”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av wannabee »

tnjo skrev: 23 nov 2023 07:18
taliz skrev: 22 nov 2023 18:56
thebishop skrev: 22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.

Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Som ingenjör vill jag ha acceptabel funktion, med så lite komplexitet som möjligt.
Less is more.

Vad är minst komplext och ger acceptabel funktion?
Beprövade metoder med riktig regnsensor /radar och uss sensorer som funkat i årtionden

Eller försöka skriva en ML implementation med kameror för att göra samma saker med tveksamt resultat (dessutom med avsaknaden av den viktigaste frontkameran)
Kan tillägga att ingen bil jag haft före Teslan har haft regnsensor eller radar eller uss sensorer eller ens en dator inbyggd (kommunicerbar via knappar eller skärm)

Min Tesla hade kvar uss
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14591
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av taliz »

tnjo skrev: 23 nov 2023 07:18
taliz skrev: 22 nov 2023 18:56
thebishop skrev: 22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.

Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Som ingenjör vill jag ha acceptabel funktion, med så lite komplexitet som möjligt.
Less is more.

Vad är minst komplext och ger acceptabel funktion?
Beprövade metoder med riktig regnsensor /radar och uss sensorer som funkat i årtionden

Eller försöka skriva en ML implementation med kameror för att göra samma saker med tveksamt resultat (dessutom med avsaknaden av den viktigaste frontkameran)
Funkar uppenbarligen fint utan.
Jag har haft regnsensor på alla bilar utom min Tesla. Är det bättre? Inte ett dugg. Man får konstant skruva på känsligheten på dem.
Hade Tesla haft ett vred för att justera känsligheten så hade ingen klagat, för då hade det upplevts exakt likadant. Det är alltså inte funktionen som är problemet, utan känslan.

Radar gjorde uppenbarligen ingen större nytta eftersom AP funkar fint ändå.
USS hjälper inte mig då jag behöver hjälp på centimeternivå, inte decimeter. Bilar med det tenderar att tjuta och lysa rött när man är ”för nära”. Men det är ju då jag behöver hjälp, inte innan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av kaffekoko »

Om man ser på system som t.ex. regnsensor är det standard att köpa in färdiga lösningar (eller moduler)från t.e.x Valeo, Bosch, Denso, Trico, Mitsuba, ITW, Hella GmbH & Co. KGaA, CAP, Heyner GmbH, AIDO, Lukasi, KCW, DOGA, Pylon, Xiamen Meto Auto Parts, Guoyu, och OSLV Italia. Dessa företag sitter dessutom på en massa patent. Nackdelen med att köpa färdiga lösningar är 1.kostar pengar, 2. man gör sig beroende av externa leverantörer, 3. ökad komplexitet ,försvårar utveckling, service, uppdateringar, logistik för biltillverkarna

Så ser man till nackdelarna är det inte svårt att förstå varför man har valt egenutvecklad lösning på Tesla.

Tidigare gjorde biltillverkarna en bil, sen var det klart. Uppdateringar av mjukvaran var i stil med buggrättningar eller tvingande återkallningar i nödfall och gjordes på verkstad i samband med service. Misstänker att de flesta traditionella biltillverkare mer eller mindre tvingas leva kvar i den verkligheten eftersom biltillverkarna inte har full kontroll över hårdvaran. Blir lätt väldigt komplext om man t.ex. ska uppdatera.. (massor med system från olika tillverkare, olika hårdvaruversioner och kombinationer av hårdvara, olika marknader och fabriker över tid osv).

Så mkt smartare att göra allt in-house egentligen .. helt i stil med teslas filosofi. Möjlighet till OTA-uppdateringar, billigare, enklare, mer flexibelt osv.

Finns ju nackdelar (uppenbarligen) att göra som Tesla gjort. Köper man färdiga lösningar funkar de som tänkt. Lägger man alla ägg i egen korg och tekniken inte funkar som tänkt så har man problem. Halvbra egen lösning , handikappad pga patent. Men tycker gott de kunde ha kört på någon extern leverantör till de hade sett att deras egen lösning faktiskt hade fungerat.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 23 nov 2023 09:57
tnjo skrev: 23 nov 2023 07:18
taliz skrev: 22 nov 2023 18:56
thebishop skrev: 22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.

Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Som ingenjör vill jag ha acceptabel funktion, med så lite komplexitet som möjligt.
Less is more.

Vad är minst komplext och ger acceptabel funktion?
Beprövade metoder med riktig regnsensor /radar och uss sensorer som funkat i årtionden

Eller försöka skriva en ML implementation med kameror för att göra samma saker med tveksamt resultat (dessutom med avsaknaden av den viktigaste frontkameran)
Funkar uppenbarligen fint utan.
Jag har haft regnsensor på alla bilar utom min Tesla. Är det bättre? Inte ett dugg. Man får konstant skruva på känsligheten på dem.
Hade Tesla haft ett vred för att justera känsligheten så hade ingen klagat, för då hade det upplevts exakt likadant. Det är alltså inte funktionen som är problemet, utan känslan.

Radar gjorde uppenbarligen ingen större nytta eftersom AP funkar fint ändå.
USS hjälper inte mig då jag behöver hjälp på centimeternivå, inte decimeter. Bilar med det tenderar att tjuta och lysa rött när man är ”för nära”. Men det är ju då jag behöver hjälp, inte innan.
Ingen av mina tidigare bilar med regnsensor har någonsin torkat frenetiskt på torr ruta.
Efter att radarn kopplades ur håller farthållaren ett avstånd till bilen framför som är 2 sekunder i regn och 3 sekunder vid god sikt. Bilen sänker hastigheten vid "dålig sikt" och när man spolar rutan.
Jag använder uss främst för att parkera mitt i luckan när jag fickparkerar (varje gång jag kommer hem). Att den säger stopp vid 30 cm är inget problem. Många av de som saknar uss rapporterar att det kan vara 1,3 m istället för 30 cm när bilen säger stopp.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ubiquity
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2023 18:36

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Ubiquity »

kaffekoko skrev: 23 nov 2023 09:58
Om man ser på system som t.ex. regnsensor är det standard att köpa in färdiga lösningar (eller moduler)från t.e.x Valeo, Bosch, Denso, Trico, Mitsuba, ITW, Hella GmbH & Co. KGaA, CAP, Heyner GmbH, AIDO, Lukasi, KCW, DOGA, Pylon, Xiamen Meto Auto Parts, Guoyu, och OSLV Italia. Dessa företag sitter dessutom på en massa patent. Nackdelen med att köpa färdiga lösningar är 1.kostar pengar, 2. man gör sig beroende av externa leverantörer, 3. ökad komplexitet ,försvårar utveckling, service, uppdateringar, logistik för biltillverkarna

Så ser man till nackdelarna är det inte svårt att förstå varför man har valt egenutvecklad lösning på Tesla.

Tidigare gjorde biltillverkarna en bil, sen var det klart. Uppdateringar av mjukvaran var i stil med buggrättningar eller tvingande återkallningar i nödfall och gjordes på verkstad i samband med service. Misstänker att de flesta traditionella biltillverkare mer eller mindre tvingas leva kvar i den verkligheten eftersom biltillverkarna inte har full kontroll över hårdvaran. Blir lätt väldigt komplext om man t.ex. ska uppdatera.. (massor med system från olika tillverkare, olika hårdvaruversioner och kombinationer av hårdvara, olika marknader och fabriker över tid osv).

Så mkt smartare att göra allt in-house egentligen .. helt i stil med teslas filosofi. Möjlighet till OTA-uppdateringar, billigare, enklare, mer flexibelt osv.

Finns ju nackdelar (uppenbarligen) att göra som Tesla gjort. Köper man färdiga lösningar funkar de som tänkt. Lägger man alla ägg i egen korg och tekniken inte funkar som tänkt så har man problem. Halvbra egen lösning , handikappad pga patent. Men tycker gott de kunde ha kört på någon extern leverantör till de hade sett att deras egen lösning faktiskt hade fungerat.
Du pratar om nackdelar för företagets bottom line. Givet dagens situation att auto torkare inte fungerar, vad finns det för fördelar för oss ägare att Tesla inte använder regnsensorer? Det är bara Tesla som bolag som vunnit på att ta bort regn sensorerna.
Så mkt smartare att göra allt in-house egentligen
Om det fungerar ja, om det inte fungerar så skjuter man sig i foten långsiktigt och tappar marknadens förtroende. Jag kommer inte att köpa en Tesla igen, och varje gång någon frågar mig om bilen så rekommenderar jag inte att man köper en Tesla.
Model Y LR - 23
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1413
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av thebishop »

wannabee skrev: 23 nov 2023 09:30
thebishop skrev: 22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.

Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Du hade inte brytt dig om hur hållbart lull- lullet du vill ha är?

Min förra bil hade jag ett par decennier, jag köpte ett pålitligt märke, så det blev inga fel eller större underhåll av motor och drivlina, endast luftfilter, olja, tändstift, bromsbackar, bromsklossar. På slutet började karossen att rosta här och där.

BMW brukar en amerikansk mekaniker klaga på senare årsmodeller att de har mycket plast ihop med motorn. Dessa går ofta sönder då de blivit spröda med åren och sådant.

Han brukar säga att det kan vara ganska bekymmersfritt för första ägaren som bara äger bilen några år när den är ny, men att senare ägare är mer beroende av hur klokt bilen är konstruerad.

En annan sak är hybridbilar med två drivlinor. Man vill inte ha dubbelt så många delar som kan krångla och man vill inte ha dubbelt så många delar att serva.

Men har man bara bilen några år när den är ny, behöver man inte bry sig. Jag hör inte till de ägare som bara har en bil ett fåtal år.
Inte jag heller. Har haft min S i snart åtta år.

Har aldrig haft en bil med i närheten så många problem - det har varit total härdsmälta - jag tar chansen och provar någon annan.

Min poäng är väl lite att man kan premiera olika saker trots att man är ingenjör, det har mindre med det att göra och mer personliga preferenser. Man kan ju inte välja å ena sidan att coolt UI är bra (som havererar, se MCU1 debaclet) och sedan säga nä HUD räknas inte.


Vill du ha det enkelt och pålitligt, köp en Toyota och inte en tesla.

Särskilt hållbart är det inte heller med trasiga saker som torkare och ljusautomatik på teslan - har aldrig haft problem med andra bilar med sådant ”Lull-lull”
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av tesla newbie »

Det som lockar mig med Tesla är framförallt att bilarna är så effektiva. De har bra aerodynamik, väger ofta inte mycket mer än en ICE-bil i motsvarande storlek och är extremt bra utrymmesutnyttjade. Dock tycker jag att det är riktigt dåligt att ta bort fungerande hårdvara (USS) innan man har någon ersättningslösning som fungerar. Tesla kan ju dock göra det eftersom bilarna säljer så bra ändå. Med nya Highland så verkar de ju har lärt sig att ljudisolera bilarna och stämma av fjädringen bättre också.
Jag tittar ofta på vad konkurrenterna kommer ut med och är ganska lockad av Polestar 4. Men jag ser också nackdelar med den jämfört med MY. Den är sämre utrymmesutnyttjad, väger 300 kg mer och har sämre luftmotstånd.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Freez »

Tesla M3 och Y är fortfarande bästa elbilen i den prisklassen 500-700. Visst har den vissa brister men en fantastisk bil enligt mig. ID4, I4, MG, Volvo mfl har inte en chans.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av ReNewAble »

mikebike skrev: 22 nov 2023 12:19
Grejen är att andra bilar blir bättre, men Tesla blir sämre. Inte bara vid byte av "årsmodell", utan t.om. befintliga blir sämre.
Stämmer inte i alla fall. Min Model 3 från 2020 har idag fler funktioner än när jag köpte den så den har bara blivit bättre. Utan kostnad för mig.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Maw »

ReNewAble skrev: 23 nov 2023 12:09
mikebike skrev: 22 nov 2023 12:19
Grejen är att andra bilar blir bättre, men Tesla blir sämre. Inte bara vid byte av "årsmodell", utan t.om. befintliga blir sämre.
Stämmer inte i alla fall. Min Model 3 från 2020 har idag fler funktioner än när jag köpte den så den har bara blivit bättre. Utan kostnad för mig.
Jag är säker på att en kraftig majoritet av Teslaägarna motsäger dig om att bilarna ”bara blivit bättre”. T ex blev det sämre när radarn stängdes av.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av ReNewAble »

Maw skrev: 23 nov 2023 12:16
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 12:09
mikebike skrev: 22 nov 2023 12:19
Grejen är att andra bilar blir bättre, men Tesla blir sämre. Inte bara vid byte av "årsmodell", utan t.om. befintliga blir sämre.
Stämmer inte i alla fall. Min Model 3 från 2020 har idag fler funktioner än när jag köpte den så den har bara blivit bättre. Utan kostnad för mig.
Jag är säker på att en kraftig majoritet av Teslaägarna motsäger dig om att bilarna ”bara blivit bättre”. T ex blev det sämre när radarn stängdes av.
Jag säger inte att alla bilar har bara blivit bättre men jag håller inte med om att alla befintliga har blivit sämre. Min radar är avstängd och jag tycker att AP efter det fungerar totalt sett bättre än innan. Så även det blev en förbättring.

Sen är det uppenbart att vissa har mer problem med torkarna och andra mindre. Körde själv 50 mil förra helgen till 90% på AP och inga konstigheter alls med torkarna i varierande väder (sol, duggregn, mörker, hårt regn). Om detta beror på kalibrering eller renhet på ruta låter jag vara osagt.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av mikebike »

ReNewAble skrev: 23 nov 2023 12:09
mikebike skrev: 22 nov 2023 12:19
Grejen är att andra bilar blir bättre, men Tesla blir sämre. Inte bara vid byte av "årsmodell", utan t.om. befintliga blir sämre.
Stämmer inte i alla fall. Min Model 3 från 2020 har idag fler funktioner än när jag köpte den så den har bara blivit bättre. Utan kostnad för mig.
Vilka funktioner har tillkommit?

Sedan menar jag främst att bilarna blir bättre för varje årsmodell. Att de får längre räckvidd och laddar snabbare t.ex.
Model 3 blev ju bättre till 2021, men sedan har det gått utför.

Intressant att du tycker att AP blivit bättre med Vision. Jag tycker det är rena katastrofen. Att bilen sänker hastigheten vid "dålig sikt" är väldigt irriterande, men att farthållarens längsta avstånd till bilen framför är nere på 2 sekunder i regn är rent livsfarligt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av ReNewAble »

mikebike skrev: 23 nov 2023 12:34
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 12:09
mikebike skrev: 22 nov 2023 12:19
Grejen är att andra bilar blir bättre, men Tesla blir sämre. Inte bara vid byte av "årsmodell", utan t.om. befintliga blir sämre.
Stämmer inte i alla fall. Min Model 3 från 2020 har idag fler funktioner än när jag köpte den så den har bara blivit bättre. Utan kostnad för mig.
Vilka funktioner har tillkommit?

Sedan menar jag främst att bilarna blir bättre för varje årsmodell. Att de får längre räckvidd och laddar snabbare t.ex.
Model 3 blev ju bättre till 2021, men sedan har det gått utför.
Finns ett antal, kommer säkert att glömma någon men här är några exempel:

-Uppspelning av sentryfilmer i bilen (innan fick man ta ut minnet och spela upp i datorn)
-Delmål i ruttplaneringen
-Döda-vinkelkameror aktiverat av blinkers
-Autofunktion på sätesvärme
-Kontroll av telefonsamtal via ratthjul
-Valbara funktioner för nedre raden på skärmen

samt en stor mängd småförbättringar (nya media- och infotainmentfunktioner, energigraf mm, mm)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4950
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev: 23 nov 2023 09:57
tnjo skrev: 23 nov 2023 07:18
taliz skrev: 22 nov 2023 18:56
thebishop skrev: 22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.

Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Som ingenjör vill jag ha acceptabel funktion, med så lite komplexitet som möjligt.
Less is more.

Vad är minst komplext och ger acceptabel funktion?
Beprövade metoder med riktig regnsensor /radar och uss sensorer som funkat i årtionden

Eller försöka skriva en ML implementation med kameror för att göra samma saker med tveksamt resultat (dessutom med avsaknaden av den viktigaste frontkameran)
Funkar uppenbarligen fint utan.
Jag har haft regnsensor på alla bilar utom min Tesla. Är det bättre? Inte ett dugg. Man får konstant skruva på känsligheten på dem.
Hade Tesla haft ett vred för att justera känsligheten så hade ingen klagat, för då hade det upplevts exakt likadant. Det är alltså inte funktionen som är problemet, utan känslan.

Radar gjorde uppenbarligen ingen större nytta eftersom AP funkar fint ändå.
USS hjälper inte mig då jag behöver hjälp på centimeternivå, inte decimeter. Bilar med det tenderar att tjuta och lysa rött när man är ”för nära”. Men det är ju då jag behöver hjälp, inte innan.
Du missar ju Peters poäng. Jag har haft bilar där regn sensorn inte varit kanon men då kan jag själv välja att stänga den när de är sol eller helt enkelt är förhållanden där den funkar dåligt. På en tesla måste detta fungera bättre eftersom de tvingar på regn automatik även när solen strålar alternativt att de behåller radarn så de inte behövde tvinga på regn automatik.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av mikebike »

ReNewAble skrev: 23 nov 2023 13:00
mikebike skrev: 23 nov 2023 12:34
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 12:09
mikebike skrev: 22 nov 2023 12:19
Grejen är att andra bilar blir bättre, men Tesla blir sämre. Inte bara vid byte av "årsmodell", utan t.om. befintliga blir sämre.
Stämmer inte i alla fall. Min Model 3 från 2020 har idag fler funktioner än när jag köpte den så den har bara blivit bättre. Utan kostnad för mig.
Vilka funktioner har tillkommit?

Sedan menar jag främst att bilarna blir bättre för varje årsmodell. Att de får längre räckvidd och laddar snabbare t.ex.
Model 3 blev ju bättre till 2021, men sedan har det gått utför.
Finns ett antal, kommer säkert att glömma någon men här är några exempel:

-Uppspelning av sentryfilmer i bilen (innan fick man ta ut minnet och spela upp i datorn)
-Delmål i ruttplaneringen
-Döda-vinkelkameror aktiverat av blinkers
-Autofunktion på sätesvärme
-Kontroll av telefonsamtal via ratthjul
-Valbara funktioner för nedre raden på skärmen

samt en stor mängd småförbättringar (nya media- och infotainmentfunktioner, energigraf mm, mm)
Inget direkt revolutionerande alltså....

Döda-vinkelkamerorna har jag inte ens aktiverat, en rätt värdelös efterkonstruktion. Highland fick dock riktig dödavinkelnvarning, 15 år efter min första XC60.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ubiquity
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2023 18:36

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Ubiquity »

ReNewAble skrev: 23 nov 2023 13:00
Finns ett antal, kommer säkert att glömma någon men här är några exempel:

-Uppspelning av sentryfilmer i bilen (innan fick man ta ut minnet och spela upp i datorn)
-Delmål i ruttplaneringen
-Döda-vinkelkameror aktiverat av blinkers
-Autofunktion på sätesvärme
-Kontroll av telefonsamtal via ratthjul
-Valbara funktioner för nedre raden på skärmen

samt en stor mängd småförbättringar (nya media- och infotainmentfunktioner, energigraf mm, mm)
Det där är funktioner som många andra bilar har som standard. Dom enda förbättringarna som jag ser Tesla göra är bara fluff fluff, UI fix och i övrigt bara försämringar för ägarna. Dom "förbättrar" genom att lägga till något andra bilar har som standard och det anses alltså vara en USP? Då köper jag hellre en bil som är utrustad med allt från dagen jag köper den, och slipper hoppas att jag kanske ska få något i framtiden.
Model Y LR - 23
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av ReNewAble »

mikebike skrev: 23 nov 2023 13:27
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 13:00
mikebike skrev: 23 nov 2023 12:34
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 12:09
mikebike skrev: 22 nov 2023 12:19
Grejen är att andra bilar blir bättre, men Tesla blir sämre. Inte bara vid byte av "årsmodell", utan t.om. befintliga blir sämre.
Stämmer inte i alla fall. Min Model 3 från 2020 har idag fler funktioner än när jag köpte den så den har bara blivit bättre. Utan kostnad för mig.
Vilka funktioner har tillkommit?

Sedan menar jag främst att bilarna blir bättre för varje årsmodell. Att de får längre räckvidd och laddar snabbare t.ex.
Model 3 blev ju bättre till 2021, men sedan har det gått utför.
Finns ett antal, kommer säkert att glömma någon men här är några exempel:

-Uppspelning av sentryfilmer i bilen (innan fick man ta ut minnet och spela upp i datorn)
-Delmål i ruttplaneringen
-Döda-vinkelkameror aktiverat av blinkers
-Autofunktion på sätesvärme
-Kontroll av telefonsamtal via ratthjul
-Valbara funktioner för nedre raden på skärmen

samt en stor mängd småförbättringar (nya media- och infotainmentfunktioner, energigraf mm, mm)
Inget direkt revolutionerande alltså....

Döda-vinkelkamerorna har jag inte ens aktiverat, en rätt värdelös efterkonstruktion. Highland fick dock riktig dödavinkelnvarning, 15 år efter min första XC60.
Nej men den har trots allt fått mer funktioner än vad som fanns när jag köpte den.

Håller inte med om att dödavinkelkameran är värdelös. Är till stor nytta vid t ex högersväng över cykelbana för att enklare se om det kommer en cyklist.

Och om nu dödavinkelvarning var så viktigt för dig så kanske du skulle ha behållt din Volvo?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1341
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Verdi_ »

Det enda jag verkligen skulle sakna från Teslan är dog mode, den stora skärmen och den smidiga gratisladdningen.

Sentry Mode har jag aldrig brytt mig om. Har inte ens något usb-minne installerat i bilen. Inte har jag tänkt campa i den heller. :)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av ReNewAble »

Ubiquity skrev: 23 nov 2023 13:37
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 13:00
Finns ett antal, kommer säkert att glömma någon men här är några exempel:

-Uppspelning av sentryfilmer i bilen (innan fick man ta ut minnet och spela upp i datorn)
-Delmål i ruttplaneringen
-Döda-vinkelkameror aktiverat av blinkers
-Autofunktion på sätesvärme
-Kontroll av telefonsamtal via ratthjul
-Valbara funktioner för nedre raden på skärmen

samt en stor mängd småförbättringar (nya media- och infotainmentfunktioner, energigraf mm, mm)
Det där är funktioner som många andra bilar har som standard. Dom enda förbättringarna som jag ser Tesla göra är bara fluff fluff, UI fix och i övrigt bara försämringar för ägarna. Dom "förbättrar" genom att lägga till något andra bilar har som standard och det anses alltså vara en USP? Då köper jag hellre en bil som är utrustad med allt från dagen jag köper den, och slipper hoppas att jag kanske ska få något i framtiden.
Jo men på andra bilar får jag betala för detta när jag köper bilen. Här fick jag det i efterhand. Gratis.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Ubiquity
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2023 18:36

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Ubiquity »

ReNewAble skrev: 23 nov 2023 13:47
Jo men på andra bilar får jag betala för detta när jag köper bilen. Här fick jag det i efterhand. Gratis.
Det är tydligt att vi inte delar uppfattning om innebörden av "gratis".
Model Y LR - 23
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av bjornnilsson »

Jag skulle inte köpa någon Tesla igen då jag avser att äga min Plaid ända in i evigheten. Fantastisk bil som är underbar att köra och vacker att studera. Snål som få och blixtrande snabb när man så vill. Får fjärilar i magen när jag tänker på att den står på min infart.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Peter_D
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 jan 2020 18:48

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Peter_D »

bjornnilsson skrev: 23 nov 2023 13:54
Jag skulle inte köpa någon Tesla igen då jag avser att äga min Plaid ända in i evigheten. Fantastisk bil som är underbar att köra och vacker att studera. Snål som få och blixtrande snabb när man så vill. Får fjärilar i magen när jag tänker på att den står på min infart.
Min Model S (Raven) har varit en oändlig ström av problem. Jag borde nästan fått egen parkeringsruta hos Tesla Infra City tycker jag. Eftersom jag är en optimistisk person så resonerar jag så att det kan ju inte bli lika mycket fel på nästa bil så nu har jag beställt en ny model S! Hoppas jag får samma känslor för den som du har Björn.
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av mikebike »

ReNewAble skrev: 23 nov 2023 13:45
mikebike skrev: 23 nov 2023 13:27
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 13:00
mikebike skrev: 23 nov 2023 12:34
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 12:09


Stämmer inte i alla fall. Min Model 3 från 2020 har idag fler funktioner än när jag köpte den så den har bara blivit bättre. Utan kostnad för mig.
Vilka funktioner har tillkommit?

Sedan menar jag främst att bilarna blir bättre för varje årsmodell. Att de får längre räckvidd och laddar snabbare t.ex.
Model 3 blev ju bättre till 2021, men sedan har det gått utför.
Finns ett antal, kommer säkert att glömma någon men här är några exempel:

-Uppspelning av sentryfilmer i bilen (innan fick man ta ut minnet och spela upp i datorn)
-Delmål i ruttplaneringen
-Döda-vinkelkameror aktiverat av blinkers
-Autofunktion på sätesvärme
-Kontroll av telefonsamtal via ratthjul
-Valbara funktioner för nedre raden på skärmen

samt en stor mängd småförbättringar (nya media- och infotainmentfunktioner, energigraf mm, mm)
Inget direkt revolutionerande alltså....

Döda-vinkelkamerorna har jag inte ens aktiverat, en rätt värdelös efterkonstruktion. Highland fick dock riktig dödavinkelnvarning, 15 år efter min första XC60.
Nej men den har trots allt fått mer funktioner än vad som fanns när jag köpte den.

Håller inte med om att dödavinkelkameran är värdelös. Är till stor nytta vid t ex högersväng över cykelbana för att enklare se om det kommer en cyklist.

Och om nu dödavinkelvarning var så viktigt för dig så kanske du skulle ha behållt din Volvo?
Nej, men det är möjligt att nästa bil blir en Volvo.
Jag blev riktigt besviken när jag köpte min Model 3, just för alla assistanssystem som inte fanns eller fungerade sämre. Fram till dess hade varje bilbyte inneburit förbättrade system.
När jag hämtade ut min Model Y blev jag inte besviken eftersom jag inte förväntade mig några förbättringar avseende assistanssystemen.
Jo, förresten, jag blev besviken för att de tagit bort svankjusteringen på passagerarstolen.

När Tesla kopplade ur min radar blev jag inte besviken, jag blev förbannad. Det blir jag också varje gång torkarna går på full fart fast solen skiner, när farthållaren sänker hastigheten p.g.a. "dålig sikt" eller när avståndet till bilen framför är livsfarligt kort.
Vid dessa tillfällen går inte farthållaren att använda.
Jag installerade farthållare själv (i en Volvo 360) 1980. På flera sätt fungerade den bättre är Teslas nuvarande.

Just nu avvaktar jag vad ARN kommer fram till och vad Tesla svarar om ARN går på min linje.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14591
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 23 nov 2023 10:20
taliz skrev: 23 nov 2023 09:57
tnjo skrev: 23 nov 2023 07:18
taliz skrev: 22 nov 2023 18:56
thebishop skrev: 22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.

Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Som ingenjör vill jag ha acceptabel funktion, med så lite komplexitet som möjligt.
Less is more.

Vad är minst komplext och ger acceptabel funktion?
Beprövade metoder med riktig regnsensor /radar och uss sensorer som funkat i årtionden

Eller försöka skriva en ML implementation med kameror för att göra samma saker med tveksamt resultat (dessutom med avsaknaden av den viktigaste frontkameran)
Funkar uppenbarligen fint utan.
Jag har haft regnsensor på alla bilar utom min Tesla. Är det bättre? Inte ett dugg. Man får konstant skruva på känsligheten på dem.
Hade Tesla haft ett vred för att justera känsligheten så hade ingen klagat, för då hade det upplevts exakt likadant. Det är alltså inte funktionen som är problemet, utan känslan.

Radar gjorde uppenbarligen ingen större nytta eftersom AP funkar fint ändå.
USS hjälper inte mig då jag behöver hjälp på centimeternivå, inte decimeter. Bilar med det tenderar att tjuta och lysa rött när man är ”för nära”. Men det är ju då jag behöver hjälp, inte innan.
Ingen av mina tidigare bilar med regnsensor har någonsin torkat frenetiskt på torr ruta.
Efter att radarn kopplades ur håller farthållaren ett avstånd till bilen framför som är 2 sekunder i regn och 3 sekunder vid god sikt. Bilen sänker hastigheten vid "dålig sikt" och när man spolar rutan.
Jag använder uss främst för att parkera mitt i luckan när jag fickparkerar (varje gång jag kommer hem). Att den säger stopp vid 30 cm är inget problem. Många av de som saknar uss rapporterar att det kan vara 1,3 m istället för 30 cm när bilen säger stopp.
Hur ofta sker det då? Kan räkna det på ena handens fingrar under mina 16 månader med M3P.
Kortare avstånd låter utmärkt, det var alldeles för långt innan.
Kan du inte bedöma om det är 1m eller 30cm menar du? Hur tar du dig fram på småvägar? Där är ju sällan 30cm på sidorna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av bjornnilsson »

;) Peter_D skrev: 23 nov 2023 13:59

Min Model S (Raven) har varit en oändlig ström av problem. Jag borde nästan fått egen parkeringsruta hos Tesla Infra City tycker jag. Eftersom jag är en optimistisk person så resonerar jag så att det kan ju inte bli lika mycket fel på nästa bil så nu har jag beställt en ny model S! Hoppas jag får samma känslor för den som du har Björn.
Håller tummarna! Måndagsexemplar kommer det nog finnas även i fortsättningen men statistiskt så blir då din nästa i stort sett felfri ;)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar