VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det verkar dock som de missat att lägga upp länken till rapporten... Jag kan i alla fall inte hitta den.

EDIT: Elmil har länkat till rapporten i inlägget nedanför detta. Det finns nu även en länk till rapporten i pressmedelandet som jag citerar och länkar till nedan.
2023-10-24

"Inte trafiksäkra": VTI avråder från åretruntdäck

Åretruntdäck har betydligt sämre egenskaper än vanliga vinter- och sommardäck på samtliga underlag. Framför allt på is på är väggreppet så dåligt att däcken inte kan anses trafiksäkra på svenska vintervägar. Det visar en ny rapport från VTI och Folksam. [...]

På is var bromssträckan 25–50 procent längre än för det nordiska referensdäcket, med ett genomsnitt på drygt 30 procent. Det sämsta åretruntdäcket presterade likvärdigt med ett sommardäck och hade 50 procent längre bromssträcka än referensdäcket. [...

https://www.vti.se/arkiv/nyhetsarkiv/ny ... etruntdack

Bild
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 5 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 569
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av Elmil »

Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av StefL »

Egentligen är det ju fullkomligt åt h-e att man en får kalla något för "året runt-däck" när det i själva verket handlar om ett däck som med nöd och näppe kvalar in som dubbfritt vinterdäck och därmed är ett kasst vinterdäck och ett lika kasst sommardäck.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av Jaegaern »

Är det inte Volvo Cars som förövrigt levererat bilar med året-runt-däck i flera år nu? Alla XC40/60, C40/60 eller vad de heter, både hybrider och elbilar har haft sådana däck ett bra tag nu. Det är ju väldigt lätt att se dem på det speciella mönstret.

Hur motiverar man detta till en kanske ovetandes/ointresserad köpare. "Vi har gått ifrån rekommendationerna att ha säsongsspecifika däck, kör på dessa så slipper du byta"...

Från att ha säkerhet som slogan, till att fula med detta. Det är rätt lågt tycker jag.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av mikebike »

StefL skrev: 24 okt 2023 11:24
Egentligen är det ju fullkomligt åt h-e att man en får kalla något för "året runt-däck" när det i själva verket handlar om ett däck som med nöd och näppe kvalar in som dubbfritt vinterdäck och därmed är ett kasst vinterdäck och ett lika kasst sommardäck.
De borde kallas "höst- och vårdäck"
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 24 okt 2023 11:46
StefL skrev: 24 okt 2023 11:24
Egentligen är det ju fullkomligt åt h-e att man en får kalla något för "året runt-däck" när det i själva verket handlar om ett däck som med nöd och näppe kvalar in som dubbfritt vinterdäck och därmed är ett kasst vinterdäck och ett lika kasst sommardäck.
De borde kallas "höst- och vinterdäck"
Menade du inte "höst- och vårdäck"?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 12:12
mikebike skrev: 24 okt 2023 11:46
StefL skrev: 24 okt 2023 11:24
Egentligen är det ju fullkomligt åt h-e att man en får kalla något för "året runt-däck" när det i själva verket handlar om ett däck som med nöd och näppe kvalar in som dubbfritt vinterdäck och därmed är ett kasst vinterdäck och ett lika kasst sommardäck.
De borde kallas "höst- och vinterdäck"
Menade du inte "höst- och vårdäck"?
Sorry, fort och fel. Korrigerar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
johanmgm
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jun 2023 21:06
Ort: Visby

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av johanmgm »

Ursäkta om jag är korkad, men vad är åretruntdäck? Jag har aldrig sett något sådant däck erbjudas där jag köper däck. I regel finns det tre däcktyper att välja mellan: Sommardäck, vinterdäck med dubb och vinterdäck utan dubb. Är det vinterdäck utan dubb som vissa kallar åretruntdäck, eller finns det någon mellanvariant?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av tor-ake »

Finns minst fyra olika däcktyper som är godkända för vinterväglag:
- dubbade vinterdäck
- friktionsdäck med nordisk gummiblandning
- friktionsdäck med europeisk gummiblandning
- åretrunt/all season med mönster mittemellan sommardäck och friktionsdäck och gummiblandning ungefär som europeiska vinterdäck

Alla har m+s och snöflingan som märkning men bara de två första är dugliga på isigt svensk vinterväglag.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av Oscar11 »

johanmgm skrev: 24 okt 2023 13:42
Ursäkta om jag är korkad, men vad är åretruntdäck? Jag har aldrig sett något sådant däck erbjudas där jag köper däck. I regel finns det tre däcktyper att välja mellan: Sommardäck, vinterdäck med dubb och vinterdäck utan dubb. Är det vinterdäck utan dubb som vissa kallar åretruntdäck, eller finns det någon mellanvariant?
Volvo levereras med året runt däck.
Tesla MYLR -23
Erxon
elbilist
Inlägg: 405
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av Erxon »

No shit Sherlock, behöver man verkligen lägga tid, pengar och energi på att testa detta.
Redan när Volvo släppte dessa däck för ett par år sedan konstaterade man att dessa däck är en mindre bra kompromiss.

Sen finns det olika åsikter om funktionen på dessa, finns de som inte är negativa till dem och de som inte skulle ta i dem med tång.

Har man dessa däck bör man kanske agera som att de är som 3-4 år gamla dubbfria och köra därefter.
Är det glashalt hjälper inte 4-krafs…


Lite OT, träffade en i helgen som har dessa hjul på sin Volvo som bor i Umeå, han lägger på vinterhjul inom kort och kommer köra ner dessa tills de behövs bytas och sätter då på ”riktiga” sommardäck.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av taliz »

Hade lätt valt åretruntdäck om jag haft en bil med stora dyra snygga fälgar.
För dyrt och bökigt med dubbla uppsättningar.
Tycker Volvo gjorde ett bra val.
Dagens däck är så bra och kombination med alla hjälpsystem i moderna bilar går det alldeles utmärkt att krypa fram på Sveriges gigantiska vägar med sömnigt låga hastighetsbegränsningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av LarsaR »

taliz skrev: 24 okt 2023 18:57
Hade lätt valt åretruntdäck om jag haft en bil med stora dyra snygga fälgar.
För dyrt och bökigt med dubbla uppsättningar.
Tycker Volvo gjorde ett bra val.
Dagens däck är så bra i och kombination med alla hjälpsystem går det alldeles utmärkt att krypa fram på Sveriges gigantiska vägar med sömnigt låga hastighetsbegränsningar.
?
Har tre uppsättningar, sommar, dubbfritt och dubbade men bara en uppsättning TNA, 2 Tempest (varav ena med original skitfula kåpor)
Varierar utifrån vart jag ska köra och tid på året, kan dessutom ställa bilen om det är riktigt skitföre. Säkerheten främst!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av AAKEE »

De som kör med dåliga vinterdäck* är också människor men inte lika länge!






*) Inte dubb vs inte dubbfrågan!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av Fredrik j »

”Åretruntdäck” ersätter inte vinterdäck. Är det vinterväglag behöver man ha vinterdäck. Tanken är att dom ska gå att använda tidigare på våren och senare på hösten. Om dessa två flyter ihop kan man ha dom hela året.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av Banane »

Det här kan väl ändå inte komma som en överraskning för någon? Året runt däck är väl ungefär som mellaneuropeiska dubbfria? Kanske ännu sämre på is?
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev: 24 okt 2023 19:43
Det här kan väl ändå inte komma som en överraskning för någon? Året runt däck är väl ungefär som mellaneuropeiska dubbfria? Kanske ännu sämre på is?
Mellaneuropeiska friktionsdäck är ju sannolikt betydligt sämre på sommarväglag.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev: 24 okt 2023 19:45
Banane skrev: 24 okt 2023 19:43
Det här kan väl ändå inte komma som en överraskning för någon? Året runt däck är väl ungefär som mellaneuropeiska dubbfria? Kanske ännu sämre på is?
Mellaneuropeiska friktionsdäck är ju sannolikt betydligt sämre på sommarväglag.

Än året runt däck? Borde väl vara typ samma däcktyp tänker jag?
Användarvisningsbild
mrdn
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 okt 2021 14:31

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av mrdn »

Jag tycker ändå test datan inte riktigt säger samma sak som artikeln. Just crossclimate 2 har ju i princip full sommardäck prestanda och i alla fall på snö inte långt efter de dubbfria vinterdäcken.

Bor i södra sverige och monterade Michelin Crossclimate 2 på min Model Y och var supernöjd med vintergreppet. körde från Linköping till luleå och tillbaka runt nyår i vintras, allt från +5 till -20 grader däcken fungerade helt exemplariskt!.

Kommer aldrig köpa något annat än dessa "året runt däck" till privata bilar.

Utan tvekan bättre grepp på snö och is än vad jag hade på min golf alltrack innan teslan, där satt det 8 år gamla friktionsdäck.

Nu har jag en BMW i4 som tjänstebil och måste ha separata sommar och vinterdäck. fick inte välja sulor så hakkapelitta R5 sitter på nu.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av Trevlig »

https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... w01/126697

Hankook Winter i*cept iON är speciellt framtagna för moderna elbilar och är utvecklade för att prestera mer på vintern.

På idag, ska bli intressant, tror de passar mig toppen, 95% motorväg typ.
WhatsApp Bild 2023-10-25 kl. 11.09.20_f53a80ed.jpg
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av Tellus »

mrdn skrev: 25 okt 2023 01:59
Jag tycker ändå test datan inte riktigt säger samma sak som artikeln. Just crossclimate 2 har ju i princip full sommardäck prestanda och i alla fall på snö inte långt efter de dubbfria vinterdäcken.

Bor i södra sverige och monterade Michelin Crossclimate 2 på min Model Y och var supernöjd med vintergreppet. körde från Linköping till luleå och tillbaka runt nyår i vintras, allt från +5 till -20 grader däcken fungerade helt exemplariskt!.

Kommer aldrig köpa något annat än dessa "året runt däck" till privata bilar.

Utan tvekan bättre grepp på snö och is än vad jag hade på min golf alltrack innan teslan, där satt det 8 år gamla friktionsdäck.

Nu har jag en BMW i4 som tjänstebil och måste ha separata sommar och vinterdäck. fick inte välja sulor så hakkapelitta R5 sitter på nu.
Har också crossclimate 2 på egolfen, funkar kanon! Får se hur dom blir när dom slits.
Det är lite mycket FUD i många däcktester, ger väl klick.
På teslan vill jag dock ha europeiska vinterdäck och riktiga sommardäck pga prestandan (model 3P och plaid)
På YLR kör hon med Nokian R3, jag blir sjösjuk av dom :lol:

Men billiga åretrunt eller billiga europa vinterdäck är inte bra.

Rubriken skulle i stället vara " Bästa åretruntdäcken, en guds gåva till bilisterna "
Fast det hade varit lite omvänd FUD
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
johanmgm
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jun 2023 21:06
Ort: Visby

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av johanmgm »

Oscar11 skrev: 24 okt 2023 16:13
johanmgm skrev: 24 okt 2023 13:42
Ursäkta om jag är korkad, men vad är åretruntdäck? Jag har aldrig sett något sådant däck erbjudas där jag köper däck. I regel finns det tre däcktyper att välja mellan: Sommardäck, vinterdäck med dubb och vinterdäck utan dubb. Är det vinterdäck utan dubb som vissa kallar åretruntdäck, eller finns det någon mellanvariant?
Volvo levereras med året runt däck.
Ja, det framgår ju i tråden, men jag har aldrig sett dessa "åretruntdäck" säljas någonstans.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av tor-ake »

Även Michelins Cross Climate har ju problem med isgreppet precis som artikeln och rapporten antyder. Dessutom kostar de ju lite mer än ett par hyggliga sommardäck eller vinterdäck och hur är det med slitstyrkan? Håller de lika många mil på barmark som ett par bra sommardäck?

Kan förstå att det är bekvämt men blir det inte dyrare i längden för något som är lite sämre än alternativet, på totalen?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av Jaegaern »

tor-ake skrev: 25 okt 2023 16:42
Även Michelins Cross Climate har ju problem med isgreppet precis som artikeln och rapporten antyder. Dessutom kostar de ju lite mer än ett par hyggliga sommardäck eller vinterdäck och hur är det med slitstyrkan? Håller de lika många mil på barmark som ett par bra sommardäck?

Kan förstå att det är bekvämt men blir det inte dyrare i längden för något som är lite sämre än alternativet, på totalen?
Exakt så borde det ju vara eftersom det måste vara mjukare än ett sommardäck för att prestera på vintern och mjukheten är den största enskilda faktorn för slitage som inte har med körbeteende eller däcktryck att göra.

Visst, man behöver inte ha dubbla uppsättningar fälgar, eller om man vill, skifta på samma fälg som såklart också kostar lite. Men däck är ju inte direkt gratis.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Inlägg av taliz »

Jaegaern skrev: 26 okt 2023 08:55
tor-ake skrev: 25 okt 2023 16:42
Även Michelins Cross Climate har ju problem med isgreppet precis som artikeln och rapporten antyder. Dessutom kostar de ju lite mer än ett par hyggliga sommardäck eller vinterdäck och hur är det med slitstyrkan? Håller de lika många mil på barmark som ett par bra sommardäck?

Kan förstå att det är bekvämt men blir det inte dyrare i längden för något som är lite sämre än alternativet, på totalen?
Exakt så borde det ju vara eftersom det måste vara mjukare än ett sommardäck för att prestera på vintern och mjukheten är den största enskilda faktorn för slitage som inte har med körbeteende eller däcktryck att göra.

Visst, man behöver inte ha dubbla uppsättningar fälgar, eller om man vill, skifta på samma fälg som såklart också kostar lite. Men däck är ju inte direkt gratis.
Beror förstås också en hel del på hur mkt man kör.
Alla byter ju inte hjul själva, och att betala för det 2ggr om året kostar ju också en slant.
Så om man inte kör väldigt mkt sparar man potentiellt en slant, trots att däcken är dyrare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar