Sida 1 av 1

Transportstyrelsens regler

Postat: 20 jun 2014 10:01
av Delta
Jag har utan att veta om det brutit mot lagen och det gäller inte hastighetsöverträdelse!
20140609 Fick registreringsskyltarna hemskickade genom Tesla-Köpenhamns försorg.
20140610 Beställde och aktiverade en helförsäkring hos Trygg Hansa.
20140613 kl. 18.00 Bilen levereras hem till mig i Laholm på flatbedd av två glada danskar. De frågar efter registreringsskylter (nummerplader) och monterar dem för mig. Kvitterar leveransen och de siger mange tak och fortsätter mot Göteborg med ytterligare en Tesla Model S som de har kvar på flaket.

Gissa vad som sker därefter? Efter att ha väntat på bilen i 4 månader så provar vi den faktiskt på en liten 20 mils resa samma kväll. På lördagen en planerad resa med hemresa om söndagen till Växjö (Laddaren vid energiverket i Växjö fungerade förstås inte, stadshotellet där jag bodde hade ingen ström, men det hade ortens Mc Donald´s som därför fick servera min lunch både lördag o söndag.

20140616 Resa till Hylte för DITEC lackkonservering hos Bilvårdscenter
20140617 Resa till Hylte för att hämta bilen från lackkonservering samt till Skåne.
20140619 Resa till Skåne igen.

Bilen har nu gått 1400 km. Samma dags eftermiddag öppnar jag ett brev från Transportstyrelsen där jag upplyses om att bilen är försäkrad, men AVSTÄLLD!? Jag har tydligen framfört ett fordon olagligt och därmed brutet mot försäkringsbestämmelserna=oförsäkrat.
Transportstyrelsen säger att det är min skyldighet att känna till deras regler.

Jag säger som Olof Palme när han gissade för lågt på literpriset på mjölk: "Det hade jag ingen aning om!"

Re: Transportstyrelsens regler

Postat: 20 jun 2014 12:29
av lator
Har alltså inte bilen blivit påställd? Och vem ska sköta detta? Det är tydligen inte samma sak att köpa en Tesla som att gå till Volvo och köpa en ny bil. De 3950kr som Tesla tar ut för dokumentation, vad får du för det egentligen? Är detta resultatet av internethandel av bilar. Företaget tar betalt men låter dig sköta allt det praktiska... Nej, servicen mot kunderna måste vara i topp annars blir det inget högsta betyg!

Re: Transportstyrelsens regler

Postat: 20 jun 2014 13:06
av Daniel
Rent teoretiskt kan exakt samma sak ha hänt "en vän" till mig. I teorin så kan denne vän ha fått ett brev från transportstyrelsen, efter att ha framfört bilen i lite drygt två veckor, med en fråga om vännen verkligen vill försäkra ett fordon som inte är påställt då detta egentligen inte behövs.

Något som min vän, i teorin samt även i praktiken, var lyckligt ovetandes om. Bilen ställdes på i ilfart samma dag.

Kan vara värt att ha koll på för andra också, då detta teoretiska fall uppenbarligen kan inträffa i praktiken också, som det verkar.

Re: Transportstyrelsens regler

Postat: 20 jun 2014 17:11
av matbl
Eftersom Tesla aldrig är registrerade på bilen så kan de inte ställa på den. Det måste göras av registrerad ägare om jag inte fattat alldeles fel.

Re: Transportstyrelsens regler

Postat: 20 jun 2014 20:32
av Lessmog
Denna väsentliga för att inte säga avgörande upplysning borde självfallet ingå i den dokumentation och demonstration som köparen får vid leverans! Det är orimligt att varje enskild konsument separat ska behöva forska efter gällande regler, när de är samma för alla som handlar av leverantören.

En sak är att Tesla inte kan ställa på bilen, men de måste ju veta att den måste ställas på, försäkras osv - uppenbarligen har Tesla koll på att den måste registreras innan de får lämna ut bilen!

Förbättringspotential.

Re: Transportstyrelsens regler

Postat: 20 jun 2014 23:00
av Sofie
Daniel skrev:
Rent teoretiskt kan exakt samma sak ha hänt "en vän" till mig. I teorin så kan denne vän ha fått ett brev från transportstyrelsen, efter att ha framfört bilen i lite drygt två veckor, med en fråga om vännen verkligen vill försäkra ett fordon som inte är påställt då detta egentligen inte behövs.

Något som min vän, i teorin samt även i praktiken, var lyckligt ovetandes om. Bilen ställdes på i ilfart samma dag.

Kan vara värt att ha koll på för andra också, då detta teoretiska fall uppenbarligen kan inträffa i praktiken också, som det verkar.
;
Jag känner också en person som körde sin bil i ca 2 veckor innan hen upptäckte detta, bilen ställdes därefter på snarast möjligt.

Re: Transportstyrelsens regler

Postat: 21 jun 2014 10:44
av Kalle
kan ju vara så att tesla inte vet detta, vi borde kanske informera dom så dom kan nämna de i fortsättningen

Re: Transportstyrelsens regler

Postat: 21 jun 2014 10:47
av ironjack
När jag blev kontaktad för att bestämma leveransdatum så tog Teslarepresentanten upp att det var mitt ansvar att ordna både försäkring och påställning till leveransdagen. Så de vet om det.

Re: Transportstyrelsens regler

Postat: 21 jun 2014 14:05
av Niclas
När jag hämtade min, så ordnade Elwina påställning direkt. Leasingbil.

Re: Transportstyrelsens regler

Postat: 21 jun 2014 14:15
av Delta
ironjack skrev:
När jag blev kontaktad för att bestämma leveransdatum så tog Teslarepresentanten upp att det var mitt ansvar att ordna både försäkring och påställning till leveransdagen. Så de vet om det.
Jag mailade min leveransansvarige i Köpenhamn om problemet med 140 mils olaglig körning. Det kom ganska snart ett svar där han beklagade att han inte informerat om min skyldighet att ställa på fordonet. Det var inte bara jag själv som hade blivit lurad, även ett tiotal vänner och intresserade hade testkört bilen, däribland en polis(!) jag känner.