Sida 1 av 2

MS 2020-21 Raven vs 22/23 Paladium

Postat: 03 nov 2023 06:10
av JohanMer
Edited: Det blev en intressant tråd om R vs P. Startar en ny om vad man ska tänka på vid köp av beg R.

Raven har kommit ned till +500k hoppet till Paladium ör stort vilket gör dem intressanta att jämföra.

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 06:56
av Banane
JohanMer skrev: 03 nov 2023 06:10
De har kommit ned runt +500k vilket gör dem intressanta, men vad ska man tänka på?
(hopper ör stort till 2022 antar det är företagsbilar som börjar komma ut.)

- Kolla så att led-randen på strålkastarna inte börjat gulna eller slockna.

- Testa några hårda accelerationer och känn/lyssna efter missljud och vibrationer.

- Kolla så att dörrar och paneler sitter rakt. Panel gaps...

- Kolla bromsarna så de är ok. Många servar inte bilen och använder knappt bromsarna när de kör så de kan rosta/kärva ihop och behöver då bytas.

- Kanske svårt om man inte tar den till en verkstad men kolla så inte hjulupphängningen är glapp. Är vanligt och leder till snedslitna däck bland annat.

- Batteriet bör vara ok men kolla att räckvidd vid 100% inte avviker alltför mycket mot vad det borde vara. Är nog ytterst sällsynt att det är så men kanske... För ett enkelt överslag så ta rated km delat med t ex 0,42 om bilen står med 42% laddning.

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 10:35
av JohanMer
Jo, också vad är förbättrat(/ev. försämrat) från 20/21 till 22/23?

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 11:00
av Banane
JohanMer skrev: 03 nov 2023 10:35
Jo, också vad är förbättrat(/ev. försämrat) från 20/21 till 22/23?

Är väl en helt ny bil under skalet? Tyvärr till nästan dubbla priset också.

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 11:15
av spacecoin
Banane skrev: 03 nov 2023 11:00
JohanMer skrev: 03 nov 2023 10:35
Jo, också vad är förbättrat(/ev. försämrat) från 20/21 till 22/23?

Är väl en helt ny bil under skalet? Tyvärr till nästan dubbla priset också.
Nja. Men det är en klart bättre bil i alla fall.

+ ANC, akustikglas, ventilerade säten, liggande skärm, snabbare infotainmentdator. möjlighet till dragkrok, värmepump och säkert något mer.
- Inga parkeringssensorer, inga spakar för blinkers/växling

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 11:27
av Banane
spacecoin skrev: 03 nov 2023 11:15
Banane skrev: 03 nov 2023 11:00
JohanMer skrev: 03 nov 2023 10:35
Jo, också vad är förbättrat(/ev. försämrat) från 20/21 till 22/23?

Är väl en helt ny bil under skalet? Tyvärr till nästan dubbla priset också.
Nja. Men det är en klart bättre bil i alla fall.

+ ANC, akustikglas, ventilerade säten, liggande skärm, snabbare infotainmentdator. möjlighet till dragkrok, värmepump och säkert något mer.
- Inga parkeringssensorer, inga spakar för blinkers/växling

Skam vore det väl annars med tanke på prisdifferensen?

Fungerar ANC bra?

Akustikglas i all ära men det tar väl inte bort vägljud utan mer omgivningsljud. Typ att man inte hör dubbknatter från bilen i filen bredvid? Men antagligen är den bättre isolerad mot vägljud också?

Har inga problem med snabbheten i min "infotainmentdator". Däremot är internet lite segt ibland.

Liggande skärm ser jag som en nackdel som jag använder skärmen. Snyggare integrerad i gamla också.

Dragkrok och värmepump är dock bra tillskott. Hoppas också de uppgraderat problemen med drivaxlar, strålkastare och hjulupphängning. Dock verkar drivaxelproblematiken kvarstå av det jag läst och hört.

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 11:31
av Jwe
Besviken provkörde jag en ny S, ty väldigt samma som min 2015.
Men det var en kortare tur, ändå borde skillnaden i komfort och ljudnivå visa sig.
Ratten kanske man kan vänja sig av med.
Ny teknik hann inte avslöja sig på kort provtur förutom avsaknad av blinkersspak och ratt.
Motiverar ej att lägga närmare 1 miljon emellan, inte ens med möjlighet att överföra fri SuCh.
Serviceorganisationen samma elände. Ny teknik nya barnsjukdomar?

Med ovan sagt måste jag ändå påpeka att S är en underbar bil och laståsna trots avsaknad av dragkrok (tills nu?)

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 12:20
av Gustafsson
Synpunkter på fördelar med respektive
Ny bil LR 1800 mil: mycket snålare, mycket snabbare, mycket tystare, mycket snabbare laddning, ventilerade säten, mycket bättre ljus, liggande skärm, garanti, lägre försäkringspremie, dragkrok. ANC fungerar, men är rätt subtilt.

2018 100D 18000 mil: stående skärm, spakar på ratten, ratt, ultraljudssensorer, bättre regnsensorfunktion (jodå har jämfört). Gjort sitt värdetapp, fler och bättre options för skärmen framför ratten och scrollhjulen. Levereras med FOB. Lite större frunk. Har taklucka.

Viktigast för mig : vill ha dragkroken, vill ha den längre räckvidden. Vill ibland ha den snabbare laddningen. Köpte FOB från forumet, då blir det lättare att leva med den nya.

Trivs bättre_ saker med den äldre, mycket bättre med ultraljud än vision, jag gillar den stående skärmen bättre inte minst för kartorna, har textilklädsel, ser fortfarande ny ut. Konstigt nog bättre torkarautomatik. Tillräckligt tyst med rätt däck. Billigare i drift.

Några synpunkter bara.

En av dem är nog till salu tror jag…

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 13:16
av taliz
spacecoin skrev: 03 nov 2023 11:15
Banane skrev: 03 nov 2023 11:00
JohanMer skrev: 03 nov 2023 10:35
Jo, också vad är förbättrat(/ev. försämrat) från 20/21 till 22/23?

Är väl en helt ny bil under skalet? Tyvärr till nästan dubbla priset också.
Nja. Men det är en klart bättre bil i alla fall.

+ ANC, akustikglas, ventilerade säten, liggande skärm, snabbare infotainmentdator. möjlighet till dragkrok, värmepump och säkert något mer.
- Inga parkeringssensorer, inga spakar för blinkers/växling
Uhm typ allt är ju nytt. Helt ny drivlina med nytt batteripack, kylsystem och motorer.
Ny bredare kaross(har för mig även dörrarna är nya). Nytt laddsystem.
Ny fjädring. Nya bromsar. Nya hjul... nya strålkastare fram och bak...
Nog lättare att lista vad som inte är nytt, glastaket kanske? :lol:

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 13:22
av bjornnilsson
Om möjligt, köp en 21:a. Bättre räckvidd pga uppdateringar som kom på modellen.

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 14:52
av fnurra
taliz skrev: 03 nov 2023 13:16
spacecoin skrev: 03 nov 2023 11:15
Banane skrev: 03 nov 2023 11:00
JohanMer skrev: 03 nov 2023 10:35
Jo, också vad är förbättrat(/ev. försämrat) från 20/21 till 22/23?

Är väl en helt ny bil under skalet? Tyvärr till nästan dubbla priset också.
Nja. Men det är en klart bättre bil i alla fall.

+ ANC, akustikglas, ventilerade säten, liggande skärm, snabbare infotainmentdator. möjlighet till dragkrok, värmepump och säkert något mer.
- Inga parkeringssensorer, inga spakar för blinkers/växling
Uhm typ allt är ju nytt. Helt ny drivlina med nytt batteripack, kylsystem och motorer.
Ny bredare kaross(har för mig även dörrarna är nya). Nytt laddsystem.
Ny fjädring. Nya bromsar. Nya hjul... nya strålkastare fram och bak...
Nog lättare att lista vad som inte är nytt, glastaket kanske? :lol:
Glastaket är faktiskt också nytt åtminstone från våren 2023. Har ljusare ton och är mer transparent men med lika bra UV-skydd trots att det väger mindre :D

https://electrek.co/2023/03/09/tesla-hi ... f-model-s/

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 15:11
av SwedishAdvocate
Jwe skrev: 03 nov 2023 11:31
Besviken provkörde jag en ny S, ty väldigt samma som min 2015.
Men det var en kortare tur, ändå borde skillnaden i komfort och ljudnivå visa sig.
Ratten kanske man kan vänja sig av med. [Min u.] [...
Men den nya går ju numera att få med riktig ratt.

Och ifall man köper ett beg. ex. av nya versionen som har yoke, så går det ju att få yoken utbytt mot riktig ratt (inkl. arbetet att byta) för ca 9840 SEK. Så länge konflikten med IF Metall varar kanske det kan bli knepigt att få den utbytt, men det kan väl jag inte riktigt bedöma...

Vill man ha blinkersspak kanske det blir knepigare, men jag tror t.ex. AAKEE löste med såna där 'SEXY'-buttons bokom ratten. Och vill man tror jag ngn lyckats montera dit en riktig spak också, men sånt här är ju ingenting som Tesla hjälper till med...

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 15:14
av spacecoin
taliz skrev: 03 nov 2023 13:16
spacecoin skrev: 03 nov 2023 11:15
Banane skrev: 03 nov 2023 11:00
JohanMer skrev: 03 nov 2023 10:35
Jo, också vad är förbättrat(/ev. försämrat) från 20/21 till 22/23?

Är väl en helt ny bil under skalet? Tyvärr till nästan dubbla priset också.
Nja. Men det är en klart bättre bil i alla fall.

+ ANC, akustikglas, ventilerade säten, liggande skärm, snabbare infotainmentdator. möjlighet till dragkrok, värmepump och säkert något mer.
- Inga parkeringssensorer, inga spakar för blinkers/växling
Uhm typ allt är ju nytt. Helt ny drivlina med nytt batteripack, kylsystem och motorer.
Ny bredare kaross(har för mig även dörrarna är nya). Nytt laddsystem.
Ny fjädring. Nya bromsar. Nya hjul... nya strålkastare fram och bak...
Nog lättare att lista vad som inte är nytt, glastaket kanske? :lol:
Det finns inget direkt markant kundvärde (för mig i alla fall) i de flesta sakerna du listar jfr raven. Nytt är inte alltid lika med bättre. Hade laddhastigheten eller räckvidden varit 30% bättre så...

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 15:18
av JohanMer
Gustafsson skrev: 03 nov 2023 12:20
Ny bil LR 1800 mil: mycket snålare, mycket snabbare, mycket tystare, mycket snabbare laddning, ventilerade säten, mycket bättre ljus, liggande skärm, garanti, lägre försäkringspremie, dragkrok. ANC fungerar, men är rätt subtilt.

2018 100D 18000 mil: stående skärm, spakar på ratten, ratt, ultraljudssensorer, bättre regnsensorfunktion (jodå har jämfört). Gjort sitt värdetapp, fler och bättre options för skärmen framför ratten och scrollhjulen. Levereras med FOB. Lite större frunk. Har taklucka.
Intressant, men kom inte en hel del uppdateringar mot din gamla bil redan 2020 (Raven?), jag tittar ju på 20/21...

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 15:20
av JohanMer
bjornnilsson skrev: 03 nov 2023 13:22
Om möjligt, köp en 21:a. Bättre räckvidd pga uppdateringar som kom på modellen.
Intressant, vilka uppdateringar var det och hur kan man identifiera om bilen har dem?

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 15:35
av Banane
JohanMer skrev: 03 nov 2023 15:20
bjornnilsson skrev: 03 nov 2023 13:22
Om möjligt, köp en 21:a. Bättre räckvidd pga uppdateringar som kom på modellen.
Intressant, vilka uppdateringar var det och hur kan man identifiera om bilen har dem?
Det som kallas 21:or är de som levererades sent 2020.

Jag tror det är så här. Inte helt hundra dock. :)
2021, 652 km
2020, 624 km
2019, 610 km

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 16:23
av JohanMer
[/quote]
Det som kallas 21:or är de som levererades sent 2020.
Jag tror det är så här. Inte helt hundra dock. :)
2021, 652 km
2020, 624 km
2019, 610 km
[/quote]
Verkar stämma, kollade i carinfo:
Raven 2019 (CYH25RI) lwtp 610
2020 (BKE01Y) till 624
2021 (UEO652) till 652
Men 2023 på Tesla hemsida specar wltp 632?

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 16:38
av JohanMer
Vad tror ni om denna?
Tesla Model S Long Range Awd 2021, uttagen sent 2020, 9 200 mil men lwp 632 mil sek 580k

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1000607894

Denna med wlp 652 mil, 5000 mil, Sek 696k.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1000354538

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 16:43
av SwedishAdvocate
JohanMer skrev: 03 nov 2023 16:38
Vad tror ni om denna?
Tesla Model S Long Range Awd 2021, 9 200 mil. 580k

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1000607894
Har du koll på omdömena om den vita inredningen? Tycker det verkar skrivas lite olika omdömen om den. Enligt många inlägg så går t.ex. viss avfärgning från blåjeans att ta bort, men enligt andra så verkar det inte vara lika säkert... Finns åtm. en tråd om de här på forumet...

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 16:54
av JohanMer
[/quote]
Har du koll på omdömena om den vita inredningen? Tycker det verkar skrivas lite olika omdömen om den. Enligt många inlägg så går t.ex. viss avfärgning från blåjeans att ta bort, men enligt andra så verkar det inte vara lika säkert... Finns åtm. en tråd om de här på forumet...
[/quote]

Jo, inte optimalt då jag har en liten hund som sitter i sele fram ibland. Vita verkar dock slitstarkare än svart....

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 17:38
av Donk
Jag har en sen 2020 Model S LR+, blå med vit klädsel, dock bara gått knappt 4000 mil. Funkar hur bra som helst med vita säten, och så otroligt snyggt (särskilt ihop med blåa lacken). Har barn och ofta blåjeans, bara att torka lite då och då med baby wipes. Ser alltid fräsch ut, till skillnad från den svarta som ofta ser solkig ut. Skulle lätt välja vita säten igen, gör nästan hela bilen (enligt mig).

Den sista versionen av gamla S är enligt mig den optimala Teslan. Ungefär samma range som nya S, blinkersspakar och sensorer, och halva förmånsvärdet mot en ny 2023 S LR (och såklart betydligt lägre pris).

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 17:40
av Banane
JohanMer skrev: 03 nov 2023 16:23
Det som kallas 21:or är de som levererades sent 2020.
Jag tror det är så här. Inte helt hundra dock. :)
2021, 652 km
2020, 624 km
2019, 610 km
[/quote]
Verkar stämma, kollade i carinfo:
Raven 2019 (CYH25RI) lwtp 610
2020 (BKE01Y) till 624
2021 (UEO652) till 652
Men 2023 på Tesla hemsida specar wltp 632?
[/quote]


Kul att det stämde!

Ja precis. Refreshed har lite kortare räckvidd än LR+ (2021)

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 18:25
av Gustafsson
spacecoin skrev: 03 nov 2023 15:14
taliz skrev: 03 nov 2023 13:16
spacecoin skrev: 03 nov 2023 11:15
Banane skrev: 03 nov 2023 11:00
JohanMer skrev: 03 nov 2023 10:35
Jo, också vad är förbättrat(/ev. försämrat) från 20/21 till 22/23?

Är väl en helt ny bil under skalet? Tyvärr till nästan dubbla priset också.
Nja. Men det är en klart bättre bil i alla fall.

+ ANC, akustikglas, ventilerade säten, liggande skärm, snabbare infotainmentdator. möjlighet till dragkrok, värmepump och säkert något mer.
- Inga parkeringssensorer, inga spakar för blinkers/växling
Uhm typ allt är ju nytt. Helt ny drivlina med nytt batteripack, kylsystem och motorer.
Ny bredare kaross(har för mig även dörrarna är nya). Nytt laddsystem.
Ny fjädring. Nya bromsar. Nya hjul... nya strålkastare fram och bak...
Nog lättare att lista vad som inte är nytt, glastaket kanske? :lol:
Det finns inget direkt markant kundvärde (för mig i alla fall) i de flesta sakerna du listar jfr raven. Nytt är inte alltid lika med bättre. Hade laddhastigheten eller räckvidden varit 30% bättre så...
Laddhastigheten är mycket högre på de nya. Räckvidden också, skillnaden mot förra LR+ dock inte stor vad jag förstår, min har en räckvidd enligt bilen på över 64 mil. Den laddar ju också 200-256 kW när den gamla laddar 120-150 kW och behåller hög laddhastighet länge. Så där är det stor skillnad.

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 19:55
av spacecoin
Gustafsson skrev: 03 nov 2023 18:25
spacecoin skrev: 03 nov 2023 15:14
taliz skrev: 03 nov 2023 13:16
spacecoin skrev: 03 nov 2023 11:15
Banane skrev: 03 nov 2023 11:00



Är väl en helt ny bil under skalet? Tyvärr till nästan dubbla priset också.
Nja. Men det är en klart bättre bil i alla fall.

+ ANC, akustikglas, ventilerade säten, liggande skärm, snabbare infotainmentdator. möjlighet till dragkrok, värmepump och säkert något mer.
- Inga parkeringssensorer, inga spakar för blinkers/växling
Uhm typ allt är ju nytt. Helt ny drivlina med nytt batteripack, kylsystem och motorer.
Ny bredare kaross(har för mig även dörrarna är nya). Nytt laddsystem.
Ny fjädring. Nya bromsar. Nya hjul... nya strålkastare fram och bak...
Nog lättare att lista vad som inte är nytt, glastaket kanske? :lol:
Det finns inget direkt markant kundvärde (för mig i alla fall) i de flesta sakerna du listar jfr raven. Nytt är inte alltid lika med bättre. Hade laddhastigheten eller räckvidden varit 30% bättre så...
Laddhastigheten är mycket högre på de nya. Räckvidden också, skillnaden mot förra LR+ dock inte stor vad jag förstår, min har en räckvidd enligt bilen på över 64 mil. Den laddar ju också 200-256 kW när den gamla laddar 120-150 kW och behåller hög laddhastighet länge. Så där är det stor skillnad.
Nu är MS 23 en fin bil, men definiera mycket? Range verkar skilja 6-7% mellan Raven 2019 och Palladium 2023 enl ovan. Hur många minuter skiljer laddning 10-80% SoC? 4-5 min? Det är ca 15%.

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Postat: 03 nov 2023 22:02
av Gustafsson
Om nån i Linköpingstrakten med en raven vill ”ladda ikapp” på SuC vid samma yttre förhållanden, så gärna. Men laddar Raven snabbare än 100D? De begränsas väl till 150 kW bägge två.
Om inte kan jag göra en jämförelse mellan 100 D och -23 LR irl…10-80 % soc. Mitt intryck är att det är större skillnad än 4-5 min.