Sida 1 av 14

Model 3 Ludicrous

Postat: 24 okt 2023 20:50
av pefreli
Tänker jag startar en egen tråd för spekulationer/fakta om Ludicrous så slipper vi stöka till den vanliga Highland-tråden.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... for-plaid/

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 okt 2023 23:05
av AAKEE
Jag kan börja!

Om/när den kommer (alltså något mer än tidigare P) har den säkert samma princip som Model S Palladium dvs fler celler i serie (110 gissar jag det blir, precis som S).

Då orkar batteriet leverera effekt även när man inte har hög SOC.
Sannolikt går det få bilen att värma batteriet också, för att maxxa prestandan.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 25 okt 2023 09:56
av dstr
Låt oss summera lite "läckor".

285 breda backdäck har figurerat. Vad mer?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 25 okt 2023 11:03
av Legato
dstr skrev: 25 okt 2023 09:56
Låt oss summera lite "läckor".

285 breda backdäck har figurerat. Vad mer?
Annan bakmotor.
Ändrat styrutslag.
Andra bromsok (åtminstone bak?).
Andra fälgar (dock 19", lite oväntat).
Annan fjädring.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 25 okt 2023 19:07
av Olof Tenghoff
AAKEE skrev: 24 okt 2023 23:05
Jag kan börja!

Om/när den kommer (alltså något mer än tidigare P) har den säkert samma princip som Model S Palladium dvs fler celler i serie (110 gissar jag det blir, precis som S).

Då orkar batteriet leverera effekt även när man inte har hög SOC.
Sannolikt går det få bilen att värma batteriet också, för att maxxa prestandan.
En annan möjlighet är att motorn har färre varv statorlindningen, dvs lägre nominell spänning, för att orka leverera effekt även när man inte har hög SOC, men fortfarande med standardbatteriet.
Ser en trolig fördel logistiskt att det är lättare att hantera olika statorer än olika batteripack, både i kapital och lagervolym.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 25 okt 2023 21:08
av AAKEE
Olof Tenghoff skrev: 25 okt 2023 19:07
AAKEE skrev: 24 okt 2023 23:05
Jag kan börja!

Om/när den kommer (alltså något mer än tidigare P) har den säkert samma princip som Model S Palladium dvs fler celler i serie (110 gissar jag det blir, precis som S).

Då orkar batteriet leverera effekt även när man inte har hög SOC.
Sannolikt går det få bilen att värma batteriet också, för att maxxa prestandan.
En annan möjlighet är att motorn har färre varv statorlindningen, dvs lägre nominell spänning, för att orka leverera effekt även när man inte har hög SOC, men fortfarande med standardbatteriet.
Ser en trolig fördel logistiskt att det är lättare att hantera olika statorer än olika batteripack, både i kapital och lagervolym.
Man gjorde inte så på plaiden. Dessutom, precis som vi diskuterat 400 vs 800V i en annan tråd så blir det stora strömmar vilket ger mer värmeförluster och tyngre/dyrare kablage.

Det är ju inte alls säkert att det blir något annat än en vanligt Performance men ska den bli något mer än innan, då måste man lösa just att batteriet kräver närapå full laddning och värme för att kunna leverera.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 25 okt 2023 21:25
av Olof Tenghoff
AAKEE skrev: 25 okt 2023 21:08
Olof Tenghoff skrev: 25 okt 2023 19:07
AAKEE skrev: 24 okt 2023 23:05
Jag kan börja!

Om/när den kommer (alltså något mer än tidigare P) har den säkert samma princip som Model S Palladium dvs fler celler i serie (110 gissar jag det blir, precis som S).

Då orkar batteriet leverera effekt även när man inte har hög SOC.
Sannolikt går det få bilen att värma batteriet också, för att maxxa prestandan.
En annan möjlighet är att motorn har färre varv statorlindningen, dvs lägre nominell spänning, för att orka leverera effekt även när man inte har hög SOC, men fortfarande med standardbatteriet.
Ser en trolig fördel logistiskt att det är lättare att hantera olika statorer än olika batteripack, både i kapital och lagervolym.
Man gjorde inte så på plaiden. Dessutom, precis som vi diskuterat 400 vs 800V i en annan tråd så blir det stora strömmar vilket ger mer värmeförluster och tyngre/dyrare kablage.
Sant, men där ändrade man ju batterispänningen för hela modellserien S/X, så att den bara har en sorts batteri oavsett variant. När det gäller 3 Highland å andra sidan är den ju redan i produktion.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 26 okt 2023 07:42
av Imolarot
Bilen verkar få sportstolar med… äntligen säger jag isf!


Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 26 okt 2023 08:57
av Legato
Imolarot skrev: 26 okt 2023 07:42
Bilen verkar få sportstolar med… äntligen säger jag isf!

Väldigt bra och håller med om "äntligen".

Dock är redan de nya stolarna i LR Highland ett stort lyft mot dagens!

Intressant att det verkar bli tre distinkt olika interiörer för SR/LR/Ludi

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 26 okt 2023 09:13
av Daven
Legato skrev: 26 okt 2023 08:57
Imolarot skrev: 26 okt 2023 07:42
Bilen verkar få sportstolar med… äntligen säger jag isf!

Väldigt bra och håller med om "äntligen".

Dock är redan de nya stolarna i LR Highland ett stort lyft mot dagens!

Intressant att det verkar bli tre distinkt olika interiörer för SR/LR/Ludi
Ja eller är bilden nere till höger en blandning av gamla och highland? Jag tänker på att den har även blinkerspakar annan ratt och mugghållare.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 26 okt 2023 14:24
av Honkan
Jag tror dock Tesla börjar inse att tillexempel Zeekr kommer med en kompetent el prestanda model som också har en inredning som matchar…

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 okt 2023 06:36
av Niklas Z
iAkita skrev: 27 okt 2023 00:12
Det är var för övrigt intressant att se att EV6 har ett voltage drop på ca 6% vid fullt effektuttag, medan Model S Plaid har ett voltage drop på ca 20%. De två observationerna kombinerat har såklart ingenting med lägre värmeutveckling i 800V än 400V bilar att göra ;)
Porsche Taycan har väl också 800V system, men trots det så
As for His Majesty Porsche Taycan Turbo S, she was the one who impressed the most with her performance ... during only one lap, before failing in "Turtle" mode to cool her batteries overheat.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 okt 2023 08:49
av Honkan
Men jag hoppas Tesla vågar ta ut svängarna lite mer gällande inredning och design

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 okt 2023 10:45
av SwedishAdvocate
Honkan skrev: 27 okt 2023 08:49
Men jag hoppas Tesla vågar ta ut svängarna lite mer gällande inredning och design
På sätt och vis har de ju gjort det – åt det minimalistiska hållet genom att typ reducera allt till en Yoke och en enda skärm i mitten...

Det är ju bara det att alla inte är så förtjusta i den estetiken/ergonomin. Inte jag heller.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 okt 2023 10:57
av Banane
SwedishAdvocate skrev: 27 okt 2023 10:45
Honkan skrev: 27 okt 2023 08:49
Men jag hoppas Tesla vågar ta ut svängarna lite mer gällande inredning och design
På sätt och vis har de ju gjort det – åt det minimalistiska hållet genom att typ reducera allt till en Yoke och en enda skärm i mitten...

Det är ju bara det att alla inte är så förtjusta i den estetiken/ergonomin. Inte jag heller.
Finns ingen Tesla med Yoke och en enda skärm. ;)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 okt 2023 11:00
av SwedishAdvocate
Banane skrev: 27 okt 2023 10:57
SwedishAdvocate skrev: 27 okt 2023 10:45
Honkan skrev: 27 okt 2023 08:49
Men jag hoppas Tesla vågar ta ut svängarna lite mer gällande inredning och design
På sätt och vis har de ju gjort det – åt det minimalistiska hållet genom att typ reducera allt till en Yoke och en enda skärm i mitten...

Det är ju bara det att alla inte är så förtjusta i den estetiken/ergonomin. Inte jag heller.
Finns ingen Tesla med Yoke och en enda skärm. ;)
Cybertruck?...

https://electrek.co/2023/05/24/tesla-cy ... d-picture/

Bild

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 okt 2023 11:03
av Banane
SwedishAdvocate skrev: 27 okt 2023 11:00
Banane skrev: 27 okt 2023 10:57
SwedishAdvocate skrev: 27 okt 2023 10:45
Honkan skrev: 27 okt 2023 08:49
Men jag hoppas Tesla vågar ta ut svängarna lite mer gällande inredning och design
På sätt och vis har de ju gjort det – åt det minimalistiska hållet genom att typ reducera allt till en Yoke och en enda skärm i mitten...

Det är ju bara det att alla inte är så förtjusta i den estetiken/ergonomin. Inte jag heller.
Finns ingen Tesla med Yoke och en enda skärm. ;)
Cybertruck?...

https://electrek.co/2023/05/24/tesla-cy ... d-picture/

Bild
Ledsen men det där är en ratt och ingen yoke. :D

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 okt 2023 11:05
av SwedishAdvocate
Banane skrev: 27 okt 2023 11:03
SwedishAdvocate skrev: 27 okt 2023 11:00
Banane skrev: 27 okt 2023 10:57
SwedishAdvocate skrev: 27 okt 2023 10:45
Honkan skrev: 27 okt 2023 08:49
Men jag hoppas Tesla vågar ta ut svängarna lite mer gällande inredning och design
På sätt och vis har de ju gjort det – åt det minimalistiska hållet genom att typ reducera allt till en Yoke och en enda skärm i mitten...

Det är ju bara det att alla inte är så förtjusta i den estetiken/ergonomin. Inte jag heller.
Finns ingen Tesla med Yoke och en enda skärm. ;)
Cybertruck?...

https://electrek.co/2023/05/24/tesla-cy ... d-picture/

Bild
Ledsen men det där är en ratt och ingen yoke. :D
Kanske det, men ur ergonomisynpunkt tycker jag det är mer yoke än ratt.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 okt 2023 21:38
av Airlift
Nån som listat ut om framrutan är eluppvärmd nu?
(Det tar ju ändå lite tid innan bäste värmepumpen fått upp COP nog att avge något av värde per omgående. Hör var ju faktiskt gamle brödrosten strået vassare.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 okt 2023 21:46
av AAKEE
Airlift skrev: 27 okt 2023 21:38
Nån som listat ut om framrutan är eluppvärmd nu?
(Det tar ju ändå lite tid innan bäste värmepumpen fått upp COP nog att avge något av värde per omgående. Hör var ju faktiskt gamle brödrosten strået vassare.
Värmepumpen har inte inväntat något COP innan den blåst på med hög värme i min M3P.
Det må vara att det kanske gått fortare med hårtorken man hade innan men någon [lång tid] har det inte vart frågan om.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 okt 2023 22:08
av Airlift
AAKEE skrev: 27 okt 2023 21:46
Airlift skrev: 27 okt 2023 21:38
Nån som listat ut om framrutan är eluppvärmd nu?
(Det tar ju ändå lite tid innan bäste värmepumpen fått upp COP nog att avge något av värde per omgående. Hör var ju faktiskt gamle brödrosten strået vassare.
Värmepumpen har inte inväntat något COP innan den blåst på med hög värme i min M3P.
Det må vara att det kanske gått fortare med hårtorken man hade innan men någon [lång tid] har det inte vart frågan om.
Sen senare (minns inte vilken) uppdatering så tar systemet det varligt med fläkten intill dess temp finnes. Kanske funkar det bättre men rent krasst så vill iaf jag att om jag väljer defroster då jäklar ska det blåsa som en orkan F-5

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 28 okt 2023 22:47
av TiborBlomhall
Har nu städat upp tråden efter massor med pajkastning och personpåhopp.

Jag gjorde ett ärligt försök att dela tråden i två trådar, flytta ut alla inlägg om diskussionen Model 3 vs BMW M3 i ett separat tråd. Tyvärr har forummotorn phpBB väldigt dåliga verktyg för sånt, det går inte att dela trådar med fler än 25 inlägg på ett enkelt sätt. Till slut var jag tvungen att ge upp och tyvärr helt enkelt deleta de inläggen. En stor del av dem var personpåhopp och pajkastning i alla fall.

Jag har tillfälligt stängt av ett antal personer som var inblandade i detta.

Om ni ser ett inlägg som sprider dålig ton, sysslar med personpåhopp eller pajkastning: anmäl inlägget! Svara inte något surt tillbaka - det kan resultera i avstängning av er också.

Låt oss nu fortsätta diskussionen om kommande Tesla Model 3 varianten.

/Moderatorn

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 28 okt 2023 22:58
av Nicke Nyfiken
Nu har tråden blivit både läsbar och saklig. :D
Bra jobbat Tibor.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 29 okt 2023 12:56
av M3apan
Nicke Nyfiken skrev: 28 okt 2023 22:58
Nu har tråden blivit både läsbar och saklig. :D
Bra jobbat Tibor.
Är det din subjektiva känsla eller är det fakta?

Sorry, jag hittar ut själv...

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 29 okt 2023 15:06
av Pasjostrom
TiborBlomhall skrev: 28 okt 2023 22:47
Har nu städat upp tråden efter massor med pajkastning och personpåhopp.

Jag gjorde ett ärligt försök att dela tråden i två trådar, flytta ut alla inlägg om diskussionen Model 3 vs BMW M3 i ett separat tråd. Tyvärr har forummotorn phpBB väldigt dåliga verktyg för sånt, det går inte att dela trådar med fler än 25 inlägg på ett enkelt sätt. Till slut var jag tvungen att ge upp och tyvärr helt enkelt deleta de inläggen. En stor del av dem var personpåhopp och pajkastning i alla fall.

Jag har tillfälligt stängt av ett antal personer som var inblandade i detta.

Om ni ser ett inlägg som sprider dålig ton, sysslar med personpåhopp eller pajkastning: anmäl inlägget! Svara inte något surt tillbaka - det kan resultera i avstängning av er också.

Låt oss nu fortsätta diskussionen om kommande Tesla Model 3 varianten.

/Moderatorn
Tack Tibor, hade slutat följa tråden på grund av all off topic och personpåhoppen, nu följer jag den med intresse igen (dags att byta tjänstebil i mars och har en Model 3 LR 2021 som jag gärna byter till en Highland!).