Model 3 Ludicrous

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Oryd
Inlägg: 113
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Oryd »

0-100 på 2,9?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av frippan »

Oryd skrev:
0-100 på 2,9?
Det får vi nog inte reda på först Tesla släpper den infon.

Initial noticeable differences vs LR:
• Performance seats
• Wheels (aero caps)
• Red brake calipers
• Front splitter
• Ludicrous badge on rear
• Lowered suspension
• Rear spoiler
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Dexter »

martinot skrev: 25 feb 2024 19:45
frippan skrev: 25 feb 2024 19:32
I Spanien rullade det en

Härligt! Kul att det närmar sig nu! :D
Nice
Snart dags att trycka på köpknappen. :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av taliz »

Verkar som 19" blir standard på P framöver, inte 20" som tidigare.
Men ska tydligen finnas 20" också, antar man får betala extra för det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 26 feb 2024 03:57
Verkar som 19" blir standard på P framöver, inte 20" som tidigare.
Men ska tydligen finnas 20" också, antar man får betala extra för det.
Gott. Tar gärna hellre 19" än 20".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av pefreli »

martinot skrev: 26 feb 2024 23:15
taliz skrev: 26 feb 2024 03:57
Verkar som 19" blir standard på P framöver, inte 20" som tidigare.
Men ska tydligen finnas 20" också, antar man får betala extra för det.
Gott. Tar gärna hellre 19" än 20".
Är inte helt förtjust i fälgarna men de kommer ju funka bra på vintern tänker jag. Då kan man ha lite mer nytta av extra range/komfort med de mindre 19 tummarna.

Hur är det nuförtiden? Får man vinterhjulen monterade om man köper bilen på vintern och slipper man då köpa sommarhjul?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av taliz »

pefreli skrev: 27 feb 2024 10:59
martinot skrev: 26 feb 2024 23:15
taliz skrev: 26 feb 2024 03:57
Verkar som 19" blir standard på P framöver, inte 20" som tidigare.
Men ska tydligen finnas 20" också, antar man får betala extra för det.
Gott. Tar gärna hellre 19" än 20".
Är inte helt förtjust i fälgarna men de kommer ju funka bra på vintern tänker jag. Då kan man ha lite mer nytta av extra range/komfort med de mindre 19 tummarna.

Hur är det nuförtiden? Får man vinterhjulen monterade om man köper bilen på vintern och slipper man då köpa sommarhjul?
Du får inga vinterhjul om du inte köper det. Men gör du det så får du dem monterade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Tellus »

frippan skrev: 25 feb 2024 19:32
I Spanien rullade det en

Är det samma "fel" som på ena sidan på min 2019 M3P

Alltså att plastinnerskärmens kant hamnat felaktigt på utsidan? Ungefär från krysset och nedåt. Eller synvilla :)
IMG_6856.jpeg
IMG_6856.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
DanielR82
Inlägg: 49
Blev medlem: 09 apr 2021 08:44

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av DanielR82 »

Tellus skrev: 27 feb 2024 15:16
frippan skrev: 25 feb 2024 19:32
I Spanien rullade det en

Är det samma "fel" som på ena sidan på min 2019 M3P

Alltså att plastinnerskärmens kant hamnat felaktigt på utsidan? Ungefär från krysset och nedåt. Eller synvilla :)
På nya Model 3 ligger den på utsidan för att skydda skärmkanten, likt BMW haft i många år.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av fth »

Siktad i Tyskland idag:



/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av flamman »

Specar läckta. Frågan är om det är samma batteri som vanliga 3/Y (det påstås det) och om det är så räcker det med en kraftfullare motor bak för att få till en ordentlig Ludicrous? Vad säger AAKEE?

https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... isappoint/
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

flamman skrev: 07 mar 2024 13:36
Specar läckta. Frågan är om det är samma batteri som vanliga 3/Y (det påstås det) och om det är så räcker det med en kraftfullare motor bak för att få till en ordentlig Ludicrous? Vad säger AAKEE?

https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... isappoint/
Det finns rykten från korea som säger 355V på batteripacket. Lite beroende på hur de menar, både Panasonicbatteriet och LG har eg ungegär den nominella spänningen men teslas certifiering säger tydligen 320V för panasonic och 355 för LG. Det är inte verkligheten men så sägs det vara i certifieringsvärdena, så folk har tolkat 355V som att det är samma batteri som vi får i europa nu, LG 78.8kWh. Det är do k väldigt effektbegränsat o ä h öevererar bara nog till nuvarande P när det är 85-90% laddat och minst 35-40C temp.

Med det batteriet skulle det inte hjälpa mycket att få n starkare bakre motor. Möjligen skulle effekttappet i högre farter kunna lösas men det skulle inte bli nå 700hk iaff.

Det finns en möjlighet att hoppas på, att det är Panasonicceller och att 355V betyder att man har fler i serie, eftersom tesla kallar det vanliga panasonic för 320V.

Om inte vi får fler celler så borde man iaff hoppas på att det är Panasonicbatteriet 82.1 kWh. Det orkar leverera bättre än P behöver udag. Det finns nog 50 hk till att hämta, do k blir det i så fall sannolikt som idag att man blir ganska beroende av SOC för attfå ut kraften.
Där är Plaid ett föredöme med bra pwr i en stor range av SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 07 mar 2024 14:21
flamman skrev: 07 mar 2024 13:36
Specar läckta. Frågan är om det är samma batteri som vanliga 3/Y (det påstås det) och om det är så räcker det med en kraftfullare motor bak för att få till en ordentlig Ludicrous? Vad säger AAKEE?

https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... isappoint/
Det finns rykten från korea som säger 355V på batteripacket. Lite beroende på hur de menar, både Panasonicbatteriet och LG har eg ungegär den nominella spänningen men teslas certifiering säger tydligen 320V för panasonic och 355 för LG. Det är inte verkligheten men så sägs det vara i certifieringsvärdena, så folk har tolkat 355V som att det är samma batteri som vi får i europa nu, LG 78.8kWh. Det är do k väldigt effektbegränsat o ä h öevererar bara nog till nuvarande P när det är 85-90% laddat och minst 35-40C temp.

Med det batteriet skulle det inte hjälpa mycket att få n starkare bakre motor. Möjligen skulle effekttappet i högre farter kunna lösas men det skulle inte bli nå 700hk iaff.

Det finns en möjlighet att hoppas på, att det är Panasonicceller och att 355V betyder att man har fler i serie, eftersom tesla kallar det vanliga panasonic för 320V.

Om inte vi får fler celler så borde man iaff hoppas på att det är Panasonicbatteriet 82.1 kWh. Det orkar leverera bättre än P behöver udag. Det finns nog 50 hk till att hämta, do k blir det i så fall sannolikt som idag att man blir ganska beroende av SOC för attfå ut kraften.
Där är Plaid ett föredöme med bra pwr i en stor range av SOC.
Plaid har ju bra drag som du säger i en stor range men även i den märker man av SOC det är väl typ bara det att 80% av effekten ändå är ganska mycket.
Vilken batteri typ använder andra märken på prestanda modellerna och får dom det att räcka bättre än Tesla?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Tellus »

Pontus skrev: 07 mar 2024 14:33
AAKEE skrev: 07 mar 2024 14:21
flamman skrev: 07 mar 2024 13:36
Specar läckta. Frågan är om det är samma batteri som vanliga 3/Y (det påstås det) och om det är så räcker det med en kraftfullare motor bak för att få till en ordentlig Ludicrous? Vad säger AAKEE?

https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... isappoint/
Det finns rykten från korea som säger 355V på batteripacket. Lite beroende på hur de menar, både Panasonicbatteriet och LG har eg ungegär den nominella spänningen men teslas certifiering säger tydligen 320V för panasonic och 355 för LG. Det är inte verkligheten men så sägs det vara i certifieringsvärdena, så folk har tolkat 355V som att det är samma batteri som vi får i europa nu, LG 78.8kWh. Det är do k väldigt effektbegränsat o ä h öevererar bara nog till nuvarande P när det är 85-90% laddat och minst 35-40C temp.

Med det batteriet skulle det inte hjälpa mycket att få n starkare bakre motor. Möjligen skulle effekttappet i högre farter kunna lösas men det skulle inte bli nå 700hk iaff.

Det finns en möjlighet att hoppas på, att det är Panasonicceller och att 355V betyder att man har fler i serie, eftersom tesla kallar det vanliga panasonic för 320V.

Om inte vi får fler celler så borde man iaff hoppas på att det är Panasonicbatteriet 82.1 kWh. Det orkar leverera bättre än P behöver udag. Det finns nog 50 hk till att hämta, do k blir det i så fall sannolikt som idag att man blir ganska beroende av SOC för attfå ut kraften.
Där är Plaid ett föredöme med bra pwr i en stor range av SOC.
Plaid har ju bra drag som du säger i en stor range men även i den märker man av SOC det är väl typ bara det att 80% av effekten ändå är ganska mycket.
Vilken batteri typ använder andra märken på prestanda modellerna och får dom det att räcka bättre än Tesla?
Jag tycker batteritempen påverkar effekten mycket mer än SOC, men kombinationen mest.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AGCF »

Lyssnade på Jay Leno videon med Franz och Lars. På fråga om fjädringen, dock lite oklart, svarar Lars "this one, the Long Range and the Standard Range has a passive system". Vilket jag tolkar som att han vet att han inte ska säga något om fjädringen på M3L men råkar ändå formulera sig så att man tolkar som att den kommer få aktiv fjädring.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 07 mar 2024 16:21
Pontus skrev: 07 mar 2024 14:33
AAKEE skrev: 07 mar 2024 14:21
flamman skrev: 07 mar 2024 13:36
Specar läckta. Frågan är om det är samma batteri som vanliga 3/Y (det påstås det) och om det är så räcker det med en kraftfullare motor bak för att få till en ordentlig Ludicrous? Vad säger AAKEE?

https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... isappoint/
Det finns rykten från korea som säger 355V på batteripacket. Lite beroende på hur de menar, både Panasonicbatteriet och LG har eg ungegär den nominella spänningen men teslas certifiering säger tydligen 320V för panasonic och 355 för LG. Det är inte verkligheten men så sägs det vara i certifieringsvärdena, så folk har tolkat 355V som att det är samma batteri som vi får i europa nu, LG 78.8kWh. Det är do k väldigt effektbegränsat o ä h öevererar bara nog till nuvarande P när det är 85-90% laddat och minst 35-40C temp.

Med det batteriet skulle det inte hjälpa mycket att få n starkare bakre motor. Möjligen skulle effekttappet i högre farter kunna lösas men det skulle inte bli nå 700hk iaff.

Det finns en möjlighet att hoppas på, att det är Panasonicceller och att 355V betyder att man har fler i serie, eftersom tesla kallar det vanliga panasonic för 320V.

Om inte vi får fler celler så borde man iaff hoppas på att det är Panasonicbatteriet 82.1 kWh. Det orkar leverera bättre än P behöver udag. Det finns nog 50 hk till att hämta, do k blir det i så fall sannolikt som idag att man blir ganska beroende av SOC för attfå ut kraften.
Där är Plaid ett föredöme med bra pwr i en stor range av SOC.
Plaid har ju bra drag som du säger i en stor range men även i den märker man av SOC det är väl typ bara det att 80% av effekten ändå är ganska mycket.
Vilken batteri typ använder andra märken på prestanda modellerna och får dom det att räcka bättre än Tesla?
Jag tycker batteritempen påverkar effekten mycket mer än SOC, men kombinationen mest.
Det är ju spänningen batteriet orkar hålla under ”load” som avgör möjlig effekt, och där påverkar både okk.
Låg SOC = låg spänning från början
Låg temp= högt inre motstånd = hög spänningsdip.

Med värmt batteri i dragstrip mode räcker 40% för att många ska bli åksjuka av accet.
Det är ändå ett rätt bra mått 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av fth »

Nu dyker den upp lite här och var, spännande att få se resultat från Ringen :)



/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Maw »

Får den radar och helst uss också så köper jag en :)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av fth »

Presenteras redan ikväll?



/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av fth »

Hm, kanske bara är Highland-snack? Ska nog lyssna iaf.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Ekholm
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 04 okt 2019 20:44
Ort: Järfälla

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Ekholm »

Hoppas man får ha krok på den!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av fth »

fth skrev: 07 mar 2024 21:38
Presenteras redan ikväll?



/fth
Nope, det handlar som sagt om Highland, men dom kanske råkar avslöja något om P ändå, aktiv fjädring råkade dom ju hinta om till Jay Leno.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Dexter »

Ekholm skrev: 07 mar 2024 22:19
Hoppas man får ha krok på den!
Ja det hoppas jag också.
Det hade varit bra.
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Emg »

Prestanda som fiskats upp i source code:
E9C4A740-6989-4EC4-9E08-3266789A6CC5.jpeg
Skriv svar