Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Moderator: Redaktion
Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!
Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.
Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.
Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Nu hänger iaf inte jag med i logiken. Om du byter till en ny bil varför skulle du vara beroende av service överhuvudtaget? Har haft flera teslor under flera år och inte varit på service en enda gång.
Resonemanget känns väldigt förhastat?
Resonemanget känns väldigt förhastat?
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Jag har inte varit inne på service men ett antal reparationer som krävt tesla kunskap:
- sidoruta 2-3 ggr
- bakluckelås
- p bromsok
- aircond
- minne
- styrservo (avkännare)
Tillgång till service (=reparation) är en förutsättning för att ha en tesla. En vanlig bil kan man lämna in var som helst!
- sidoruta 2-3 ggr
- bakluckelås
- p bromsok
- aircond
- minne
- styrservo (avkännare)
Tillgång till service (=reparation) är en förutsättning för att ha en tesla. En vanlig bil kan man lämna in var som helst!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3638
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
3/Y verkar vara klart bättre ihopskruvade bilar och inte första massproduktionen från en ny tillverkare. Det är stor skillnad!
2000 mil i Model 3 och 3000 i Model Y = noll kontakt med Service för reparationer (men en ranger skruvade dit dragkrok på Y).
2000 mil i Model 3 och 3000 i Model Y = noll kontakt med Service för reparationer (men en ranger skruvade dit dragkrok på Y).
Model Y LR AWD 2022
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Den där gamla S har väl fri supercharge?
Passa på och byt in till ny Y innan året är slut så får du flytta över fri supercharge.
Det hade jag definitivt gjort iaf...
Passa på och byt in till ny Y innan året är slut så får du flytta över fri supercharge.
Det hade jag definitivt gjort iaf...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
En gammal S med unlimited SUC lär väl tappa rejält i andrahandsvärde utan fri SuC, och det blir knappast en bra affär att byta bort mot fri SuC ägare 1. Eller tänker jag fel? Fri SuC är inte värt supermycket för de flesta.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Id4 har ju både Apple car play och Android auto.
Då blir ju navigationen betydligt bättre.
Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Då blir ju navigationen betydligt bättre.
Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?Off Grid Byggaren skrev: ↑30 okt 2023 16:07Id4 har ju både Apple car play och Android auto.
Då blir ju navigationen betydligt bättre.
Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Hur mycket är fri SuC värd på marknaden i verkligheten? Psykologiskt är det nog värdefullare än i praktiken….
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Ja dock var min M3 från Fremont inte i klass med tyska bilar, däremot den senare MY från Kina började närma sig och nu med min senaste MY från Berlin så är det inte mycket att klaga på längre.
Gamla Model S&X är väl rena katastrofen vad gäller kvalitet så där behövs säkert service center titt som tätt men så är det inte med M3\Y vågar jag påstå
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.Banane skrev: ↑30 okt 2023 16:13Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?Off Grid Byggaren skrev: ↑30 okt 2023 16:07Id4 har ju både Apple car play och Android auto.
Då blir ju navigationen betydligt bättre.
Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Gamla S med fri SuC har i alla fall haft en rejäl premie på andrahandsmarknaden. Jag har inte exakta siffror. Som du är inne på är värdet begränsat för den som mest laddar hemma, men folk är inte alltid så datadrivnalem skrev: ↑30 okt 2023 16:24Hur mycket är fri SuC värd på marknaden i verkligheten? Psykologiskt är det nog värdefullare än i praktiken….
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Är fri suc värt 20’?
2000 mil/år 15% SuC 6 år 5,5kr/kWh = 10 kkr
2000 mil/år 15% SuC 6 år 5,5kr/kWh = 10 kkr
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Och VW har sagt att det aldrig kommer att komma heller för det finns inget tekniskt stöd för det.Hoppsan_84 skrev: ↑30 okt 2023 16:43Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.Banane skrev: ↑30 okt 2023 16:13Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?Off Grid Byggaren skrev: ↑30 okt 2023 16:07Id4 har ju både Apple car play och Android auto.
Då blir ju navigationen betydligt bättre.
Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Nä. Jag har hört flera som sagt samma sak. Däremot vet jag inte om jag håller med. Finns PTC värmare för att värma batteriet. Så vad det skulle vara för begränsning vet jag inte.current skrev: ↑30 okt 2023 17:30Och VW har sagt att det aldrig kommer att komma heller för det finns inget tekniskt stöd för det.Hoppsan_84 skrev: ↑30 okt 2023 16:43Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.Banane skrev: ↑30 okt 2023 16:13Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?Off Grid Byggaren skrev: ↑30 okt 2023 16:07Id4 har ju både Apple car play och Android auto.
Då blir ju navigationen betydligt bättre.
Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Från början fick de lägga på 20k om man ville ha en MS60 med free SuC for life.
För ett tag sedan fick ägaren som bytte in sin free SuC-bil mot en ny S eller X behålla free SuC i 3 år på den nya bilen samt 50k i bättre inbytesvärde.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Jo de ska komma förvärmning i 4.x mjukvara säger de nu, däremot får inte gamla bilar 4.x, vilket känns surt.current skrev: ↑30 okt 2023 17:30Och VW har sagt att det aldrig kommer att komma heller för det finns inget tekniskt stöd för det.Hoppsan_84 skrev: ↑30 okt 2023 16:43Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.Banane skrev: ↑30 okt 2023 16:13Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?Off Grid Byggaren skrev: ↑30 okt 2023 16:07Id4 har ju både Apple car play och Android auto.
Då blir ju navigationen betydligt bättre.
Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1129
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Lars, om din nuvarande bil har gått 20k mil så tror jag den blir svår att byta in hos Tesla. De tar vanligtvis in bilar som gått mycket mindre än så.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Det finns ju annars andra biltillverkare än rövhattstesla och buggvw....chaffis75 skrev: ↑30 okt 2023 18:09Jo de ska komma förvärmning i 4.x mjukvara säger de nu, däremot får inte gamla bilar 4.x, vilket känns surt.current skrev: ↑30 okt 2023 17:30Och VW har sagt att det aldrig kommer att komma heller för det finns inget tekniskt stöd för det.Hoppsan_84 skrev: ↑30 okt 2023 16:43Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.Banane skrev: ↑30 okt 2023 16:13Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?Off Grid Byggaren skrev: ↑30 okt 2023 16:07Id4 har ju både Apple car play och Android auto.
Då blir ju navigationen betydligt bättre.
Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Det varierar men han som köpte min första blev erbjuden ett ganska bra pris i inbytebjornnilsson skrev: ↑30 okt 2023 20:53Lars, om din nuvarande bil har gått 20k mil så tror jag den blir svår att byta in hos Tesla. De tar vanligtvis in bilar som gått mycket mindre än så.
för den för ett år sedan och den hade väl rullat typ 35 tusen mil då… den har fri SuC vilket
kanske gör sitt till (för Tesla alltså eftersom dom ju då stänger av detta på bilen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Har haft min tesla model y i snart 2 år.lem skrev: ↑30 okt 2023 14:12Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!
Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.
Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Intressant! Jag har haft egen ingång o svängdörr på Upplands Väsby med min MS. Det låter som MY är bättre konstruerad?Strebern skrev: ↑03 nov 2023 18:20Har haft min tesla model y i snart 2 år.lem skrev: ↑30 okt 2023 14:12Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!
Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.
Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Ja, 3 och Y är betydligt mer robusta. Hade blivit väldigt dyrt för Tesla annars.lem skrev: ↑03 nov 2023 18:43Intressant! Jag har haft egen ingång o svängdörr på Upplands Väsby med min MS. Det låter som MY är bättre konstruerad?Strebern skrev: ↑03 nov 2023 18:20Har haft min tesla model y i snart 2 år.lem skrev: ↑30 okt 2023 14:12Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!
Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.
Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Sannolikt. Min är MIC, och det är en "ny" fabrik byggd från början för teslatillverkning, om jag förstått det rätt.lem skrev: ↑03 nov 2023 18:43Intressant! Jag har haft egen ingång o svängdörr på Upplands Väsby med min MS. Det låter som MY är bättre konstruerad?Strebern skrev: ↑03 nov 2023 18:20Har haft min tesla model y i snart 2 år.lem skrev: ↑30 okt 2023 14:12Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!
Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.
Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.
Jag kan bara dra en parallell till invigningen av Tesla Örebro jag var på i våras/somras.
De hade en X plaid och en S plaid.
Båda dessa hade en karosspassning från helvetet.
Tittade på S:en, och den hade säker över en centimeter glipa runt glasrutorna och glasrutan på B-stolen, och en svällande tätningslist däremellan som såg ut som något från en volvo från 80 talet...
Likaså laddluckan, den är i plast, men den har en "knäck" på mitten för att följa karosspassningen, och den nedre delen av laddluckan stack in ca 1 cm i karossen, då den hade fel vinkel på knäcken... Alltså.... karosspassning från helvetet, om man byggt model S i 10+år, varför inte fixa en felaktig vinkel på en gjuten plastdetalj....
Karosspassningen i övrigt var likadan, fanns inte många delar som linjerade. Och det på en Plaid för 1,5 miljoner.
Så köp en MY MIC, allt linjerar och lacken är "ok", finns lite skador i min lack (det är tunt med lack) ex på vänster A-stolpe.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
- larjon
- Teslaägare
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
- Ort: Täby
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!
Jag har haft min i ett och ett halvt år och har bara behövt kontakta Tesla en gång för ett skramlande baksäte och då kom det en ranger 3 arbetsdagar efter att jag begärt service. Det var i onsdags, så strejken verkar inte påverka jättemycketStrebern skrev: ↑03 nov 2023 18:20Har haft min tesla model y i snart 2 år.lem skrev: ↑30 okt 2023 14:12Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!
Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.
Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.
Svart Model Y Performance