Om man ser på system som t.ex. regnsensor är det standard att köpa in färdiga lösningar (eller moduler)från t.e.x Valeo, Bosch, Denso, Trico, Mitsuba, ITW, Hella GmbH & Co. KGaA, CAP, Heyner GmbH, AIDO, Lukasi, KCW, DOGA, Pylon, Xiamen Meto Auto Parts, Guoyu, och OSLV Italia. Dessa företag sitter dessutom på en massa patent. Nackdelen med att köpa färdiga lösningar är 1.kostar pengar, 2. man gör sig beroende av externa leverantörer, 3. ökad komplexitet ,försvårar utveckling, service, uppdateringar, logistik för biltillverkarna
Så ser man till nackdelarna är det inte svårt att förstå varför man har valt egenutvecklad lösning på Tesla.
Tidigare gjorde biltillverkarna en bil, sen var det klart. Uppdateringar av mjukvaran var i stil med buggrättningar eller tvingande återkallningar i nödfall och gjordes på verkstad i samband med service. Misstänker att de flesta traditionella biltillverkare mer eller mindre tvingas leva kvar i den verkligheten eftersom biltillverkarna inte har full kontroll över hårdvaran. Blir lätt väldigt komplext om man t.ex. ska uppdatera.. (massor med system från olika tillverkare, olika hårdvaruversioner och kombinationer av hårdvara, olika marknader och fabriker över tid osv).
Så mkt smartare att göra allt in-house egentligen .. helt i stil med teslas filosofi. Möjlighet till OTA-uppdateringar, billigare, enklare, mer flexibelt osv.
Finns ju nackdelar (uppenbarligen) att göra som Tesla gjort. Köper man färdiga lösningar funkar de som tänkt. Lägger man alla ägg i egen korg och tekniken inte funkar som tänkt så har man problem. Halvbra egen lösning , handikappad pga patent. Men tycker gott de kunde ha kört på någon extern leverantör till de hade sett att deras egen lösning faktiskt hade fungerat.