Sida 2 av 11

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 nov 2023 22:04
av dstr
Ingen som snappat upp något mer?

Väntar dom med att släppa denna till q1 2024 för att tömma lagerbilarna från 2023?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 22 nov 2023 22:50
av Imolarot
Tesla Model 3 Performance locked in for early 2024 debut
Flagship high-performance version of facelifted Tesla Model 3 EV to be ‘pretty special’: engineer



In unleashing the first Model 3 Performance globally in 2017 (it arrived in Australia in 2019), Tesla says it “left a few things on the table”, in part because it was going through what Elon Musk described at the time as “production hell” trying to scale up production of the important new model.
Tesla suggests there was loads more potential with the original Performance but that the priorities of ensuring mainstream Model 3 variants were selling in big numbers was a priority when the car first hit the market.


https://www.carsales.com.au/editorial/d ... ut-143503/

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 nov 2023 12:25
av martinot
Imolarot skrev: 22 nov 2023 22:50
Tesla Model 3 Performance locked in for early 2024 debut
Flagship high-performance version of facelifted Tesla Model 3 EV to be ‘pretty special’: engineer



In unleashing the first Model 3 Performance globally in 2017 (it arrived in Australia in 2019), Tesla says it “left a few things on the table”, in part because it was going through what Elon Musk described at the time as “production hell” trying to scale up production of the important new model.
Tesla suggests there was loads more potential with the original Performance but that the priorities of ensuring mainstream Model 3 variants were selling in big numbers was a priority when the car first hit the market.


https://www.carsales.com.au/editorial/d ... ut-143503/
Låter grymt spännande!! Tack för nyheten! :)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 nov 2023 14:50
av Imolarot
martinot skrev: 23 nov 2023 12:25
Låter grymt spännande!! Tack för nyheten! :)
Ja, man vill ju inte bli exalterad i onödan här men det låter ju verkligen som det kommer typ en N-version om man jämför med Hyundai. Hade verit kul om den visuellt både interiört och exteriört skiljde sig lite då förutom all prestanda.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 jan 2024 10:26
av pefreli
https://alltomelbil.se/bekraftat-det-bl ... rformance/

Inte mkt nytt men stärker hoppet… 8-)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 31 jan 2024 12:34
av Plexx
Mer rykten om nya model 3 performance (Ludicrous)
Om priset som det ryktas om i kina på 400000 yuan skulle översättas till svenska motsvarar det ungefär 597000kr.
Man kan ju alltid hoppas men vi kommer säkert hamna närmare 700000Kr i Sverige.

https://www.notateslaapp.com/news/1899/ ... he-horizon

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 31 jan 2024 13:20
av Trevlig
Plexx skrev: 31 jan 2024 12:34
Mer rykten om nya model 3 performance (Ludicrous)
Om priset som det ryktas om i kina på 400000 yuan skulle översättas till svenska motsvarar det ungefär 597000kr.
Man kan ju alltid hoppas men vi kommer säkert hamna närmare 700000Kr i Sverige.

https://www.notateslaapp.com/news/1899/ ... he-horizon
Är det under 600k så köper jag en direkt!

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 31 jan 2024 13:22
av Toft
Plexx skrev: 31 jan 2024 12:34
Mer rykten om nya model 3 performance (Ludicrous)
Om priset som det ryktas om i kina på 400000 yuan skulle översättas till svenska motsvarar det ungefär 597000kr.
Man kan ju alltid hoppas men vi kommer säkert hamna närmare 700000Kr i Sverige.

https://www.notateslaapp.com/news/1899/ ... he-horizon
Nu säljs en Tesla mycket billigare i Kina än i Sverige, så de 597.000 kr går inte att använda till något här.

Men 400.000 yuan, i så fall kommer en 3P att kosta 40% mer än en LR i Kina, en LR kostar 286.000 yuan i Kina.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 31 jan 2024 13:23
av dstr
Trevlig skrev: 31 jan 2024 13:20
Plexx skrev: 31 jan 2024 12:34
Mer rykten om nya model 3 performance (Ludicrous)
Om priset som det ryktas om i kina på 400000 yuan skulle översättas till svenska motsvarar det ungefär 597000kr.
Man kan ju alltid hoppas men vi kommer säkert hamna närmare 700000Kr i Sverige.

https://www.notateslaapp.com/news/1899/ ... he-horizon
Är det under 600k så köper jag en direkt!
Den hamnar nog på närmare 800k.

Om den har >850hk, adaptiv fjädring och stolar med 4/6-punktsbälte så köper jag en direkt. :)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 31 jan 2024 15:35
av Arctic Drifter
dstr skrev: 31 jan 2024 13:23
Trevlig skrev: 31 jan 2024 13:20
Plexx skrev: 31 jan 2024 12:34
Mer rykten om nya model 3 performance (Ludicrous)
Om priset som det ryktas om i kina på 400000 yuan skulle översättas till svenska motsvarar det ungefär 597000kr.
Man kan ju alltid hoppas men vi kommer säkert hamna närmare 700000Kr i Sverige.

https://www.notateslaapp.com/news/1899/ ... he-horizon
Är det under 600k så köper jag en direkt!
Den hamnar nog på närmare 800k.

Om den har >850hk, adaptiv fjädring och stolar med 4/6-punktsbälte så köper jag en direkt. :)
LR har en specad vikt på 1828 kg, vad vågar vi gissa på... vore outstanding med 850 hk och 1850 kg men jag är rädd att det landar upp mot 1900 kg.

Men även på 1900 kg blir väl vikteffekten helt ok men ska det svängas är det ju alltid trevligt med en lättare bil.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 31 jan 2024 15:35
av Legato
dstr skrev: 31 jan 2024 13:23
Trevlig skrev: 31 jan 2024 13:20
Plexx skrev: 31 jan 2024 12:34
Mer rykten om nya model 3 performance (Ludicrous)
Om priset som det ryktas om i kina på 400000 yuan skulle översättas till svenska motsvarar det ungefär 597000kr.
Man kan ju alltid hoppas men vi kommer säkert hamna närmare 700000Kr i Sverige.

https://www.notateslaapp.com/news/1899/ ... he-horizon
Är det under 600k så köper jag en direkt!
Den hamnar nog på närmare 800k.

Om den har >850hk, adaptiv fjädring och stolar med 4/6-punktsbälte så köper jag en direkt. :)
Min gissning är strax över 800k, men jag tror tyvärr inte vi får strax över 800 hästar.

Kommer för mig personligen ändå vara väldigt lockande.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 31 jan 2024 16:54
av martinot
Plexx skrev: 31 jan 2024 12:34
Mer rykten om nya model 3 performance (Ludicrous)
Om priset som det ryktas om i kina på 400000 yuan skulle översättas till svenska motsvarar det ungefär 597000kr.
Man kan ju alltid hoppas men vi kommer säkert hamna närmare 700000Kr i Sverige.

https://www.notateslaapp.com/news/1899/ ... he-horizon
Spännande!

Är det runt 700 så köper jag troligen. :D

Tror på någonstans mellan 550-700 hk.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 01 feb 2024 23:07
av pefreli
Tidigare har P kostat runt 60 k mer än LR.

Nu verkar det som att de gjort lite mer mods med bilen vilket kan motivera lite större skillnad.

Beroende på mängden mods gissar jag på 700-750 k.

Hoppas på att de gjort någon extern justering på fronten, tycker den ser lite väl ”snäll” ut.

Tror inte den får luftfjädring.

Gissar på ca 650 hk och 0-100 på 2,9 sek. Samt att den ärver delar av tekniken från Plaid. Bättre flås i högre hastigheter.

Någon som har en bra killgissning om batteriet…?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 feb 2024 11:07
av Force-Walker

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 feb 2024 11:55
av Arctic Drifter
Force-Walker skrev: 19 feb 2024 11:07
Spännande, och med tanke på maskeringen av fronten bör vi väl kunna förvänta oss att den kommer skilja sig från RWD/LR!

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 feb 2024 12:19
av Collin87
Arctic Drifter skrev: 19 feb 2024 11:55
Force-Walker skrev: 19 feb 2024 11:07
Spännande, och med tanke på maskeringen av fronten bör vi väl kunna förvänta oss att den kommer skilja sig från RWD/LR!
Antagligen någon förändring bak också då den även är maskerad där.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 feb 2024 17:43
av Emg
Spännande. Bara hoppas på ett lagomt pris i förhållande till nedsänkning av förmånsvärde upp till 700k.
Gärna också med möjlighet för dragkrok :)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 feb 2024 18:01
av AAKEE
Tesla brukar ju slå på med ganska snikiga lösningar när det gäller att inte ha ”special” då låga serier är dyrt.

Tesla anger 250kW för varje motor i Plaid, finns angivet i EPA-testerna.

3x250kw = 1020hk

Det är fullt möjligt att man ”återanvänder” den motorn i performance. Man kan nog inte ta ut full effekt fram, men man kan nyttja att motorerna håller effekten i högre farter.
2x250kW men lite begränsning fram så kanske 600hk praktiskt?

För att få ut full effekt duger inte nuvarande LG-batteri vi har i Europa. Sniklösningen är att återgå till Panasonic 2170L som levererar bättre, då blir det billigt att bygga men inte max prestanda om man inte har laddat nästan fullt och har värmt batteriet.

Önskedrömmen vore ett batteri med högre spänning precis som Plaiden där batteriet orkar leverera den spänning bilen behöver.
Vi får hoppas på ett batteri med 110S (462V) precis som Plaiden har även om Tesla inte brukar göra annat än mängdlösningar.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 feb 2024 22:03
av martinot
Hoppas verkligen att man skippar koreanska och kinesiska batterier som LG och andra.

Tror på att det blir Panasonic 2170L. Dels för att det behövs för effekten, och dels för att bilarna kommer tillverkas i USA.

Tror inte man får plats med större batteripack (fler celler) som du är inne på (även om det hade varit en ännu bättre lösning för en högre spänning till motorerna).

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 feb 2024 22:06
av Verdi_
martinot skrev: 19 feb 2024 22:03
Hoppas verkligen att man skippar koreanska och kinesiska batterier som LG och andra.

Tror på att det blir Panasonic 2170L. Dels för att det behövs för effekten, och dels för att bilarna kommer tillverkas i USA.

Tror inte man får plats med större batteripack (fler celler) som du är inne på (även om det hade varit en ännu bättre lösning för en högre spänning till motorerna).

Vad gör japanska batterier bättre än koreanska?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 feb 2024 23:19
av AAKEE
martinot skrev: 19 feb 2024 22:03
Hoppas verkligen att man skippar koreanska och kinesiska batterier som LG och andra.

Tror på att det blir Panasonic 2170L. Dels för att det behövs för effekten, och dels för att bilarna kommer tillverkas i USA.

Tror inte man får plats med större batteripack (fler celler) som du är inne på (även om det hade varit en ännu bättre lösning för en högre spänning till motorerna).
Man behöver inte större pack. Man behöver bara organisera om packet så att det är (tex) 110 celler i serie och därmed färre parallellt precis som i Plaiden.

Kör man 110S40P (110 i serie och 40 parallellt) blir det 4400 celler, nuvarande har 96x46 = 4416.

Det är kanske inte helt omöjligt att det kommer en ny lösning, men nuvarande 4680 är NMC, inte speciellt energitäta samt laddar sakta (och skulle säkerligen prestera dåligt effektmässigt).

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 feb 2024 23:23
av AAKEE
Verdi_ skrev: 19 feb 2024 22:06

Vad gör japanska batterier bättre än koreanska?
LG är inte dåliga, det är god hållbarhet i LG’s NCMA.

Men varken NMC eller NCMA har den energitätheten som Panasonic NCA erbjuder och både möjligheten att ladda snabbt och leverera effekt är sämre än NCA.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 22 feb 2024 18:02
av martinot
AAKEE skrev: 19 feb 2024 23:19
martinot skrev: 19 feb 2024 22:03
Hoppas verkligen att man skippar koreanska och kinesiska batterier som LG och andra.

Tror på att det blir Panasonic 2170L. Dels för att det behövs för effekten, och dels för att bilarna kommer tillverkas i USA.

Tror inte man får plats med större batteripack (fler celler) som du är inne på (även om det hade varit en ännu bättre lösning för en högre spänning till motorerna).
Man behöver inte större pack. Man behöver bara organisera om packet så att det är (tex) 110 celler i serie och därmed färre parallellt precis som i Plaiden.

Kör man 110S40P (110 i serie och 40 parallellt) blir det 4400 celler, nuvarande har 96x46 = 4416.
Ahh. Låter vettigt. Får hoppas på en sådan konfiguration.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 25 feb 2024 19:32
av frippan
I Spanien rullade det en



Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 25 feb 2024 19:45
av martinot
frippan skrev: 25 feb 2024 19:32
I Spanien rullade det en

Härligt! Kul att det närmar sig nu! :D