Model 3 Ludicrous

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Brages
Inlägg: 138
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Brages »

vigge50 skrev: 23 apr 2024 21:33
Verdi_ skrev: 23 apr 2024 21:12
vigge50 skrev: 23 apr 2024 21:04
Angående tiden för acceleration, vad jag vet så har Tesla genom åren ständigt haft 0,2 sek skillnad om man jämfört 0-60 mph och 0-100 km/h, även på Model S och Model X. Att det nu helt plötsligt skulle bero på sämre batterier har jag lite svårt att se.

Om det är så att bilarna i Europa har sämre batterier så tror jag snarare att tiden vi ser för 0-100 är bättre än vad vi kommer se här i Europa.

Du vet att 60 mph är 96 km/h va?
Ja, visst är det inte mycket med 4 km/h i ytterligare acceleration men även om vi går tillbaka och kollar på Model S så har det ständigt skilt 0,2 sekunder mellan 0-60 mph och 0-100 km/h när Tesla redovisat siffrorna, även när de tillverkades på samma produktionslina i USA. När Model S P100D presenterades så tror jag tiderna var 3,1 sek för 0-60 och 3,3 sek för 0-100. Då var det däremot konstigt nog ingen diskussion om att Tesla skulle ha satt in sämre batterier i alla bilar som skickades till Europa.
Men du såg väl att man redovisar 460hk i EU och 510 i US? Vad är din poäng?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Tellus »

Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland 8-)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10345
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Legato »

Sådär ja :) Är jag först?

Screenshot.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3807
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 23 apr 2024 21:49
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland 8-)
Det blir begränsad skillnad. Såklart åt rätt håll men LG-batteriet är lite flaskhals.
[media] [/media]

Oroa er inte, videon är bara 3.31s 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1588
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av pefreli »

Legato skrev: 23 apr 2024 22:10
Sådär ja :) Är jag först?


Screenshot.jpg
Snyggt!

Vilken spec valde du? :P

Jag är inne på vit/svart, röd/svart eller grå/vit.

Ett påslag på 60 k är riktigt bra mtp vad man får för pengarna. Jag hade nog räknat med ca 100 k i påslag.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Oryd
Inlägg: 114
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Oryd »

Tellus skrev: 23 apr 2024 21:49
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland 8-)
Yepp, värdet på gamla 3P kan t o m öka, har ju både USS och spakar...
Oryd
Inlägg: 114
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Oryd »

pp3 skrev: 23 apr 2024 19:01
IMG_6052.png

Nu är den tillgänglig.
Kommer track mode v3 bli tillgänglig för gamla 3P?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1588
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av pefreli »

AAKEE skrev: 23 apr 2024 22:32
Tellus skrev: 23 apr 2024 21:49
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland 8-)
Det blir begränsad skillnad. Såklart åt rätt håll men LG-batteriet är lite flaskhals.
[media] [/media]

Oroa er inte, videon är bara 3.31s 😅
Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?

Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.

Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.

Jag får inte ihop det.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Nect
elbilist
Inlägg: 1603
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Nect »

pefreli skrev: 23 apr 2024 23:49
Legato skrev: 23 apr 2024 22:10
Sådär ja :) Är jag först?


Screenshot.jpg
Snyggt!

Vilken spec valde du? :P

Jag är inne på vit/svart, röd/svart eller grå/vit.

Ett påslag på 60 k är riktigt bra mtp vad man får för pengarna. Jag hade nog räknat med ca 100 k i påslag.
Tar du svart eller grå så slipper du eländet med att de skitiga trösklarna syns så tydligt! 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av martinot »

pefreli skrev: 23 apr 2024 23:55
AAKEE skrev: 23 apr 2024 22:32
Tellus skrev: 23 apr 2024 21:49
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland 8-)
Det blir begränsad skillnad. Såklart åt rätt håll men LG-batteriet är lite flaskhals.
[media] [/media]

Oroa er inte, videon är bara 3.31s 😅
Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?

Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.

Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.

Jag får inte ihop det.
Man kan mäta effekt på lite olika sätt (bla. hur länge den kan hållas).

Kan kanske vara en fördel att siffran officiellt här i Sverige/EU inte är så hög på pappret för att få ner kostnaden för försäkringar och annat.

Hoppas iaf. att kinaversionerna av nya M3P inte har sämre elektrisk drivlina än amerikanska nya M3P.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3807
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

pefreli skrev: 23 apr 2024 23:55
AAKEE skrev: 23 apr 2024 22:32
Tellus skrev: 23 apr 2024 21:49
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland 8-)
Det blir begränsad skillnad. Såklart åt rätt håll men LG-batteriet är lite flaskhals.
[media] [/media]

Oroa er inte, videon är bara 3.31s 😅
Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?

Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.

Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.

Jag får inte ihop det.
Lås inte på effektsiffror.

Räkna med att det är batteriet som gränssätter effekt. Det är samma som senare M3P med LG.


M3P har vart momentbegränsad till X nm upp till cirka 80km/h där max effekt nåddes.
Tänk att bilen levererar en effektkurva som börjar på 0hk vid 0km/h och tex 500hk vid 80km/h. Vid 40 km/h levereras det bara 250hk, eftersom effekt är vrid x varv.
Vill man, kan man ta ut mer vridmoment vid lägre fart, då blir effektkurvan brantare och tex 250hk kanske nås redan vid 30km/h.
(Man skulle även kunna växla ned gamla motorn och tjäna effekt i lägre farter på samma sätt.)

När man når batteriets begränsning för att leverera ström kommer inte effekten öka mer, men det går få den att hålla i längre. Gamla P tappade kraften ordentligt över 80km/h. Den nya bakre motorn kommer säkerligen vara lite mer som Plaidmotorerna och orka hålla i kraften i högre fart.

Totalt kan alltså toppeffekten bli lägre men genomsnittetseffekten från 0-100 bli högre, då kortas tiden.


Hade såklart vart kul med mer, men kan de bara ha bootat effekttappet över 80km/h så är det okey. Det ska inte kännas som tryckslang från turbon poppar varje gång man passerar 80 :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3807
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

martinot skrev: 24 apr 2024 00:21
pefreli skrev: 23 apr 2024 23:55
AAKEE skrev: 23 apr 2024 22:32
Tellus skrev: 23 apr 2024 21:49
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland 8-)
Det blir begränsad skillnad. Såklart åt rätt håll men LG-batteriet är lite flaskhals.
[media] [/media]

Oroa er inte, videon är bara 3.31s 😅
Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?

Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.

Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.

Jag får inte ihop det.
Man kan mäta effekt på lite olika sätt (bla. hur länge den kan hållas).

Kan kanske vara en fördel att siffran officiellt här i Sverige/EU inte är så hög på pappret för att få ner kostnaden för försäkringar och annat.

Hoppas iaf. att kinaversionerna av nya M3P inte har sämre elektrisk drivlina än amerikanska nya M3P.
Det är samma motorer, och sannolikt har man gått på LG-batteriet även i USA.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av martinot »





M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10345
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Legato »

pefreli skrev: 23 apr 2024 23:49
Legato skrev: 23 apr 2024 22:10
Sådär ja :) Är jag först?


Screenshot.jpg
Snyggt!

Vilken spec valde du? :P

Jag är inne på vit/svart, röd/svart eller grå/vit.

Ett påslag på 60 k är riktigt bra mtp vad man får för pengarna. Jag hade nog räknat med ca 100 k i påslag.
Då tänkte vi i ungefär samma banor. Det stod mellan röd/svart, röd/vit och grå/vit för mig. Kände mig så ekvivalent mellan alla tre att det gick bli det billigaste ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1126
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Verdi_ »

pefreli skrev: 23 apr 2024 23:55
AAKEE skrev: 23 apr 2024 22:32
Tellus skrev: 23 apr 2024 21:49
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland 8-)
Det blir begränsad skillnad. Såklart åt rätt håll men LG-batteriet är lite flaskhals.
[media] [/media]

Oroa er inte, videon är bara 3.31s 😅
Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?

Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.

Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.

Jag får inte ihop det.

Runt Teslas bilar cirkulerar så många olika effektsiffror att det är svårt att bedöma. Hade gamla verkligen 500+ hästar?

Är skillnad på vad motorerna kan leverera och vad batteriet kan få ur sig. Och dessutom påverkar hastigheten effekten eftersom bilen inte har flera växlar och elmotorn tappar effekt vid högre varv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14554
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av taliz »

Jag är besviken faktiskt. Hade behövts ett nytt större batteri och 700+hk.
Mer eller mindre samma drivlina och effekt känns lamt.

Nu finns ju ioniq 5 N mfl. Visst kostar de mer, men går säkert att pruta en hel del på i en mkt snar framtid..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av HelectriC »

Tellus skrev: 23 apr 2024 21:49
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland 8-)

Glöm inte att Tesla räknar med ”1 foot roll out” på sina performancebilar. Så det är nog mer 3,3-3,4 om man jämför med alla andra bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av OscarA »

Lite inne på att byta min palladium till en M3P men är lite besviken på siffrorna. Får nog provköra en först!
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1588
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av pefreli »

taliz skrev: 24 apr 2024 07:10
Jag är besviken faktiskt. Hade behövts ett nytt större batteri och 700+hk.
Mer eller mindre samma drivlina och effekt känns lamt.

Nu finns ju ioniq 5 N mfl. Visst kostar de mer, men går säkert att pruta en hel del på i en mkt snar framtid..
Jag hade hoppats på +600 hk och och även lite ytterligare förbättrade prestanda- och räckviddssiffror. Samtidigt är priset väldigt konkurrenskraftigt och jag tycker att ”paketet” Tesla erbjuder är klart bättre än allt annat på marknaden.

Hyundaien är säkert bra men inte en bil jag går igång på.

Nu blir det intressant att kolla resultatet från provkörningar. :P
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
tesla newbie
Inlägg: 505
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av tesla newbie »

Jason Cammisa verkar gilla den. Han tycker inte det finns någon anledning att köpa BMW M3 längre:

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Tellus »

HelectriC skrev: 24 apr 2024 07:13
Tellus skrev: 23 apr 2024 21:49
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland 8-)

Glöm inte att Tesla räknar med ”1 foot roll out” på sina performancebilar. Så det är nog mer 3,3-3,4 om man jämför med alla andra bilar.
Precis, jag tänkte fel, räknade på 0-60mph 2,9.

Som ni skriver borde det bli ca 3,3 på nya och ~ 3,4 på gamla. Kommer väl snart jämförelser på youtube.

Oavsett så är priset riktigt attraktivt på nya performance
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4345
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av dstr »

Jag blir nyfiken på track package. Undrar om den även låser upp några hästar till? Samt inkluderar ludicrous-dekalen?

För något stämmer inte.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av HelectriC »

Tellus skrev: 24 apr 2024 07:57
HelectriC skrev: 24 apr 2024 07:13
Tellus skrev: 23 apr 2024 21:49
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland 8-)

Glöm inte att Tesla räknar med ”1 foot roll out” på sina performancebilar. Så det är nog mer 3,3-3,4 om man jämför med alla andra bilar.
Precis, jag tänkte fel, räknade på 0-60mph 2,9.

Som ni skriver borde det bli ca 3,3 på nya och ~ 3,4 på gamla. Kommer väl snart jämförelser på youtube.

Oavsett så är priset riktigt attraktivt på nya performance
Här i Norge så är faktiskt P ganska dyr jämfört med LR, 110.000 ca. Tidigare var det betydligt mindre skillnad. Model Y P och LR skiljer bara 40.000kr
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1126
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Verdi_ »

tesla newbie skrev: 24 apr 2024 07:43
Jason Cammisa verkar gilla den. Han tycker inte det finns någon anledning att köpa BMW M3 längre:

Det är ju en sån trött grej att säga. Det är ju inte ens samma typ av bil i mina ögon.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3305
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Niklas Z »

pefreli skrev: 23 apr 2024 23:55
Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?

Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.

Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.

Jag får inte ihop det.
För att accelerera fort i låga farter krävs inte gigantisk effekt. Hos motorstarka fordon begränsas accelerationen i låga farter ofta av grepp eller andra faktorer som inte har med motorn (eller motorerna) att göra.
Det mest tydliga exemplet på det är nog sportmotorcyklar. Idag har 1000 cc maskinerna runt 200 hk, men de är nästan inte alls snabbare 0-100 än vad de var för 30 år sedan. Det beror på att om alla 200 hk skulle skickas till drivhjulet i låg fart skulle det resultera i massivt hjulspinn, alternativt att framhjulet far upp i luften. Därför har en sådan motorcykel en utväxling som är extrem. Ofta kan de köra ända upp till 160 km/h på första växeln. Deras effekt kommer däremot till sin rätt vid acceleration i intervallet 100-200 km/h, som går nästan lika fort som 0-100 km/h. Hade det varit motorcykelns effekt som begränsade den hela vägen från start, skulle den ha behövt tre gånger så långt tid 100-200 som 0-100, även om vi bortser från luftmotståndet.
0-100 km/h är inte så bra mätare på motorprestanda, när vi talar om låga tider. Att kunna reglera effekten, så att greppet utnyttjas på bästa sätt, kan vara väl så viktigt. I det avseendet har eldrivna fordon med separata motorer fram och bak en fördel.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar