Vad händer i strejken?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av expat »

bjornnilsson skrev: 10 jan 2024 11:23
Freez, tack för länk och tidsangivelse.

Veli-Pekka säger alltså ordagrant angående det "breda stödet för strejken" hos Tesla: "Ja efter de här uteslutningarna så är det ju färre än hälften som är med."

Ett strejkande 10-ish i procentantal hos Tesla är väl färre än hälften, dvs 10% är färre än 50 %, så jag antar att han har rätt.
Men då ljuger han ju samtidigt om han säger " Ja efter de här uteslutningarna"
När det aldrig varit mer än 10%
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av wannabee »

expat skrev: 10 jan 2024 11:37
bjornnilsson skrev: 10 jan 2024 11:23
Freez, tack för länk och tidsangivelse.

Veli-Pekka säger alltså ordagrant angående det "breda stödet för strejken" hos Tesla: "Ja efter de här uteslutningarna så är det ju färre än hälften som är med."

Ett strejkande 10-ish i procentantal hos Tesla är väl färre än hälften, dvs 10% är färre än 50 %, så jag antar att han har rätt.
Men då ljuger han ju samtidigt om han säger " Ja efter de här uteslutningarna"
När det aldrig varit mer än 10%
Inte nödvändigtvis, det var en del som var med i metall på Tesla men som inte strejkade, de flesta är numera uteslutna av dem, men har skrivit om en som var utlänning och hade typ arbetstillstånd, så fort denne strejkade så hade han utvisats, så han blev inte utesluten.

Så finns ju möjlighet att mer än 50% var medlemmar i metall innan strejken, men numera är det väl bara de som strejkar plus en person som är med i metall och det är väl omkring 10% och mycket långt ifrån 50%.

Jag tror metall undviker att ljuga rakt ut, man väljer i stället att 'ljuga med statistik' alltså presentera statistiken på ett sådant sätt att den ger en felaktig bild av verkligheten utan att de säger något osant.

Min uppfattning om att ca 10st strejkar på Tesla säger inget om hur många som var metallmedlemmar av de anställda på Tesla, när strejken började,annat än att de var minst 10st.

Många var säkert med i metall redan innan de började på Tesla, sedan företaget de jobbade på tidigare.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av bylund »

expat skrev: 10 jan 2024 11:37
bjornnilsson skrev: 10 jan 2024 11:23
Freez, tack för länk och tidsangivelse.

Veli-Pekka säger alltså ordagrant angående det "breda stödet för strejken" hos Tesla: "Ja efter de här uteslutningarna så är det ju färre än hälften som är med."

Ett strejkande 10-ish i procentantal hos Tesla är väl färre än hälften, dvs 10% är färre än 50 %, så jag antar att han har rätt.
Men då ljuger han ju samtidigt om han säger " Ja efter de här uteslutningarna"
När det aldrig varit mer än 10%
Om det var 15 % innan uteslutningarna och 10 % efter uteslutningarna är det ju i sak korrekt att säga att det är färre än 50 % efter uteslutningarna. Han har inte påstått att det var fler än 50 % innan, bara uttryckt sig på ett sätt som kan tolkas så. Han har varit hal tidigare i formuleringarna, så det skulle inte förvåna mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Icima
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 jan 2021 05:42

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Icima »

Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Skatbo »

Hydro Extrusions (leverantör till Tesla) varslar 20 anställda pga fackets blockad och ingen lösningen syns.
M3SR+ (21Q3)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av martinot »

Skatbo skrev: 12 jan 2024 12:05
Hydro Extrusions (leverantör till Tesla) varslar 20 anställda pga fackets blockad och ingen lösningen syns.
Intressant, men tyvärr inte helt oväntat kanske. :(

Har du en länk till nyheten, eller har du hört det internt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Antti V »

nyheten finns på P4 jönköpings sida..
https://sverigesradio.se/artikel/teslas ... a-personal
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av jonasl »

martinot skrev: 12 jan 2024 12:10
Skatbo skrev: 12 jan 2024 12:05
Hydro Extrusions (leverantör till Tesla) varslar 20 anställda pga fackets blockad och ingen lösningen syns.
Intressant, men tyvärr inte helt oväntat kanske. :(

Har du en länk till nyheten, eller har du hört det internt?
Tragiskt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev: 12 jan 2024 12:10
Skatbo skrev: 12 jan 2024 12:05
Hydro Extrusions (leverantör till Tesla) varslar 20 anställda pga fackets blockad och ingen lösningen syns.
Intressant, men tyvärr inte helt oväntat kanske. :(

Har du en länk till nyheten, eller har du hört det internt?
Tragiskt skulle jag säga snarare.. desutom har de inte påverkar tesla för 5 öre tror jag . Metall har inte insett att vi lever i en global ekonomi.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av TiborBlomhall »

Även i DN nu https://www.dn.se/ekonomi/teslaleverant ... ken-orsak/
– Det är direkt kopplat till Teslakonflikten, säger vd Jonas Bjuhr
Love_O
Inlägg: 151
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Love_O »

TiborBlomhall skrev: 12 jan 2024 12:57
Även i DN nu https://www.dn.se/ekonomi/teslaleverant ... ken-orsak/
– Det är direkt kopplat till Teslakonflikten, säger vd Jonas Bjuhr
Pekka är obehaglig. Är han maktgalen ? Blir rädd när jag läser och hör hans uttalanden.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Elix747 »

Love_O skrev: 12 jan 2024 13:46
TiborBlomhall skrev: 12 jan 2024 12:57
Även i DN nu https://www.dn.se/ekonomi/teslaleverant ... ken-orsak/
– Det är direkt kopplat till Teslakonflikten, säger vd Jonas Bjuhr
Pekka är obehaglig. Är han maktgalen ? Blir rädd när jag läser och hör hans uttalanden.
Både Tesla Berlin och Volvo Cars Gent stoppar produktionen tillfälligt pga Jemen-konflikten. Men VP tror att Tesla stoppet beror på strejken och inte kriget i Jemen. Kanske VP övertror sin betydelse i världen lite för mycket.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av leiflodde »

Är han helt galen...

Betala lönekostnaderna är väl inte hela sanningen... bör väl finnas kontrakt att uppfylla, inköpt material och maskiner som ligger och tickar pengar.

Men han har ju en bra lön som IF-gubbarna på golvet betalar till.

Glad att jag gick ur facket för ca 25 år sedan.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 212
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Earplugged »

MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av martinot »

Sparkar personal efter Tesla-konflikten

https://branschaktuellt.se/industri/208 ... onflikten/

– IF Metall har orsakat omfattande skador för kollektivavtalsanslutna Hydro Extrusion som nu varslar cirka 20 personer om uppsägning, varav flera är medlemmar i IF Metall. Dessa människor kastas nu ut i arbetslöshet under tuffa ekonomiska tider, säger Jonas Hagelqvist, VD, IKEM.

Strejken verkställdes den 24 november 2023 och Hydro Extrusion har sedan dess förlorat viktiga affärsrelationer, tagit ekonomisk skada och tvingas alltså nu varsla personal.

Sverige har en unikt långtgående rätt till stridsåtgärder som innebär att även företag som har kollektivavtal och saknar koppling till primärkonflikten kan utsättas för oproportionerliga och orimliga kostnader från konflikter.

– Det här underminerar fredsplikten och skadar därmed kollektivavtalsmodellen, säger Jonas Hagelqvist, VD, IKEM.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av AGCF »

56 personer skall i så fall ha uteslutits.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av DanneB »

AGCF skrev: 16 jan 2024 06:39
56 personer skall i så fall ha uteslutits.
Jag har träffat en, som säger att han självmant lämnat facket efter att detta började. Så alla har inte uteslutits av facket.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av bylund »

DanneB skrev: 16 jan 2024 15:05
AGCF skrev: 16 jan 2024 06:39
56 personer skall i så fall ha uteslutits.
Jag har träffat en, som säger att han självmant lämnat facket efter att detta började. Så alla har inte uteslutits av facket.
Det är två kalendermånaders uppsägningstid enligt IF Metalls stadgar, så om han begärde utträde i oktober var han fortfarande medlem i slutet av december när uteslutningarna skedde.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10828
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Fredrik j »

DanneB skrev: 16 jan 2024 15:05
AGCF skrev: 16 jan 2024 06:39
56 personer skall i så fall ha uteslutits.
Jag har träffat en, som säger att han självmant lämnat facket efter att detta började. Så alla har inte uteslutits av facket.
Det räcker inte att lämna självmant för att inte bli utesluten. Blir man utesluten kan man inte bli medlem igen senare vilket man ju kan om man lämnar själv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av martinot »

De märkliga effekterna av Tesla-striden
Företag utan kollektivavtal gynnas av IF Metalls blockad. "Hur tänkte de här?"

– Vi har inte kollektivavtal och jag kan bekräfta att vi har fått en stor tillströmning av Teslakunder. De står för en enormt stor del nu. Jag vet att verkstäder i närheten fick slå igen portarna för Tesla. Nu står kunder på kö även om det fortfarande är hanterbart, säger företagets vd.

https://www.fokus.se/inrikes/de-marklig ... a-striden/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev: 16 jan 2024 20:49
DanneB skrev: 16 jan 2024 15:05
AGCF skrev: 16 jan 2024 06:39
56 personer skall i så fall ha uteslutits.
Jag har träffat en, som säger att han självmant lämnat facket efter att detta började. Så alla har inte uteslutits av facket.
Det räcker inte att lämna självmant för att inte bli utesluten. Blir man utesluten kan man inte bli medlem igen senare vilket man ju kan om man lämnar själv.
De har väl diskuterats innan att detta t plogen bryter mot gdpr. Du kan ju kärva att de raderar dina uppgifter.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Freez »

Model Y den mest sålda bilmodellen i Sverige 2023, trots strejk!

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... mulative=0
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av bylund »

chaffis75 skrev: 17 jan 2024 11:21
Fredrik j skrev: 16 jan 2024 20:49
DanneB skrev: 16 jan 2024 15:05
AGCF skrev: 16 jan 2024 06:39
56 personer skall i så fall ha uteslutits.
Jag har träffat en, som säger att han självmant lämnat facket efter att detta började. Så alla har inte uteslutits av facket.
Det räcker inte att lämna självmant för att inte bli utesluten. Blir man utesluten kan man inte bli medlem igen senare vilket man ju kan om man lämnar själv.
De har väl diskuterats innan att detta t plogen bryter mot gdpr. Du kan ju kärva att de raderar dina uppgifter.
Jag har svårt att tro att det gör det. Att ha en lista på uteslutna medlemmar kan nog ses som ett berättigat intresse, för att se till att man kan göra en särskild prövning om de begär återinträde.

Men det är såklart en bedömningsfråga vems intresse som väger tyngst
Integritetsskyddsmyndigheten skrev:
Rätten till radering gäller i följande fall:
[...]
- Om du motsatt dig personuppgiftsbehandling som sker på grundval av den personuppgiftsansvarigas berättigade intresse och det saknas berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MC Red
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 16 jan 2018 22:52

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av MC Red »

Tydligen har stridsviljan hos strejkvakterna minskat något. Jag var på SC Jönköping igår och frågade var de hade gjort av strejkvakterna som var frånvarande. Två tekniker svarade att de har slutat dyka upp när det är kallt.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av bylund »

Transportstyrelsen kommer inte stoppa Tesla från att göra ägarbyte och beställa ersättningsskyltar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tran ... -kryphalet
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar