Intressanta köpvillkor Cybertruck

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av spacecoin »

ct.jpeg
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av tslaqqq »

Smart så det inte blir en skev andrahandsmarknad där folk försöker profitera på batch ordrar.
Fredrik j
Inlägg: 10828
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av Fredrik j »

Särskilt det där ”or Tesla has reasonable belief that your about to breach this provision” låter ju spännande.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 12 nov 2023 12:37
Särskilt det där ”or Tesla has reasonable belief that your about to breach this provision” låter ju spännande.
Så tycker folk att facket har maffiametoder. Dm är inte ensamma i så fall kan man konstatera... :lol:
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av Collin87 »

Fredrik j skrev: 12 nov 2023 12:37
Särskilt det där ”or Tesla has reasonable belief that your about to breach this provision” låter ju spännande.
Ja det lär ju krävas bevis för att det ska hända något med det där.

Tycker det känns helt rimligt så länge inte bilen är under riktig massproduktion. Annars kommer bilar bli köpta som spekulation och komma ut på andrahandsmarknaden till ett många procent högre pris.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Fredrik j
Inlägg: 10828
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av Fredrik j »

Collin87 skrev: 12 nov 2023 12:49
Fredrik j skrev: 12 nov 2023 12:37
Särskilt det där ”or Tesla has reasonable belief that your about to breach this provision” låter ju spännande.
Ja det lär ju krävas bevis för att det ska hända något med det där.

Tycker det känns helt rimligt så länge inte bilen är under riktig massproduktion. Annars kommer bilar bli köpta som spekulation och komma ut på andrahandsmarknaden till ett många procent högre pris.
Ja, det är rimligt att vidtar åtgärder om bilarna köps/säljs på spekulation. Vanligt är ju att man bestraffar genom att blockera framtida affärer. Det är väl det där att det bara behövs en misstanke från tesla för att bötfälla med 50000 dollar som är lite udda.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av Mickep »

Så man får inte sälja bilen man köpt till någon annan. För vad händer då? (tar tesla tillbaka den).
Antar att man vill hörhindra en skalpar marknad, där folk tar hutlöst betalt för en produkt med hög efterfrågan och låg tillgång.(och gör en vinst under en begränsad period).
På ett sätt är det bra men också dåligt. När det gäller bostäder (som enligt mig är en mänsklig rättighet) så kan jag se poäng med att förhindra ökade priser (där det är svårt att öka tillgång). men inte på konsumtionsprodukter. (det motverkas av ökad produktion så tillgång ökar och därmed reglera priser). Tesla kan ju göra så att garantin försvinner om ägaren byts inom 1 år.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av tslaqqq »

Eftersom det bara är Tesla som kan tillverka cybertruck och möjligheterna är begränsade initialt är det väl ganska likt just en bostad?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av bylund »

"[may] demand liquidated damages" är väl inte lika med att Tesla automatiskt får rätt till det beloppet, men om de tar det till domstol lär det ju öka chansen att man döms att faktiskt betala det? Men jag kan inte lagen tillräckligt bra för att veta.

Sedan är det nog mest för att stävja, så att folk inte riktigt ska våga köpa i syfte att sälja vidare.

Alternativet vore väl att Tesla tog ut marknadspris för bilen, d v s sälja dyrt till några få som vill betala. Men hellre detta skulle jag säga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av tslaqqq »

Det är ju fler än en youtuber som stoltserar med att dom bokat upp tiotals CT, inte så dom ämnar el kan köpa dem på egen hand el har använding för dem
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu kan det vara att jag är ute och cyklar men har inte vissa supersportbilar liknande villkor i sina köpekontrakt?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av Mickep »

bylund skrev: 12 nov 2023 13:22
"[may] demand liquidated damages" är väl inte lika med att Tesla automatiskt får rätt till det beloppet, men om de tar det till domstol lär det ju öka chansen att man döms att faktiskt betala det? Men jag kan inte lagen tillräckligt bra för att veta.

Sedan är det nog mest för att stävja, så att folk inte riktigt ska våga köpa i syfte att sälja vidare.

Alternativet vore väl att Tesla tog ut marknadspris för bilen, d v s sälja dyrt till några få som vill betala. Men hellre detta skulle jag säga.
Det skulle vara en ide. dvs att man säljer första batchen till ett löjligt högt pris. (kanske det 3 dubbla) och sedan de efterföljande till normat pris. Då får man 2 flugor i en smäll. Vill de ha bragging rights att ha första batchen får de det. (de skulle tom vara nummersatt om man vill göra samlarobjekt av dem). men det initiala värdet att sälja med vinst försvinner då kommande batcher sänker priset rejält.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av Frippanecci »

TiborBlomhall skrev: 12 nov 2023 13:54
Nu kan det vara att jag är ute och cyklar men har inte vissa supersportbilar liknande villkor i sina köpekontrakt?

Jo, Porsche har det för några modeller - där står Porsche som ägare av bilen första året.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev: 12 nov 2023 13:54
Nu kan det vara att jag är ute och cyklar men har inte vissa supersportbilar liknande villkor i sina köpekontrakt?
Jo, det är rätt vanligt för super/hyper-bilar, och förbehåll av den här typen fick ett ganska starkt prejudikat för ett par år sedan när John Cena sålde sin Ford GT i förtid, det slutade med en uppgörelse där Cena bad om ursäkt och betalade en hemlig summa till Ford (som enligt uppgift sedan skänktes till välgörenhet).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av Pontus »

Frippanecci skrev: 12 nov 2023 15:04
TiborBlomhall skrev: 12 nov 2023 13:54
Nu kan det vara att jag är ute och cyklar men har inte vissa supersportbilar liknande villkor i sina köpekontrakt?

Jo, Porsche har det för några modeller - där står Porsche som ägare av bilen första året.
Men hos Porsche är det väl väldigt vanligt när vissa begränsade upplagor kommer att dessa till väldigt stor del köps av folk som inte nyttjar dessa utan bara räknar med en ekonomisk vinst? Då säkert efter längre tid än 1 år men känns ändå som fenomenet finns där.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av agehall »

Lite udda klausul kan man tycka, men återigen - det råder avtalsfrihet i USA precis som i Sverige. Det är ingen som tvingar någon att köpa en Cybertuck.

Jag ser inga som helst konstigheter med detta egentligen även om jag själv inte skulle skriva på ett kontrakt med dessa premisser.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev: 12 nov 2023 16:18
Jag ser inga som helst konstigheter med detta egentligen även om jag själv inte skulle skriva på ett kontrakt med dessa premisser.
Jag skrattade lite, men håller helt med.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av HelectriC »

det som är lite intressant är ju hur Tesla ska argumentera för skadestånd/liquidated damages? Vilken skada lider Tesla när någon köper en bil från Tesla och säljer den vidare? Det är ju inte så att bilen hade sålts två gånger annars.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av Klintan »

Först tar de upp bokningsavgift och många år senare ändrar villkoren till dessa?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av Trevlig »

HelectriC skrev: 13 nov 2023 14:35
det som är lite intressant är ju hur Tesla ska argumentera för skadestånd/liquidated damages? Vilken skada lider Tesla när någon köper en bil från Tesla och säljer den vidare? Det är ju inte så att bilen hade sålts två gånger annars.
Det är väll så att det inte blir som hummern?

https://insideevs.com/news/596221/gmc-h ... ew-record/
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av HelectriC »

Trevlig skrev: 13 nov 2023 14:58
HelectriC skrev: 13 nov 2023 14:35
det som är lite intressant är ju hur Tesla ska argumentera för skadestånd/liquidated damages? Vilken skada lider Tesla när någon köper en bil från Tesla och säljer den vidare? Det är ju inte så att bilen hade sålts två gånger annars.
Det är väll så att det inte blir som hummern?

https://insideevs.com/news/596221/gmc-h ... ew-record/
nu läste jag inte hela den länkade artikeln, bara att Hummern såldes väldigt dyrt. Men hur drabbar det GM? GM har ju redan sålt bilen, jag kan inte se att det hutlösa priset drabbar GM efter leverans?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av Trevlig »

HelectriC skrev: 13 nov 2023 15:28
nu läste jag inte hela den länkade artikeln, bara att Hummern såldes väldigt dyrt. Men hur drabbar det GM? GM har ju redan sålt bilen, jag kan inte se att det hutlösa priset drabbar GM efter leverans?
Hittar inte artikeln men Tesla avbokade bilar till en handlare för att hen erbjöd bilar till rabatt. Tänker att detta är lite samma sak den ska vara lika tillgänglig för alla.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av HelectriC »

Trevlig skrev: 13 nov 2023 15:43
HelectriC skrev: 13 nov 2023 15:28
nu läste jag inte hela den länkade artikeln, bara att Hummern såldes väldigt dyrt. Men hur drabbar det GM? GM har ju redan sålt bilen, jag kan inte se att det hutlösa priset drabbar GM efter leverans?
Hittar inte artikeln men Tesla avbokade bilar till en handlare för att hen erbjöd bilar till rabatt. Tänker att detta är lite samma sak den ska vara lika tillgänglig för alla.

Nu hänger jag inte med, en handlare erbjöd Tesla med rabatt? Så handlaren var ok med att förlora pengar på att sälja bilar? Blir inte bilarna dessutom mer tillgängliga om de säljs med rabatt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av RagWal »

HelectriC skrev: 13 nov 2023 15:28
Trevlig skrev: 13 nov 2023 14:58
HelectriC skrev: 13 nov 2023 14:35
det som är lite intressant är ju hur Tesla ska argumentera för skadestånd/liquidated damages? Vilken skada lider Tesla när någon köper en bil från Tesla och säljer den vidare? Det är ju inte så att bilen hade sålts två gånger annars.
Det är väll så att det inte blir som hummern?

https://insideevs.com/news/596221/gmc-h ... ew-record/
nu läste jag inte hela den länkade artikeln, bara att Hummern såldes väldigt dyrt. Men hur drabbar det GM? GM har ju redan sålt bilen, jag kan inte se att det hutlösa priset drabbar GM efter leverans?
Var väl mer aktuellt våren -22, men även Ford misstycker att folk profiterar "oskäligt" vid brist.
https://electrek.co/2022/02/08/ford-ceo ... ic-pickup/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Intressanta köpvillkor Cybertruck

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev: 13 nov 2023 16:42
Trevlig skrev: 13 nov 2023 15:43
HelectriC skrev: 13 nov 2023 15:28
nu läste jag inte hela den länkade artikeln, bara att Hummern såldes väldigt dyrt. Men hur drabbar det GM? GM har ju redan sålt bilen, jag kan inte se att det hutlösa priset drabbar GM efter leverans?
Hittar inte artikeln men Tesla avbokade bilar till en handlare för att hen erbjöd bilar till rabatt. Tänker att detta är lite samma sak den ska vara lika tillgänglig för alla.

Nu hänger jag inte med, en handlare erbjöd Tesla med rabatt? Så handlaren var ok med att förlora pengar på att sälja bilar? Blir inte bilarna dessutom mer tillgängliga om de säljs med rabatt?
Ja det låter konstigt, Tesla ger ju inte rabatt normalt sett. Fast handlaren kan ju köpt före
en höjning kanske (vilket privata gör här i Sverige ganska regelbundet).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar