Sida 1 av 3

Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 19:33
av teslaponken
Tja!
Haft MY LR -21 i 2 år nu. 5100 mil. Fått ny tjänst som innebär enkelväg 11 mil. Blir 5-6 arbetspass i veckan.

Går ganska fort att räkna ihop till att bilen kommer ha 16 - 20 000 mil om ytterligare 2 år.

Kommer således efter 4 års ägande ha nått 20 000 mil (nästan Taxi-nivå nu alltså... :twisted: )

Alla garantier lär ju ryka då.
Ska jag köra på så det ryker, riskera att behöva betala för nytt batteri så fort garantin ryker? Eller ska man köra lite taktiskt och köpa en liten billig fossilare att pendla i.

Vad tycker ni här?

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 19:39
av Banane
teslaponken skrev: 16 nov 2023 19:33
Tja!
Haft MY LR -21 i 2 år nu. 5100 mil. Fått ny tjänst som innebär enkelväg 11 mil. Blir 5-6 arbetspass i veckan.

Går ganska fort att räkna ihop till att bilen kommer ha 16 - 20 000 mil om ytterligare 2 år.

Kommer således efter 4 års ägande ha nått 20 000 mil (nästan Taxi-nivå nu alltså... :twisted: )

Alla garantier lär ju ryka då.
Ska jag köra på så det ryker, riskera att behöva betala för nytt batteri så fort garantin ryker? Eller ska man köra lite taktiskt och köpa en liten billig fossilare att pendla i.

Vad tycker ni här?
Köp en Model S Raven från före nåt datum 2019. 8 års batterigaranti med obegränsade mil.

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 19:44
av teslaponken
:twisted:
Banane skrev: 16 nov 2023 19:39
teslaponken skrev: 16 nov 2023 19:33
Tja!
Haft MY LR -21 i 2 år nu. 5100 mil. Fått ny tjänst som innebär enkelväg 11 mil. Blir 5-6 arbetspass i veckan.

Går ganska fort att räkna ihop till att bilen kommer ha 16 - 20 000 mil om ytterligare 2 år.

Kommer således efter 4 års ägande ha nått 20 000 mil (nästan Taxi-nivå nu alltså... :twisted: )

Alla garantier lär ju ryka då.
Ska jag köra på så det ryker, riskera att behöva betala för nytt batteri så fort garantin ryker? Eller ska man köra lite taktiskt och köpa en liten billig fossilare att pendla i.

Vad tycker ni här?
Köp en Model S Raven från före nåt datum 2019. 8 års batterigaranti med obegränsade mil.
Jag tänkte nån billig 1-1,2 liters diesel med 5000 mil årsmodell 2015-2017. Clio, Polo eller liknande.

Funderar bara på hur ni i forumet hade gjort. 10k+ mil på 2 år är ju ganska mkt. Kan tänka mig att värdeminskningen blir 200K under perioden. Och alla garantier löper ut

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 20:01
av Banane
teslaponken skrev: 16 nov 2023 19:44
:twisted:
Banane skrev: 16 nov 2023 19:39
teslaponken skrev: 16 nov 2023 19:33
Tja!
Haft MY LR -21 i 2 år nu. 5100 mil. Fått ny tjänst som innebär enkelväg 11 mil. Blir 5-6 arbetspass i veckan.

Går ganska fort att räkna ihop till att bilen kommer ha 16 - 20 000 mil om ytterligare 2 år.

Kommer således efter 4 års ägande ha nått 20 000 mil (nästan Taxi-nivå nu alltså... :twisted: )

Alla garantier lär ju ryka då.
Ska jag köra på så det ryker, riskera att behöva betala för nytt batteri så fort garantin ryker? Eller ska man köra lite taktiskt och köpa en liten billig fossilare att pendla i.

Vad tycker ni här?
Köp en Model S Raven från före nåt datum 2019. 8 års batterigaranti med obegränsade mil.
Jag tänkte nån billig 1-1,2 liters diesel med 5000 mil årsmodell 2015-2017. Clio, Polo eller liknande.

Funderar bara på hur ni i forumet hade gjort. 10k+ mil på 2 år är ju ganska mkt. Kan tänka mig att värdeminskningen blir 200K under perioden. Och alla garantier löper ut
Eller så byter du oftare? Sprider ut milen på fler bilar.

