Sida 1 av 1
Mönsterdjup
Postat: 04 nov 2023 20:07
av Icerman
Skiftade till vintertassar på min MY LR för några dagar sedan. Igår fick jag meddelandet att jag skall kolla upp mönsterdjup på bakdäck. Har känt efter och kan inte säga att det är nämnvärd skillnad mellan fram och bak. Bara känt m fingrarna än så länge. Däcken har rullat en säsong så denna vinter blir säsong 2.
Monterade däcken så som jag hade den förra säsongen. Borde jag skiftat på fram och bak denna säsong?
Slits däcken mer baktill än vad de gör framtill.?
Re: Mönsterdjup
Postat: 04 nov 2023 20:55
av tor-ake
Däcken slits olika bak och fram, beroende på flera faktorer, därför ska man rotera dem så att fram blir bak och höger blir vänster (skifta höger-vänster går dock inte med riktningsbestämda mönster som Nokians)
Re: Mönsterdjup
Postat: 04 nov 2023 21:55
av SwedishAdvocate
Det viktiga är att däckparet med mest mönsterdjup sitter bak. Eller?...
Re: Mönsterdjup
Postat: 04 nov 2023 23:42
av Freez
Så här står det i manualen.
Däckrotation, balansering och hjulinställning
Tesla rekommenderar att du roterar däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först.
Däckrotering är en viktig del av däckunderhållet. Det bidrar till ett jämnt slitagemönster som ger bättre däckkvalitet, minskat vägbuller och längre livslängd för däcken.
Fordon med ”staggered” fälgar och oriktade däck kan roteras från sida till sida (vänster-höger) men inte framåt eller bakåt eftersom fram- och bakdäcken är olika stora. Genom att rotera varje däck från vänster till höger kan däckslitbanans livslängd öka då slitaget på däckets skuldra balanseras med den ändrade rotationsriktningen.
Re: Mönsterdjup
Postat: 05 nov 2023 07:13
av Icerman
Tack för svar.
Läste att för bilar med 4 wheel drive rekommenderas det att byta
VB->VF
VF->HB
HB->HF
HF->VB
Kör med frigus Ice 3 från megahjul.
Re: Mönsterdjup
Postat: 05 nov 2023 09:05
av tor-ake
Av bilder på frigus ice 3 att döma är det inte riktningsbestämt. I så fall går det bra att byta HB till VF osv.
Man skall gå in i servicemenyn och resetta däcken också, för Tesla har implementerat en "dum" räknare som räknar km sedan senaste rotation. Oklart vad som händer när räknaren blir hög...
Re: Mönsterdjup
Postat: 05 nov 2023 12:28
av Icerman
tor-ake skrev: ↑05 nov 2023 09:05
Av bilder på frigus ice 3 att döma är det inte riktningsbestämt. I så fall går det bra att byta HB till VF osv.
Man skall gå in i servicemenyn och resetta däcken också, för Tesla har implementerat en "dum" räknare som räknar km sedan senaste rotation. Oklart vad som händer när räknaren blir hög...
”Resetta däck”, gör man detta under service och hjul och däck? Räcker det där att trycka uppdatera på gemini 19’?
Re: Mönsterdjup
Postat: 05 nov 2023 13:12
av taliz
Beroende på hur mkt man gasar tenderar bakhjulen att slitas mkt mer än fram då all vikt och friktion hamnar där vid acceleration.
Bakhjulen på min M3P slets mångdubbelt snabbare än framdäcken.
På min Zoe nu, som är framhjulsdriven, är det tvärtom...
Re: Mönsterdjup
Postat: 07 nov 2023 11:46
av RagWal
taliz skrev: ↑05 nov 2023 13:12
Beroende på hur mkt man gasar tenderar bakhjulen att slitas mkt mer än fram då all vikt och friktion hamnar där vid acceleration.
Bakhjulen på min M3P slets mångdubbelt snabbare än framdäcken.
På min Zoe nu, som är framhjulsdriven, är det tvärtom...
Även om man kör lite lugnare så sliter bak mer. Beror på att den relativt kraftiga motorbromsen jobbar mest på bakmotorn. Iaf i 3 och Y.