck nu, och de har såklart TPMS. Kan man skifta dem själv? Får man? Hur kopplar bilen ihop 1+1 med sensorerna? Känner den bara av en signal automagiskt?
/Okunnig
Re: TPMS, skifta själv?
Postat: 23 okt 2023 12:43
av Bel
Det är lugnt att byta själv, den hittar automatiskt rätt på sensorerna, men kom ihåg att byta däckkonfiguration i menyn i bilen efteråt.
Har alltid låtit däckfirma skifta mina däck på tidigare bilar. Ska hämta upp mina vinterdäck nu, och de har såklart TPMS. Kan man skifta dem själv? Får man? Hur kopplar bilen ihop 1+1 med sensorerna? Känner den bara av en signal automagiskt?
/Okunnig
Byta hjul själv är enkelt, byta däck inte lika lätt.
Har alltid låtit däckfirma skifta mina däck på tidigare bilar. Ska hämta upp mina vinterdäck nu, och de har såklart TPMS. Kan man skifta dem själv? Får man? Hur kopplar bilen ihop 1+1 med sensorerna? Känner den bara av en signal automagiskt?
/Okunnig
Byta hjul själv är enkelt, byta däck inte lika lätt.
Kanske var lite otydlig. Däcken har separata fälgar!
Det är lugnt att byta själv, den hittar automatiskt rätt på sensorerna, men kom ihåg att byta däckkonfiguration i menyn i bilen efteråt.
Ja, det verkade inte som att de gjorde nåt på den uteverkstad där de skiftade dem åt mig idag. Bilen klagade inget efteråt heller. Måste man ha separata konfigurationer? Det enda jag gjorde var att pumpa däcken till 2,9 bar efteråt, och alla värden uppdaterades korrekt av TPMS efter.
Det är lugnt att byta själv, den hittar automatiskt rätt på sensorerna, men kom ihåg att byta däckkonfiguration i menyn i bilen efteråt.
Ja, det verkade inte som att de gjorde nåt på den uteverkstad där de skiftade dem åt mig idag. Bilen klagade inget efteråt heller. Måste man ha separata konfigurationer? Det enda jag gjorde var att pumpa däcken till 2,9 bar efteråt, och alla värden uppdaterades korrekt av TPMS efter.
Tidigare var det nog mest viktigt ifall man hade olika dimension på sommar och vinterdäck. Numera kan väl bilen hålla reda på hur långt däcken gått, så det är nog bra att byta i menyn även om inget kommer bli jättetokigt om man inte gör det.
Tidigare var det nog mest viktigt ifall man hade olika dimension på sommar och vinterdäck. Numera kan väl bilen hålla reda på hur långt däcken gått, så det är nog bra att byta i menyn även om inget kommer bli jättetokigt om man inte gör det.
Det är olika rullmotstånd även med samma dimension.
När man ”byter till vinterhjul” i menyn börjar nog bilen en ny mätning av förbrukning för att navigator mm ska räknazså bra som möjligt.
Om man inte ”byter” kommer ”kalibreringen” för förbrukning på sommarhjulen att sakta ändras. = det tar längre tid innan navigatorn blir bra på betäkna förbrukning och sen sanbas sommahjulens, så den måste också sakta kalibreras om när det är byte till sommarhjul.
Tesla har infört frågan om däcksservice/vinter/sommarhjul så att bilen ska vara bätte på räkna navigering.
Har alltid låtit däckfirma skifta mina däck på tidigare bilar. Ska hämta upp mina vinterdäck nu, och de har såklart TPMS. Kan man skifta dem själv? Får man? Hur kopplar bilen ihop 1+1 med sensorerna? Känner den bara av en signal automagiskt?
/Okunnig
Byta hjul själv är enkelt, byta däck inte lika lätt.
Kanske var lite otydlig. Däcken har separata fälgar!
Det folk i allmänhet menar med "byta till vinterdäck" är att "byta till vinterhjul"
Har alltid låtit däckfirma skifta mina däck på tidigare bilar. Ska hämta upp mina vinterdäck nu, och de har såklart TPMS. Kan man skifta dem själv? Får man? Hur kopplar bilen ihop 1+1 med sensorerna? Känner den bara av en signal automagiskt?
/Okunnig
Byta hjul själv är enkelt, byta däck inte lika lätt.
Kanske var lite otydlig. Däcken har separata fälgar!
Det folk i allmänhet menar med "byta till vinterdäck" är att "byta till vinterhjul"
På min Model 3 bytte jag (däckverkstan) däck, vår och höst.
Ja det funkar ju också, man spar ju i regel en uppsättning fälgar på det. Ska man ändå anlita något för skiftet (däck/hjul) så tror däckskifte är billigast på kort sikt i alla fall.
På min Model 3 bytte jag (däckverkstan) däck, vår och höst.
Ja det funkar ju också, man spar ju i regel en uppsättning fälgar på det. Ska man ändå anlita något för skiftet (däck/hjul) så tror däckskifte är billigast på kort sikt i alla fall.
Både fälgar och TPMS, de senare (för Bluetooth) gick dessutom inte att få tag på i december 2020. Min plan var att behålla bilen i 12 månader, så det var en kortsiktig lösning.
Re: TPMS, skifta själv?
Postat: 25 nov 2024 13:58
av bjornnilsson
Hittade den här videon hur man kan byta TPMS på befintliga hjul själv utan däckmaskin. Antar att typ ingen skulle få för sig att försöka sig på detta i Sverige (förutom möjligtvis jag själv då av ren nyfikenhet) men postar här ifall det är av intresse för någon.
Hittade den här videon hur man kan byta TPMS på befintliga hjul själv utan däckmaskin. Antar att typ ingen skulle få för sig att försöka sig på detta i Sverige (förutom möjligtvis jag själv då av ren nyfikenhet) men postar här ifall det är av intresse för någon.
Det är väl en bra metod, men för att vara lite realistisk så tror jag att den metoden är svår på våra bilar med 18" och större lågprofildäck, de är hårdare i däcksidan än det relativt mjuka och höga däcket han visar på.
Det kan nog fungera ändå att göra på det sättet men det kommer krävas betydligt mer kraft för att hålla nere däcket under tiden man byter sensorn och säkerligen skapa en del frustration.
Jag hade gjort det med däckmaskin eller lämnat bort det och betalt några hundra för jobbet.