Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt
Postat: 21 nov 2023 22:23
intressanta slutsatser tycker jag.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Mnja, det är ju samma kemi i cellerna. Åtminstone fram till ca 2021.Jaegaern skrev: ↑22 nov 2023 06:48Absolut. Såg videon och håller väl mångt och mycket med.
Dock baseras ju detta på de allra äldsta model S, främst. Slutsatserna borde väl vara samma med framtida Y/3 vars batteri slutar fungera optimalt, men omfattning borde bli lite mindre då det är mycket bättre batteripack.
Problemet är att det inte verkar funka så bra på längre sikt att byta enstaka celler(därför han i videon, som själv äger verkstäder som fixar EVs, rekommenderar att man köper nytt pack av Tesla...då får man garanti på det).
Största risken jag ser är att det kommer ut massor med ful-lagade batterier typ som krockskadade bilar. Säljs billigt och upptäcks stora fel på.
Sant. Jag hoppas på 3:e partsmarknaden. Hur många S&X finns i världen? Borde ändå vara ett intressant marknadssegment när tekniken utvecklas. Trimmade ICE-eftermarknadsmotorer är en grej som kan kosta en bra slant. När S&X blir äldre och blir mer av en entusiastbil än en bruksbil kan det hända saker. Skulle personligen gladeligen tacka ja till ett handbyggt 150-pack för c:a 200k hos en independent-shoptaliz skrev: ↑22 nov 2023 16:48Problemet är att det inte verkar funka så bra på längre sikt att byta enstaka celler(därför han i videon, som själv äger verkstäder som fixar EVs, rekommenderar att man köper nytt pack av Tesla...då får man garanti på det).
Samt även om det i teorin är enklare att byta ett pack på en S eller X är det ju en klen tröst när själva packet kostar 200+k.
Är inte typ alla fel pga fukt? Att plåten till säkring rostar sönder och att utlopp för övertryck låter in fukt som gör att kretskorten rostar/ärjar? Det är då packen som är dåliga och inte cellerna?taliz skrev: ↑22 nov 2023 15:22Mnja, det är ju samma kemi i cellerna. Åtminstone fram till ca 2021.Jaegaern skrev: ↑22 nov 2023 06:48Absolut. Såg videon och håller väl mångt och mycket med.
Dock baseras ju detta på de allra äldsta model S, främst. Slutsatserna borde väl vara samma med framtida Y/3 vars batteri slutar fungera optimalt, men omfattning borde bli lite mindre då det är mycket bättre batteripack.
De har gått från Panasonics NCA(som sitter i alla S/X) till LGs NCMA i LR & P 3 & Y.
De är nog lite mer hållbara, men någon jätteskillnad lär det inte vara.
Min uppfattning är att alla NCA/NCM/NCMA kan bli utslitna innan bilen är utsliten, och därmed kräva byte. Tills batteripack blivit tillräckligt billiga så är det ett relativt stort problem, som riskerar öka i takt med att fler blir medvetna om det. Det kan i sin tur öka folks tveksamhet till elbil och därmed bromsa omställningar.
LFP är fortfarande för nytt för att kunna dra några riktiga slutsater IMO. Men i takt med att allt fler går över till det, och om det motsvarar förväntningarna, så kanske problemet "löser sig själv".
Fantastisk dröm som jag definitivt delar.mans71 skrev: ↑22 nov 2023 17:42Sant. Jag hoppas på 3:e partsmarknaden. Hur många S&X finns i världen? Borde ändå vara ett intressant marknadssegment när tekniken utvecklas. Trimmade ICE-eftermarknadsmotorer är en grej som kan kosta en bra slant. När S&X blir äldre och blir mer av en entusiastbil än en bruksbil kan det hända saker. Skulle personligen gladeligen tacka ja till ett handbyggt 150-pack för c:a 200k hos en independent-shopKanske bara en dröm, men en vacker dröm är det!
![]()