Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av lem »

Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!

Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.

Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av tslaqqq »

Nu hänger iaf inte jag med i logiken. Om du byter till en ny bil varför skulle du vara beroende av service överhuvudtaget? Har haft flera teslor under flera år och inte varit på service en enda gång.

Resonemanget känns väldigt förhastat?
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av lem »

Jag har inte varit inne på service men ett antal reparationer som krävt tesla kunskap:
- sidoruta 2-3 ggr
- bakluckelås
- p bromsok
- aircond
- minne
- styrservo (avkännare)

Tillgång till service (=reparation) är en förutsättning för att ha en tesla. En vanlig bil kan man lämna in var som helst!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av jonasl »

3/Y verkar vara klart bättre ihopskruvade bilar och inte första massproduktionen från en ny tillverkare. Det är stor skillnad!

2000 mil i Model 3 och 3000 i Model Y = noll kontakt med Service för reparationer (men en ranger skruvade dit dragkrok på Y).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av taliz »

Den där gamla S har väl fri supercharge?
Passa på och byt in till ny Y innan året är slut så får du flytta över fri supercharge.
Det hade jag definitivt gjort iaf...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 30 okt 2023 15:52
Den där gamla S har väl fri supercharge?
Passa på och byt in till ny Y innan året är slut så får du flytta över fri supercharge.
Det hade jag definitivt gjort iaf...
En gammal S med unlimited SUC lär väl tappa rejält i andrahandsvärde utan fri SuC, och det blir knappast en bra affär att byta bort mot fri SuC ägare 1. Eller tänker jag fel? Fri SuC är inte värt supermycket för de flesta.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Id4 har ju både Apple car play och Android auto.

Då blir ju navigationen betydligt bättre.

Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av Banane »

Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2023 16:07
Id4 har ju både Apple car play och Android auto.

Då blir ju navigationen betydligt bättre.

Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av lem »

spacecoin skrev: 30 okt 2023 16:01
taliz skrev: 30 okt 2023 15:52
Den där gamla S har väl fri supercharge?
Passa på och byt in till ny Y innan året är slut så får du flytta över fri supercharge.
Det hade jag definitivt gjort iaf...
En gammal S med unlimited SUC lär väl tappa rejält i andrahandsvärde utan fri SuC, och det blir knappast en bra affär att byta bort mot fri SuC ägare 1. Eller tänker jag fel? Fri SuC är inte värt supermycket för de flesta.
Hur mycket är fri SuC värd på marknaden i verkligheten? Psykologiskt är det nog värdefullare än i praktiken….
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av tslaqqq »

jonasl skrev: 30 okt 2023 15:35
3/Y verkar vara klart bättre ihopskruvade bilar och inte första massproduktionen från en ny tillverkare. Det är stor skillnad!

2000 mil i Model 3 och 3000 i Model Y = noll kontakt med Service för reparationer (men en ranger skruvade dit dragkrok på Y).
Ja dock var min M3 från Fremont inte i klass med tyska bilar, däremot den senare MY från Kina började närma sig och nu med min senaste MY från Berlin så är det inte mycket att klaga på längre.

Gamla Model S&X är väl rena katastrofen vad gäller kvalitet så där behövs säkert service center titt som tätt men så är det inte med M3\Y vågar jag påstå
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av Hoppsan_84 »

Banane skrev: 30 okt 2023 16:13
Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2023 16:07
Id4 har ju både Apple car play och Android auto.

Då blir ju navigationen betydligt bättre.

Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?
Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av spacecoin »

lem skrev: 30 okt 2023 16:24
spacecoin skrev: 30 okt 2023 16:01
taliz skrev: 30 okt 2023 15:52
Den där gamla S har väl fri supercharge?
Passa på och byt in till ny Y innan året är slut så får du flytta över fri supercharge.
Det hade jag definitivt gjort iaf...
En gammal S med unlimited SUC lär väl tappa rejält i andrahandsvärde utan fri SuC, och det blir knappast en bra affär att byta bort mot fri SuC ägare 1. Eller tänker jag fel? Fri SuC är inte värt supermycket för de flesta.
Hur mycket är fri SuC värd på marknaden i verkligheten? Psykologiskt är det nog värdefullare än i praktiken….
Gamla S med fri SuC har i alla fall haft en rejäl premie på andrahandsmarknaden. Jag har inte exakta siffror. Som du är inne på är värdet begränsat för den som mest laddar hemma, men folk är inte alltid så datadrivna :)
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av lem »

Är fri suc värt 20’?

2000 mil/år 15% SuC 6 år 5,5kr/kWh = 10 kkr
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av current »

Hoppsan_84 skrev: 30 okt 2023 16:43
Banane skrev: 30 okt 2023 16:13
Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2023 16:07
Id4 har ju både Apple car play och Android auto.

Då blir ju navigationen betydligt bättre.

Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?
Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.
Och VW har sagt att det aldrig kommer att komma heller för det finns inget tekniskt stöd för det.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av Hoppsan_84 »

current skrev: 30 okt 2023 17:30
Hoppsan_84 skrev: 30 okt 2023 16:43
Banane skrev: 30 okt 2023 16:13
Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2023 16:07
Id4 har ju både Apple car play och Android auto.

Då blir ju navigationen betydligt bättre.

Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?
Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.
Och VW har sagt att det aldrig kommer att komma heller för det finns inget tekniskt stöd för det.
Nä. Jag har hört flera som sagt samma sak. Däremot vet jag inte om jag håller med. Finns PTC värmare för att värma batteriet. Så vad det skulle vara för begränsning vet jag inte.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av roder99 »

lem skrev: 30 okt 2023 17:15
Är fri suc värt 20’?

2000 mil/år 15% SuC 6 år 5,5kr/kWh = 10 kkr
Från början fick de lägga på 20k om man ville ha en MS60 med free SuC for life.

För ett tag sedan fick ägaren som bytte in sin free SuC-bil mot en ny S eller X behålla free SuC i 3 år på den nya bilen samt 50k i bättre inbytesvärde.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av chaffis75 »

current skrev: 30 okt 2023 17:30
Hoppsan_84 skrev: 30 okt 2023 16:43
Banane skrev: 30 okt 2023 16:13
Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2023 16:07
Id4 har ju både Apple car play och Android auto.

Då blir ju navigationen betydligt bättre.

Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?
Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.
Och VW har sagt att det aldrig kommer att komma heller för det finns inget tekniskt stöd för det.
Jo de ska komma förvärmning i 4.x mjukvara säger de nu, däremot får inte gamla bilar 4.x, vilket känns surt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av bjornnilsson »

Lars, om din nuvarande bil har gått 20k mil så tror jag den blir svår att byta in hos Tesla. De tar vanligtvis in bilar som gått mycket mindre än så.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av Bengt-re »

chaffis75 skrev: 30 okt 2023 18:09
current skrev: 30 okt 2023 17:30
Hoppsan_84 skrev: 30 okt 2023 16:43
Banane skrev: 30 okt 2023 16:13
Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2023 16:07
Id4 har ju både Apple car play och Android auto.

Då blir ju navigationen betydligt bättre.

Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?
Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.
Och VW har sagt att det aldrig kommer att komma heller för det finns inget tekniskt stöd för det.
Jo de ska komma förvärmning i 4.x mjukvara säger de nu, däremot får inte gamla bilar 4.x, vilket känns surt.
Det finns ju annars andra biltillverkare än rövhattstesla och buggvw....
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av Bjelke »

bjornnilsson skrev: 30 okt 2023 20:53
Lars, om din nuvarande bil har gått 20k mil så tror jag den blir svår att byta in hos Tesla. De tar vanligtvis in bilar som gått mycket mindre än så.
Det varierar men han som köpte min första blev erbjuden ett ganska bra pris i inbyte
för den för ett år sedan och den hade väl rullat typ 35 tusen mil då… den har fri SuC vilket
kanske gör sitt till (för Tesla alltså eftersom dom ju då stänger av detta på bilen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av Strebern »

lem skrev: 30 okt 2023 14:12
Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!

Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.

Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Har haft min tesla model y i snart 2 år.
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av lem »

Strebern skrev: 03 nov 2023 18:20
lem skrev: 30 okt 2023 14:12
Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!

Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.

Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Har haft min tesla model y i snart 2 år.
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.
Intressant! Jag har haft egen ingång o svängdörr på Upplands Väsby med min MS. Det låter som MY är bättre konstruerad?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av taliz »

lem skrev: 03 nov 2023 18:43
Strebern skrev: 03 nov 2023 18:20
lem skrev: 30 okt 2023 14:12
Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!

Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.

Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Har haft min tesla model y i snart 2 år.
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.
Intressant! Jag har haft egen ingång o svängdörr på Upplands Väsby med min MS. Det låter som MY är bättre konstruerad?
Ja, 3 och Y är betydligt mer robusta. Hade blivit väldigt dyrt för Tesla annars.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av Strebern »

lem skrev: 03 nov 2023 18:43
Strebern skrev: 03 nov 2023 18:20
lem skrev: 30 okt 2023 14:12
Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!

Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.

Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Har haft min tesla model y i snart 2 år.
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.
Intressant! Jag har haft egen ingång o svängdörr på Upplands Väsby med min MS. Det låter som MY är bättre konstruerad?
Sannolikt. Min är MIC, och det är en "ny" fabrik byggd från början för teslatillverkning, om jag förstått det rätt.
Jag kan bara dra en parallell till invigningen av Tesla Örebro jag var på i våras/somras.
De hade en X plaid och en S plaid.
Båda dessa hade en karosspassning från helvetet.
Tittade på S:en, och den hade säker över en centimeter glipa runt glasrutorna och glasrutan på B-stolen, och en svällande tätningslist däremellan som såg ut som något från en volvo från 80 talet...
Likaså laddluckan, den är i plast, men den har en "knäck" på mitten för att följa karosspassningen, och den nedre delen av laddluckan stack in ca 1 cm i karossen, då den hade fel vinkel på knäcken... Alltså.... karosspassning från helvetet, om man byggt model S i 10+år, varför inte fixa en felaktig vinkel på en gjuten plastdetalj....
Karosspassningen i övrigt var likadan, fanns inte många delar som linjerade. Och det på en Plaid för 1,5 miljoner.

Så köp en MY MIC, allt linjerar och lacken är "ok", finns lite skador i min lack (det är tunt med lack) ex på vänster A-stolpe.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Inlägg av larjon »

Strebern skrev: 03 nov 2023 18:20
lem skrev: 30 okt 2023 14:12
Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!

Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.

Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Har haft min tesla model y i snart 2 år.
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.
Jag har haft min i ett och ett halvt år och har bara behövt kontakta Tesla en gång för ett skramlande baksäte och då kom det en ranger 3 arbetsdagar efter att jag begärt service. Det var i onsdags, så strejken verkar inte påverka jättemycket ;)
Svart Model Y Performance
Skriv svar