Expo skriver om Elons radikalisering

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Expo skriver om Elons radikalisering

Inlägg av Kriper »

Spännande sammanfattning av Elons politiska resa genom tid och rum.
https://expo.se/pa-resa-genom-musks-universum
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av fth »

Kriper skrev: 15 nov 2023 16:41
Spännande sammanfattning av Elons resa genom tid och rum.
https://expo.se/pa-resa-genom-musks-universum
Bara om man anser att hans Twitter-/X-äventyr sammanfattar hans gärning.

Annars, not so much. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av fth »

Artikeln avslutas med:
Musks har med twitterköpet gått från att vara en affärsman med samarbetssvårigheter till att vara en av de största megafonerna för högerextrem, antisemitisk och transfobisk propaganda i världen
ok... :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
vovven
Inlägg: 66
Blev medlem: 06 aug 2021 11:04

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av vovven »

Det fanns en tid när Tesla var innovativt och coolt. Så är det inte längre, nu är det mest pinsamt. :cry:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av fth »

vovven skrev: 15 nov 2023 16:56
Det fanns en tid när Tesla var innovativt och coolt. Så är det inte längre, nu är det mest pinsamt. :cry:
Även om detta skulle stämma, vad har det med Expos "hit piece" om Twitter/X/Elon att göra?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av Kriper »

fth skrev: 15 nov 2023 16:59
vovven skrev: 15 nov 2023 16:56
Det fanns en tid när Tesla var innovativt och coolt. Så är det inte längre, nu är det mest pinsamt. :cry:
Även om detta skulle stämma, vad har det med Expos "hit piece" om Twitter/X/Elon att göra?

/fth
Har du läst hela artikeln? Jag tycker att det är en välskriven sammanfattning av graverande uppgifter kring Elons radikalisering.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av fth »

Kriper skrev: 15 nov 2023 17:42
Har du läst hela artikeln? Jag tycker att det är en välskriven sammanfattning av graverande uppgifter kring Elons radikalisering.
Jag har läst hela och innehållet motsvarar förstås inte alls trådrubriken.

Det finns redan en tråd där Elons beteenden på Twitter diskuteras, och att denna undermåliga och rätt vinklade artikel skulle sammanfatta "Elons bidrag till världen" är ju skrattretande. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av MartinG »

Tyvärr är artikeln så tendentiös att det som är en berättigad kritik mest framstår som ett ilsket personangrepp. En del saker som tas upp är ju helt irrelevanta, som den extremt uttjatade frågan om hans ursprungliga pengar kom från en smaragdgruva och hur många gånger han har twittrat sen 2009.

Jag är väldigt besviken och frustrerad på hur korkat Musk uttalat sig om Ukraina och hur dåligt påläst han är i politiska frågor men ändå glatt retweetar den ena stolligheten efter den andra, men den här artilkeln tjänar mest till att svärta ned Expos rykte. Jag har hittills trott att Expo är ett seriöst, sanningssökande organ.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av agehall »

Expo har säkert kollektivavtal… :)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av fth »

MartinG skrev: 15 nov 2023 17:53
Tyvärr är artikeln så tendentiös att det som är en berättigad kritik mest framstår som ett ilsket personangrepp. En del saker som tas upp är ju helt irrelevanta, som den extremt uttjatade frågan om hans ursprungliga pengar kom från en smaragdgruva och hur många gånger han har twittrat sen 2009.

Jag är väldigt besviken och frustrerad på hur korkat Musk uttalat sig om Ukraina och hur dåligt påläst han är i politiska frågor men ändå glatt retweetar den ena stolligheten efter den andra, men den här artilkeln tjänar mest till att svärta ned Expos rykte. Jag har hittills trott att Expo är ett seriöst, sanningssökande organ.
Bra sammanfattning, artikeln är ren smörja, att Elon kläcker ur sig dumheter till höger och vänster är ju heller ingen nyhet och avhandlas bra i tidigare tråd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av fth »

Här är för övrigt den tråden

viewtopic.php?p=749537

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av Kriper »

Ok, då vet jag, alla fan boys.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av fth »

Kriper skrev: 15 nov 2023 17:58
Ok, då vet jag, alla fan boys.
Nja, man behöver inte vara "fan boy" för att genomskåda den artikeln.

Jag uttrycker själv stark kritik mot Elons agerande i den tidigare nämnda tråden, jag ser inga problem med att vara mycket positiv till stora delar av Elons gärning samtidigt som man är extremt skeptisk till saker han häver ur sig på Twitter/X.

Expo-artikeln är dock ren smörja, som endast borde tilltala redan övertygade "Elon-bashers", och att kalla det för en sammanfattning av hans gärning är ju löjligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av Kriper »

Okej. Tack för info.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av wannabee »

vovven skrev: 15 nov 2023 16:56
Det fanns en tid när Tesla var innovativt och coolt. Så är det inte längre, nu är det mest pinsamt. :cry:
Det beror nog på om man väljer att få sin världsbild från pressen eller om man testar egna källor och att tänka själv.
(underlättar om man är tex är ingenjör själv)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av wannabee »

MartinG skrev: 15 nov 2023 17:53
Tyvärr är artikeln så tendentiös att det som är en berättigad kritik mest framstår som ett ilsket personangrepp. En del saker som tas upp är ju helt irrelevanta, som den extremt uttjatade frågan om hans ursprungliga pengar kom från en smaragdgruva och hur många gånger han har twittrat sen 2009.

Jag är väldigt besviken och frustrerad på hur korkat Musk uttalat sig om Ukraina och hur dåligt påläst han är i politiska frågor men ändå glatt retweetar den ena stolligheten efter den andra, men den här artilkeln tjänar mest till att svärta ned Expos rykte. Jag har hittills trott att Expo är ett seriöst, sanningssökande organ.
Expos anställda är ju vänsterextremister och därför bäst på att bedöma folk inom vänstern, som de inte granskar.
Att SVT väljer att ha dem som 'experter' inom Högern( Högern brukar kallas högerextremister vare sig de är extremister eller ej) säger mer om SVT än något annat. Har slutat titta på SVT:s kanaler, tyvärr får jag numera betala för dem, men kan välja att fortsätta inte titta på dem, precis som förut.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av iAkita »

wannabee skrev: 15 nov 2023 18:33
vovven skrev: 15 nov 2023 16:56
Det fanns en tid när Tesla var innovativt och coolt. Så är det inte längre, nu är det mest pinsamt. :cry:
Det beror nog på om man väljer att få sin världsbild från pressen eller om man testar egna källor och att tänka själv.
(underlättar om man är tex är ingenjör själv)
Kan du förklara för en som inte är ingenjör själv, och framförallt hur det påverkar min upplevelse bakom ratten?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av Banane »

Kriper skrev: 15 nov 2023 16:41
Spännande sammanfattning av Elons resa genom tid och rum.
https://expo.se/pa-resa-genom-musks-universum

Jag klickar inte på nån expolänk men av vad jag förstått så är vänstergänget på twitter jävligt butthurt så det är väl en slags vedergällning för det?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av iAkita »

Alltså, är det ingen som reagerar på innehållet i artikeln, oavsett vem/vilka avsändaren är? Att försvara/förlåta tillkortakommanden hos bilar för att de har andra jäkligt positiva egenskaper är en sak. Men det här???
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av roffe_s »

iAkita skrev: 15 nov 2023 20:02
Alltså, är det ingen som reagerar på innehållet i artikeln, oavsett vem/vilka avsändaren är? Att försvara/förlåta tillkortakommanden hos bilar för att de har andra jäkligt positiva egenskaper är en sak. Men det här???
Nej. Just nu upprepar lärljungarna samma budskap i månghundrasidiga trådar och tillåter inte gärna kritik mot Messias.

Jag har läst artikeln och tycker att artikeln, oavsett källan, i det mesta förefaller korrekt. Hr Musks ageranden, värderingar och sympatier pekar i en obehaglig kompassriktning.

Starkt gjort Kriper, att våga lägga ut en sådan artikel i nuvarande debattklimat :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av fth »

roffe_s skrev: 15 nov 2023 20:18
iAkita skrev: 15 nov 2023 20:02
Alltså, är det ingen som reagerar på innehållet i artikeln, oavsett vem/vilka avsändaren är? Att försvara/förlåta tillkortakommanden hos bilar för att de har andra jäkligt positiva egenskaper är en sak. Men det här???
Nej. Just nu upprepar lärljungarna samma budskap i månghundrasidiga trådar och tillåter inte gärna kritik mot Messias.

Jag har läst artikeln och tycker att artikeln, oavsett källan, i det mesta förefaller korrekt. Hr Musks ageranden, värderingar och sympatier pekar i en obehaglig kompassriktning.

Starkt gjort Kriper, att våga lägga ut en sådan artikel i nuvarande debattklimat :)
Jag har upprepade gånger uttryckt stark kritik mot Elons beteende och obehagliga uttalanden på Twitter etc, och håller förstås med om flera saker som påpekas i artikeln.

Artikeln i sin helhet är dock av mycket låg kvalitet, extremt vinklad och tendentiös, och lägger man ut en länk till en sådan artikel med rubriken "Expo sammafattar Elons bidrag till världen" så får man nog vara beredd på en del mothugg, inte minst rent faktamässigt eftersom artikeln inte tar upp något utanför Twitter/X öht. :roll:

Jag noterar också vilka det är som kastar glåpord som "fan-boy", "lärljungar", "Messias" omkring sig, jag har försökt hålla det på en saklig nivå, men här finns det verkligen orsak att kommentera "debattklimat" :evil:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av Banane »

roffe_s skrev: 15 nov 2023 20:18
iAkita skrev: 15 nov 2023 20:02
Alltså, är det ingen som reagerar på innehållet i artikeln, oavsett vem/vilka avsändaren är? Att försvara/förlåta tillkortakommanden hos bilar för att de har andra jäkligt positiva egenskaper är en sak. Men det här???
Nej. Just nu upprepar lärljungarna samma budskap i månghundrasidiga trådar och tillåter inte gärna kritik mot Messias.

Jag har läst artikeln och tycker att artikeln, oavsett källan, i det mesta förefaller korrekt. Hr Musks ageranden, värderingar och sympatier pekar i en obehaglig kompassriktning.

Starkt gjort Kriper, att våga lägga ut en sådan artikel i nuvarande debattklimat :)

Du jag har aldrig gillat Elon Musk. Men jag har heller aldrig gillat extremisterna på Expo.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av iAkita »

fth skrev: 15 nov 2023 20:52
roffe_s skrev: 15 nov 2023 20:18
iAkita skrev: 15 nov 2023 20:02
Alltså, är det ingen som reagerar på innehållet i artikeln, oavsett vem/vilka avsändaren är? Att försvara/förlåta tillkortakommanden hos bilar för att de har andra jäkligt positiva egenskaper är en sak. Men det här???
Nej. Just nu upprepar lärljungarna samma budskap i månghundrasidiga trådar och tillåter inte gärna kritik mot Messias.

Jag har läst artikeln och tycker att artikeln, oavsett källan, i det mesta förefaller korrekt. Hr Musks ageranden, värderingar och sympatier pekar i en obehaglig kompassriktning.

Starkt gjort Kriper, att våga lägga ut en sådan artikel i nuvarande debattklimat :)
Jag har upprepade gånger uttryckt stark kritik mot Elons beteende och obehagliga uttalanden på Twitter etc, och håller förstås med om flera saker som påpekas i artikeln.

Artikeln i sin helhet är dock av mycket låg kvalitet, extremt vinklad och tendentiös, och lägger man ut en länk till en sådan artikel med rubriken "Expo sammafattar Elons bidrag till världen" så får man nog vara beredd på en del mothugg, inte minst rent faktamässigt eftersom artikeln inte tar upp något utanför Twitter/X öht. :roll:

Jag noterar också vilka det är som kastar glåpord som "fan-boy", "lärljungar", "Messias" omkring sig, jag har försökt hålla det på en saklig nivå, men här finns det verkligen orsak att kommentera "debattklimat" :evil:

/fth
fth, jag vet mycket väl att du för det mesta är sansad i dina åsikter och öppen med att det finns både fördelar och nackdelar med Tesla/Musk. Du är en forumsmedlem som får mig att fundera över mina argument och åsikter när jag inte delar dina åsikter och argument, och som jag respekterar även om jag inte delar dina åsikter även efter att ha funderat över dina argument. Alla tycker vi olika.

Men i det här fallet verkar du kritisera artikeln utifrån vad trådskaparen satt för rubrik på sitt inlägg. Sen kallar du baserat på det artikeln extremt vinklad, tendiös och med låg kvalitet, utan att för den skull precisera eller berätta vad som är vinklat, tendiöst eller av låg kvalitét.

Sammantaget framstår det då lätt som att du bagatelliserar vad som framförs i den, eftersom du heller ger dig på avsändarna (Expo och Kriper) än att motivera dina åsikter. Det står dig naturligtvis fritt att låta bli att motivera dem, men det var därför jag reagerade (och det var inte bara på ditt inlägg jag reagerade).

Jag tror inte att jag är en av de som använt begrepp som "fan-boy", "lärljungar" eller "Messias" för att vinna poänger. I så fall ber jag om ursäkt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av roffe_s »

Se där, då verkar det ju råda ett visst koncensus kring att budskapet angående Musks politiska utveckling pekar i en obehaglig riktning. Det hade väl varit rimligt att bekräfta det till TS?

Frågan gällde ju inte Expo. Inte heller vänster eller höger, strejker, kollektivavtal eller tredje man.

Frågan gällde just vad vi tänker om slutsatsen i artikeln. Och där verkar vi ju rörande överens:)

Det finns ytterligheter på detta forum, precis som överallt annars i liveforum. Vissa kan t ex inte prata strejk utan att kräva att deltagarna intar den Teslaägande drabbade individens ståndpunkt. Andra vägrar att se något gott i Tesla som företag, dess historiska gärning eller produkter.

Men det gäller då inte någon av oss.

Ha en fin kväll!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Expo sammafattar Elons bidrag till världen

Inlägg av fth »

iAkita skrev: 15 nov 2023 21:12
Men i det här fallet verkar du kritisera artikeln utifrån vad trådskaparen satt för rubrik på sitt inlägg. Sen kallar du baserat på det artikeln extremt vinklad, tendiös och med låg kvalitet, utan att för den skull precisera eller berätta vad som är vinklat, tendiöst eller av låg kvalitét.
Jag orkar inte gå igenom allt, grundproblemet är dock att i princip varje mening vinklas på ett för Elon Musk så ofördelaktigt sätt som möjligt.

Några exempel "top of mind" är den uttjatade smaragdgruvan, där man i artikeln dessutom klämmer i med "apartheid", Teslas ursprung som han enligt artikeln "stämde sig till rätten att kalla sig själv medgrundare av", utbetalningarna från X till kreatörer där man endast nämner Andrew Tate och Tim Pool (som väl inte kvalar in på top 10-listan av dom som tjänar mest på X), att han vill fängsla läkare som "som vårdar minderåriga transpatienter" etc etc.

Det är alltså klassisk clickbait, en massa halvsanningar som vinklats tillräckligt för att få fram ett i förhand bestämt budskap utan att bli stämd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar