Sida 3 av 3

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 16 mar 2024 14:25
av AAKEE
Tellus skrev: 16 mar 2024 13:52
Gitti skrev: 16 mar 2024 12:35
Hej, jag blev Tesla ägare den 11 mars i år (som protest mot strejken!) med sommardäck (model Y long range) och tänkte köpa året runt däck till hösten. Jag läste den här tråden men fick inte riktigt svar om man kan rekommendera detta eller ej. Jag måste inte köra vid blixthalka och har också en buss i närheten. På min gamla Volvo hade jag dubbdäck. Men det irriterade mig varje vår och höst att byta. Därför hoppas jag att året runt däck är en lösning som passar mig. Vad tycker ni som har mer erfarenheter av bilar. Jag hade för flera år sedan en Volvo med året runt däck och var alltid nöjd med den tills jag flyttade till ett hus i skogen. Då var det besvärligt men nu har jag ett alternativ i byn, så hos vidrigt väder behöver jag inte köra dit. Jag var tacksam för råd.
P.S. Jag bor i Trollhättan kommun (Västra Götaland).
Det är ett hett ämne så man kan få helt olika svar.

Kör du lugnt, dvs inte buskör eller testar toppfart osv så tycker jag ni ska testa Michelin CrossClimate2 som åretruntdäck
Egenskaper
- går tyst
- mycket bra på vått underlag, vilket det ofta är i Sverige
- bra på torrt
- bra på snö
- ej bra på is (men det är bara dubbdäck bra på, men halt ändå)
- ner mot -15 funkar dom utmärkt, vet ej hur dom klarar kallare temperaturer.
- vet ej hur dom klarar +30 grader men räkna med lite längre bromssträcka då om någon bikini brud hoppar upp på vägen.
Kallare än -15 är relativt bra grepp i alka däck.
Man kan princip köra på sommardäck i stark kyla.

De åretrunthjulen är garanterat okey i stark kyla. Problemet är inte de temperaturerna.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 16 mar 2024 14:46
av Tellus
Michelin ps4s som levererades standard till model 3 performance hade någon speciell varning om att dom inte tålde kyla. Tror rekommendationen var plus 5 eller högre, under -5 grader kunde dom gå sönder.
Men det är väl ett extra sportigt sommardäck.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 16 mar 2024 15:26
av LarsaR
Tellus skrev: 16 mar 2024 14:46
Michelin ps4s som levererades standard till model 3 performance hade någon speciell varning om att dom inte tålde kyla. Tror rekommendationen var plus 5 eller högre, under -5 grader kunde dom gå sönder.
Men det är väl ett extra sportigt sommardäck.
Samma med Pirelli Zero som satt original på Raven. 2 st ”frös” sönder för mig när jag körde i snöslask!

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 16 mar 2024 15:32
av Fredrik j
Tellus skrev: 16 mar 2024 14:46
Michelin ps4s som levererades standard till model 3 performance hade någon speciell varning om att dom inte tålde kyla. Tror rekommendationen var plus 5 eller högre, under -5 grader kunde dom gå sönder.
Men det är väl ett extra sportigt sommardäck.
Att tillverka däck är en balansering av olika egenskaper. För att få bra egenskaper inom ett område måste man offra egenskaper inom ett annat.
Det kan vara allt möjligt som grepp i olika temperaturer, rullmotstånd, ljudnivå, slitstyrka och naturligtvis priset.

När det gäller michelins sportdäck Cup2 ska dom inte användas vid temperaturer under 5grader och kan t.o.m. skadas om man vinterförvarar bilen i minusgrader och däcken är begagnade. Nya cup2 däck har bättre lagringsegenskaper.
Michelin har alltså helt balanserat bort vinteregenskaperna för cup2 eftersom ingen använder dom på vintern.
Ps4s är inte lika extremt men är definitivt inte lämpligt att köra med när det är kallt.

Att alla däck har bra grepp i -15 stämmer inte. Det krävs ett däck där man balanserat upp egenskaperna i kallt klimat. Naturligtvis har man då drabbats av sämre på något annat område. T.ex. egenskaper vid värme.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 16 mar 2024 23:32
av AAKEE
Tellus skrev: 16 mar 2024 14:46
Michelin ps4s som levererades standard till model 3 performance hade någon speciell varning om att dom inte tålde kyla. Tror rekommendationen var plus 5 eller högre, under -5 grader kunde dom gå sönder.
Men det är väl ett extra sportigt sommardäck.
At tire temperatures below 20F (-7°C) Michelin UHP Sport Summer tires may develop surface cracks in the upper sidewall and tread area if flexed. Do not use, roll, or drop MICHELIN UHP Sport Summer tires with temperatures below 20°F (-7°C). If the tires have been cooled to 20°F (-7°C) or less, let them warm up in a heated space to at least 40°F (5°C) before being installed or
Känsligheten att de Ultra High Performance-däcken spricker gör nog ändå inte att de är hala i stark kyla. (Pga att snö och is har förhållandevis bra grepp i stark kyla.)

Nu är det såklart ingen rekommendation att köra på sommardäck vintertid.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 17 mar 2024 01:54
av NiklasTesla
Tellus skrev: 16 mar 2024 13:52
Gitti skrev: 16 mar 2024 12:35
Hej, jag blev Tesla ägare den 11 mars i år (som protest mot strejken!) med sommardäck (model Y long range) och tänkte köpa året runt däck till hösten. Jag läste den här tråden men fick inte riktigt svar om man kan rekommendera detta eller ej. Jag måste inte köra vid blixthalka och har också en buss i närheten. På min gamla Volvo hade jag dubbdäck. Men det irriterade mig varje vår och höst att byta. Därför hoppas jag att året runt däck är en lösning som passar mig. Vad tycker ni som har mer erfarenheter av bilar. Jag hade för flera år sedan en Volvo med året runt däck och var alltid nöjd med den tills jag flyttade till ett hus i skogen. Då var det besvärligt men nu har jag ett alternativ i byn, så hos vidrigt väder behöver jag inte köra dit. Jag var tacksam för råd.
P.S. Jag bor i Trollhättan kommun (Västra Götaland).
Det är ett hett ämne så man kan få helt olika svar.

Kör du lugnt, dvs inte buskör eller testar toppfart osv så tycker jag ni ska testa Michelin CrossClimate2 som åretruntdäck
Egenskaper
- går tyst
- mycket bra på vått underlag, vilket det ofta är i Sverige
- bra på torrt
- bra på snö
- ej bra på is (men det är bara dubbdäck bra på, men halt ändå)
- ner mot -15 funkar dom utmärkt, vet ej hur dom klarar kallare temperaturer.
- vet ej hur dom klarar +30 grader men räkna med lite längre bromssträcka då om någon bikini brud hoppar upp på vägen.
Håller med (kört ca 8000mil Cross Climate 2 och är supernöjd -20 till +40). Viktigast är att anpassa avstånd och hastighet till väglag och sikt.

MVH

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 17 mar 2024 08:51
av Fredrik j
NiklasTesla skrev: 17 mar 2024 01:54
Tellus skrev: 16 mar 2024 13:52
Gitti skrev: 16 mar 2024 12:35
Hej, jag blev Tesla ägare den 11 mars i år (som protest mot strejken!) med sommardäck (model Y long range) och tänkte köpa året runt däck till hösten. Jag läste den här tråden men fick inte riktigt svar om man kan rekommendera detta eller ej. Jag måste inte köra vid blixthalka och har också en buss i närheten. På min gamla Volvo hade jag dubbdäck. Men det irriterade mig varje vår och höst att byta. Därför hoppas jag att året runt däck är en lösning som passar mig. Vad tycker ni som har mer erfarenheter av bilar. Jag hade för flera år sedan en Volvo med året runt däck och var alltid nöjd med den tills jag flyttade till ett hus i skogen. Då var det besvärligt men nu har jag ett alternativ i byn, så hos vidrigt väder behöver jag inte köra dit. Jag var tacksam för råd.
P.S. Jag bor i Trollhättan kommun (Västra Götaland).
Det är ett hett ämne så man kan få helt olika svar.

Kör du lugnt, dvs inte buskör eller testar toppfart osv så tycker jag ni ska testa Michelin CrossClimate2 som åretruntdäck
Egenskaper
- går tyst
- mycket bra på vått underlag, vilket det ofta är i Sverige
- bra på torrt
- bra på snö
- ej bra på is (men det är bara dubbdäck bra på, men halt ändå)
- ner mot -15 funkar dom utmärkt, vet ej hur dom klarar kallare temperaturer.
- vet ej hur dom klarar +30 grader men räkna med lite längre bromssträcka då om någon bikini brud hoppar upp på vägen.
Håller med (kört ca 8000mil Cross Climate 2 och är supernöjd -20 till +40). Viktigast är att anpassa avstånd och hastighet till väglag och sikt.

MVH
Men är man inte lika duktig som du på att köra bil kan man behöva lite extra marginaler.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 17 mar 2024 12:33
av Tellus
Fredrik j skrev: 17 mar 2024 08:51
NiklasTesla skrev: 17 mar 2024 01:54
Tellus skrev: 16 mar 2024 13:52
Gitti skrev: 16 mar 2024 12:35
Hej, jag blev Tesla ägare den 11 mars i år (som protest mot strejken!) med sommardäck (model Y long range) och tänkte köpa året runt däck till hösten. Jag läste den här tråden men fick inte riktigt svar om man kan rekommendera detta eller ej. Jag måste inte köra vid blixthalka och har också en buss i närheten. På min gamla Volvo hade jag dubbdäck. Men det irriterade mig varje vår och höst att byta. Därför hoppas jag att året runt däck är en lösning som passar mig. Vad tycker ni som har mer erfarenheter av bilar. Jag hade för flera år sedan en Volvo med året runt däck och var alltid nöjd med den tills jag flyttade till ett hus i skogen. Då var det besvärligt men nu har jag ett alternativ i byn, så hos vidrigt väder behöver jag inte köra dit. Jag var tacksam för råd.
P.S. Jag bor i Trollhättan kommun (Västra Götaland).
Det är ett hett ämne så man kan få helt olika svar.

Kör du lugnt, dvs inte buskör eller testar toppfart osv så tycker jag ni ska testa Michelin CrossClimate2 som åretruntdäck
Egenskaper
- går tyst
- mycket bra på vått underlag, vilket det ofta är i Sverige
- bra på torrt
- bra på snö
- ej bra på is (men det är bara dubbdäck bra på, men halt ändå)
- ner mot -15 funkar dom utmärkt, vet ej hur dom klarar kallare temperaturer.
- vet ej hur dom klarar +30 grader men räkna med lite längre bromssträcka då om någon bikini brud hoppar upp på vägen.
Håller med (kört ca 8000mil Cross Climate 2 och är supernöjd -20 till +40). Viktigast är att anpassa avstånd och hastighet till väglag och sikt.

MVH
Men är man inte lika duktig som du på att köra bil kan man behöva lite extra marginaler.
Nordiska vinterdäck på barmark eller blött under vinterhalvåret kräver en riktigt bra förare vid undanmanöver.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 17 mar 2024 15:11
av Fredrik j
Tellus skrev: 17 mar 2024 12:33
Fredrik j skrev: 17 mar 2024 08:51
NiklasTesla skrev: 17 mar 2024 01:54
Tellus skrev: 16 mar 2024 13:52
Gitti skrev: 16 mar 2024 12:35
Hej, jag blev Tesla ägare den 11 mars i år (som protest mot strejken!) med sommardäck (model Y long range) och tänkte köpa året runt däck till hösten. Jag läste den här tråden men fick inte riktigt svar om man kan rekommendera detta eller ej. Jag måste inte köra vid blixthalka och har också en buss i närheten. På min gamla Volvo hade jag dubbdäck. Men det irriterade mig varje vår och höst att byta. Därför hoppas jag att året runt däck är en lösning som passar mig. Vad tycker ni som har mer erfarenheter av bilar. Jag hade för flera år sedan en Volvo med året runt däck och var alltid nöjd med den tills jag flyttade till ett hus i skogen. Då var det besvärligt men nu har jag ett alternativ i byn, så hos vidrigt väder behöver jag inte köra dit. Jag var tacksam för råd.
P.S. Jag bor i Trollhättan kommun (Västra Götaland).
Det är ett hett ämne så man kan få helt olika svar.

Kör du lugnt, dvs inte buskör eller testar toppfart osv så tycker jag ni ska testa Michelin CrossClimate2 som åretruntdäck
Egenskaper
- går tyst
- mycket bra på vått underlag, vilket det ofta är i Sverige
- bra på torrt
- bra på snö
- ej bra på is (men det är bara dubbdäck bra på, men halt ändå)
- ner mot -15 funkar dom utmärkt, vet ej hur dom klarar kallare temperaturer.
- vet ej hur dom klarar +30 grader men räkna med lite längre bromssträcka då om någon bikini brud hoppar upp på vägen.
Håller med (kört ca 8000mil Cross Climate 2 och är supernöjd -20 till +40). Viktigast är att anpassa avstånd och hastighet till väglag och sikt.

MVH
Men är man inte lika duktig som du på att köra bil kan man behöva lite extra marginaler.
Nordiska vinterdäck på barmark eller blött under vinterhalvåret kräver en riktigt bra förare vid undanmanöver.
Ja, och ännu knepigare kan det bli om det plötsligt fryser på.