”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

Sportbilsentusiasten skrev: 04 feb 2024 15:42
Blinkers kan jag leva med. Men klart sämre såklart ÄR det.
Helt klart extremt synd att inte blinkers/ljusspaken och växelspaken fick vara kvar.

Kommer nog överväga att köpa en när P-versionen kommer, men blir troligen till att komplettera med några Sexiga knappar för detta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av chaffis75 »

Hur funkar 3 blinks funktionen eller den finns inte när de är knappar för blinkers?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

chaffis75 skrev: 05 feb 2024 07:33
Hur funkar 3 blinks funktionen eller den finns inte när de är knappar för blinkers?
Kommer inte ihåg riktigt, men tycker det funkade bra för filbyte så antar det.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5319
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Sportbilsentusiasten skrev: 13 feb 2024 21:31
chaffis75 skrev: 05 feb 2024 07:33
Hur funkar 3 blinks funktionen eller den finns inte när de är knappar för blinkers?
Kommer inte ihåg riktigt, men tycker det funkade bra för filbyte så antar det.
Den har automatisk avstängning av blinkers vid filbyte. Det spelar ingen roll om filbytet tar 3 blink eller 30 blink. När filbytet är genomfört stängs blinkersen av. Samma på bilar med spak.
Model Y P
Model S P
Model S P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 13 feb 2024 22:36
Sportbilsentusiasten skrev: 13 feb 2024 21:31
chaffis75 skrev: 05 feb 2024 07:33
Hur funkar 3 blinks funktionen eller den finns inte när de är knappar för blinkers?
Kommer inte ihåg riktigt, men tycker det funkade bra för filbyte så antar det.
Den har automatisk avstängning av blinkers vid filbyte. Det spelar ingen roll om filbytet tar 3 blink eller 30 blink. När filbytet är genomfört stängs blinkersen av. Samma på bilar med spak.
Har aldrig haft en bil som stänger blinker när man gör filbyte på motorväg utan då använder man "3 blinkers" funktionen. Krävs större rattutslag för att blinkersen ska stängas om man dragit den till sitt ändläge på en traditionell blinkers.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av tnjo »

chaffis75 skrev: 14 feb 2024 06:39
Nicke Nyfiken skrev: 13 feb 2024 22:36
Sportbilsentusiasten skrev: 13 feb 2024 21:31
chaffis75 skrev: 05 feb 2024 07:33
Hur funkar 3 blinks funktionen eller den finns inte när de är knappar för blinkers?
Kommer inte ihåg riktigt, men tycker det funkade bra för filbyte så antar det.
Den har automatisk avstängning av blinkers vid filbyte. Det spelar ingen roll om filbytet tar 3 blink eller 30 blink. När filbytet är genomfört stängs blinkersen av. Samma på bilar med spak.
Har aldrig haft en bil som stänger blinker när man gör filbyte på motorväg utan då använder man "3 blinkers" funktionen. Krävs större rattutslag för att blinkersen ska stängas om man dragit den till sitt ändläge på en traditionell blinkers.
Det finns en inställning i bilen för "smart blinkers" som ska detektera när du bytt fil klart eller du svängt klart ...

den funkar okej men fixar inte rondeller
Model Y RWD
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Dinsdale »

Undrar hur många incidenter i flerfiliga rondeller det kommer vara med spaklösa Teslor där förarna helt enkelt bara struntar i att blinka för det blir för bökigt. Antingen krockar man för att man inte blinkar eller för att man håller på och letar efter knappen och då inte tittar på vägen. Bara ta med brassestolen och sätta sig vid Brommaplan för lite underhållning sen när dessa Teslor blir vanligare.

I USA där rondeller knappt existerar fungerar det däremot säkert helt ok.

Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av taliz »

Dinsdale skrev: 14 feb 2024 07:44
Undrar hur många incidenter i flerfiliga rondeller det kommer vara med spaklösa Teslor där förarna helt enkelt bara struntar i att blinka för det blir för bökigt. Antingen krockar man för att man inte blinkar eller för att man håller på och letar efter knappen och då inte tittar på vägen. Bara ta med brassestolen och sätta sig vid Brommaplan för lite underhållning sen när dessa Teslor blir vanligare.

I USA där rondeller knappt existerar fungerar det däremot säkert helt ok.

Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Blinkersknappar på ratten är inget nytt. Ferrari har haft det i 15 år nu tex. De lyckas ta sig runt rondeller ändå.
Folk vänjer sig.
För mig som kört mestadels hoj senaste decennierna är det naturligt att använda vänster tumme för blinkers, vande mig snabbt när jag körde Highland och nya S.
Det betyder dock inte att jag föredrar det... spakar är bäst för såväl blinkers som torkare och helljus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Pontus »

taliz skrev: 14 feb 2024 08:00
Dinsdale skrev: 14 feb 2024 07:44
Undrar hur många incidenter i flerfiliga rondeller det kommer vara med spaklösa Teslor där förarna helt enkelt bara struntar i att blinka för det blir för bökigt. Antingen krockar man för att man inte blinkar eller för att man håller på och letar efter knappen och då inte tittar på vägen. Bara ta med brassestolen och sätta sig vid Brommaplan för lite underhållning sen när dessa Teslor blir vanligare.

I USA där rondeller knappt existerar fungerar det däremot säkert helt ok.

Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Blinkersknappar på ratten är inget nytt. Ferrari har haft det i 15 år nu tex. De lyckas ta sig runt rondeller ändå.
Folk vänjer sig.
För mig som kört mestadels hoj senaste decennierna är det naturligt att använda vänster tumme för blinkers, vande mig snabbt när jag körde Highland och nya S.
Det betyder dock inte att jag föredrar det... spakar är bäst för såväl blinkers som torkare och helljus.
Håller med om att man vänjer sig fort men en spak är att föredra.
Blir ju lite åt andra hållet när man kör en annan bil då letar man efter knapparna en stund.
Jobbar på en spak med sexy buttons men mest för att det är kul, får se hur det går :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 14 feb 2024 08:00
Dinsdale skrev: 14 feb 2024 07:44
Undrar hur många incidenter i flerfiliga rondeller det kommer vara med spaklösa Teslor där förarna helt enkelt bara struntar i att blinka för det blir för bökigt. Antingen krockar man för att man inte blinkar eller för att man håller på och letar efter knappen och då inte tittar på vägen. Bara ta med brassestolen och sätta sig vid Brommaplan för lite underhållning sen när dessa Teslor blir vanligare.

I USA där rondeller knappt existerar fungerar det däremot säkert helt ok.

Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Blinkersknappar på ratten är inget nytt. Ferrari har haft det i 15 år nu tex. De lyckas ta sig runt rondeller ändå.
Folk vänjer sig.
För mig som kört mestadels hoj senaste decennierna är det naturligt att använda vänster tumme för blinkers, vande mig snabbt när jag körde Highland och nya S.
Det betyder dock inte att jag föredrar det... spakar är bäst för såväl blinkers som torkare och helljus.
Helt annan grej imo att ha två rejäla knappar på var sida av ratten vs att ha två små knappar på samma sida.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5319
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev: 14 feb 2024 06:39
Nicke Nyfiken skrev: 13 feb 2024 22:36
Sportbilsentusiasten skrev: 13 feb 2024 21:31
chaffis75 skrev: 05 feb 2024 07:33
Hur funkar 3 blinks funktionen eller den finns inte när de är knappar för blinkers?
Kommer inte ihåg riktigt, men tycker det funkade bra för filbyte så antar det.
Den har automatisk avstängning av blinkers vid filbyte. Det spelar ingen roll om filbytet tar 3 blink eller 30 blink. När filbytet är genomfört stängs blinkersen av. Samma på bilar med spak.
Har aldrig haft en bil som stänger blinker när man gör filbyte på motorväg utan då använder man "3 blinkers" funktionen. Krävs större rattutslag för att blinkersen ska stängas om man dragit den till sitt ändläge på en traditionell blinkers.
Det fungerar riktigt bra. 100% vid filbyte. En av de bästa funktionerna på Teslan tycker jag.
Det är bara i vissa rondeller det inte funkar, men passerar man över en sträckad linje när man kör ut ur rondellen och/eller vrider ratten mer än 45° så funkar det kanon även i rondeller.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5319
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dinsdale skrev: 14 feb 2024 07:44
Undrar hur många incidenter i flerfiliga rondeller det kommer vara med spaklösa Teslor där förarna helt enkelt bara struntar i att blinka för det blir för bökigt. Antingen krockar man för att man inte blinkar eller för att man håller på och letar efter knappen och då inte tittar på vägen. Bara ta med brassestolen och sätta sig vid Brommaplan för lite underhållning sen när dessa Teslor blir vanligare.

I USA där rondeller knappt existerar fungerar det däremot säkert helt ok.

Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Att ta bort blinkers/helljusspaken måste vara något av det mest korkade Tesla gjort, bland allt annat idiotiskt de hittat på.

Även om man till viss del vänjer sig vid knappar med tiden, så blir det ändå en mycket sämre lösning.

Håller man normalt "kvart i tre" med tummarna på rattens ekrar så når man inte blinkersknapparna. De sitter för nära. Man måste flytta vänsterhanden lite nedåt för att kunna trycka på blinkersknapparna. Framförallt för att blinka vänster.

Tycker det är helt värdelöst rent ergonomiskt att behöva byta grepp på ratten varje gång man ska blinka för filbyte på motorvägen. En omkörning genererar 4 greppbyte på ratten. Man gör det utan att tänka på det, men det är allt annat än vilsamt på långkörningar.


Och för att anknyta till trådämnet, så är avsaknaden av blinkers/helljusspak just nu det enda som skulle få mig att inte beställa en ny Model Y Juniper när den kommer.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Niklas Z »

Jag körde motorcykel i mer än 10 år i minungdom och hann köra runt 15000 mil allt som allt. På en MC är det inga problem med knapp vid vänster hand. Det finns dock en skillnad mot bil, för styret på en MC håller man i samma grepp hela tiden. Ratten i en bil tvingas man däremot byta grepp på ibland, inte minst i snäva rondeller.
Sen finns det en sak til att beakta. När det gäller de grundläggande reglagen, t ex gas, broms och ratt, bör det vara lika i alla bilar. Folk kör hyrbilar, företagsbilar, lånar bil av grannen m m. Det går lättare och är säkrare om alla bilar är lika i dessa säkerhetskritiska avseenden. Jag tycker blinkers hör till den sortens reglage. Jag skulle nog vara mot knappar på ratten för blinkers även om det vore lite bättre än spak (vilket jag inte har anledning att tro att det är; har bara provat Highland en gång). Om det vore ett rejält steg framåt med knappar kanske det skulle vara värt att gå över till det, men annars är det mer värt att allt är lika än att göra ett marginellt framsteg som innebär att man gör något som är udda för användarna, i alla fall när det gäller system där säkerhet i användandet är viktigt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dinsdale skrev: 14 feb 2024 07:44
...] Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Går det inte att lära sig var den sitter utan att ta blicken från vägen? Är den inte bakgrundsbelyst?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Verdi_ »

Det här med att man ska behöva lära om och anpassa sig till diverse försämringar och avsteg från branschstandard är fel från början till slut. Det finns ju en vits med att de flesta bilar har liknande kontroller. Det gör det lättare att växla mellan fordon av olika märken. Det måste sitta i ryggmärgen.

Frågan är inte om det går att lära sig. Det är klart det gör det. Frågan är varför man ens ska behöva. För att Tesla tycker att det är lite ballt att vara annorlunda? För att Tesla vill spara några hundralappar per bil på bekostnad av trafiksäkerhet?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av jpetters »

SwedishAdvocate skrev:
Dinsdale skrev: 14 feb 2024 07:44
...] Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Går det inte att lära sig var den sitter utan att ta blicken från vägen? Är den inte bakgrundsbelyst?
Dessvärre svårt och inte tillförlitligt om man har bråttom. Man måste vara väldigt precis och trycka på ikonen på ratten. För helljusknappen finns det ingen direkt fysisk referens. Så är det iaf på min S.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av SwedishAdvocate »

jpetters skrev: 14 feb 2024 10:24
SwedishAdvocate skrev:
Dinsdale skrev: 14 feb 2024 07:44
...] Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Går det inte att lära sig var den sitter utan att ta blicken från vägen? Är den inte bakgrundsbelyst?
Dessvärre svårt och inte tillförlitligt om man har bråttom. Man måste vara väldigt precis och trycka på ikonen på ratten. För helljusknappen finns det ingen direkt fysisk referens. Så är det iaf på min S.
Det låter ju inte bra. Har inte haft möjlighet att testa själv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verdi_ skrev: 14 feb 2024 09:42
Det här med att man ska behöva lära om och anpassa sig till diverse försämringar och avsteg från branschstandard är fel från början till slut. Det finns ju en vits med att de flesta bilar har liknande kontroller. Det gör det lättare att växla mellan fordon av olika märken. Det måste sitta i ryggmärgen.

Frågan är inte om det går att lära sig. Det är klart det gör det. Frågan är varför man ens ska behöva. För att Tesla tycker att det är lite ballt att vara annorlunda? För att Tesla vill spara några hundralappar per bil på bekostnad av trafiksäkerhet?
Håller med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5319
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi_ skrev: 14 feb 2024 09:42
Det här med att man ska behöva lära om och anpassa sig till diverse försämringar och avsteg från branschstandard är fel från början till slut. Det finns ju en vits med att de flesta bilar har liknande kontroller. Det gör det lättare att växla mellan fordon av olika märken. Det måste sitta i ryggmärgen.

Frågan är inte om det går att lära sig. Det är klart det gör det. Frågan är varför man ens ska behöva. För att Tesla tycker att det är lite ballt att vara annorlunda? För att Tesla vill spara några hundralappar per bil på bekostnad av trafiksäkerhet?
Årets statement!

Håller med till 1000%.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Dinsdale »

Verdi_ skrev: 14 feb 2024 09:42
Det här med att man ska behöva lära om och anpassa sig till diverse försämringar och avsteg från branschstandard är fel från början till slut. Det finns ju en vits med att de flesta bilar har liknande kontroller. Det gör det lättare att växla mellan fordon av olika märken. Det måste sitta i ryggmärgen.

Frågan är inte om det går att lära sig. Det är klart det gör det. Frågan är varför man ens ska behöva. För att Tesla tycker att det är lite ballt att vara annorlunda? För att Tesla vill spara några hundralappar per bil på bekostnad av trafiksäkerhet?
Tesla sparar nån hundring på att ta bort spakarna, förarna som krockar i flerfiliga rondeller får betala tusenlappar i självrisk plus att premien går upp för alla med samma bilmodell. (Det är helt orimligt att anta att inte avsaknaden av blinkersspak kommer märkas hos försäkringsbolagen när spaklösa teslor blir vanliga.) Som helhet förlorar kollektivet, men Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag).

Däremot blir det inte så allvarliga kollisioner i rondeller så trafiksäkerhetsmässigt (i betydelsen personskador) tror jag inte det kommer ge några större utslag.
Man ska inte överdriva konsekvenserna för hela landet heller. Om det är en enfilig rondell blir ju enda påverkan av att man inte blinkar ut att trafikrytmen flyter lite sämre. Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar. Så det kommer nog primärt vara ett problem i större städer i Sverige, och då kanske även effekterna på försäkringspremien stannar där.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5319
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dinsdale skrev: 14 feb 2024 12:03
Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar.
Du menar att då kan man skita i att använda blinkers.
Inte att det går bra med blinkersknappar :?:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Bengt »

Dinsdale skrev: 14 feb 2024 12:03
Verdi_ skrev: 14 feb 2024 09:42
Det här med att man ska behöva lära om och anpassa sig till diverse försämringar och avsteg från branschstandard är fel från början till slut. Det finns ju en vits med att de flesta bilar har liknande kontroller. Det gör det lättare att växla mellan fordon av olika märken. Det måste sitta i ryggmärgen.

Frågan är inte om det går att lära sig. Det är klart det gör det. Frågan är varför man ens ska behöva. För att Tesla tycker att det är lite ballt att vara annorlunda? För att Tesla vill spara några hundralappar per bil på bekostnad av trafiksäkerhet?
Tesla sparar nån hundring på att ta bort spakarna, förarna som krockar i flerfiliga rondeller får betala tusenlappar i självrisk plus att premien går upp för alla med samma bilmodell. (Det är helt orimligt att anta att inte avsaknaden av blinkersspak kommer märkas hos försäkringsbolagen när spaklösa teslor blir vanliga.) Som helhet förlorar kollektivet, men Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag).

Däremot blir det inte så allvarliga kollisioner i rondeller så trafiksäkerhetsmässigt (i betydelsen personskador) tror jag inte det kommer ge några större utslag.
Man ska inte överdriva konsekvenserna för hela landet heller. Om det är en enfilig rondell blir ju enda påverkan av att man inte blinkar ut att trafikrytmen flyter lite sämre. Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar. Så det kommer nog primärt vara ett problem i större städer i Sverige, och då kanske även effekterna på försäkringspremien stannar där.
Tesla har redan ett eget försäkringsbolag.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av OfarligTesla »

Bengt skrev: 14 feb 2024 13:42

Tesla har redan ett eget försäkringsbolag.
Så du tänker dig att ett bolag som är för snåla för att sätta dit en blinkerspak kommer subventionera försäkringen ifall borttagandet av spaken resulterar i högre försäkringskostnader? Låter osannolikt.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Verdi_ »

Bengt skrev: 14 feb 2024 13:42
Dinsdale skrev: 14 feb 2024 12:03
Verdi_ skrev: 14 feb 2024 09:42
Det här med att man ska behöva lära om och anpassa sig till diverse försämringar och avsteg från branschstandard är fel från början till slut. Det finns ju en vits med att de flesta bilar har liknande kontroller. Det gör det lättare att växla mellan fordon av olika märken. Det måste sitta i ryggmärgen.

Frågan är inte om det går att lära sig. Det är klart det gör det. Frågan är varför man ens ska behöva. För att Tesla tycker att det är lite ballt att vara annorlunda? För att Tesla vill spara några hundralappar per bil på bekostnad av trafiksäkerhet?
Tesla sparar nån hundring på att ta bort spakarna, förarna som krockar i flerfiliga rondeller får betala tusenlappar i självrisk plus att premien går upp för alla med samma bilmodell. (Det är helt orimligt att anta att inte avsaknaden av blinkersspak kommer märkas hos försäkringsbolagen när spaklösa teslor blir vanliga.) Som helhet förlorar kollektivet, men Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag).

Däremot blir det inte så allvarliga kollisioner i rondeller så trafiksäkerhetsmässigt (i betydelsen personskador) tror jag inte det kommer ge några större utslag.
Man ska inte överdriva konsekvenserna för hela landet heller. Om det är en enfilig rondell blir ju enda påverkan av att man inte blinkar ut att trafikrytmen flyter lite sämre. Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar. Så det kommer nog primärt vara ett problem i större städer i Sverige, och då kanske även effekterna på försäkringspremien stannar där.
Tesla har redan ett eget försäkringsbolag.

Hur tecknar jag försäkring i det bolaget och vad kostar det?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av spacecoin »

Verdi_ skrev: 14 feb 2024 15:46
Hur tecknar jag försäkring i det bolaget och vad kostar det?
Och är priset för med eller utan spakar. :lol:
Skriv svar