Sida 1 av 3

Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 12:30
av HelectriC
Före 1 nov 2017 ska Norge ha snabbladdare (CCS/Chademo/AC) var femte mil, så att man kan åka överallt med de mindre elbilarna :D
detta hoppas vi Sverige tar efter
http://syslagronn.no/2016/01/27/syslagr ... 1440053073

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 12:31
av vigge50
Svenska politikerna kommer väll att säga att det inte finns tillräckligt med elbilar för en sådan satsning....

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 12:41
av JonasH
Kommer aldrig att hända...

MP lobbar väl snart för att införa straffskatt på snabbladdare...

Känns inte som miljöpolitiken når hela vägen fram i detta land...

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 12:48
av Bjelke
Kommer iaf att dröja innan vi ens ser initiativ till detta här :(
Har ofta funderat på att dra till Norge och arbeta (som ingenjör) och superfin cykling finns det ju där, har varit i Bergen-krokarna många ggr så :)
Helectric here I come! :)

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 12:58
av sweslac
Varför lobbar mp emot snabbladdare?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 12:59
av bylund
Det gör de inte, men många här anser mp vara bilfientliga, elbil eller inte.

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 13:00
av Nicke Nyfiken
sweslac skrev:
Varför lobbar mp emot snabbladdare?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
För att MP lobbar mot bilar generellt.

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 13:03
av JonasH
+1 på det...

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 13:06
av bylund
Nicke Nyfiken skrev:
sweslac skrev:
Varför lobbar mp emot snabbladdare?
För att MP lobbar mot bilar generellt.
Detta är de första träffarna på Google för "miljöpartiet snabbladdare"
http://www.mp.se/nacka/just-nu/vi-vill- ... ar-i-nacka
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 824582.ece
http://www.dn.se/ekonomi/miljoministern ... r-elbilar/
http://boden.mp.se/template_3.php?id=54
Jag hoppade över ett par valmanifest som var högre på listan

Ja, jag vet att många gillar att hugga på Miljöpartiet, men det blir så mycket roligare om det är sakligt än att folk bara luftar sin frustration.

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 13:08
av Jerker
Ja, och MP är dessutom landsbygdsfientliga genom sin bilpolitik. Jag har dessutom aldrig förstått vad som skulle vara fel med förbifart Stockholm, som MP hävdar. Det måste väl vara bra att få bort genomfartstrafiken från innerstaden? Vad är det jag missar som gör förbifart Stockholm till något som MP motarbetar?

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 13:17
av bylund
Jerker skrev:
Ja, och MP är dessutom landsbygdsfientliga genom sin bilpolitik. Jag har dessutom aldrig förstått vad som skulle vara fel med förbifart Stockholm, som MP hävdar. Det måste väl vara bra att få bort genomfartstrafiken från innerstaden? Vad är det jag missar som gör förbifart Stockholm till något som MP motarbetar?
För att mängden trafik inte är statisk. Människor gör det som passar bäst för dem, och gör man det lättare att åka bil så kommer fler att göra det. Både sådana som får en bättre förbindelse med förbifarten, och de som väljer att åka via Essingeleden när annan trafik letar annan väg. Miljöpartiet vill (överraskning!) att man bygger ut kollektivtrafik istället för pengarna. Även där har bättre kollektivtrafik effekten att fler använder den om den bättre löser folks behov.

Man kan hålla med eller inte hålla med, men jag tycker varken att det är svårt att förstå argumenten för eller emot.

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 13:18
av HelectriC
Bjelke skrev:
Kommer iaf att dröja innan vi ens ser initiativ till detta här :(
Har ofta funderat på att dra till Norge och arbeta (som ingenjör) och superfin cykling finns det ju där, har varit i Bergen-krokarna många ggr så :)
Helectric here I come! :)
bara du inte har tänkt dig som ingenjör inom olja & gas, där är det svååååååårt nu ;)
cykling kan jag verkligen hålla med om, det är väldigt utbrett med landsvägscykling här. Har själv inte kunnat cykla så mycket som jag hade önskat sen barnen kom, men det är aldrig för sent att börja på nytt :)

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 13:18
av Bjelke
Jerker skrev:
Ja, och MP är dessutom landsbygdsfientliga genom sin bilpolitik. Jag har dessutom aldrig förstått vad som skulle vara fel med förbifart Stockholm, som MP hävdar. Det måste väl vara bra att få bort genomfartstrafiken från innerstaden? Vad är det jag missar som gör förbifart Stockholm till något som MP motarbetar?
Antar det är samma som tidigare påpekat resonemang, att dom är helt emot biltrafik, och då behövs det ju ingen länk, snarare tvärtom då den "uppmuntrar" till ännu mer bilåkande lixom :D

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 13:21
av Svenssons
bylund skrev:

Ja, jag vet att många gillar att hugga på Miljöpartiet, men det blir så mycket roligare om det är sakligt än att folk bara luftar sin frustration.
Fast vad har de egentligen gjort i regeringsställning? Vilka propositioner och motioner har de lagt fram?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/

Jag kan inte hitta några förslag eller ändringar som leder till lättnader för elbilar, mer utbyggnad av laddstolpar eller på annat sätt förbättringar. Ser ibland hänvisningar till en motion som de lade 2013 men det verkar inte bli något med denna motion nu när de sitter i regeringsställning:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... _H102T526/

Miljöpartiet fick visserligen bara 5,86% av de röstberättigas röster men de sitter ändå i regeringen nu och borde kunna påverka besluten som tas där.

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 13:23
av Bjelke
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Kommer iaf att dröja innan vi ens ser initiativ till detta här :(
Har ofta funderat på att dra till Norge och arbeta (som ingenjör) och superfin cykling finns det ju där, har varit i Bergen-krokarna många ggr så :)
Helectric here I come! :)
bara du inte har tänkt dig som ingenjör inom olja & gas, där är det svååååååårt nu ;)
cykling kan jag verkligen hålla med om, det är väldigt utbrett med landsvägscykling här. Har själv inte kunnat cykla så mycket som jag hade önskat sen barnen kom, men det är aldrig för sent att börja på nytt :)
Jo jag har förstått att det är lite tungt inom det området nu (och några till tyvärr), men jag stortrivs i Norge och ungarna är nu utflugna så... :)

Ahaa! Så man kan ana en cyklist i dig!?! :)
Själv kör jag på för fullt, omän inte alltid lika grymt som förr, men i bergen i Norge får man sig alltid en rejäl match! Gillar Aurlandsvangen bäst, och för all del Alla backar i det området.
Har du sett den lilla men sanslöst grymma Stalheimskleifta (kanske inte stavade helt rätt)?? Den ligger ju på vägen mot just Bergen :)

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 13:32
av Jerker
bylund skrev:
Jerker skrev:
Ja, och MP är dessutom landsbygdsfientliga genom sin bilpolitik. Jag har dessutom aldrig förstått vad som skulle vara fel med förbifart Stockholm, som MP hävdar. Det måste väl vara bra att få bort genomfartstrafiken från innerstaden? Vad är det jag missar som gör förbifart Stockholm till något som MP motarbetar?
För att mängden trafik inte är statisk. Människor gör det som passar bäst för dem, och gör man det lättare att åka bil så kommer fler att göra det. Både sådana som får en bättre förbindelse med förbifarten, och de som väljer att åka via Essingeleden när annan trafik letar annan väg. Miljöpartiet vill (överraskning!) att man bygger ut kollektivtrafik istället för pengarna. Även där har bättre kollektivtrafik effekten att fler använder den om den bättre löser folks behov.

Man kan hålla med eller inte hålla med, men jag tycker varken att det är svårt att förstå argumenten för eller emot.
Bara först: Jag är för en progressiv miljöpolitik! Verkligen! Men som boende på landet så har jag inte sett mycket i MP:s politik som gynnar landsbygden. Deras politik är inriktad på människor som bor i städer, kanske för att de flesta miljöpartister som sitter i riksdagen bor i städer? Man kan t.ex. aldrig bygga bort bilkörande på landet med utbyggd kollektivtrafik. Och jag är en lantis som då och då kör förbi Sthlm och jag skulle minska miljöbelastningen i Sthlm om jag kunde köra runt staden. Det är också fruktansvärt många tunga lastbilar som skulle slippa skita ner luften och bullra för stockholmarna.

Grundbulten i MP politik verkar vara en teknikfientlighet. Man ska vara bakåtsträvare annars hör man inte hemma där. Jag tror att det enda sättet att lösa problem som den tekniska utvecklingen är skyldig till är att med mer teknik, inte mindre.

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 13:35
av HelectriC
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Kommer iaf att dröja innan vi ens ser initiativ till detta här :(
Har ofta funderat på att dra till Norge och arbeta (som ingenjör) och superfin cykling finns det ju där, har varit i Bergen-krokarna många ggr så :)
Helectric here I come! :)
bara du inte har tänkt dig som ingenjör inom olja & gas, där är det svååååååårt nu ;)
cykling kan jag verkligen hålla med om, det är väldigt utbrett med landsvägscykling här. Har själv inte kunnat cykla så mycket som jag hade önskat sen barnen kom, men det är aldrig för sent att börja på nytt :)
Jo jag har förstått att det är lite tungt inom det området nu (och några till tyvärr), men jag stortrivs i Norge och ungarna är nu utflugna så... :)

Ahaa! Så man kan ana en cyklist i dig!?! :)
Själv kör jag på för fullt, omän inte alltid lika grymt som förr, men i bergen i Norge får man sig alltid en rejäl match! Gillar Aurlandsvangen bäst, och för all del Alla backar i det området.
Har du sett den lilla men sanslöst grymma Stalheimskleifta (kanske inte stavade helt rätt)?? Den ligger ju på vägen mot just Bergen :)
vill du ha en ordentlig utmaning, så ska du cykla loppet Voss-Geilo (höstlopp), det är grejer det :D jag var med första året det arrangerades (2013 har jag för mig). Har inte vågat mig tillbaks efteråt då cyklingen inte har legat på samma höga nivå längre. Ett annat mycket fint turlopp är också Bergen-Voss (vår/sommarlopp), betydligt högre snitthastighet och fler deltagare.
Wilier hänger på väggen hemma och väntar på mig 8-) jag brukade cykla varje dag t&r jobbet under mina första år här, ganska ofta i regn (no surprise), men även i snö och is (med dubbdäck). Dock inte på Wilier i sånt väder :lol:

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 13:43
av bylund
Svenssons skrev:
bylund skrev:

Ja, jag vet att många gillar att hugga på Miljöpartiet, men det blir så mycket roligare om det är sakligt än att folk bara luftar sin frustration.
Fast vad har de egentligen gjort i regeringsställning? Vilka propositioner och motioner har de lagt fram?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/

Jag kan inte hitta några förslag eller ändringar som leder till lättnader för elbilar, mer utbyggnad av laddstolpar eller på annat sätt förbättringar. Ser ibland hänvisningar till en motion som de lade 2013 men det verkar inte bli något med denna motion nu när de sitter i regeringsställning:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... _H102T526/

Miljöpartiet fick visserligen bara 5,86% av de röstberättigas röster men de sitter ändå i regeringen nu och borde kunna påverka besluten som tas där.
Alldeles för lite! Typ ingenting vad jag kan hitta. Men det är såhär vi borde diskutera elbilspolitiken. Det blir sakligare än att säga att de lobbar mot snabbladdare, mest grundat på att man inte gillar mp, när de varken verkar göra till eller från.

Nu kan det ju vara så att bakom kulisserna har de stoppat Anna Johanssons jättesatsning på snabbladdare för att de inte gillar bilar. Det vet vi ju ingenting om.

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 13:45
av Leo
Nja utbyggnad av dagens CCS/Chademo hjälper inte så mycket. Jag kopierar in följande exempel på hur det skulle bli att köra en Leaf 30kWh lite längre. Många&Långa stopp blir det...

Kopia från annan tråd:
Om vi Jämför Leaf med min min e-Golf. 24kWh batteri. Verklig räckvidd "snäll vinter" 10mil med värme i långsam motorvägsfart 100km/h. Säg att vi då skulle öka batteriet till 30kWh (som man nu gör på Leaf) så kanske jag kommer att komma 12,5 mil istället. Ska jag då åka långfärd och snabbladda blir det så här.

Köra från start 100%-10% ca 11 mil i 100km/h =66 min
Ladda (10-80%) =30 min (egentligen drygt 26 min men kommer att ta någon minut slå av/på, koppla kabel, systemtest osv så man kan räkna med 30 min)
Köra (80% ner till 10%) =utnyttjar 70% =ca 9 mil. Då kör jag alltså =54 min
Ladda (10-80%) =30 min
Köra (80% ner till 10%) =utnyttjar 70% =ca 9 mil. Då kör jag alltså =54 min
Ladda (10-80%) =30 min
Köra (80% ner till 10%) =utnyttjar 70% =ca 9 mil. Då kör jag alltså =54 min
Ladda (10-80%) =30 min
Köra (80% ner till 10%) =utnyttjar 70% =ca 9 mil. Då kör jag alltså =54 min

Så då tar det mig 6,7 timmar att köra 47mil med en Leaf med 30kW batteri. MEN det förutsätter också att snabbladdarna (CCS/Chademo 40-50kW som är den standard som finns idag) finns optimalt placerade med exakt 9 mils mellanrum OCH att deras enda laddsladd är ledig OCH hel... Eftersom det är en mängd olika aktörer som sätter upp CCS/CHademo och inte tänker så här så är det nog en utopi att tro att de skulle hamna optimalt... OCH i varje fall min familj skulle ruttna på att ta 30min laddstopp var 54 min!

Så därav mitt påstående att bilarna nog behöver närmare 60kWh batteri för att det ska funka hyfsat. Och därav även Teslas styrka med sitt SC nätverk ihop med storleken på 60-90 batterier som finns idag. Därav också att det bara är Tesla och Bolt som har potentialen att åka på långväg. De andra BEFINTLIGA elbilarna har inte fysiskt plats att klämma in så mycket "extra" batterier av dagens teknologi som krävs för att det ska funka i verkligheten med långfärd. Bilarna måste designas från början för att rymma så mycket batterier som behövs. Visst på sommaren går det lite bättre än mitt exempel men på smällkalla vintern eller snöslask =ännu sämre.

Jag tror att man ska se att olika elbilar passar för olika användningsområden.

Självklart är batterier som "tål" snabbladdning bättre och stora batterier den bästa kombinationen. Men dagens batteriteknologi är ju frågan hur mycket snabbare de tåls att laddas? Sen hamnar man då också i hyfsat höga kostnader för att förse dessa laddare med tillräckligt med ström. Tänk på att 40-50kW laddare som CCS/Chademo är idag kräver redan det 64A 3-fas in för att kunna ladda EN elbil åt gången... användning, batteristorlek, laddeffekt, matning, geografisk placering hänger intimt samman. Ju mer man tänker på det desto mer genialiskt framstår Teslas hela koncept. Där har man tänkt på hela kedjan.

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 19:27
av ovelundkvist
bylund skrev:
Svenssons skrev:
bylund skrev:

Ja, jag vet att många gillar att hugga på Miljöpartiet, men det blir så mycket roligare om det är sakligt än att folk bara luftar sin frustration.
Fast vad har de egentligen gjort i regeringsställning? Vilka propositioner och motioner har de lagt fram?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/

Jag kan inte hitta några förslag eller ändringar som leder till lättnader för elbilar, mer utbyggnad av laddstolpar eller på annat sätt förbättringar. Ser ibland hänvisningar till en motion som de lade 2013 men det verkar inte bli något med denna motion nu när de sitter i regeringsställning:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... _H102T526/

Miljöpartiet fick visserligen bara 5,86% av de röstberättigas röster men de sitter ändå i regeringen nu och borde kunna påverka besluten som tas där.
Alldeles för lite! Typ ingenting vad jag kan hitta. Men det är såhär vi borde diskutera elbilspolitiken. Det blir sakligare än att säga att de lobbar mot snabbladdare, mest grundat på att man inte gillar mp, när de varken verkar göra till eller från.

Nu kan det ju vara så att bakom kulisserna har de stoppat Anna Johanssons jättesatsning på snabbladdare för att de inte gillar bilar. Det vet vi ju ingenting om.
I ett försök att nyansera debatten här på forumet så bad jag Miljöpartiet om en beskrivning av hur de driver miljöarbetet kring transporter i regeringen:

Hej igen!

Ber om ursäkt om du inte var nöjd med mitt svar. Jag ska nedan försöka utveckla ytterligare. Vägtrafiken står idag för en tredjedel av Sveriges klimatutsläpp. Men riksdagens folkvalda har beslutat att Sveriges vägtrafik ska vara fossiloberoende redan 2030. Med både sjunkande oljepriser och bilar som blir allt mer bränslesnåla är läget för en liten höjning av koldioxidskatten gyllene. Miljöpartiet vill att det ska vara möjligt att transportera sig i hela Sverige även i framtiden, då måste vi ta oss ur oljeberoendet. Om vi ska kunna ta oss fram på landsbygden i framtiden måste vi sluta slösa med bensin i städer, bygga ut tåg- och kollektivtrafiken, och flytta godstrafiken från långtradare till tåg och sjöfart. Vi vill utveckla och bygga ut kollektivtrafiken på landsbygden, men där kommer i många fall bilen fortfarande att vara huvudalternativet för transporter. För landsbygden måste det då finnas bränslesnåla bilar och en väl utbyggd infrastruktur för förnyelsebara bränslen. Miljöpartiet vill t.ex. ge stöd till bondgårdar som gör biogas av gödsel, investera i biogasproduktion och ge stöd till biogasmackar. Det skapar också arbetstillfällen utanför städerna. För att underlätta för dem som redan har en bensinbil vill vi också införa en konverteringspremie för byte från bensin till etanol-biogas-hybriddrift.

För att ställa om fordonsflottan driver vi på för ett så kallat bonus/malus-system. Systemet vi föreslår bygger på att bilar som släpper ut lite fossil koldioxid får en bonus som bekostas av bilar som släpper ut mycket koldioxid. Samtliga bilar som säljs i Sverige graderas enligt en skala beroende på energiåtgång och bränsle. På de klimatvärsta bilarna läggs en avgift som sedan minskar med minskad klimatpåverkan. På samma sätt får de allra koldioxidsnålaste bilarna en hög bonus, och de något mindre snåla bilarna får en mindre bonus. Skalan förskjuts regelbundet så att kraven skärps för att få en kontinuerlig teknikutveckling. En komponent som styr mot förnybara bränslen kan också behövas. Vårt förslag om bonus-malus driver också starkt för en elektrifiering av bilparken, då i praktiken enbart bilar med eldrift kan få den högsta bonusen. Systemet liknar det som redan finns i EU med en tydlig skala som anger energiåtgång för kylskåp, frysar, tvättmaskiner och spisar. Genom att bilarna märks med liknande energiklasser blir det lätt för konsumenterna att överblicka systemet, oavsett om de är privatpersoner eller företag. För personer som är beroende av en bil är det naturligtvis särskilt viktigt med stöd för att ställa om bilarna. Ett sådant system skulle de en elbilsköpare en bonus på 40 000-50 000 kr. Detta system har vi fått igenom i överenskommelsen med Socialdemokraterna.

Vad har då regeringen gjort? Nedan följer några exempel på hur regeringen underlättar för fler att köpa och använda sig utav eldrivna fordon. De senaste åren har elbilen gått från utopi till verklighet, och tillsammans med laddhybrider har de förändrat marknaden för gott. För att stärka den positiva utvecklingen inför regeringen nya premier och höjer stödet till elbussar och elbilar.
Ny premie för elbussar: Elbussar är tysta och ger inga utsläpp. Under 2016 introducerar regeringen en ny premie för elbussarna på totalt 50 miljoner kronor och under åren 2017-2019 höjs den till 100 miljoner kronor.

Fler elbilar med ökat anslag: Supermiljöbilspremien för elbilar höjs med 132 miljoner kronor redan i år och nästa år ökar den med 94 miljoner kronor. Premien för laddhybrider halveras år 2016 till förmån för rena elbilar som får oförändrad premie. För 2016 kommer premien räcka till nästan 8 000 elbilar eller drygt 15 000 laddhybridbilar.

Bonus-malus för nya bilar 2017: Förändringarna sker för att den positiva utvecklingen på marknaden inte ska tappa fart fram till 2017, då regeringen vill införa ett så kallat Bonus-malus-system för nybilsköp. Det innebär en bonus för den som köper en mindre miljöbelastande bil, medan bilar med högre utsläpp får högre skatt.

Regeringen har även tillsatt en samordnare för att se över hur fler laddstolpar ska byggas så det kan bli enklare att färdas långa sträckor med elfordon. Genom att satsa på energieffektiva bilar och bussar kan fler människor resa klimatsmart!

Hoppas det var lite mer utvecklande. Återkom gärna om du har fler frågor!

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 20:25
av Silversound
Man blir ju nyfiken på detta bonus/malus-system som beskrivs. Kan man tolka det som ett ytterligare "bidrag" tillsammans med supermiljöpremien då? Det vore ju inte fel sen när man ska betala för sin Model 3... :)

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 20:26
av jtesla
ovelundkvist skrev:
bylund skrev:
Svenssons skrev:
bylund skrev:

Ja, jag vet att många gillar att hugga på Miljöpartiet, men det blir så mycket roligare om det är sakligt än att folk bara luftar sin frustration.
Fast vad har de egentligen gjort i regeringsställning? Vilka propositioner och motioner har de lagt fram?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/

Jag kan inte hitta några förslag eller ändringar som leder till lättnader för elbilar, mer utbyggnad av laddstolpar eller på annat sätt förbättringar. Ser ibland hänvisningar till en motion som de lade 2013 men det verkar inte bli något med denna motion nu när de sitter i regeringsställning:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... _H102T526/

Miljöpartiet fick visserligen bara 5,86% av de röstberättigas röster men de sitter ändå i regeringen nu och borde kunna påverka besluten som tas där.
Alldeles för lite! Typ ingenting vad jag kan hitta. Men det är såhär vi borde diskutera elbilspolitiken. Det blir sakligare än att säga att de lobbar mot snabbladdare, mest grundat på att man inte gillar mp, när de varken verkar göra till eller från.

Nu kan det ju vara så att bakom kulisserna har de stoppat Anna Johanssons jättesatsning på snabbladdare för att de inte gillar bilar. Det vet vi ju ingenting om.
I ett försök att nyansera debatten här på forumet så bad jag Miljöpartiet om en beskrivning av hur de driver miljöarbetet kring transporter i regeringen:

Hej igen!

Ber om ursäkt om du inte var nöjd med mitt svar. Jag ska nedan försöka utveckla ytterligare. Vägtrafiken står idag för en tredjedel av Sveriges klimatutsläpp. Men riksdagens folkvalda har beslutat att Sveriges vägtrafik ska vara fossiloberoende redan 2030. Med både sjunkande oljepriser och bilar som blir allt mer bränslesnåla är läget för en liten höjning av koldioxidskatten gyllene. Miljöpartiet vill att det ska vara möjligt att transportera sig i hela Sverige även i framtiden, då måste vi ta oss ur oljeberoendet. Om vi ska kunna ta oss fram på landsbygden i framtiden måste vi sluta slösa med bensin i städer, bygga ut tåg- och kollektivtrafiken, och flytta godstrafiken från långtradare till tåg och sjöfart. Vi vill utveckla och bygga ut kollektivtrafiken på landsbygden, men där kommer i många fall bilen fortfarande att vara huvudalternativet för transporter. För landsbygden måste det då finnas bränslesnåla bilar och en väl utbyggd infrastruktur för förnyelsebara bränslen. Miljöpartiet vill t.ex. ge stöd till bondgårdar som gör biogas av gödsel, investera i biogasproduktion och ge stöd till biogasmackar. Det skapar också arbetstillfällen utanför städerna. För att underlätta för dem som redan har en bensinbil vill vi också införa en konverteringspremie för byte från bensin till etanol-biogas-hybriddrift.

För att ställa om fordonsflottan driver vi på för ett så kallat bonus/malus-system. Systemet vi föreslår bygger på att bilar som släpper ut lite fossil koldioxid får en bonus som bekostas av bilar som släpper ut mycket koldioxid. Samtliga bilar som säljs i Sverige graderas enligt en skala beroende på energiåtgång och bränsle. På de klimatvärsta bilarna läggs en avgift som sedan minskar med minskad klimatpåverkan. På samma sätt får de allra koldioxidsnålaste bilarna en hög bonus, och de något mindre snåla bilarna får en mindre bonus. Skalan förskjuts regelbundet så att kraven skärps för att få en kontinuerlig teknikutveckling. En komponent som styr mot förnybara bränslen kan också behövas. Vårt förslag om bonus-malus driver också starkt för en elektrifiering av bilparken, då i praktiken enbart bilar med eldrift kan få den högsta bonusen. Systemet liknar det som redan finns i EU med en tydlig skala som anger energiåtgång för kylskåp, frysar, tvättmaskiner och spisar. Genom att bilarna märks med liknande energiklasser blir det lätt för konsumenterna att överblicka systemet, oavsett om de är privatpersoner eller företag. För personer som är beroende av en bil är det naturligtvis särskilt viktigt med stöd för att ställa om bilarna. Ett sådant system skulle de en elbilsköpare en bonus på 40 000-50 000 kr. Detta system har vi fått igenom i överenskommelsen med Socialdemokraterna.

Vad har då regeringen gjort? Nedan följer några exempel på hur regeringen underlättar för fler att köpa och använda sig utav eldrivna fordon. De senaste åren har elbilen gått från utopi till verklighet, och tillsammans med laddhybrider har de förändrat marknaden för gott. För att stärka den positiva utvecklingen inför regeringen nya premier och höjer stödet till elbussar och elbilar.
Ny premie för elbussar: Elbussar är tysta och ger inga utsläpp. Under 2016 introducerar regeringen en ny premie för elbussarna på totalt 50 miljoner kronor och under åren 2017-2019 höjs den till 100 miljoner kronor.

Fler elbilar med ökat anslag: Supermiljöbilspremien för elbilar höjs med 132 miljoner kronor redan i år och nästa år ökar den med 94 miljoner kronor. Premien för laddhybrider halveras år 2016 till förmån för rena elbilar som får oförändrad premie. För 2016 kommer premien räcka till nästan 8 000 elbilar eller drygt 15 000 laddhybridbilar.

Bonus-malus för nya bilar 2017: Förändringarna sker för att den positiva utvecklingen på marknaden inte ska tappa fart fram till 2017, då regeringen vill införa ett så kallat Bonus-malus-system för nybilsköp. Det innebär en bonus för den som köper en mindre miljöbelastande bil, medan bilar med högre utsläpp får högre skatt.

Regeringen har även tillsatt en samordnare för att se över hur fler laddstolpar ska byggas så det kan bli enklare att färdas långa sträckor med elfordon. Genom att satsa på energieffektiva bilar och bussar kan fler människor resa klimatsmart!

Hoppas det var lite mer utvecklande. Återkom gärna om du har fler frågor!
Jag tycker du kan fråga lite mer om satsning på elbilar..(sanning, ingen förbättring för elbilar bara en försämring för hybrider) Och en höjning av förmånsvärde för rena elbilar.

http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... -elbussar/

"Reglerna vässas från och med 2016 för att ytterligare stimulera köp av rena elbilar." (sanning, ingen förbättring för elbilar bara en försämring för hybrider)

Förtydligande 2015-09-10:
Nedsättningen för förmånsvärdet för vissa miljöanpassade bilar begränsas från 16 000 kronor till 10 000 kronor per år från och med 2017. 

Vissa betyder bland annat elbilar som Tesla S

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 20:29
av kangru
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Kommer iaf att dröja innan vi ens ser initiativ till detta här :(
Har ofta funderat på att dra till Norge och arbeta (som ingenjör) och superfin cykling finns det ju där, har varit i Bergen-krokarna många ggr så :)
Helectric here I come! :)
bara du inte har tänkt dig som ingenjör inom olja & gas, där är det svååååååårt nu ;)
cykling kan jag verkligen hålla med om, det är väldigt utbrett med landsvägscykling här. Har själv inte kunnat cykla så mycket som jag hade önskat sen barnen kom, men det är aldrig för sent att börja på nytt :)
Jo jag har förstått att det är lite tungt inom det området nu (och några till tyvärr), men jag stortrivs i Norge och ungarna är nu utflugna så... :)

Ahaa! Så man kan ana en cyklist i dig!?! :)
Själv kör jag på för fullt, omän inte alltid lika grymt som förr, men i bergen i Norge får man sig alltid en rejäl match! Gillar Aurlandsvangen bäst, och för all del Alla backar i det området.
Har du sett den lilla men sanslöst grymma Stalheimskleifta (kanske inte stavade helt rätt)?? Den ligger ju på vägen mot just Bergen :)
vill du ha en ordentlig utmaning, så ska du cykla loppet Voss-Geilo (höstlopp), det är grejer det :D jag var med första året det arrangerades (2013 har jag för mig). Har inte vågat mig tillbaks efteråt då cyklingen inte har legat på samma höga nivå längre. Ett annat mycket fint turlopp är också Bergen-Voss (vår/sommarlopp), betydligt högre snitthastighet och fler deltagare.
Wilier hänger på väggen hemma och väntar på mig 8-) jag brukade cykla varje dag t&r jobbet under mina första år här, ganska ofta i regn (no surprise), men även i snö och is (med dubbdäck). Dock inte på Wilier i sånt väder :lol:
En kollega tog Stora Styrkepröven för några år sedan och det verkade vara en bra utmaning. http://styrkeproven.no/en/frontpage

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 20:35
av jtesla
Och dessutom är de stolta över att det ska räcka till 8000 bilar! Det är ju inte mycket att skryta med.
Enligt definitiva siffror från BIL Sweden registrerades 345 108 nya personbilar under 2015, vilket är en ökning med 13,5 % jämfört med 2014
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... er_manad_1

Så 8000 bilar är 2% av nybilförsäljningen så ökningen av bensin/diesel bilar blir bara 11% istället för drygt 13%

Ingen vidare effekt om du frågar mig.
Fråga om målet för andel elbilar av nybilsförsäljningen vilket vore ett bra mätbart mål. 10% 20% 50% elbilar vilket år?

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Postat: 27 jan 2016 20:36
av kangru
Silversound skrev:
Man blir ju nyfiken på detta bonus/malus-system som beskrivs. Kan man tolka det som ett ytterligare "bidrag" tillsammans med supermiljöpremien då? Det vore ju inte fel sen när man ska betala för sin Model 3... :)
Detta är som ersättning för supermiljöbilspremien i de diskussioner jag har haft med MP. Det görs bara neutralt för stadsbudgeten genom att finansiera det hela via de sämsta bilarna.