Att köra 22 mil om dagen i nån gammal skramlig småbil känns inte så bra...

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 20:12
av Bel
Primära kalkylen du behöver göra är väl om det blir billigare med äldre dieselbil+bränslekostnader, jämfört att bara lägga undan de pengarna för eventuellt framtida batteribyte.

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 20:20
av Banane
Bel skrev: 16 nov 2023 20:12
Primära kalkylen du behöver göra är väl om det blir billigare med äldre dieselbil+bränslekostnader, jämfört att bara lägga undan de pengarna för eventuellt framtida batteribyte.

Service kostar också. Blir flera ggr per år.

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 20:36
av Freez
Att pendla 22 mil om dagen kommer bli dyrt i värdeminskning. Kan du plocka ut en tjänstebil är det att föredra. Personligen hade jag inte velat köra i en gammal liten bil. Komfort o säkerhet är viktigare än lägsta kostnad.

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 20:46
av Remuz
Du sätter upp ett av få use case som tydligt talar för eldrift. När du kör så mycket kommer ju bränsle bli en större faktor än normalt.

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 20:50
av teslaponken
Freez skrev: 16 nov 2023 20:36
Att pendla 22 mil om dagen kommer bli dyrt i värdeminskning. Kan du plocka ut en tjänstebil är det att föredra. Personligen hade jag inte velat köra i en gammal liten bil. Komfort o säkerhet är viktigare än lägsta kostnad.

Bilen står på mitt AB.
Restskuld ca 400'.
Värde idag är väl kring 500'

Gissar att restskuld = bilvärde om 2 år, ifall jag väljer att köra på Teslan nu i 10k+ mil på kort tid.
Ungefär.

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 20:52
av teslaponken
Remuz skrev: 16 nov 2023 20:46
Du sätter upp ett av få use case som tydligt talar för eldrift. När du kör så mycket kommer ju bränsle bli en större faktor än normalt.

Hur menar du?
Jag tänker att milkostnaden blir 30-40kr med Teslan. Elen är såklart en mkt liten del men allt annat är riktigt dyrt. Tex värdeminskning, batteridegradering osv.

Med en Clio -15 med 5000 mil för 130k sek blir det visst en del bränslekostnad men betydligt billigare i alla andra avseenden. Känns som man kan pressa totalkostnaden under 30kr milen då?

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 21:01
av Banane
teslaponken skrev: 16 nov 2023 20:52
Remuz skrev: 16 nov 2023 20:46
Du sätter upp ett av få use case som tydligt talar för eldrift. När du kör så mycket kommer ju bränsle bli en större faktor än normalt.

Hur menar du?
Jag tänker att milkostnaden blir 30-40kr med Teslan. Elen är såklart en mkt liten del men allt annat är riktigt dyrt. Tex värdeminskning, batteridegradering osv.

Med en Clio -15 med 5000 mil för 130k sek blir det visst en del bränslekostnad men betydligt billigare i alla andra avseenden. Känns som man kan pressa totalkostnaden under 30kr milen då?
20000 mil ggr 40:-/mil är ju 600 tusen. Med många körda mil att slå ut kostnaderna på så blir det lägre milkostnad.

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 21:15
av taliz
Om du vill ha ngt billigare så är det just billigare elbil du bör sikta på.
Renault har ju en eldriven Clio.. den heter Zoe. :D

Jag skulle dock själv inte stå ut med att pendla varje dag.
Hade aldrig tagit en sådan tjänst. Mkt mer värt att helt slippa pendla, tid är pengar. ;)

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 21:19
av teslaponken
taliz skrev: 16 nov 2023 21:15
Om du vill ha ngt billigare så är det just billigare elbil du bör sikta på.
Renault har ju en eldriven Clio.. den heter Zoe. :D

Jag skulle dock själv inte stå ut med att pendla varje dag.
Hade aldrig tagit en sådan tjänst. Mkt mer värt att helt slippa pendla, tid är pengar. ;)
Jovisst, vore skönt att cykla till jobbet, eller kanske jobba hemifrån. Tyvärr har inte alla den lyxen ;)

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 21:30
av fth
[ :evil: ]

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 21:40
av teslaponken
:twisted:
fth skrev: 16 nov 2023 21:30
teslaponken skrev: 16 nov 2023 20:52
Hur menar du?
Jag tänker att milkostnaden blir 30-40kr med Teslan. Elen är såklart en mkt liten del men allt annat är riktigt dyrt. Tex värdeminskning, batteridegradering osv.

Med en Clio -15 med 5000 mil för 130k sek blir det visst en del bränslekostnad men betydligt billigare i alla andra avseenden. Känns som man kan pressa totalkostnaden under 30kr milen då?
Valet kanske inte behöver vara just mellan en Tesla och en billig diesel, varför inte en annan billig elbil? :?

Då får du ju både låg bränslekostnad och hyfsat låg övrig kostnad (värdeminskning etc) per mil.

/fth
Hmm, vet inte om tekniken är där än.
Nån föreslog Zoe. Kommer man ens 22 mil/dag med den?
Nissan Leaf går ju också bort efter allt dåligt man hört.

Ska man lägga på 10 k mil på en begagnad "sämre" elbil känns det som det kommer kosta skjortan. Med batteridegradering värdeminskning osv.

Väger just nu mellan Clio och att köra ihjäl min Model Y

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 21:50
av taliz
Brorsan hade nyss en Clio. Den kostade en förmögenhet i underhåll för allt gick sönder på löpande band. Inkl dyra grejer som växellådan.

Zoe med 40 eller 50-batteriet klarar 22 mil men blir knappt(särskilt om det är motorväg) och på vintern går det nog inte riktigt.
eNiro, Kona, eSoul klarar 22 mil i ur och skur och kan fås för strax över 200k.
En beggad Model för 300 är kanske inte så dumt heller.

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 21:52
av SwedishAdvocate
teslaponken skrev: 16 nov 2023 19:33
Tja!
Haft MY LR -21 i 2 år nu. 5100 mil. Fått ny tjänst som innebär enkelväg 11 mil. Blir 5-6 arbetspass i veckan. [...]

Vad tycker ni här?
Har du möjlighet att ladda när du är på jobbet? En av de snålaste/energieffektivaste elbilarna är ju Hyundai Original-Ioniq. Finns väl med två olika batteristorlekar. Om du räknar TCO på en begagnad sån så kanske det skulle kunna var något... Ska inte påstå att jag är ngn expert på att räkna på sånt här, men det kanske inte blir så dyrt att ha kvar Teslan i typ ett år till och byta till något annat därefter...

Har för övrigt för mig att Björn Nyland rekommenderat just den här Hyundaien ifall man letar beg. elbil...

Bild

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 21:54
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 16 nov 2023 21:50
...] En beggad Model för 300 är kanske inte så dumt heller.
Gissar att du menar en beg. Model 3 här...

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 21:55
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 16 nov 2023 21:50
Brorsan hade nyss en Clio. Den kostade en förmögenhet i underhåll för allt gick sönder på löpande band. Inkl dyra grejer som växellådan. [...
Är inte en liten Toyota – typ en Yaris eller vad de heter – ett bättre alt. än en Clio i ditt use-case?...

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 22:01
av Elix747
Jag har nu snart 5år och idag passerade jag 19000 mil på min M3LR.
Har 7 mil motorväg till jobbet och jobbar de flesta dagar på kontoret.
Det är vår enda bil i familjen o h den används till helgresor, skjutsa barn, Europaresor och skidresor. Dvs inte bara pendlingsbil.

Har funderat flera rundor på att byta oftare, men valt att behålla. Med rätt timing i början hade de gått att göra bra affär, men det blev inte så. Än så länge verkar batteriet hålla bra. Laddar till 55% dagligen och tiden verkar vara mer det som sliter på batteriet.

Före teslan har jag lyckats köra nya Volvo diesel 3-4 år ( samma pendling) för 20-25 kr milen totalt efter försäljning. Idag är priserna något helt annat och det helt omöjligt att komma ner till den kostnaden för en Volvo familjediesel. Med dagens dieselpriser blir det tröttsamt och dyrt att tanka diesel varje vecka.

Det är dyrare med Teslan, men det är värt att köra en modern elbil. Så jag hoppas (peppar peppar :) ) Teslan håller ett tag till och har valt att köra på.
Så jag skulle absolut rekommendera elbil för pendling.

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 22:07
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev: 16 nov 2023 21:52
teslaponken skrev: 16 nov 2023 19:33
Tja!
Haft MY LR -21 i 2 år nu. 5100 mil. Fått ny tjänst som innebär enkelväg 11 mil. Blir 5-6 arbetspass i veckan. [...]

Vad tycker ni här?
Har du möjlighet att ladda när du är på jobbet? [...
Och om du nu inte har möjlighet att ladda på jobbet...

Kan inte din arbetsgivare ordna fram en sån möjlighet i så fall?

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 22:41
av teslaponken
SwedishAdvocate skrev: 16 nov 2023 22:07
SwedishAdvocate skrev: 16 nov 2023 21:52
teslaponken skrev: 16 nov 2023 19:33
Tja!
Haft MY LR -21 i 2 år nu. 5100 mil. Fått ny tjänst som innebär enkelväg 11 mil. Blir 5-6 arbetspass i veckan. [...]

Vad tycker ni här?
Har du möjlighet att ladda när du är på jobbet? [...
Och om du nu inte har möjlighet att ladda på jobbet...

Kan inte din arbetsgivare ordna fram en sån möjlighet i så fall?

Nej, jobbar för landstinget så du kan tänka dig hur samarbetsvilliga de är.
Får betala både för parkering och ev el (om det nu skulle finnas, aldrig hört att nån kunnat ladda på jobbet)

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 22:44
av SwedishAdvocate
teslaponken skrev: 16 nov 2023 22:41
SwedishAdvocate skrev: 16 nov 2023 22:07
SwedishAdvocate skrev: 16 nov 2023 21:52
teslaponken skrev: 16 nov 2023 19:33
Tja!
Haft MY LR -21 i 2 år nu. 5100 mil. Fått ny tjänst som innebär enkelväg 11 mil. Blir 5-6 arbetspass i veckan. [...]

Vad tycker ni här?
Har du möjlighet att ladda när du är på jobbet? [...
Och om du nu inte har möjlighet att ladda på jobbet...

Kan inte din arbetsgivare ordna fram en sån möjlighet i så fall?
Nej, jobbar för landstinget så du kan tänka dig hur samarbetsvilliga de är.
Får betala både för parkering och ev el (om det nu skulle finnas, aldrig hört att nån kunnat ladda på jobbet)
Nej. Jag har ingen erfarenhet av landstinget. Men eftersom hela samhället nu ska göra en grön omställning så tycker åtm. jag det är minst sagt hög tid att även landets landsting hoppar på tåget.

Så vad sa de när du frågade?

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 22:52
av teslaponken
SwedishAdvocate skrev: 16 nov 2023 22:44
teslaponken skrev: 16 nov 2023 22:41
SwedishAdvocate skrev: 16 nov 2023 22:07
SwedishAdvocate skrev: 16 nov 2023 21:52
teslaponken skrev: 16 nov 2023 19:33
Tja!
Haft MY LR -21 i 2 år nu. 5100 mil. Fått ny tjänst som innebär enkelväg 11 mil. Blir 5-6 arbetspass i veckan. [...]

Vad tycker ni här?
Har du möjlighet att ladda när du är på jobbet? [...
Och om du nu inte har möjlighet att ladda på jobbet...

Kan inte din arbetsgivare ordna fram en sån möjlighet i så fall?
Nej, jobbar för landstinget så du kan tänka dig hur samarbetsvilliga de är.
Får betala både för parkering och ev el (om det nu skulle finnas, aldrig hört att nån kunnat ladda på jobbet)
Nej. Jag har ingen erfarenhet av landstinget. Men eftersom hela samhället nu ska göra en grön omställning så tycker åtm. jag det är minst sagt hög tid att även landets landsting hoppar på tåget.

Så vad sa de när du frågade?
Vad är en elbil?

Ungefär så kan jag tänka mig att svaret blir.
Personalparkeringarna brukar vara stora men är aldrig utrustade med laddstolpar. Det skulle jag vetat vid det här laget. Men ska hålla utkik på parkeringen på nya jobbet

Re: Tänkte köra 20 000 mil på 4 års ägandetid

Postat: 16 nov 2023 23:01
av Gustafsson
Toyota prius beg. Synnerligen pålitlig och bränslesnål. Du som kör så mycket kommer att kunna tjäna in kostnaden genom reseavdraget och köra gratis. Men det gäller nog en äldre Tesla också. Batterihaveri är f.ö. inte direkt vanligt så driftskostnaden kan bli riktigt nice. Även där är ju reseavdraget trevligt.