”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev: 15 feb 2024 16:09
Nicke Nyfiken skrev: 15 feb 2024 14:20
Fredrik j skrev: 15 feb 2024 12:13
Nicke Nyfiken skrev: 14 feb 2024 23:40
Verdi_ skrev: 14 feb 2024 21:46


Tesla-fans har jävligt svårt att skilja på vad som är bra för företaget och vad som är bra för en själv som kund... Så har det alltid varit.
Drar ni inte lite väl stora växlar på ett faktamässigt helt riktigt påpekande?
Tesla driver redan försäkringsbolag.

Ingen i tråden har påstått att det skulle vara en stor besparing för bilägare. Eller bättre på något annat sätt.

Och hur detta övergår i att Tesla-fans är korkade är obegripligt.
Kommentaren att tesla redan driver försäkringsbolag var i sin tur en kommentar på att försäkringspremierna skulle gå upp på grund av avsaknaden av blinkersspak och olyckor som beror på det.
Om försäkringsskadorna ökar eller minskar kan man ju inte vet men vilken skillnad det skulle göra att tesla själva driver försäkringsbolaget var lite oklart.
Din tolkning.
Jag såg kommentaren att Tesla redan driver försäkringsbolag var i sin tur en kommentar på att "Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag)."
Ok. Varför skulle dom i så fall sluta med det bara för att dom har ett försäkringsbolag?
Fråga den som skrev det.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av ONSatan »

Att köpa en Tesla idag är att stödja Ryssland och Putin. Fy f-n vad vidrig Musk har blivit!
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/

Hoppas folk har moral nog att tänka på detta innan de trycker på köpknappen.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Verdi_ »

ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:31
Att köpa en Tesla idag är att stödja Ryssland och Putin. Fy f-n vad vidrig Musk har blivit!
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/

Hoppas folk har moral nog att tänka på detta innan de trycker på köpknappen.
Alltså man kan tycka vad man vill om kriget och Ryssland men ryssarna kommer inte förlora. Elon är intelligent och saknar PK-filter. Han säger det han tror utan att tänka på hur det kommer tas emot.

Att säga att man tror att Ryssland vinner är inte att stödja Putin. Jag tror Man City vinner Champions League men jag ogillar de starkt ändå.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av ONSatan »

Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:35
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:31
Att köpa en Tesla idag är att stödja Ryssland och Putin. Fy f-n vad vidrig Musk har blivit!
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/

Hoppas folk har moral nog att tänka på detta innan de trycker på köpknappen.
Alltså man kan tycka vad man vill om kriget och Ryssland men ryssarna kommer inte förlora. Elon är intelligent och saknar PK-filter. Han säger det han tror utan att tänka på hur det kommer tas emot.

Att säga att man tror att Ryssland vinner är inte att stödja Putin. Jag tror Man City vinner Champions League men jag ogillar de starkt ändå.
Ryssland vinner om väst låter dom vinna. För det krävs ynkryggar och medlöpare som Musk.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Verdi_ »

ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:39
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:35
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:31
Att köpa en Tesla idag är att stödja Ryssland och Putin. Fy f-n vad vidrig Musk har blivit!
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/

Hoppas folk har moral nog att tänka på detta innan de trycker på köpknappen.
Alltså man kan tycka vad man vill om kriget och Ryssland men ryssarna kommer inte förlora. Elon är intelligent och saknar PK-filter. Han säger det han tror utan att tänka på hur det kommer tas emot.

Att säga att man tror att Ryssland vinner är inte att stödja Putin. Jag tror Man City vinner Champions League men jag ogillar de starkt ändå.
Ryssland vinner om väst låter dom vinna. För det krävs ynkryggar och medlöpare som Musk.
Har han gjort nåt aktivt för att stötta Ryssland eller har han bara sagt vad han tror kommer hända?

Ukraina kommer få slut på material och personal. Ska vi fylla på med svenska soldater? Eller hur ska det gå till?
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av ONSatan »

Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:43
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:39
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:35
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:31
Att köpa en Tesla idag är att stödja Ryssland och Putin. Fy f-n vad vidrig Musk har blivit!
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/

Hoppas folk har moral nog att tänka på detta innan de trycker på köpknappen.
Alltså man kan tycka vad man vill om kriget och Ryssland men ryssarna kommer inte förlora. Elon är intelligent och saknar PK-filter. Han säger det han tror utan att tänka på hur det kommer tas emot.

Att säga att man tror att Ryssland vinner är inte att stödja Putin. Jag tror Man City vinner Champions League men jag ogillar de starkt ändå.
Ryssland vinner om väst låter dom vinna. För det krävs ynkryggar och medlöpare som Musk.
Har han gjort nåt aktivt för att stötta Ryssland eller har han bara sagt vad han tror kommer hända?

Ukraina kommer få slut på material och personal. Ska vi fylla på med svenska soldater? Eller hur ska det gå till?
I denna stund gör han vad han kan för att stoppa USAs stöd till Ukraina.
Vidrigt och ynklig medlöpare.

De som köper Teslor efter detta kan lika gärna köra runt med Ryska flaggor på bilen.
Användarvisningsbild
pberglund
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 feb 2022 01:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av pberglund »

ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:47
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:43
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:39
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:35
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:31
Att köpa en Tesla idag är att stödja Ryssland och Putin. Fy f-n vad vidrig Musk har blivit!
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/

Hoppas folk har moral nog att tänka på detta innan de trycker på köpknappen.
Alltså man kan tycka vad man vill om kriget och Ryssland men ryssarna kommer inte förlora. Elon är intelligent och saknar PK-filter. Han säger det han tror utan att tänka på hur det kommer tas emot.

Att säga att man tror att Ryssland vinner är inte att stödja Putin. Jag tror Man City vinner Champions League men jag ogillar de starkt ändå.
Ryssland vinner om väst låter dom vinna. För det krävs ynkryggar och medlöpare som Musk.
Har han gjort nåt aktivt för att stötta Ryssland eller har han bara sagt vad han tror kommer hända?

Ukraina kommer få slut på material och personal. Ska vi fylla på med svenska soldater? Eller hur ska det gå till?
I denna stund gör han vad han kan för att stoppa USAs stöd till Ukraina.
Vidrigt och ynklig medlöpare.

De som köper Teslor efter detta kan lika gärna köra runt med Ryska flaggor på bilen.
Dags att tagga ner lite, hög tid att vi slänger cancelkultur och svepande moralisering på historiens sophög.

Man behöver inte hålla med Elon i hans syn att Ryssland kommer vinna kriget men få har gjort så mycket för Ukrainas försvarsförmåga som han genom starlink.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Dinsdale »

martinot skrev: 15 feb 2024 14:53
Dinsdale skrev: 14 feb 2024 21:27
Nicke Nyfiken skrev: 14 feb 2024 13:36
Dinsdale skrev: 14 feb 2024 12:03
Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar.
Du menar att då kan man skita i att använda blinkers.
Inte att det går bra med blinkersknappar :?:
Blinkersknappar kommer leda till att förarna i sådana bilar i stor utsträckning slutar blinka ut ur rondeller tror jag. Men konsekvenserna av en icke-blinkare är inte så stora i enfiliga rondeller. Nån som ska köra in kanske blir lite sur för de bromsade när de inte hade behövt om teslaföraren hade blinkat höger. Den som framför Teslan kanske får sig en bot av polisen om de råkar se det hela.
Tycker det är dumt att Tesla tar bort spakarna (hade helst sett att de varit kvar), men gällande rondellerna så är det absolut största problemet att 70% av alla skiter i att blinka alls, och många som ens blinkar gör så felaktigt (även med spakar och fungerande blinkers).

Detta ursäktar inte Tesla, men det är här det verkligt stora problemet är.
Helt klart är det många som inte blinkar ut ur rondell men biltillverkarens designval är i vart fall oskyldigt i sammanhanget. Detta var ju en klagotråd på Tesla som biltillverkare.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Dinsdale »

Nicke Nyfiken skrev: 15 feb 2024 18:52
Fredrik j skrev: 15 feb 2024 16:09
Nicke Nyfiken skrev: 15 feb 2024 14:20
Fredrik j skrev: 15 feb 2024 12:13
Nicke Nyfiken skrev: 14 feb 2024 23:40


Drar ni inte lite väl stora växlar på ett faktamässigt helt riktigt påpekande?
Tesla driver redan försäkringsbolag.

Ingen i tråden har påstått att det skulle vara en stor besparing för bilägare. Eller bättre på något annat sätt.

Och hur detta övergår i att Tesla-fans är korkade är obegripligt.
Kommentaren att tesla redan driver försäkringsbolag var i sin tur en kommentar på att försäkringspremierna skulle gå upp på grund av avsaknaden av blinkersspak och olyckor som beror på det.
Om försäkringsskadorna ökar eller minskar kan man ju inte vet men vilken skillnad det skulle göra att tesla själva driver försäkringsbolaget var lite oklart.
Din tolkning.
Jag såg kommentaren att Tesla redan driver försäkringsbolag var i sin tur en kommentar på att "Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag)."
Ok. Varför skulle dom i så fall sluta med det bara för att dom har ett försäkringsbolag?
Fråga den som skrev det.
Tesla är duktiga på att iterera på feedback. Idag får de feedback från garantireparationer och då ligger det i deras egna ekonomiska intresse att försöka minimera reparationerna de första tre åren. Garantireparationer bekostas ju av Tesla själva.
I fallet med rena försäkringsskador är det bara en vinst för Tesla idag. De får sälja dyra reservdelar, men försäkringsbolaget (dvs ägarkollektivet) får betala för arbetet, hyrbil och den som förolyckats får betala med sin egen tid för att krångla med det där. Det driver dock upp premien vilket kan göra att folk drar sig för att köpa Teslor.
Hade de haft ett försäkringsbolag (det har de bara på några få ställen i USA där det i princip inte finns några rondeller) hade de även fått bekosta reservdelarna och då hade ett ekonomiskt intresse uppstått för att minska dessa skador om de också vill ha låga premier/behålla kunderna.
Model 3 SR+ 18" 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Maw »

Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:35
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:31
Att köpa en Tesla idag är att stödja Ryssland och Putin. Fy f-n vad vidrig Musk har blivit!
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/

Hoppas folk har moral nog att tänka på detta innan de trycker på köpknappen.
Alltså man kan tycka vad man vill om kriget och Ryssland men ryssarna kommer inte förlora. Elon är intelligent och saknar PK-filter. Han säger det han tror utan att tänka på hur det kommer tas emot.

Att säga att man tror att Ryssland vinner är inte att stödja Putin. Jag tror Man City vinner Champions League men jag ogillar de starkt ändå.
Med all respekt… Att påstå att Putin måste få vinna det här kriget är samma sak som att -39 påstå att Hitler och Stalin måste få vinna över Polen. Det är inte ett sällskap som man vill tillhöra.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av ONSatan »

Verdi_ skrev: 16 feb 2024 07:07
ONSatan skrev: 15 feb 2024 23:35
pberglund skrev: 15 feb 2024 23:27
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:47
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:43


Har han gjort nåt aktivt för att stötta Ryssland eller har han bara sagt vad han tror kommer hända?

Ukraina kommer få slut på material och personal. Ska vi fylla på med svenska soldater? Eller hur ska det gå till?
I denna stund gör han vad han kan för att stoppa USAs stöd till Ukraina.
Vidrigt och ynklig medlöpare.

De som köper Teslor efter detta kan lika gärna köra runt med Ryska flaggor på bilen.
Dags att tagga ner lite, hög tid att vi slänger cancelkultur och svepande moralisering på historiens sophög.

Man behöver inte hålla med Elon i hans syn att Ryssland kommer vinna kriget men få har gjort så mycket för Ukrainas försvarsförmåga som han genom starlink.
Du väljer givetvis vad du vill stödja med dina pengar. Känns det bra?

Kan du snälla berätta orsakssambandet mellan att köpa en Tesla och att stödja Ryssland?

Använder Elon Musk sina pengar till att stödja Ryssland?
Musk arbetar aktivt för att USA ska stoppa stödpaketen till Ukraina.
Musk vill att Ryssland ska vinna kriget.
Musk hade utan sina pengarna från Tesla inte kunnat påverka Republikanerna.
Är detta orsakssamband svårt att se?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Verdi_ »

Maw skrev: 16 feb 2024 07:44
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:35
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:31
Att köpa en Tesla idag är att stödja Ryssland och Putin. Fy f-n vad vidrig Musk har blivit!
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/

Hoppas folk har moral nog att tänka på detta innan de trycker på köpknappen.
Alltså man kan tycka vad man vill om kriget och Ryssland men ryssarna kommer inte förlora. Elon är intelligent och saknar PK-filter. Han säger det han tror utan att tänka på hur det kommer tas emot.

Att säga att man tror att Ryssland vinner är inte att stödja Putin. Jag tror Man City vinner Champions League men jag ogillar de starkt ändå.
Med all respekt… Att påstå att Putin måste få vinna det här kriget är samma sak som att -39 påstå att Hitler och Stalin måste få vinna över Polen. Det är inte ett sällskap som man vill tillhöra.

Har Elon uttryckt sig i termer om "Måste få"?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Maw »

Verdi_ skrev: 16 feb 2024 08:16
Maw skrev: 16 feb 2024 07:44
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:35
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:31
Att köpa en Tesla idag är att stödja Ryssland och Putin. Fy f-n vad vidrig Musk har blivit!
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/

Hoppas folk har moral nog att tänka på detta innan de trycker på köpknappen.
Alltså man kan tycka vad man vill om kriget och Ryssland men ryssarna kommer inte förlora. Elon är intelligent och saknar PK-filter. Han säger det han tror utan att tänka på hur det kommer tas emot.

Att säga att man tror att Ryssland vinner är inte att stödja Putin. Jag tror Man City vinner Champions League men jag ogillar de starkt ändå.
Med all respekt… Att påstå att Putin måste få vinna det här kriget är samma sak som att -39 påstå att Hitler och Stalin måste få vinna över Polen. Det är inte ett sällskap som man vill tillhöra.

Har Elon uttryckt sig i termer om "Måste få"?
Kanske inte ordagrant men han anser att Putin kommer vinna och enda sättet Putin vinner är genom att Väst låter Putin vinna. Om Väst bestämmer sig för att Putin ska stoppas så förlorar han.

Det är väl uppenbart för alla att Putin inte kan vinna mot Väst?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vill påminna alla om att diskussioner om konflikten i Ukraina hänvisas till andra forum.
/Moderatorn
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av iAkita »

Hittar inte hur man tar bort inlägg, så jag gör en "edit" istället för att undvika diskussioner.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Thed75 »

Ang blinkersspak så filas det redan på aftermarket produkt för det om man inte kör med buttons
Källa youtube. Vi fick byta hela blinkersspaken på fossilen efter 25000mil. En bluetoothspak hade varit både enklare och billigare att byta
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Henriksson skrev: 15 feb 2024 14:37
Att använda pekskärm ger ofattbar dålig ergonomi och trafiksäkerhet. Att ta bort spakar och knappar är för mig ett stort NO. Porsche är snart de enda som har nåt snyggt förarkluster kvar. Och alla tvingande säkerhetssystem ger betydligt sämre säkerhet. Ska köpa en Mercedes S500 från 2014 så man får åka en riktig bil.
Har övervägt samma sak, mest för att äldre S-klass är sjukt snygga och inredningen får en att må BRA! Mjukt och omtänksamt. Men sedan så inser man att det är DYYYRT, de är allt för stora i stan och snart är det dessutom förbjudet att köra in i städerna.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 212
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Earplugged »

Sportbilsentusiasten skrev: 16 feb 2024 22:41
Henriksson skrev: 15 feb 2024 14:37
Att använda pekskärm ger ofattbar dålig ergonomi och trafiksäkerhet. Att ta bort spakar och knappar är för mig ett stort NO. Porsche är snart de enda som har nåt snyggt förarkluster kvar. Och alla tvingande säkerhetssystem ger betydligt sämre säkerhet. Ska köpa en Mercedes S500 från 2014 så man får åka en riktig bil.
Har övervägt samma sak, mest för att äldre S-klass är sjukt snygga och inredningen får en att må BRA! Mjukt och omtänksamt. Men sedan så inser man att det är DYYYRT, de är allt för stora i stan och snart är det dessutom förbjudet att köra in i städerna.
Efter ett år med Tesla så finns det inga knappar jag saknar, oerhört sällan jag behöver fingra på skärmen då alla inställningar står på auto och är synkat till min profil som automatiskt väljs när den känner av min telefon, navigationen styrs med röstkommando och autopiloten styrs med spak och rattknappar.
Är just nu utomlands och kör en MG hyrbil som har hysteriskt med spakar och knappar plus en seg ologisk pekskärm, gud vad jag längtar efter min Y nu....

Efter en vecka med MG hatar man pekskärmar och efter ett år med Tesla älskar man pekskärmar 🤣
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av TiborBlomhall »

iAkita skrev: 16 feb 2024 20:50
Får man diskutera Elon Musks uttalanden om konflikten i Ukraina? Jag undrar då jag saknar att vara aktiv på forumet men vill avvakta ett tag till och se hur forumet/modereringen utvecklas.

Så för tydlighetens skull: Musk uttalande rent generellt verkar vara ok att diskutera och rapportera om både på forumet och på nyhetssidorna. Men det gäller alltså inte om det är kontroversiella uttalanden om Ukrainakonflikten?

Jag undrar då medlemmar blivit tillfälligt avstängda för personangrepp i tråden, trots att den enda person de angripit är Musk. Precis som jag blev avstängd för personangrepp utan att ha riktat mig mot någon specifik medlem, utan enbart ifrågasatt Teslas/ Musks agerande i strejken och de som försvarade det. (Nej, jag har inte dubbla konton utan det gäller en bekant den här gången)

Edit: Jag vill tillägga att jag inte är intresserad av en diskussion kring ämnet utan enbart vill få klarhet i hur moderatorn ställer sig i frågan vad det gäller moderering.
Forumet heter Tesla Club Sweden. Här diskuterar vi företaget Tesla och dess produkter. Företagets VD Elon Musk är egentligen gråzon men han är så tongivande att vi diskuterar ofta honom och hans andra företag också. Vad Elon Musk har för åsikter blir ännu mer perifert att diskutera.

Diskussioner kring konflikter mellan fjärran länder, i inlägg där Elon Musk inte ens nämns hör dock hemma på andra forum. Det var efter borttagande av ett sådant inlägg jag skrev att sådana diskussioner hänvisas till andra forum.

Sedan det här med personpåhopp. Det finns enkla fall, som att skriva att du är dum i huvudet. Eller att kalla någon för idiot eller troll.

Men även inlägg där man skuldlägger andra forummedlemmar eller avkräver dem att de ska svara på provokativa frågor räknas som personpåhopp.

Låt oss ta ett exempel:
Man får skriva att "jag tycker att Elon aktivt förstör för Ukraina".
Till och med att "faktum är att Elon aktivt förstör för Ukraina".
Men inte "hur kan du leva med att Elon aktivt förstör för Ukraina".
Inte heller "vad tycker du om att Elon aktivt förstör för Ukraina".

Hoppas jag har belyst varför jag plockat bort ett antal inlägg här och tillfälligt bannat ett antal personer.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av iAkita »

TiborBlomhall skrev: 16 feb 2024 23:04
iAkita skrev: 16 feb 2024 20:50
Får man diskutera Elon Musks uttalanden om konflikten i Ukraina? Jag undrar då jag saknar att vara aktiv på forumet men vill avvakta ett tag till och se hur forumet/modereringen utvecklas.

Så för tydlighetens skull: Musk uttalande rent generellt verkar vara ok att diskutera och rapportera om både på forumet och på nyhetssidorna. Men det gäller alltså inte om det är kontroversiella uttalanden om Ukrainakonflikten?

Jag undrar då medlemmar blivit tillfälligt avstängda för personangrepp i tråden, trots att den enda person de angripit är Musk. Precis som jag blev avstängd för personangrepp utan att ha riktat mig mot någon specifik medlem, utan enbart ifrågasatt Teslas/ Musks agerande i strejken och de som försvarade det. (Nej, jag har inte dubbla konton utan det gäller en bekant den här gången)

Edit: Jag vill tillägga att jag inte är intresserad av en diskussion kring ämnet utan enbart vill få klarhet i hur moderatorn ställer sig i frågan vad det gäller moderering.
Forumet heter Tesla Club Sweden. Här diskuterar vi företaget Tesla och dess produkter. Företagets VD Elon Musk är egentligen gråzon men han är så tongivande att vi diskuterar ofta honom och hans andra företag också. Vad Elon Musk har för åsikter blir ännu mer perifert att diskutera.

Diskussioner kring konflikter mellan fjärran länder, i inlägg där Elon Musk inte ens nämns hör dock hemma på andra forum. Det var efter borttagande av ett sådant inlägg jag skrev att sådana diskussioner hänvisas till andra forum.

Sedan det här med personpåhopp. Det finns enkla fall, som att skriva att du är dum i huvudet. Eller att kalla någon för idiot eller troll.

Men även inlägg där man skuldlägger andra forummedlemmar eller avkräver dem att de ska svara på provokativa frågor räknas som personpåhopp.

Låt oss ta ett exempel:
Man får skriva att "jag tycker att Elon aktivt förstör för Ukraina".
Till och med att "faktum är att Elon aktivt förstör för Ukraina".
Men inte "hur kan du leva med att Elon aktivt förstör för Ukraina".
Inte heller "vad tycker du om att Elon aktivt förstör för Ukraina".

Hoppas jag har belyst varför jag plockat bort ett antal inlägg här och tillfälligt bannat ett antal personer.
Jag var lite sen med min edit av inlägget du citerar ser jag nu. Jag ska ta det i PM framöver om jag känner behovet av att ställa frågor om modereringen. Men när jag ändå är inloggad så kan jag passa på att skriva att jag kan förstå dina synpunkter ovan. Att man däremot kan bli avstängd utan att ens ha skrivit något, för att någon letat upp ett gammalt inlägg och anmäler det för personpåhopp för att de vill ha en avstängd blir klurigt. Det finns många medlemmar som skrivit tusentals inlägg. Självklart går det hitta några förlupna ord bland dessa inlägg. Det borde finnas en preskriptionstid så att nya medlemmar inte kan gå tillbaka i tiden enbart i syfte att hitta orsaker att anmäla och få medlemmar de inte gillar avstängda.

I övrigt så förstår jag om du vill få forumet att handla mer om elbilar generellt och Tesla specifikt. Personligen tycker jag det skulle vara synd. Men det blir konstigt när Ryssslands angrepp på Ukraina anses som något kontroversiellt att diskutera, samtidigt som det är fritt fram att skriva negativa inlägg om hela befolkningsgrupper med utomeuropeiskt ursprung, promota konspirationsteorier kring till exempel vacciner, eller spamma forumet med klimatförärdringsförnekare som motbevisats gång på gång. I mitt tycke (och jag gissar de flesta andras) är just konflikten i Ukraina det minst kontroversiella av dessa ämnen. Om det inte varit för att Musk uttalat sig om det vill säga, på ett sätt som inte kan uppfattas annat än högst kontroversiellt.

Så länge han var på Ukrainas sida verkar det ha varit ett ämne som var så intressant att diskuterar så det hamnade på nyhetssidorna (det är det jag reagerar på ): https://teslaclubsweden.se/tesla-och-sp ... r-ukraina/

Med det sagt, det gick inte så bra för mig (aka rättshaveristen) att tillfälligt komma tillbaka till forumet utan att det blev tjafs direkt märker jag (borttaget av Tibor nu), så jag fortsätter min paus ett tag till (förutom i SECC tråden eftersom jag med stor glädje kan konstatera att det blir av i år igen).
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Maw »

iAkita skrev: 16 feb 2024 23:21
Med det sagt, det gick inte så bra för mig (aka rättshaveristen) att tillfälligt komma tillbaka till forumet utan att det blev tjafs direkt märker jag, så jag fortsätter min paus ett tag till (förutom i SECC tråden eftersom jag med stor glädje kan konstatera att det blir av i år igen).
Det är tråkigt om du känner så. Jag vet att vi är många som uppskattar dina inlägg på forumet. Jag hoppas att pausen inte blir allt för lång :)
Frunken
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Frunken »

Henriksson skrev: 15 feb 2024 17:33
Problemet är att man kanske främst skulle ha ägnat sig åt drivlinan. Alltså från bensin/diesel till el. Nu har man ägnat en hel del tid till att göra extremt fula bilar med stora fula bildskärmar i mitten precis som att köra bilen inte är en central del. Inga spakar och knappar. Man har övergett allt som utvecklats i årtionden. Ren galenskap. Sen att de säljer så många bilar är helt galet.
Varför lägger du tid på att försöka övertyga att Tesla är dåligt på ett tesla forum?
Senast redigerad av Frunken, redigerad totalt 1 gånger.
Frunken
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Frunken »

Jag är tyvärr rätt besviken på teslaclubsweden, alldeles för många troll som ägnar All sin tid åt att smutskasta Tesla.

Helt obegripligt att de i tråd efter tråd får fortsätta.

Det är inte något konkret och konstruktivt utan ren tråkig TikTok kultur där du ska få cancelkultur nertryckt i halsen av avdankade woke människor med dåligt samvete.
Frunken
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Frunken »

Jag måste säga att jag är rätt förvånad att ett fåtal får svärta ner forumet med sitt dravel som absolut INTE ger någon objektiv bild av att diskutera Tesla.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Legato »

Frunken skrev: 17 feb 2024 00:37
Jag är tyvärr rätt besviken på teslaclubsweden, alldeles för många troll som ägnar All sin tid åt att smutskasta Tesla.

Helt obegripligt att de i tråd efter tråd får fortsätta.

Det är inte något konkret och konstruktivt utan ren tråkig TikTok kultur där du ska få cancelkultur nertryckt i halsen av avdankade woke människor med dåligt samvete.
Nej, den typen av troll är inte det största problemet på TCS. Det största problemet är att det finns så många som anammat extremhögerns retorik med just benämningar som "woke" och "cancelkultur". Hela tankesättet att det skulle vara värre att bli kallad rasist än att faktiskt vara rasist är helt absurd och något som jag innerligt hoppas förpassas till historien snarast.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar