Börja jobba på Tesla nu

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av Tellus »

Kan man hjälpa Tesla på något sätt?
Söka timanställning?
Hjälpa till i lokalerna med diverse utefter den kunskapen man har, allt från reparationer till städning.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av Collin87 »

Tellus skrev: 08 nov 2023 14:07
Kan man hjälpa Tesla på något sätt?
Söka timanställning?
Hjälpa till i lokalerna med diverse utefter den kunskapen man har, allt från reparationer till städning.
Ja man blir ju nästan lite lockad faktiskt.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av taliz »

Uhh varför skulle man det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ubiquity
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2023 18:36

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av Ubiquity »

taliz skrev: 08 nov 2023 14:13
Uhh varför skulle man det?
Det är ju synd om Tesla, dom behöver hjälp stackarna /s
Model Y LR - 23
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av Maw »

Kan de inte bara komma överens om ett bra kollektivavtal och få det här överstökat?

Alternativt dra härifrån med svansen mellan benen och lämna plats för seriösa företag som inte ser sina anställda som en förbrukningsbar resurs på vägen till världsherraväkde… :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av taliz »

Ubiquity skrev: 08 nov 2023 14:19
taliz skrev: 08 nov 2023 14:13
Uhh varför skulle man det?
Det är ju synd om Tesla, dom behöver hjälp stackarna /s
Ja dom har bara några hundra miljarder i kassan. Förfärligt. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 08 nov 2023 14:07
Kan man hjälpa Tesla på något sätt?
Söka timanställning?
Hjälpa till i lokalerna med diverse utefter den kunskapen man har, allt från reparationer till städning.
Det är enkelt.

Kom hem till mig och repa lacken på min baklucka, det var i princip allt de åstadkom sist hemma.
Det försöktes även fixa frunken som inte går upp men den funkar precis lika dåligt igen.
Fungerade en gång vid leverans och en gång efter mobile service.

Eller gå och buckla till någon ny bil som ska levereras, passa på att rita på dörrklädsel och repa en bakskärm också.

Eller så tar du jobb i att neka ansvar för bucklor mm vid leverans.
Det är enkelt, skriv att Tesla skiter i kunderna och lämna en länk på förslag på verkstäder som kunden kan åka till och betala för reparationen själv.

Nej, just det….de har ju redan folk som löser allt det där, uppenbarligen :oops:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av vigge50 »

Maw skrev: 08 nov 2023 14:24
Kan de inte bara komma överens om ett bra kollektivavtal och få det här överstökat?

Alternativt dra härifrån med svansen mellan benen och lämna plats för seriösa företag som inte ser sina anställda som en förbrukningsbar resurs på vägen till världsherraväkde… :)
Bör svenska folket även överge Spotify eftersom det är en sådant horribelt företag?
Vet själv en vän till mig som jobbade här i Göteborg hos Spotify. Tror hans lön låg på runt 70 000 kr/månaden som programmerare, men nu har han flyttat till Amsterdam då Spotify erbjöd honom att göra samma sak som nu där istället för en ordentlig löneökning.

Visst är Spotify ett dåligt företag nu när de har valt att inte ha kollektivavtal…
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av Maw »

vigge50 skrev: 08 nov 2023 15:03
Maw skrev: 08 nov 2023 14:24
Kan de inte bara komma överens om ett bra kollektivavtal och få det här överstökat?

Alternativt dra härifrån med svansen mellan benen och lämna plats för seriösa företag som inte ser sina anställda som en förbrukningsbar resurs på vägen till världsherraväkde… :)
Bör svenska folket även överge Spotify eftersom det är en sådant horribelt företag?
Vet själv en vän till mig som jobbade här i Göteborg hos Spotify. Tror hans lön låg på runt 70 000 kr/månaden som programmerare, men nu har han flyttat till Amsterdam då Spotify erbjöd honom att göra samma sak som nu där istället för en ordentlig löneökning.

Visst är Spotify ett dåligt företag nu när de har valt att inte ha kollektivavtal…
Jag har aldrig sagt att ”svenska folke” ska överge Tesla, bara att Tesla ska anpassa sig till oss om de vill ha verksamhet här.

Spotify är helt säkert en betydligt bättre arbetsgivare än Tesla men hade varit ännu bättre med kollektivavtal. Tror du verkligen städarna och bilmekarna på Tesla har 70 000 i månaden med bra pensionsvillkor. Bättre kan du. :)
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av Fiskk »

Maw skrev: 08 nov 2023 15:11
vigge50 skrev: 08 nov 2023 15:03
Maw skrev: 08 nov 2023 14:24
Kan de inte bara komma överens om ett bra kollektivavtal och få det här överstökat?

