Sida 1 av 2

Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 14:12
av lem
Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!

Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.

Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 14:17
av tslaqqq
Nu hänger iaf inte jag med i logiken. Om du byter till en ny bil varför skulle du vara beroende av service överhuvudtaget? Har haft flera teslor under flera år och inte varit på service en enda gång.

Resonemanget känns väldigt förhastat?

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 15:17
av lem
Jag har inte varit inne på service men ett antal reparationer som krävt tesla kunskap:
- sidoruta 2-3 ggr
- bakluckelås
- p bromsok
- aircond
- minne
- styrservo (avkännare)

Tillgång till service (=reparation) är en förutsättning för att ha en tesla. En vanlig bil kan man lämna in var som helst!

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 15:35
av jonasl
3/Y verkar vara klart bättre ihopskruvade bilar och inte första massproduktionen från en ny tillverkare. Det är stor skillnad!

2000 mil i Model 3 och 3000 i Model Y = noll kontakt med Service för reparationer (men en ranger skruvade dit dragkrok på Y).

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 15:52
av taliz
Den där gamla S har väl fri supercharge?
Passa på och byt in till ny Y innan året är slut så får du flytta över fri supercharge.
Det hade jag definitivt gjort iaf...

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 16:01
av spacecoin
taliz skrev: 30 okt 2023 15:52
Den där gamla S har väl fri supercharge?
Passa på och byt in till ny Y innan året är slut så får du flytta över fri supercharge.
Det hade jag definitivt gjort iaf...
En gammal S med unlimited SUC lär väl tappa rejält i andrahandsvärde utan fri SuC, och det blir knappast en bra affär att byta bort mot fri SuC ägare 1. Eller tänker jag fel? Fri SuC är inte värt supermycket för de flesta.

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 16:07
av Off Grid Byggaren
Id4 har ju både Apple car play och Android auto.

Då blir ju navigationen betydligt bättre.

Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 16:13
av Banane
Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2023 16:07
Id4 har ju både Apple car play och Android auto.

Då blir ju navigationen betydligt bättre.

Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 16:24
av lem
spacecoin skrev: 30 okt 2023 16:01
taliz skrev: 30 okt 2023 15:52
Den där gamla S har väl fri supercharge?
Passa på och byt in till ny Y innan året är slut så får du flytta över fri supercharge.
Det hade jag definitivt gjort iaf...
En gammal S med unlimited SUC lär väl tappa rejält i andrahandsvärde utan fri SuC, och det blir knappast en bra affär att byta bort mot fri SuC ägare 1. Eller tänker jag fel? Fri SuC är inte värt supermycket för de flesta.
Hur mycket är fri SuC värd på marknaden i verkligheten? Psykologiskt är det nog värdefullare än i praktiken….

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 16:26
av tslaqqq
jonasl skrev: 30 okt 2023 15:35
3/Y verkar vara klart bättre ihopskruvade bilar och inte första massproduktionen från en ny tillverkare. Det är stor skillnad!

2000 mil i Model 3 och 3000 i Model Y = noll kontakt med Service för reparationer (men en ranger skruvade dit dragkrok på Y).
Ja dock var min M3 från Fremont inte i klass med tyska bilar, däremot den senare MY från Kina började närma sig och nu med min senaste MY från Berlin så är det inte mycket att klaga på längre.

Gamla Model S&X är väl rena katastrofen vad gäller kvalitet så där behövs säkert service center titt som tätt men så är det inte med M3\Y vågar jag påstå

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 16:43
av Hoppsan_84
Banane skrev: 30 okt 2023 16:13
Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2023 16:07
Id4 har ju både Apple car play och Android auto.

Då blir ju navigationen betydligt bättre.

Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?
Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 16:46
av spacecoin
lem skrev: 30 okt 2023 16:24
spacecoin skrev: 30 okt 2023 16:01
taliz skrev: 30 okt 2023 15:52
Den där gamla S har väl fri supercharge?
Passa på och byt in till ny Y innan året är slut så får du flytta över fri supercharge.
Det hade jag definitivt gjort iaf...
En gammal S med unlimited SUC lär väl tappa rejält i andrahandsvärde utan fri SuC, och det blir knappast en bra affär att byta bort mot fri SuC ägare 1. Eller tänker jag fel? Fri SuC är inte värt supermycket för de flesta.
Hur mycket är fri SuC värd på marknaden i verkligheten? Psykologiskt är det nog värdefullare än i praktiken….
Gamla S med fri SuC har i alla fall haft en rejäl premie på andrahandsmarknaden. Jag har inte exakta siffror. Som du är inne på är värdet begränsat för den som mest laddar hemma, men folk är inte alltid så datadrivna :)

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 17:15
av lem
Är fri suc värt 20’?

2000 mil/år 15% SuC 6 år 5,5kr/kWh = 10 kkr

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 17:30
av current
Hoppsan_84 skrev: 30 okt 2023 16:43
Banane skrev: 30 okt 2023 16:13
Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2023 16:07
Id4 har ju både Apple car play och Android auto.

Då blir ju navigationen betydligt bättre.

Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?
Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.
Och VW har sagt att det aldrig kommer att komma heller för det finns inget tekniskt stöd för det.

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 17:45
av Hoppsan_84
current skrev: 30 okt 2023 17:30
Hoppsan_84 skrev: 30 okt 2023 16:43
Banane skrev: 30 okt 2023 16:13
Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2023 16:07
Id4 har ju både Apple car play och Android auto.

Då blir ju navigationen betydligt bättre.

Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?
Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.
Och VW har sagt att det aldrig kommer att komma heller för det finns inget tekniskt stöd för det.
Nä. Jag har hört flera som sagt samma sak. Däremot vet jag inte om jag håller med. Finns PTC värmare för att värma batteriet. Så vad det skulle vara för begränsning vet jag inte.

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 17:58
av roder99
lem skrev: 30 okt 2023 17:15
Är fri suc värt 20’?

2000 mil/år 15% SuC 6 år 5,5kr/kWh = 10 kkr
Från början fick de lägga på 20k om man ville ha en MS60 med free SuC for life.

För ett tag sedan fick ägaren som bytte in sin free SuC-bil mot en ny S eller X behålla free SuC i 3 år på den nya bilen samt 50k i bättre inbytesvärde.

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 18:09
av chaffis75
current skrev: 30 okt 2023 17:30
Hoppsan_84 skrev: 30 okt 2023 16:43
Banane skrev: 30 okt 2023 16:13
Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2023 16:07
Id4 har ju både Apple car play och Android auto.

Då blir ju navigationen betydligt bättre.

Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?
Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.
Och VW har sagt att det aldrig kommer att komma heller för det finns inget tekniskt stöd för det.
Jo de ska komma förvärmning i 4.x mjukvara säger de nu, däremot får inte gamla bilar 4.x, vilket känns surt.

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 20:53
av bjornnilsson
Lars, om din nuvarande bil har gått 20k mil så tror jag den blir svår att byta in hos Tesla. De tar vanligtvis in bilar som gått mycket mindre än så.

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 30 okt 2023 20:56
av Bengt-re
chaffis75 skrev: 30 okt 2023 18:09
current skrev: 30 okt 2023 17:30
Hoppsan_84 skrev: 30 okt 2023 16:43
Banane skrev: 30 okt 2023 16:13
Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2023 16:07
Id4 har ju både Apple car play och Android auto.

Då blir ju navigationen betydligt bättre.

Tyvärr försvinner den automatiska planeringen till snabbladdare, men då finns ju ABRP som är mycket bättre.
Triggar den navigeringen förvärmning av batteriet inför snabbladdning?
Nej. Men det gör den inte om du använder den inbyggda navigatorn heller.
Förvärmning finns inte på ID.4 än.
Och VW har sagt att det aldrig kommer att komma heller för det finns inget tekniskt stöd för det.
Jo de ska komma förvärmning i 4.x mjukvara säger de nu, däremot får inte gamla bilar 4.x, vilket känns surt.
Det finns ju annars andra biltillverkare än rövhattstesla och buggvw....

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 31 okt 2023 18:19
av Bjelke
bjornnilsson skrev: 30 okt 2023 20:53
Lars, om din nuvarande bil har gått 20k mil så tror jag den blir svår att byta in hos Tesla. De tar vanligtvis in bilar som gått mycket mindre än så.
Det varierar men han som köpte min första blev erbjuden ett ganska bra pris i inbyte
för den för ett år sedan och den hade väl rullat typ 35 tusen mil då… den har fri SuC vilket
kanske gör sitt till (för Tesla alltså eftersom dom ju då stänger av detta på bilen).

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 03 nov 2023 18:20
av Strebern
lem skrev: 30 okt 2023 14:12
Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!

Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.

Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Har haft min tesla model y i snart 2 år.
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 03 nov 2023 18:43
av lem
Strebern skrev: 03 nov 2023 18:20
lem skrev: 30 okt 2023 14:12
Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!

Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.

Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Har haft min tesla model y i snart 2 år.
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.
Intressant! Jag har haft egen ingång o svängdörr på Upplands Väsby med min MS. Det låter som MY är bättre konstruerad?

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 03 nov 2023 20:09
av taliz
lem skrev: 03 nov 2023 18:43
Strebern skrev: 03 nov 2023 18:20
lem skrev: 30 okt 2023 14:12
Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!

Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.

Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Har haft min tesla model y i snart 2 år.
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.
Intressant! Jag har haft egen ingång o svängdörr på Upplands Väsby med min MS. Det låter som MY är bättre konstruerad?
Ja, 3 och Y är betydligt mer robusta. Hade blivit väldigt dyrt för Tesla annars.

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 04 nov 2023 17:31
av Strebern
lem skrev: 03 nov 2023 18:43
Strebern skrev: 03 nov 2023 18:20
lem skrev: 30 okt 2023 14:12
Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!

Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.

Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Har haft min tesla model y i snart 2 år.
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.
Intressant! Jag har haft egen ingång o svängdörr på Upplands Väsby med min MS. Det låter som MY är bättre konstruerad?
Sannolikt. Min är MIC, och det är en "ny" fabrik byggd från början för teslatillverkning, om jag förstått det rätt.
Jag kan bara dra en parallell till invigningen av Tesla Örebro jag var på i våras/somras.
De hade en X plaid och en S plaid.
Båda dessa hade en karosspassning från helvetet.
Tittade på S:en, och den hade säker över en centimeter glipa runt glasrutorna och glasrutan på B-stolen, och en svällande tätningslist däremellan som såg ut som något från en volvo från 80 talet...
Likaså laddluckan, den är i plast, men den har en "knäck" på mitten för att följa karosspassningen, och den nedre delen av laddluckan stack in ca 1 cm i karossen, då den hade fel vinkel på knäcken... Alltså.... karosspassning från helvetet, om man byggt model S i 10+år, varför inte fixa en felaktig vinkel på en gjuten plastdetalj....
Karosspassningen i övrigt var likadan, fanns inte många delar som linjerade. Och det på en Plaid för 1,5 miljoner.

Så köp en MY MIC, allt linjerar och lacken är "ok", finns lite skador i min lack (det är tunt med lack) ex på vänster A-stolpe.

Re: Service börjar kosta - byte till id4? Nej, nav rena skämtet!

Postat: 04 nov 2023 19:58
av larjon
Strebern skrev: 03 nov 2023 18:20
lem skrev: 30 okt 2023 14:12
Bilen har gått 20 kmil och vi hade tänkt byta till en Y men backar pga strejkstrul risk!

Tittade på en id4. Nav programmet är rena skämtet! Vilken d-a dynga.

Skall jag stå ut med detta och ha service eller fortsätta med Tesla? Jag är beroende av fungerande service annars går det inte! Tror konflikten blir långvarig!
Har haft min tesla model y i snart 2 år.
Aldrig varit på verkstad.
Så det är inte en dealbreaker.
Jag har haft min i ett och ett halvt år och har bara behövt kontakta Tesla en gång för ett skramlande baksäte och då kom det en ranger 3 arbetsdagar efter att jag begärt service. Det var i onsdags, så strejken verkar inte påverka jättemycket ;)