och styrelseordf på OpenAI kliver ned...
..veckan efter Cruise slutar köra bilar...
Tur att man är long $GOOG.
När ska marknaden syna Telsas AI-fejk?
Re: Sam Altman får sparken
Postat: 18 nov 2023 01:00
av mans71
Ja, vilken bomb. Den såg man inte komma.
Re: Sam Altman får sparken
Postat: 18 nov 2023 01:02
av spacecoin
"The company said it conducted “a deliberative review process” and “concluded that he was not consistently candid in his communications with the board, hindering its ability to exercise its responsibilities.”"
AI reality check låter det som. Autocomplete != AGI.
Om Tesla hade en styrelse värd namnet skulle Musk få sparken pss.
Re: Sam Altman får sparken
Postat: 18 nov 2023 08:58
av Xyborg
Det här kom verkligen som en blixt från klar himmel. Det hade varit väldigt intressant att få veta mer om varför (vilket vi troligen aldrig får).
Är det som SpaceCoin säger: han lovade runt och höll tunt?
Eller var han ”i vägen” för deras önska att driva företaget mer kommersiellt? Som jag har förstått det har de ju varit delade mellan en icke-vinstdrivande och en vinstdrivande del (ungefär som Mozilla Corporation och Mozilla Foundation). Ville ägarna tjäna mer pengar på det? Var Altman mot det?
Eller var det tvärt om? Var det Altman som blev för girig?
Eller var han ”i vägen” för deras önska att driva företaget mer kommersiellt? Som jag har förstått det har de ju varit delade mellan en icke-vinstdrivande och en vinstdrivande del (ungefär som Mozilla Corporation och Mozilla Foundation). Ville ägarna tjäna mer pengar på det? Var Altman mot det?
Eller var det tvärt om? Var det Altman som blev för girig?
OpenAI är ju redan en 100% bait-and-switch. Det är redan max kommersiellt och helt stängt för insyn som jag ser det.
Det hände några intressanta saker veckan innan. Microsoft stängde bl a ned all employee-acccess till en ny modelversion man testade av någon anledning…
och styrelseordf på OpenAI kliver ned...
..veckan efter Cruise slutar köra bilar...
Tur att man är long $GOOG.
När ska marknaden syna Telsas AI-fejk?
Hur menar du att Altmans sparkande från OpenAI har med Teslas AI att göra?
/fth
Tesen var att man kan inte lova och inte leverera om den nu så är fallet med Altman. Vogt häger löst, Altman borta.
Musk har en svag styrelse som han tillsatt själv och gjort rik, annars hade de inte accepterat FSD-fiasko, robotlöften och hans allmänna utspel och brist på fokus.
Tesen var att man kan inte lova och inte leverera om den nu så är fallet med Altman. Vogt häger löst, Altman borta.
Musk har en svag styrelse som han tillsatt själv och gjort rik, annars hade de inte accepterat FSD-fiasko, robotlöften och hans allmänna utspel och brist på fokus.
Väldigt långsökt enligt mig, orsakerna bakom Altmans sparkande är ju fortfarande helt okända, jag förstår inte hur man ens kan koppla ihop detta med Tesla/Elon Musk.
Kan vi vänta oss liknande inlägg varje gång ledande figurer i hypade teknikföretag får sparken i framtiden?
Tesen var att man kan inte lova och inte leverera om den nu så är fallet med Altman. Vogt häger löst, Altman borta.
Musk har en svag styrelse som han tillsatt själv och gjort rik, annars hade de inte accepterat FSD-fiasko, robotlöften och hans allmänna utspel och brist på fokus.
Väldigt långsökt enligt mig, orsakerna bakom Altmans sparkande är ju fortfarande helt okända, jag förstår inte hur man ens kan koppla ihop detta med Tesla/Elon Musk.
Kan vi vänta oss liknande inlägg varje gång ledande figurer i hypade teknikföretag får sparken i framtiden?
Att det är stökigt i Cruise och OpenAI är inte konstigt.
Det är för mig helt självklart att marknaden kommer att omvärdera även Tesla någon gång.
AI är precis i början av nedförsbacken, och om inte det drabbar Tesla som kanske varit den som hajpat mest av alla är det konstigt. Att det inte skulle få konsekvenser för Musk är lika konstigt då han dessutom knappt är där och beter sig skadligt mot varumärket. Men som sagt finns det ingen fungerande bolagsstyrning på Tesla vilket gör det svårbedömt.
Musk och Tesla har hajpat och hajpat och oavsett hur lång tid det går så verkar inte marknaden korrigera i grunden.
Robotar: Rena fantasier. Autonoma bilar med endast kameror: Rena fantasier.
Re: Sam Altman får sparken
Postat: 18 nov 2023 12:31
av spacecoin
Strax innan Altman fick sparken så sa han:
"Large language models alone are unlikely to lead to AGI, says Sam Altman. Finding the solution is the next challenge for OpenAI." https://the-decoder.com/sam-altman-on-a ... ot-enough/
Det är lite tvärt emot OpenAI:s och Microsofts uttalanden innan. "Sparks of AGI" osv. pump pump.
Nu säger styrelsen att Sam inte varit ärlig mot dem. Det är svårt att INTE koppla ihop händelserna med en "AI-reckoning" tycker jag.
Jag har sagt hela tiden att ChatGPT är brute-force-fejk-intelligens (som givetvis är användbar och värdeful ändå).
Givetvis kan det vara confirmation-bias från min sida men jag tror att Google ligger långt före alla andra. De som marknadsför "autocorrect" som "revolutionerande teknik" (eller förarassistans som en väg till autonoma robotar) utan att kunna visa upp en väg framåt får det tufft.
Dessutom har man en konsumentprodukt för foton där man kan välja de bästa bitarna ur olika bilder av ett gruppfoto och t ex välja olika versioner av ansikten. Så om någon blundar eller tittar ned eller bort kan man enkelt kombinera dem till en superkopia som blir perfekt.
Givetvis kan det vara confirmation-bias från min sida men jag tror att Google ligger långt före alla andra. De som marknadsför "autocorrect" som "revolutionerande teknik" (eller förarassistans som en väg till autonoma robotar) utan att kunna visa upp en väg framåt får det tufft.
Ehh, du har ju hausat Cruise massa ggr och pekat på hur överlägsna Tesla de är.
"De har minsann självkörande bilar på vägarna" yadayada.
Men nu duger de alltså inte?
Givetvis kan det vara confirmation-bias från min sida men jag tror att Google ligger långt före alla andra. De som marknadsför "autocorrect" som "revolutionerande teknik" (eller förarassistans som en väg till autonoma robotar) utan att kunna visa upp en väg framåt får det tufft.
Ehh, du har ju hausat Cruise massa ggr och pekat på hur överlägsna Tesla de är.
"De har minsann självkörande bilar på vägarna" yadayada.
Men nu duger de alltså inte?
Cruise ÄR helt överlägsna Tesla. Ändå är deras existens potentiellt hotad. Det är liksom hela problemet i ett nötskal. ArgoAI körde autonomt, dom finns inte längre. Cruise har slutat köra helt i nuläget (inkl med säkerhetsförare). Vet inte om du missat det...
Waymo är minst fem år före Cruise. Att Waymo är i en egen division har jag alltid hävdat. Det finns en anledning till att jag inte äger TSLA eller GM utan istället GOOG.
Re: Sam Altman får sparken
Postat: 18 nov 2023 15:18
av spacecoin
100% Spot on! Intervju om OpenAI med Jeremy Howard igår(!) innan Altman och Brockman fick gå:
Givetvis kan det vara confirmation-bias från min sida men jag tror att Google ligger långt före alla andra. De som marknadsför "autocorrect" som "revolutionerande teknik" (eller förarassistans som en väg till autonoma robotar) utan att kunna visa upp en väg framåt får det tufft.
Ehh, du har ju hausat Cruise massa ggr och pekat på hur överlägsna Tesla de är.
"De har minsann självkörande bilar på vägarna" yadayada.
Men nu duger de alltså inte?
Cruise ÄR helt överlägsna Tesla. Ändå är deras existens potentiellt hotad. Det är liksom hela problemet i ett nötskal. ArgoAI körde autonomt, dom finns inte längre. Cruise har slutat köra helt i nuläget (inkl med säkerhetsförare). Vet inte om du missat det...
Waymo är minst fem år före Cruise. Att Waymo är i en egen division har jag alltid hävdat. Det finns en anledning till att jag inte äger TSLA eller GM utan istället GOOG.
Uppenbarligen är de inte överlägsna, då borde ju deras verksamhet bära sig.
Waymo hade jag helt glömt. Var finns dom?
Givetvis kan det vara confirmation-bias från min sida men jag tror att Google ligger långt före alla andra. De som marknadsför "autocorrect" som "revolutionerande teknik" (eller förarassistans som en väg till autonoma robotar) utan att kunna visa upp en väg framåt får det tufft.
Ehh, du har ju hausat Cruise massa ggr och pekat på hur överlägsna Tesla de är.
"De har minsann självkörande bilar på vägarna" yadayada.
Men nu duger de alltså inte?
Cruise ÄR helt överlägsna Tesla. Ändå är deras existens potentiellt hotad. Det är liksom hela problemet i ett nötskal. ArgoAI körde autonomt, dom finns inte längre. Cruise har slutat köra helt i nuläget (inkl med säkerhetsförare). Vet inte om du missat det...
Waymo är minst fem år före Cruise. Att Waymo är i en egen division har jag alltid hävdat. Det finns en anledning till att jag inte äger TSLA eller GM utan istället GOOG.
Uppenbarligen är de inte överlägsna, då borde ju deras verksamhet bära sig.
Waymo hade jag helt glömt. Var finns dom?
Teknisk överlägsenhet och lönsamhet har inget att göra med varandra när man försöker göra nya saker. SpaceX är ledande på rymd, men blöder pengar.
Waymo har kommersiell verksamhet i två städer: Större delen av Phoenix inkl flygplatsen samt i hela San Francisco. Totalt har de över 10000 betalande kunder per dag.
De testar och kör i begränsad omfattning i Los Angeles (förarlöst), och i Austin. Skulle tro att de drar igång kommersiella turer i Q1 i LA.
De har testat i massor av andra städer som t ex Seattle, Buffalo, NYC över de senaste tre åren.
Re: Sam Altman får sparken
Postat: 18 nov 2023 16:27
av spacecoin
Re: Sam Altman får sparken
Postat: 20 nov 2023 09:23
av spacecoin
Emmett Shear ny VD (JustinTV/Twitch). Microsoft anställer avhopparna. Känns som ett försök till damage control…