Alternativt dra härifrån med svansen mellan benen och lämna plats för seriösa företag som inte ser sina anställda som en förbrukningsbar resurs på vägen till världsherraväkde… :)
Bör svenska folket även överge Spotify eftersom det är en sådant horribelt företag?
Vet själv en vän till mig som jobbade här i Göteborg hos Spotify. Tror hans lön låg på runt 70 000 kr/månaden som programmerare, men nu har han flyttat till Amsterdam då Spotify erbjöd honom att göra samma sak som nu där istället för en ordentlig löneökning.

Visst är Spotify ett dåligt företag nu när de har valt att inte ha kollektivavtal…
Jag har aldrig sagt att ”svenska folke” ska överge Tesla, bara att Tesla ska anpassa sig till oss om de vill ha verksamhet här.

Spotify är helt säkert en betydligt bättre arbetsgivare än Tesla men hade varit ännu bättre med kollektivavtal. Tror du verkligen städarna och bilmekarna på Tesla har 70 000 i månaden med bra pensionsvillkor. Bättre kan du. :)
Troligen är det inte bara programmerare med 70k/mån som jobbar för spotify? Tycker det är en bra jämförelse..
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av Maw »

Fiskk skrev: 08 nov 2023 15:21
Troligen är det inte bara programmerare med 70k/mån som jobbar för spotify? Tycker det är en bra jämförelse..
Det är bl a just därför även Spotify bör ha kollektivavtal och kommer säkert teckna det så småningom.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av Mickep »

Jag skulle gärna vilja jobba för Tesla, men vet inte med vad. Skulle se det som en fjäder i hatten (lite stolthet). Lite pinsamt nu under strejken iofs. Men jag ser inget negativt med kollektivavtal. (och tror att deras förmåner är hyffsat bra, kanske lite höga krav och lite unken syn på anställda men så är det på andra företag också). Det skulle inte påverka min personliga uppfattning om vilken bil man bör köpa. Dock respekterar jag andra företags politiska syn att inte köpa produkter av Tesla så länge konflikten pågår. Jag menar, jag tycker volvo och polestars bilar är bra och köpvärdiga men de ägs av en stat (kina) som bla har folkmord och brott mot mänskliga rättigheter på sitt samvete. Det går att hålla fler tankar i huvudet (innan någon blir anklagad för dubbel/trippel moral).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev: 08 nov 2023 15:11
Jag har aldrig sagt att ”svenska folke” ska överge Tesla, bara att Tesla ska anpassa sig till oss om de vill ha verksamhet här.

Spotify är helt säkert en betydligt bättre arbetsgivare än Tesla men hade varit ännu bättre med kollektivavtal. Tror du verkligen städarna och bilmekarna på Tesla har 70 000 i månaden med bra pensionsvillkor. Bättre kan du. :)
Tror inte en sekund på att Spotify hade varit en bättre arbetsplats med kollektivavtal, frågan är snarare hur mycket sämre det hade blivit vilket beror på vilket kollektivavtal som tecknas. På Klarna blir det t.ex. bara lite sämre att arbeta av kollektivavtalet om man har högre lön men fortfarande en försämring, de som har lägre lön och arbetar där fick en procentuellt sett större försämring. Det är inte anställda på den typen av bolag som är de som drar nytta av ett kollektivavtal.
Ubiquity
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2023 18:36

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av Ubiquity »

OfarligTesla skrev: 08 nov 2023 16:26
Tror inte en sekund på att Spotify hade varit en bättre arbetsplats med kollektivavtal, frågan är snarare hur mycket sämre det hade blivit vilket beror på vilket kollektivavtal som tecknas. På Klarna blir det t.ex. bara lite sämre att arbeta av kollektivavtalet om man har högre lön men fortfarande en försämring, de som har lägre lön och arbetar där fick en procentuellt sett större försämring. Det är inte anställda på den typen av bolag som är de som drar nytta av ett kollektivavtal.
Kan du utveckla på hur ett kollektivavtal skulle försämra arbetsförhållanden för de anställda på ett bolag?
Jag ser hur påståendet att det blir sämre för dom anställda slängs runt, men har ännu inte läst om några konkreta exempel på när majoriteten av dom anställda (inte ägarna eller top management) fått det sämre pga att det introducerats kollektivavtal. Är ärligt nyfiken på hur det scenariot ser ut i verkligenheten?
Model Y LR - 23
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av larjon »

Behövs det verkligen en till tråd för samma diskussion? :roll:
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av OfarligTesla »

Ubiquity skrev: 08 nov 2023 16:58
Kan du utveckla på hur ett kollektivavtal skulle försämra arbetsförhållanden för de anställda på ett bolag?
Jag ser hur påståendet att det blir sämre för dom anställda slängs runt, men har ännu inte läst om några konkreta exempel på när majoriteten av dom anställda (inte ägarna eller top management) fått det sämre pga att det introducerats kollektivavtal. Är ärligt nyfiken på hur det scenariot ser ut i verkligenheten?
Oftast handlar det om sämre pensionslösning, fackens pensionslösningar har i de flesta fall tvingande delar som går till lågavkastande produkter istället för sådana som kan följa index vilket med hög sannolikhet kommer underprestera en lösning där allt kan ligga i index. Lösningarna kan också vara så rigida att man inte kan betala in pension till folk under en viss ålder (oftast 25) även om man vill.

Sedan tror jag många andra på de bolagen tänker som jag gör och hellre hade haft kortare ömsesidig uppsägningstid än den längre som kollektivavtalen medför och annan liknande valfrihet.
Ubiquity
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2023 18:36

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av Ubiquity »

OfarligTesla skrev: 08 nov 2023 17:13
Oftast handlar det om sämre pensionslösning, fackens pensionslösningar har i de flesta fall tvingande delar som går till lågavkastande produkter istället för sådana som kan följa index vilket med hög sannolikhet kommer underprestera en lösning där allt kan ligga i index. Lösningarna kan också vara så rigida att man inte kan betala in pension till folk under en viss ålder (oftast 25) även om man vill.
Detta låter som något som beror på vilket kollektivavtal som tecknas. Är detta något som gäller kollektivavtal i stort eller särskilda avtal?
OfarligTesla skrev: 08 nov 2023 17:13
Sedan tror jag många andra på de bolagen tänker som jag gör och hellre hade haft kortare ömsesidig uppsägningstid än den längre som kollektivavtalen medför och annan liknande valfrihet.
Går det inte att nå en individuel överenskommelse vid uppsägning om arbetsgivaren och den anställda är överens om en kortare uppsägningstid?
Model Y LR - 23
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av Elof »

Tellus skrev: 08 nov 2023 14:07
Kan man hjälpa Tesla på något sätt?
Söka timanställning?
Hjälpa till i lokalerna med diverse utefter den kunskapen man har, allt från reparationer till städning.
Borde väl gå att sätta in pengar på Teslas konto bara? Märk insättningen med ”gåva”.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av OfarligTesla »

Ubiquity skrev: 08 nov 2023 17:26
Detta låter som något som beror på vilket kollektivavtal som tecknas. Är detta något som gäller kollektivavtal i stort eller särskilda avtal?
Gäller inte alla avtal men de flesta avtal verkar ha det i någon utsträckning och speciellt de som brukar vara aktuella för den här typen av arbetsplatser har det.
Ubiquity skrev: 08 nov 2023 17:26
Går det inte att nå en individuel överenskommelse vid uppsägning om arbetsgivaren och den anställda är överens om en kortare uppsägningstid?
Klart allt går men man hamnar i en sämre förhandlingsposition om arbetsgivaren tvingas ha 3-6 månader gentemot dig, då vill de ha detsamma åt andra hållet, det är lättare att få till 1 månad ömsesidigt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev: 08 nov 2023 17:13
Ubiquity skrev: 08 nov 2023 16:58
Kan du utveckla på hur ett kollektivavtal skulle försämra arbetsförhållanden för de anställda på ett bolag?
Jag ser hur påståendet att det blir sämre för dom anställda slängs runt, men har ännu inte läst om några konkreta exempel på när majoriteten av dom anställda (inte ägarna eller top management) fått det sämre pga att det introducerats kollektivavtal. Är ärligt nyfiken på hur det scenariot ser ut i verkligenheten?
Oftast handlar det om sämre pensionslösning, fackens pensionslösningar har i de flesta fall tvingande delar som går till lågavkastande produkter istället för sådana som kan följa index vilket med hög sannolikhet kommer underprestera en lösning där allt kan ligga i index. Lösningarna kan också vara så rigida att man inte kan betala in pension till folk under en viss ålder (oftast 25) även om man vill.

Sedan tror jag många andra på de bolagen tänker som jag gör och hellre hade haft kortare ömsesidig uppsägningstid än den längre som kollektivavtalen medför och annan liknande valfrihet.
Jag hade ingen pensionslösning alls när jag jobbade på ett företag utan kollektivatal. Ingen semester första året. Ingen löneförhöjning på två år. Faktiskt minskad lön p.g.a. avtalet om förmånsbil.
Så att säga att alla företag utan kollektivavtal har bättre villkor stämmer inte.

Nu har jag f.ö. 7 veckors semester, klämdagar och halvdagar.
Nej, jag är inte med i facket.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av AAKEE »

Elof skrev: 08 nov 2023 17:33
Tellus skrev: 08 nov 2023 14:07
Kan man hjälpa Tesla på något sätt?
Söka timanställning?
Hjälpa till i lokalerna med diverse utefter den kunskapen man har, allt från reparationer till städning.
Borde väl gå att sätta in pengar på Teslas konto bara? Märk insättningen med ”gåva”.
Jag tycker tvärtom väldigt illa om Tesla sedn i somras. (Gillar ioffsg bilen men bolaget Tesla är skit)
Tycker det är bra att det svider och krånglar lite. Synd om kunder som drabbas, men Tesla är ju vana att drabba kunderna ändå.

Är väl inte då impad när facket får för mycket att (S)äga till om, men ändå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av Bengt-re »

AAKEE skrev: 08 nov 2023 18:02
Elof skrev: 08 nov 2023 17:33
Tellus skrev: 08 nov 2023 14:07
Kan man hjälpa Tesla på något sätt?
Söka timanställning?
Hjälpa till i lokalerna med diverse utefter den kunskapen man har, allt från reparationer till städning.
Borde väl gå att sätta in pengar på Teslas konto bara? Märk insättningen med ”gåva”.
Jag tycker tvärtom väldigt illa om Tesla sedn i somras. (Gillar ioffsg bilen men bolaget Tesla är skit)
Tycker det är bra att det svider och krånglar lite. Synd om kunder som drabbas, men Tesla är ju vana att drabba kunderna ändå.

Är väl inte då impad när facket får för mycket att (S)äga till om, men ändå.
Det är trist. De hade något som de nu bara kastar bort genom rutten efternarknad, tveksamma utrustningsval och genom att svina på svenska arbetsmarknaden. Man undrar ju lite vad som är orsaken till självskadebeteendet.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av tslaqqq »

Maw skrev: 08 nov 2023 14:24
Kan de inte bara komma överens om ett bra kollektivavtal och få det här överstökat?

Alternativt dra härifrån med svansen mellan benen och lämna plats för seriösa företag som inte ser sina anställda som en förbrukningsbar resurs på vägen till världsherraväkde… :)
Varför det? Varför ska man tvingas skriva på ett avtal som inte alls "bara är bra" för de anställda.. har ni drivit bolag någongång och satt er in i vad ett kollektivavtal faktiskt innebär - det tror jag inte

Det är extremt hindrande och snacket om ett golv o det är inget farligt är bara rent o skärt skitsnack.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av tslaqqq »

Bengt-re skrev: 08 nov 2023 18:06
AAKEE skrev: 08 nov 2023 18:02
Elof skrev: 08 nov 2023 17:33
Tellus skrev: 08 nov 2023 14:07
Kan man hjälpa Tesla på något sätt?
Söka timanställning?
Hjälpa till i lokalerna med diverse utefter den kunskapen man har, allt från reparationer till städning.
Borde väl gå att sätta in pengar på Teslas konto bara? Märk insättningen med ”gåva”.
Jag tycker tvärtom väldigt illa om Tesla sedn i somras. (Gillar ioffsg bilen men bolaget Tesla är skit)
Tycker det är bra att det svider och krånglar lite. Synd om kunder som drabbas, men Tesla är ju vana att drabba kunderna ändå.

Är väl inte då impad när facket får för mycket att (S)äga till om, men ändå.
Det är trist. De hade något som de nu bara kastar bort genom rutten efternarknad, tveksamma utrustningsval och genom att svina på svenska arbetsmarknaden. Man undrar ju lite vad som är orsaken till självskadebeteendet.
Vadå svina? Kollektivavtal har inget med hur ett företag driver sin business däremot vad dom kan och FÅR erbjuda sina anställda gällande förmåner optioner pensioner etc extremt begränsande och inramat.

Facken vill ingens bästa de vill bara att företag inte ska kunna köpa sig den bästa kompetensen.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Börja jobba på Tesla nu

Inlägg av Elof »

AAKEE skrev: 08 nov 2023 18:02
Elof skrev: 08 nov 2023 17:33
Tellus skrev: 08 nov 2023 14:07
Kan man hjälpa Tesla på något sätt?
Söka timanställning?
Hjälpa till i lokalerna med diverse utefter den kunskapen man har, allt från reparationer till städning.
Borde väl gå att sätta in pengar på Teslas konto bara? Märk insättningen med ”gåva”.
Jag tycker tvärtom väldigt illa om Tesla sedn i somras. (Gillar ioffsg bilen men bolaget Tesla är skit)
Tycker det är bra att det svider och krånglar lite. Synd om kunder som drabbas, men Tesla är ju vana att drabba kunderna ändå.

Är väl inte då impad när facket får för mycket att (S)äga till om, men ändå.
Jo, alltså, det var ett skämt. Jag hoppas trådstarten också var det, men jag är osäker.
Skriv svar