Sida 1 av 1
Garanti batteri och drivenhet
Postat: 05 nov 2023 22:07
av lloydfabege
Hej!
Funderar på att köpa en Tesla 3LR. Andra märken, som VW och Polestar, har batterigaranti 8 år och 70% som Tesla. Men Tesla har även garanti för "drivenheter", som de andra inte nämner något om. Ursäkta för en dum fråga här kanske men är det elmotorn som Tesla menar? Eftersom de andra inte nämner detta så antar jag att deras garanti inte gäller "drivenheter"?
Re: Garanti batteri och drivenhet
Postat: 06 nov 2023 07:24
av Jimel
Det stämmer! Köp en Tesla

Re: Garanti batteri och drivenhet
Postat: 06 nov 2023 07:45
av mikebike
Det var någon på Facebook som blev nekad garanti för oljeläckage i ena "växellådan" eftersom Tesla ansåg att endast motorn och växelriktaren ingick i begreppet drivenhet.
Re: Garanti batteri och drivenhet
Postat: 06 nov 2023 08:06
av lloydfabege
mikebike skrev: ↑06 nov 2023 07:45
Det var någon på Facebook som blev nekad garanti för oljeläckage i ena "växellådan" eftersom Tesla ansåg att endast motorn och växelriktaren ingick i begreppet drivenhet.
Tror att jag såg det också. Men i jämförelse med exempelvis VW och Polestar hade alltså inte motorn och växelriktaren varit föremål för garanti alls, eller?
Re: Garanti batteri och drivenhet
Postat: 06 nov 2023 08:10
av lloydfabege
Jimel skrev: ↑06 nov 2023 07:24
Det stämmer! Köp en Tesla
Det lutar onekligen åt det, jag var och klämde på en "highland" häromdagen och det var över förväntan måste jag säga. Men har inte provkört ännu. Men har svårt att tro att det kommer ändra min uppfattning, snarare tvärtom, så länge väg- och vindbrus är på en komfortabel nivå, vilket den ju verkar vara i den nya M3.
Re: Garanti batteri och drivenhet
Postat: 06 nov 2023 08:19
av Nicke Nyfiken
lloydfabege skrev: ↑06 nov 2023 08:06
mikebike skrev: ↑06 nov 2023 07:45
Det var någon på Facebook som blev nekad garanti för oljeläckage i ena "växellådan" eftersom Tesla ansåg att endast motorn och växelriktaren ingick i begreppet drivenhet.
Tror att jag såg det också. Men i jämförelse med exempelvis VW och Polestar hade alltså inte motorn och växelriktaren varit föremål för garanti alls, eller?
Märkligt. När Tesla byter drivenhet på garantin så byter de även reduktionsväxeln som motorn och invertern sitter bultad i.
Re: Garanti batteri och drivenhet
Postat: 06 nov 2023 08:38
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev: ↑06 nov 2023 08:19
lloydfabege skrev: ↑06 nov 2023 08:06
mikebike skrev: ↑06 nov 2023 07:45
Det var någon på Facebook som blev nekad garanti för oljeläckage i ena "växellådan" eftersom Tesla ansåg att endast motorn och växelriktaren ingick i begreppet drivenhet.
Tror att jag såg det också. Men i jämförelse med exempelvis VW och Polestar hade alltså inte motorn och växelriktaren varit föremål för garanti alls, eller?
Märkligt. När Tesla byter drivenhet på garantin så byter de även reduktionsväxeln som motorn och invertern sitter bultad i.
Ja, det är ju ett paket, en enhet. En drivenhet rentav.

Re: Garanti batteri och drivenhet
Postat: 06 nov 2023 08:54
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev: ↑06 nov 2023 08:38
Nicke Nyfiken skrev: ↑06 nov 2023 08:19
lloydfabege skrev: ↑06 nov 2023 08:06
mikebike skrev: ↑06 nov 2023 07:45
Det var någon på Facebook som blev nekad garanti för oljeläckage i ena "växellådan" eftersom Tesla ansåg att endast motorn och växelriktaren ingick i begreppet drivenhet.
Tror att jag såg det också. Men i jämförelse med exempelvis VW och Polestar hade alltså inte motorn och växelriktaren varit föremål för garanti alls, eller?
Märkligt. När Tesla byter drivenhet på garantin så byter de även reduktionsväxeln som motorn och invertern sitter bultad i.
Ja, det är ju ett paket, en enhet. En drivenhet rentav.
Exakt. Och det är därför det är märkligt att inte reduktionsväxeln skulle omfattas av garantin.
Låter som BS i mina öron.
Kan vara en lokal avvikelse, liksom det svindyra kablaget som behöver bytas vid drivenhetsbyte bak på Model S. På vissa SC får bilägaren betala kablaget medan det omfattas av garantin på andra SC.
Re: Garanti batteri och drivenhet
Postat: 06 nov 2023 10:11
av lloydfabege
Nicke Nyfiken skrev: ↑06 nov 2023 08:54
mikebike skrev: ↑06 nov 2023 08:38
Nicke Nyfiken skrev: ↑06 nov 2023 08:19
lloydfabege skrev: ↑06 nov 2023 08:06
mikebike skrev: ↑06 nov 2023 07:45
Det var någon på Facebook som blev nekad garanti för oljeläckage i ena "växellådan" eftersom Tesla ansåg att endast motorn och växelriktaren ingick i begreppet drivenhet.
Tror att jag såg det också. Men i jämförelse med exempelvis VW och Polestar hade alltså inte motorn och växelriktaren varit föremål för garanti alls, eller?
Märkligt. När Tesla byter drivenhet på garantin så byter de även reduktionsväxeln som motorn och invertern sitter bultad i.
Ja, det är ju ett paket, en enhet. En drivenhet rentav.
Exakt. Och det är därför det är märkligt att inte reduktionsväxeln skulle omfattas av garantin.
Låter som BS i mina öron.
Kan vara en lokal avvikelse, liksom det svindyra kablaget som behöver bytas vid drivenhetsbyte bak på Model S. På vissa SC får bilägaren betala kablaget medan det omfattas av garantin på andra SC.
Hmm, undra om det kan vara ett specialfall det här då, som den där "regnskadade" teslan där Tesla inte stod för nytt batteri?
Re: Garanti batteri och drivenhet
Postat: 06 nov 2023 11:11
av mikebike
lloydfabege skrev: ↑06 nov 2023 10:11
Nicke Nyfiken skrev: ↑06 nov 2023 08:54
mikebike skrev: ↑06 nov 2023 08:38
Nicke Nyfiken skrev: ↑06 nov 2023 08:19
lloydfabege skrev: ↑06 nov 2023 08:06
Tror att jag såg det också. Men i jämförelse med exempelvis VW och Polestar hade alltså inte motorn och växelriktaren varit föremål för garanti alls, eller?
Märkligt. När Tesla byter drivenhet på garantin så byter de även reduktionsväxeln som motorn och invertern sitter bultad i.
Ja, det är ju ett paket, en enhet. En drivenhet rentav.
Exakt. Och det är därför det är märkligt att inte reduktionsväxeln skulle omfattas av garantin.
Låter som BS i mina öron.
Kan vara en lokal avvikelse, liksom det svindyra kablaget som behöver bytas vid drivenhetsbyte bak på Model S. På vissa SC får bilägaren betala kablaget medan det omfattas av garantin på andra SC.
Hmm, undra om det kan vara ett specialfall det här då, som den där "regnskadade" teslan där Tesla inte stod för nytt batteri?
Ett oljeläckage kan ju orsakas av "yttre våld", men då borde man hänvisa till det istället.