Vad händer i strejken?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Vad händer i strejken?

Inlägg av bylund »

Eftersom den andra tråden mest handlar om svenska modellen, fackets metoder, huruvida kollektivavtal är frivilliga i teori och praktik o s v tänkte jag försöka skapa en tråd som handlar om själva strejken. Jag vet att det är naivt att hoppas på att slippa den rätt tradiga upprepningen av åsikter i andra tråden, men jag tänkte i alla fall försöka starta en tråd om vad som faktiskt händer. Jag ger det c:a 10 inlägg innan denna tråd också förfallit.

Idag varslade även Byggnads om sympatistrejk.


Jag undrar lite hur stora käppar i hjulet det sätter för de kommande plåtverkstäderna Tesla tänker öppna.

Lännavägen 62 i Huddinge är med på listan över platser i blockad, och det är väl där man kan gissa att en skadeverkstad planeras?
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av spacecoin »

Di:

IF Metall har utökat konflikten till att också slå mot Teslas bilproduktion. Hydro Extrusions i Vetlanda stoppas nästa fredag från att leverera aluminiumprofiler till Teslas fabrik i Berlin, där Sveriges bäst sålda bil, Model Y, tillverkas.

https://www.di.se/nyheter/if-metall-vax ... bilfabrik/

Om Hydro Extrusions:
https://www.hydro.com/en-SE/about-hydro ... -vetlanda/
https://sverigesradio.se/artikel/if-met ... ndaforetag


"Tesla måste kunna göra sitt val – också om det är att avstå kollektivavtal.
Det menar Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke som uttrycker oro inför fredagens eskalering av konfliken.
”Det är inte rimligt”, säger han."

https://www.di.se/nyheter/jacke-ger-sig ... e-rimligt/
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av FinaFisken »

Intressant att det kallas strejk när ingen verkar strejka. Bara en massa självskadliga blockader.
Brages
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Brages »

FinaFisken skrev: 16 nov 2023 23:08
Intressant att det kallas strejk när ingen verkar strejka. Bara en massa självskadliga blockader.
Ap ap! Fel tråd ;)
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av FinaFisken »

Brages skrev: 16 nov 2023 23:10
FinaFisken skrev: 16 nov 2023 23:08
Intressant att det kallas strejk när ingen verkar strejka. Bara en massa självskadliga blockader.
Ap ap! Fel tråd ;)
Ursäkta! Jag skrev om vad som inte händer men tråden handlar om vad som verkligen händer. ;)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av roffe_s »

Noterade tidigare idag artiklarna ovan. Vad vi lärt oss idag är väl att:
- positioneringen från Svenskt Näringsliv är välkommen och intressant. Kollektivavtalen är i grunden bra, men det måste finnas någon form av valfrihet om någon vill avstå och därigenom exponera sig för bl a utökad konfliktrisk. Sympatiåtgärder mot Tesla förefaller man kunna förstå men inte de som drabbar tredje man hårdast. Jacke är i mina ögon rätt balanserad i sina uttalanden.
- Byggnads sympatiåtgärder är väl ett exempel på en åtgärd som mer drabbar Tesla som företag. Även i dagens konjunktur lär det bli bekymmer att handla upp t ex underentreprenörer och kanske få de vassaste priserna.

En personlig prognos är väl att vi kommer att se vissa justeringar i sympatipaketen under kommande veckor, till att mer tydligt träffa bolaget Tesla och potentiella kunder. Tjänstebilssektorn är en sådan känslig marknad där bearbetning i styrelserum och lokala förhandlingar riskerar att träffa, företag i allmänhet vill sannolikt inte ägna tid och energi åt att diskutera tjänstebilsflottor och därmed riskera samarbetsklimat…

Vi får se, det lär ta tid och kosta pengar i alla fall.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Rennwagen »

Taxi Stockholm visar sympati med Comorra-Metall och avstår från att köpa Teslabilar för en vecka sedan https://www.mynewsdesk.com/se/taxistock ... or-3284380 och jag (och förhoppningsvis många med mig) avstår från att åka Taxi Stockholm :o
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Dinsdale »

https://carup.se/svenskt-naringsliv-det ... eslas-val/ (eventuellt redan postad i original en bit ovan)
Vetlandapostens artikel om Hydro (f.d. Sapa). Bakom betalvägg. https://www.vetlandaposten.se/2023-11-1 ... n-paverkas
Model 3 SR+ 18" 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av chaffis75 »

Rennwagen skrev: 17 nov 2023 07:21
Taxi Stockholm visar sympati med Comorra-Metall och avstår från att köpa Teslabilar för en vecka sedan https://www.mynewsdesk.com/se/taxistock ... or-3284380 och jag (och förhoppningsvis många med mig) avstår från att åka Taxi Stockholm :o
Får ju säga detta är en bra åtgärd som påverkar tesla, inte som många av de andra blockader som inte påverkar tesla det minsta utan bara andra.
Obs, jag tar ingen sida i konflikten utan jag bara ser från synvinkel vad kan faktiskt påverka tesla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av ReNewAble »

bylund skrev: 16 nov 2023 21:53
Eftersom den andra tråden mest handlar om svenska modellen, fackets metoder, huruvida kollektivavtal är frivilliga i teori och praktik o s v tänkte jag försöka skapa en tråd som handlar om själva strejken. Jag vet att det är naivt att hoppas på att slippa den rätt tradiga upprepningen av åsikter i andra tråden, men jag tänkte i alla fall försöka starta en tråd om vad som faktiskt händer. Jag ger det c:a 10 inlägg innan denna tråd också förfallit.

Idag varslade även Byggnads om sympatistrejk.


Jag undrar lite hur stora käppar i hjulet det sätter för de kommande plåtverkstäderna Tesla tänker öppna.

Lännavägen 62 i Huddinge är med på listan över platser i blockad, och det är väl där man kan gissa att en skadeverkstad planeras?
Så länge som det är mindre ombyggnadsarbeten och reparationer av fastigheter så kommer detta inte skapa några problem för Tesla då det finns gott om mindre entreprenörer som inte är anslutna till Byggnads.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Freez »

Helt sjukt agerat av elektrikerförbundet som slutar serva Suc. Detta drabbar inte bara Tesla ägare utan alla elbilsmärken. Men visst det lär väl Tesla kunna lösa genom att importera elektriker från andra EU länder.

https://www.facebook.com/elektrikerna/?locale=sv_SE
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av bylund »

Fast det är ju ändå en aktion direkt mot Tesla, då det är Tesla som är säljande part där. Om kunderna kör Tesla eller Kia spelar ingen roll.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Rennwagen »

Jan-Olof Jacke på Svenskt Näringsliv uttalar sig i Di om Tesla-Bråket (och inte strejken, eftersom Tesla medarbetare inte strejkar).
Han säger "Tesla måste kunna göra sitt val – också om det är att avstå kollektivavtal. Det menar Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke som uttrycker oro inför fredagens eskalering av konfliken. ”Det är inte rimligt”, säger han"
Och efterfrågar proportionalitetsprinciper på de s.k. sympatiåtgärderna, säger vidare att ”Det måste vara Teslas val. Vår uppgift är att kollektivavtalen ska vara så attraktiva så att bolagen vill ansluta sig.”

Min tolkning är att detta är ett bevis på att det börjar mullrar i toppen av näringslivet när Comorra-Metall tar i från tårna och kör på med "sympatiåtgärder" som inte är sympatier med vare sig Tesla medarbetare eller någon annan part annat än dem själva och deras "frivilliga" avtal - shure :lol: !

Jacke svarar slutligen på frågan "Vad skulle det betyda om Tesla faktiskt lämnade Sverige? ”Det är dålig reklam för Sverige och det är inte bra för förtroendet för den svenska modellen”, säger han och tillägger: ”Jag ser ingen vinnare om det skulle bli resultatet.”"
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Fredrik j »

Freez skrev: 17 nov 2023 09:19
Helt sjukt agerat av elektrikerförbundet som slutar serva Suc. Detta drabbar inte bara Tesla ägare utan alla elbilsmärken. Men visst det lär väl Tesla kunna lösa genom att importera elektriker från andra EU länder.

https://www.facebook.com/elektrikerna/?locale=sv_SE
Jag tror det måste finnas ett svenskt företag auktoriserat av elsäkerhetsverket för att arbeta på anläggningar i Sverige.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av PhR34k »

Fredrik j skrev:
Freez skrev: 17 nov 2023 09:19
Helt sjukt agerat av elektrikerförbundet som slutar serva Suc. Detta drabbar inte bara Tesla ägare utan alla elbilsmärken. Men visst det lär väl Tesla kunna lösa genom att importera elektriker från andra EU länder.

https://www.facebook.com/elektrikerna/?locale=sv_SE
Jag tror det måste finnas ett svenskt företag auktoriserat av elsäkerhetsverket för att arbeta på anläggningar i Sverige.
Det stämmer men man kan hyra in en elinstallatör så att denne står för behörigheten vilket är inget ovanligt i vår bransch.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Freez »

Fredrik j skrev: 17 nov 2023 12:17
Freez skrev: 17 nov 2023 09:19
Helt sjukt agerat av elektrikerförbundet som slutar serva Suc. Detta drabbar inte bara Tesla ägare utan alla elbilsmärken. Men visst det lär väl Tesla kunna lösa genom att importera elektriker från andra EU länder.

https://www.facebook.com/elektrikerna/?locale=sv_SE
Jag tror det måste finnas ett svenskt företag auktoriserat av elsäkerhetsverket för att arbeta på anläggningar i Sverige.
Intressant aspekt dock hittade detta på Elsäkerhetsverket.

"För utländska företag som utför arbete tillfälligt i Sverige krävs det inte att elinstallatör för regelefterlevnad har en svensk auktorisation. Däremot krävs det att elinstallatören ska ha motsvarande auktorisation utfärdad i ett EU/EES land." https://www.elsakerhetsverket.se/yrkesp ... istrering/

Hur eller hur tycker jag nu fackets agerande är opropertionerligt som skadar tredje part dvs vi Teslaägare och andra elbilsägare. Det finns inga lagkrav på att ha kollektivavtal.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av bylund »

Freez skrev: 17 nov 2023 14:06
Hur eller hur tycker jag nu fackets agerande är opropertionerligt som skadar tredje part dvs vi Teslaägare och andra elbilsägare. Det finns inga lagkrav på att ha kollektivavtal.
Detta diskuteras i en särskild tråd
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vovven
Inlägg: 66
Blev medlem: 06 aug 2021 11:04

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av vovven »

https://www.di.se/digital/elon-musk-upp ... kt-inlagg/

Musk anstränger sig verkligen för att sänka Teslas varumärke. Gissar att andrahandsvärdet kommer att sjunka.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Earplugged »

vovven skrev: 17 nov 2023 15:57
https://www.di.se/digital/elon-musk-upp ... kt-inlagg/

Musk anstränger sig verkligen för att sänka Teslas varumärke. Gissar att andrahandsvärdet kommer att sjunka.
Och detta är en aktuell händelse i strejken som är viktig att lägga i denna tråden enligt dig?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av spacecoin »

vovven skrev: 17 nov 2023 15:57
https://www.di.se/digital/elon-musk-upp ... kt-inlagg/

Musk anstränger sig verkligen för att sänka Teslas varumärke. Gissar att andrahandsvärdet kommer att sjunka.
Använd Twitter-tråden:
viewtopic.php?p=757545#p757545 eller skapa en ny.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av larjon »

Kommunikation till ägare via mail från Tesla:

Kära Tesla-ägare,

Just nu står det mycket om Tesla i media. Vi skulle vilja ge vår syn på saken direkt till dig. Tesla etablerade sig i Sverige 2013 och har snabbt blivit ett av landets mest populära bilmärken, där Model Y är den mest sålda bilmodellen i Sverige hittills i år. Vi är stolta över att kunna bidra till att påskynda Sveriges omställning till hållbar energi tillsammans med våra ägare, anställda och lokala partners.

Som ägare bidrar du varje dag till denna omställning och stöttar vårt arbete med att göra elbilar mer tillgängliga och ännu säkrare till en större publik. Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning.

Varje dag uppmuntras våra anställda att vara kreativa och samarbeta med andra team i syfte att erbjuda en ännu högre kundupplevelse. I gengäld belönas de med rättvisa villkor och god arbetsmiljö. Vi har dock, likt många andra företag, valt att inte ingå kollektivavtal. Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker.

Vi vill försäkra dig om att vi är djupt engagerade i att fortsätta vår resa i Sverige. Vi öppnade nyligen vår första V4 Supercharger i Sverige och många fler är på gång.

Team Tesla i Sverige
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Tellus »

larjon skrev: 17 nov 2023 16:23
Kommunikation till ägare via mail från Tesla:

Kära Tesla-ägare,

Just nu står det mycket om Tesla i media. Vi skulle vilja ge vår syn på saken direkt till dig. Tesla etablerade sig i Sverige 2013 och har snabbt blivit ett av landets mest populära bilmärken, där Model Y är den mest sålda bilmodellen i Sverige hittills i år. Vi är stolta över att kunna bidra till att påskynda Sveriges omställning till hållbar energi tillsammans med våra ägare, anställda och lokala partners.

Som ägare bidrar du varje dag till denna omställning och stöttar vårt arbete med att göra elbilar mer tillgängliga och ännu säkrare till en större publik. Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning.

Varje dag uppmuntras våra anställda att vara kreativa och samarbeta med andra team i syfte att erbjuda en ännu högre kundupplevelse. I gengäld belönas de med rättvisa villkor och god arbetsmiljö. Vi har dock, likt många andra företag, valt att inte ingå kollektivavtal. Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker.

Vi vill försäkra dig om att vi är djupt engagerade i att fortsätta vår resa i Sverige. Vi öppnade nyligen vår första V4 Supercharger i Sverige och många fler är på gång.

Team Tesla i Sverige
Mycket bra info!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Electron »

Jojo så ligger landet: 7 av 10 är för

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... sluter-upp
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Johan_YJ7 »

Electron skrev: 17 nov 2023 17:38
Jojo så ligger landet: 7 av 10 är för

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... sluter-upp
Som man frågar får man svar.
Rätt övertygad om att de anställda har just svenska löner och villkor, både i juridisk bemärkelse och vad gäller kompensationsnivån. Antar att de 61% som orkade svara inte precis haft två anställningsavtal framför sig på bordet att välja mellan.
Gör fackförbundet IF Metall rätt eller fel som strejkar för att medlemmar som jobbar på Tesla i Sverige ska ha svenska löner och villkor?
Och sen behöver vi inte fulavrunda med siffrorna när det är redovisat som 67 (procent antagligen - inte angivet).
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Andersen »

Electron skrev: 17 nov 2023 17:38
Jojo så ligger landet: 7 av 10 är för

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... sluter-upp
Kommenterade detta till LO på X:

"Ojsan. Om de anställdas villkor hade varit så dåliga hade man kunnat tro att åtminstone 7 av 10 mekaniker strejkat. Men hur ser det ut egentligen?

Tesla säger, enligt ett meddelande till sina kunder:

"Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker."

Jag tolkar det så negativt som möjligt, att det inte är >90% av de verkstadsanställda, utan av det totala antalet som är kvar.

Affärsvärlden skriver:
"Bolaget sysselsätter 289 anställda enligt senaste årsredovisningen, varav cirka 130 av dem är tekniker".

9% av 289 anställda är 26 personer.
9% av 130 mekaniker är 12 personer.
9% av 400 anställda är 36 personer - om vi nu leker med tanken att Tesla nyanställt många i år.

I antal personer är det alltså mellan 12 och 36 anställda som strejkar hos Tesla, vilket motsvarar 9, 20 eller 28 procent av de 130 verkstadsanställda.

Med tanke på mediarapporter om att i stort sett alla i Umeå strejkar, och ytterst få på andra servicecenter, så låter det inte orimligt. Men det är alltså även i det sämsta fallet precis omvänd fördelning som i LO:s försåtligt ställda enkätfråga till allmänheten.

Nej, Teslas anställda har idag inte sämre villkor än under ett kollektiv, utan bara annorlunda. Och till det tillkommer aktieprogrammet, som gett mellan 16 miljoner (!) kronor om man jobbat sedan 2013, och 85 tusen kronor om man jobbat sedan 2020. Om man skulle anta att anställningarna har gjorts i jämn takt sedan 2013 så är genomsnittsvärdet per anställd 2 (!) miljoner kronor.

Dåliga villkor, pyttsan. Det här har aldrig handlat om de anställda, utan om fackets makt."
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Skriv svar