Expo skriver om Elons radikalisering

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av Lassewoien »

Fiskk skrev: 16 nov 2023 13:54
Kriper skrev: 16 nov 2023 12:33
Expo är opolitiskt.

https://expo.se/om-expo

SVT kanske lutade till vänster på 1970-talet, men idag är det högst tveksamt om den eventuella hållning har någon bäring på deras journalistiska arbete.
:lol: :D :lol: :lol: :D "ok"...
Är det sant?
Är de neutrala?
Jag tror också att Peppa pig är på riktigt..
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av iAkita »

Nivån på forumet just nu... Nu har alltså skrattemoji-armen hittat hit också tillslut. Antalet medlemmar som hellre använder dessa än ord, alternativt oneliners där epitet som vänsterextrimist tycks obligatiskt, måste ha fördubblats sen de lockades hit i samband med att IF Metals konflikt med Tesla utbröt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av ermase »

iAkita skrev: 16 nov 2023 19:15
Nivån på forumet just nu... Nu har alltså skrattemoji-armen hittat hit också tillslut. Antalet medlemmar som hellre använder dessa än ord, alternativt oneliners där epitet som vänsterextrimist tycks obligatiskt, måste ha fördubblats sen de lockades hit i samband med att IF Metals konflikt med Tesla utbröt.
Det här forumet har utvecklats på samma sätt som Elon själv. En gång i tiden var tonen trevlig och kunskapsnivån hög. iAktia, du är snart ensam med att stå upp för en värdig och kunskapsbaserad dialog.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av iAkita »

ermase skrev: 16 nov 2023 19:45
iAkita skrev: 16 nov 2023 19:15
Nivån på forumet just nu... Nu har alltså skrattemoji-armen hittat hit också tillslut. Antalet medlemmar som hellre använder dessa än ord, alternativt oneliners där epitet som vänsterextrimist tycks obligatiskt, måste ha fördubblats sen de lockades hit i samband med att IF Metals konflikt med Tesla utbröt.
Det här forumet har utvecklats på samma sätt som Elon själv. En gång i tiden var tonen trevlig och kunskapsnivån hög. iAktia, du är snart ensam med att stå upp för en värdig och kunskapsbaserad dialog.
Tack för de vänliga orden! Det finns många fler än jag kvar på forumet som gärna för en kunskapsbaserad dialog, och med minst lika trevlig ton. Annars hade jag inte varit kvar. Problemet är att dessa inlägg drunknar alltmer i högen av inlägg man snarare skulle förvänta sig hitta i tidningarnas kommentatorsfält, eller i de mörka delarna av X.

Skrattemojis som argumentationsteknik och som sätt att försöka förmiska/håna sin meningsmotståndare har vi dock varit förskonade från. Fram till nu.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5518
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av Gustafsson »

Självfallet är expos artiklar politiska i den meningen att de skriver om politiskt viktiga frågor. Men i min värld kan man läsa artiklar i expo, aftonbladet, DN och se på rapport utan att vara vänsterdemon.
Man får förutsätta att läsaren har ett intellekt som är värt namnet. Att klumpa ihop alla oliktänkande, kunskapssökare och bildningsintresserade till en extremistgrupp man kan driva med är djupt osmakligt. Farligt rent av tycker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av Airlift »

En graf om varför media har så ont av Elon/X. Han är en ”brödtjuv” i deras ögon. X kommer ersätta deras icke-oberoende men väl agenda-färgade journalistik och de gör så gott de kan för att bromsa den utvecklingen. Gammelmedia är pressens svar på fossilbilar. Ajöss!
IMG_4603.jpeg
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av spacecoin »

Airlift skrev: 16 nov 2023 22:48
En graf om varför media har så ont av Elon/X. Han är en ”brödtjuv” i deras ögon. X kommer ersätta deras icke-oberoende men väl agenda-färgade journalistik och de gör så gott de kan för att bromsa den utvecklingen. Gammelmedia är pressens svar på fossilbilar. Ajöss!
Brödtjyv? Halverade intäkter på 12 månader.... X går så dåligt att folk spekulerar att Elon tankar det med flit:
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av iAkita »

Airlift skrev: 16 nov 2023 22:48
En graf om varför media har så ont av Elon/X. Han är en ”brödtjuv” i deras ögon. X kommer ersätta deras icke-oberoende men väl agenda-färgade journalistik och de gör så gott de kan för att bromsa den utvecklingen. Gammelmedia är pressens svar på fossilbilar. Ajöss! IMG_4603.jpeg
En annan och enklare förklaring till rapporteringen skulle kunna vara att han är en av världens mest kända människor, och att han gjort en hel del kontroversiella/idiotiska uttalanden. Är det uteslutet? Kanye West blev till exempel omskriven han också när han gjorde antisemitiska uttalanden, trots att han inte ägde Twitter.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av Airlift »

spacecoin skrev: 16 nov 2023 22:55
Airlift skrev: 16 nov 2023 22:48
En graf om varför media har så ont av Elon/X. Han är en ”brödtjuv” i deras ögon. X kommer ersätta deras icke-oberoende men väl agenda-färgade journalistik och de gör så gott de kan för att bromsa den utvecklingen. Gammelmedia är pressens svar på fossilbilar. Ajöss!
Brödtjyv? Halverade intäkter på 12 månader.... X går så dåligt att folk spekulerar att Elon tankar det med flit:
Tror mer x.AI / Grok än folks spekulationer. Med Grok i kalkylen så ser man kanske vad vinsten med twitter/x-köpet var.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av Airlift »

iAkita skrev: 16 nov 2023 22:58
Airlift skrev: 16 nov 2023 22:48
En graf om varför media har så ont av Elon/X. Han är en ”brödtjuv” i deras ögon. X kommer ersätta deras icke-oberoende men väl agenda-färgade journalistik och de gör så gott de kan för att bromsa den utvecklingen. Gammelmedia är pressens svar på fossilbilar. Ajöss! IMG_4603.jpeg
En annan och enklare förklaring till rapporteringen skulle kunna vara att han är en av världens mest kända människor, och att han gjort en hel del kontroversiella/idiotiska uttalanden. Är det uteslutet? Kanye West blev till exempel omskriven han också när han gjorde antisemitiska uttalanden, trots att han inte ägde Twitter.
Inget kan nog uteslutas, men en agendafri journalistik kommer vi längre ifrån per minut.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av SwedishAdvocate »

Airlift skrev: 16 nov 2023 23:23
iAkita skrev: 16 nov 2023 22:58
Airlift skrev: 16 nov 2023 22:48
En graf om varför media har så ont av Elon/X. Han är en ”brödtjuv” i deras ögon. X kommer ersätta deras icke-oberoende men väl agenda-färgade journalistik och de gör så gott de kan för att bromsa den utvecklingen. Gammelmedia är pressens svar på fossilbilar. Ajöss! IMG_4603.jpeg
En annan och enklare förklaring till rapporteringen skulle kunna vara att han är en av världens mest kända människor, och att han gjort en hel del kontroversiella/idiotiska uttalanden. Är det uteslutet? Kanye West blev till exempel omskriven han också när han gjorde antisemitiska uttalanden, trots att han inte ägde Twitter.
Inget kan nog uteslutas, men en agendafri journalistik kommer vi längre ifrån per minut.
Och när menar du att vi senast hade en agendafri journalistik? Har inte alla alltid haft en agenda?...

Men oavsett vad borgerlig dagspress* med flera har för agenda så går det fortfarande att skilja på vad som är sant och vad som inte är det...

_______________________________________________________
*Och typ ~90% av dagspress i Sverige idag är väl borgerlig – eller?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av Kriper »

IBM has suspended advertising on X, formerly known as Twitter, after a report said its ads were placed next to posts praising Adolf Hitler and Nazism.

https://www.bbc.com/news/world-us-canad ... gn=KARANGA
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av tslaqqq »

roffe_s skrev: 15 nov 2023 20:18
iAkita skrev: 15 nov 2023 20:02
Alltså, är det ingen som reagerar på innehållet i artikeln, oavsett vem/vilka avsändaren är? Att försvara/förlåta tillkortakommanden hos bilar för att de har andra jäkligt positiva egenskaper är en sak. Men det här???
Nej. Just nu upprepar lärljungarna samma budskap i månghundrasidiga trådar och tillåter inte gärna kritik mot Messias.

Jag har läst artikeln och tycker att artikeln, oavsett källan, i det mesta förefaller korrekt. Hr Musks ageranden, värderingar och sympatier pekar i en obehaglig kompassriktning.

Starkt gjort Kriper, att våga lägga ut en sådan artikel i nuvarande debattklimat :)
Är det obehagligt att ifrågasätta detta, vilket är vad Elon höll med om i hans svar till den som kritiserade ADL så är det nog du som är obehaglig
F_HKOnSbQAA712w.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev: 16 nov 2023 19:15
Nivån på forumet just nu... Nu har alltså skrattemoji-armen hittat hit också tillslut. Antalet medlemmar som hellre använder dessa än ord, alternativt oneliners där epitet som vänsterextrimist tycks obligatiskt, måste ha fördubblats sen de lockades hit i samband med att IF Metals konflikt med Tesla utbröt.
Jag besöker det här forumet allt mer sällan just pga detta. Det är inte många trådar längre som är intressanta att följa. Har faktiskt på allvar funderat på att avregistrera mig. Men jag hänger kvar och avvaktar ett tag till. Men det är inte längre med glädje som jag besöker forumet utan mer med bävan.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av fth »

Jerker skrev: 17 nov 2023 10:46
iAkita skrev: 16 nov 2023 19:15
Nivån på forumet just nu... Nu har alltså skrattemoji-armen hittat hit också tillslut. Antalet medlemmar som hellre använder dessa än ord, alternativt oneliners där epitet som vänsterextrimist tycks obligatiskt, måste ha fördubblats sen de lockades hit i samband med att IF Metals konflikt med Tesla utbröt.
Jag besöker det här forumet allt mer sällan just pga detta. Det är inte många trådar längre som är intressanta att följa. Har faktiskt på allvar funderat på att avregistrera mig. Men jag hänger kvar och avvaktar ett tag till. Men det är inte längre med glädje som jag besöker forumet utan mer med bävan.
Jag tycker det går i vågor, just nu är det mer brus än vanligt, sannolikt som sagt beroende på konflikten enligt ovan och andra aktuella kontroverser kring Tesla och/eller Elon Musk.

Det brukar lugna ned sig, medlemmar som bara är intresserade av senaste konflikten/kontroversen/tweeten brukar försvinna ur bilden ungefär i takt med sensationsrubrikerna i media.

Jag tycker fortfarande TCS i stort är en behaglig plats att vistas på, man får förstås sålla och välja sina strider, men det tycker jag gäller andra forum etc i betydligt högre grad än här.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av Jerker »

fth skrev: 17 nov 2023 10:52
Jerker skrev: 17 nov 2023 10:46
iAkita skrev: 16 nov 2023 19:15
Nivån på forumet just nu... Nu har alltså skrattemoji-armen hittat hit också tillslut. Antalet medlemmar som hellre använder dessa än ord, alternativt oneliners där epitet som vänsterextrimist tycks obligatiskt, måste ha fördubblats sen de lockades hit i samband med att IF Metals konflikt med Tesla utbröt.
Jag besöker det här forumet allt mer sällan just pga detta. Det är inte många trådar längre som är intressanta att följa. Har faktiskt på allvar funderat på att avregistrera mig. Men jag hänger kvar och avvaktar ett tag till. Men det är inte längre med glädje som jag besöker forumet utan mer med bävan.
Jag tycker det går i vågor, just nu är det mer brus än vanligt, sannolikt som sagt beroende på konflikten enligt ovan och andra aktuella kontroverser kring Tesla och/eller Elon Musk.

Det brukar lugna ned sig, medlemmar som bara är intresserade av senaste konflikten/kontroversen/tweeten brukar försvinna ur bilden ungefär i takt med sensationsrubrikerna i media.

Jag tycker fortfarande TCS i stort är en behaglig plats att vistas på, man får förstås sålla och välja sina strider, men det tycker jag gäller andra forum etc i betydligt högre grad än här.

/fth
Men det är också tyvärr så att en del gamla forumrävar kommit ut med tidigare okända mindre charmiga åsikter och andra har lämnat pga "bruset" som faktiskt över tid har blivit allmänt högre och topparna mer frekventa.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av Fiskk »

iAkita skrev: 16 nov 2023 19:15
Nivån på forumet just nu... Nu har alltså skrattemoji-armen hittat hit också tillslut. Antalet medlemmar som hellre använder dessa än ord, alternativt oneliners där epitet som vänsterextrimist tycks obligatiskt, måste ha fördubblats sen de lockades hit i samband med att IF Metals konflikt med Tesla utbröt.
Antalet medlemmar som krigar här på forumet, och som ägt alla andra bilar än just en Tesla, verkar också ökat explosionsartat den senaste tiden. Även de som vill påverka forumets regler med att censur tycks ha dykt upp med.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av fth »

Jerker skrev: 17 nov 2023 10:57
Men det är också tyvärr så att en del gamla forumrävar kommit ut med tidigare okända mindre charmiga åsikter och andra har lämnat pga "bruset" som faktiskt över tid har blivit allmänt högre och topparna mer frekventa.
Jo, så kan det kanske vara, jag håller iaf ut ett tag till, och jag skulle tycka det vore synd om du och andra "gamla forumrävar" skulle försvinna. :(

Med tanke på vem som leder företaget så är det väl tyvärr oundvikligt att diskussionerna till (för?) stor del handlar om saker som inte har så mycket med själva bilarna och övriga produkter att göra, dvs det som dom flesta "rävar" kom till TCS för från början.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av iAkita »

Fiskk skrev: 17 nov 2023 11:12
iAkita skrev: 16 nov 2023 19:15
Nivån på forumet just nu... Nu har alltså skrattemoji-armen hittat hit också tillslut. Antalet medlemmar som hellre använder dessa än ord, alternativt oneliners där epitet som vänsterextrimist tycks obligatiskt, måste ha fördubblats sen de lockades hit i samband med att IF Metals konflikt med Tesla utbröt.
Antalet medlemmar som krigar här på forumet, och som ägt alla andra bilar än just en Tesla, verkar också ökat explosionsartat den senaste tiden. Även de som vill påverka forumets regler med att censur tycks ha dykt upp med.
De flesta som tillkommit eller blivit mer aktiva de senaste veckorna verkar faktiskt köra Tesla, om man ska se till inläggen i strejktråden.

Själv har jag varit aktiv här sen 2016 när jag köpte min första elbil. Inte heller Tibor körde Tesla på den tiden. Det har gett mig stor glädje och mycket kunskap, även om jag inte kör Tesla. Många forumsmedlemmar känns nästan som bekanta, även om jag inte träffat dem. De jag faktiskt har träffat, under till exempel SECC, har bara än mer bekräftat att det finns en stor grupp trevliga och intelligenta människor på forumet, som man ibland är överens med och andra gånger inte.

Det skulle vara synd om den gemenskapen drunknar i ett brus av mindre givande inlägg. Flera har redan försvunnit eller är mindre aktiva, och jag saknar dem.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av Jerka »

Om man läser noga så står det inte att Expo är opolitiskt, utan att de är partipolitiskt obundna, vilket är en helt annan sak.
vovven
Inlägg: 66
Blev medlem: 06 aug 2021 11:04

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av vovven »

https://www.di.se/digital/elon-musk-upp ... kt-inlagg/

Musk gör verkligen sitt bästa för att solka Teslas varumärke. En gång cool och nu så pinsam.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av chaffis75 »

vovven skrev: 17 nov 2023 12:18
https://www.di.se/digital/elon-musk-upp ... kt-inlagg/

Musk gör verkligen sitt bästa för att solka Teslas varumärke. En gång cool och nu så pinsam.
Jo de är tragiskt, har tidigare sett upp mycket till honom.. jag tror helt härligt att de vore en fördel om Elon skulle lämna Tesla men tja såklart svårt att vet hur mycket han påverkar bolaget.
Sen oavsett om man lämnar som vd eller ej så lär de blir svårt att helt bortse från honom för han är väl största ägare?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av roffe_s »

tslaqqq skrev: 17 nov 2023 09:02

Är det obehagligt att ifrågasätta detta, vilket är vad Elon höll med om i hans svar till den som kritiserade ADL så är det nog du som är obehaglig
Ja.

Senaste nytt är att det inte endast är vi i tråden som reagerar: https://www.di.se/digital/elon-musk-upp ... kt-inlagg/ Hur Du lyckas få det till att Musk endast ville diskutera definition av rasism via delningar, länkningar och kommentarer till djupt obehagliga debattörer är för mig en gåta. För övrigt är inte definitionen enligt min personliga uppfattning fel, jag har inte sett exempel på rasism där ljushyade individer med kristen tro i västvärlden systematiskt diskriminerats på bekostnad av människor med annan hudfärg eller tro. I synnerhet gäller detta nordamerika.

Kan Du inte spara personangreppen till den redan saboterade strejktråden? Om Du alls måste hålla på med sådant?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av Fiskk »

vovven skrev: 17 nov 2023 12:18
https://www.di.se/digital/elon-musk-upp ... kt-inlagg/

Musk gör verkligen sitt bästa för att solka Teslas varumärke. En gång cool och nu så pinsam.
Han menar själv såhär:

https://x.com/elonmusk/status/1698750300474016250?s=20
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av iAkita »

Fiskk skrev: 17 nov 2023 15:55
vovven skrev: 17 nov 2023 12:18
https://www.di.se/digital/elon-musk-upp ... kt-inlagg/

Musk gör verkligen sitt bästa för att solka Teslas varumärke. En gång cool och nu så pinsam.
Han menar själv såhär:

https://x.com/elonmusk/status/1698750300474016250?s=20
Det gamla "Jag är inte rasist men" argumentet helt enkelt, i lite annan form.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar