Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Moderator: Redaktion
Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Om situationen får Elon att tappa motivationen för att bedriva verksamhet i vårt lilla land, var står vi då tror ni om man spekulerar lite nyktert?
Kommer superchargers sluta underhållas och där med skjuta Sverige 10 år bakåt i laddinfrastruktur.
Kommer reparationer som nu endast görs hos tesla kunna erbjudas av andra aktörer "på licens "?
Kommer våra bilar bli osäljbara med följd att vi tvingas sälja bilar till underpris i våra grannländer?
Ger det en boost till övriga märken att börja värva teslakunder med bra erbjudanden?
Kommer superchargers sluta underhållas och där med skjuta Sverige 10 år bakåt i laddinfrastruktur.
Kommer reparationer som nu endast görs hos tesla kunna erbjudas av andra aktörer "på licens "?
Kommer våra bilar bli osäljbara med följd att vi tvingas sälja bilar till underpris i våra grannländer?
Ger det en boost till övriga märken att börja värva teslakunder med bra erbjudanden?
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Finns massor av märken som inte har representation i Sverige på riktigt. Kineserna t ex. Tror nog de stora drakarna, t ex Hedin eller Bilia, mer än gärna säljer lite Tesla också bland alla andra märken.
Edit. Om Tesla går med på det förstås. Annars blir det problem. Säljs det inga nya så dör hela infrastrukturen till sist. Då får man exportera bilen.
Edit. Om Tesla går med på det förstås. Annars blir det problem. Säljs det inga nya så dör hela infrastrukturen till sist. Då får man exportera bilen.
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Det är väl omöjligt att säga hur ett sådant scenario skulle utvecklas.
Ett SuC nätverk tror jag skulle fortsatt utvecklas och underhållas, då det servar fler än bara svenska teslor.
Samtidigt är Elon lite nyckfull så svårt att veta hur han reagerar om eller när han gör det.
Ett SuC nätverk tror jag skulle fortsatt utvecklas och underhållas, då det servar fler än bara svenska teslor.
Samtidigt är Elon lite nyckfull så svårt att veta hur han reagerar om eller när han gör det.
Model Y LR.
Model S70D
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Tänker lika, SuC servar ju en jäkla massa norrmän och såklart övriga (men norrmännen harfrippe skrev: ↑23 nov 2023 07:41Det är väl omöjligt att säga hur ett sådant scenario skulle utvecklas.
Ett SuC nätverk tror jag skulle fortsatt utvecklas och underhållas, då det servar fler än bara svenska teslor.
Samtidigt är Elon lite nyckfull så svårt att veta hur han reagerar om eller när han gör det.
haft stort fokus tidigare, det byggdes ju ut väldigt snabbt längs västkusten mm).
Så jag tror inte att dom dumpar detta, men verkstäder möjligen men själv tror jag inte det heller.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Tesla kommer inte lämna landet. Tesla är väldigt bra på att lösa problem och tycker nog mest det är roligt med utmaningarna. Dom hittar egna inhouse lösningar och blir mer och mer självständiga istället. Även om Tesla Sverige skulle gå back skulle dom fortsätta för att målet är det viktigaste, få folk att köra elbil. Elon har ju till och med sagt att dom skulle sälja sina bilar till 0% vinstmarginal om det skulle behövas för att fortsätta uppnå målet.
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Om Tesla lämnar landet kommer jag av principiella skäl åka Tesla resten av mitt liv.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 886
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Instämmer, tror snarare det kommer bli en kult-status. Givetvis inte bland hela befolkningen men 51 395 st registrerade Teslor i landet är inte så mycket.
Vi har t.ex. fler Volvo 240 registrerade idag än Teslor, likaså finns det fler Volvo 740 registrerade än vad det finns Teslor.
Tesla Model Y Performance
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Jag körde SAAB fram till 2022. Det är ju ett bilmärke som dog helt 2012. Inga problem alls skulle jag säga.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Saab hade dock ett stort nätverk med verkstäder och massor av mekaniker som kunde Saab.
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Tesla kommer inte att lämna. Amazon finns i Sverige utan kollektivavtal. De använder olika underleverantörer som i sin tur har kollektivavtal. Tesla skulle kunna lösa det hela, om de vill, genom att prata ihop sig med något bemanningsbolag som tar över verkstadspersonalen och sedan skriver Tesla ett längre avtal som kund. Eller så erbjuder vi oss här att starta "TCS Service AB" med ett kollektivavtal (vem bryr sig egentligen) och tar över personalen om vi får en garanterad efterfråga på +10år av Tesla Sverige på servicetjänster
Model S90D -16
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Jupp, dom kommer nog "köpa" sig ur detta problem. Anställer egna plåtslagare och mekaniker. Sedan så är jag säker på att dom kan hitta några städare för jag hörde att dom hade slutat städa i någon verkstad och slänga soporna. Tesla banade väg för elbilar när alla andra hånade dom, jag tror nog dom kan lösa det hela.P_EL skrev: ↑23 nov 2023 09:09Tesla kommer inte att lämna. Amazon finns i Sverige utan kollektivavtal. De använder olika underleverantörer som i sin tur har kollektivavtal. Tesla skulle kunna lösa det hela, om de vill, genom att prata ihop sig med något bemanningsbolag som tar över verkstadspersonalen och sedan skriver Tesla ett längre avtal som kund. Eller så erbjuder vi oss här att starta "TCS Service AB" med ett kollektivavtal (vem bryr sig egentligen) och tar över personalen om vi får en garanterad efterfråga på +10år av Tesla Sverige på servicetjänster
Enda som möjligen är jobbig är hamnstrejken och dom bitarna. Men det går att ordna egna truckers antar jag från tex Nederländerna om man väljer att skeppa dit.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Och det är ju dessutom ett upplägg som både fackliga organisationer och arbetsgivarorganisationer är helt ok med.P_EL skrev: ↑23 nov 2023 09:09Tesla kommer inte att lämna. Amazon finns i Sverige utan kollektivavtal. De använder olika underleverantörer som i sin tur har kollektivavtal. Tesla skulle kunna lösa det hela, om de vill, genom att prata ihop sig med något bemanningsbolag som tar över verkstadspersonalen och sedan skriver Tesla ett längre avtal som kund. Eller så erbjuder vi oss här att starta "TCS Service AB" med ett kollektivavtal (vem bryr sig egentligen) och tar över personalen om vi får en garanterad efterfråga på +10år av Tesla Sverige på servicetjänster
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Ja, och det fanns även för Tesla tills IF Metall började sin bärsärkargång. Werkstad RIP...
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 724
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Eftersom Tesla tagit bort parkeringssensorerna utan att erbjuda någon likvärdig ersättning lär ju karossjobb vara största serviceposten för Teslabilar
Model 3 SR+ 18" 2021
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Som spacecoin skrev i marathontråden... Parafraserar:
'Vad kommer hända med Teslas Europaförsäljning ifall de lämnar Sverige? Det är bara en tidsfråga tills det blir en strejk i ytterligare ett europeiskt land. Ska då Tesla lämna det landet också? Vem kommer vilja köpa en Tesla i Europa ifall företaget Tesla kan lämna landet i princip när som helst?...'
Och när IG Metall har lyckats organisera fabriken i Berlin – ska Tesla stänga ner den också då?
'Vad kommer hända med Teslas Europaförsäljning ifall de lämnar Sverige? Det är bara en tidsfråga tills det blir en strejk i ytterligare ett europeiskt land. Ska då Tesla lämna det landet också? Vem kommer vilja köpa en Tesla i Europa ifall företaget Tesla kan lämna landet i princip när som helst?...'
Och när IG Metall har lyckats organisera fabriken i Berlin – ska Tesla stänga ner den också då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Samma sak gäller Ford om jag minns rätt.Verdi_ skrev: ↑23 nov 2023 07:38Finns massor av märken som inte har representation i Sverige på riktigt. Kineserna t ex. Tror nog de stora drakarna, t ex Hedin eller Bilia, mer än gärna säljer lite Tesla också bland alla andra märken.
Edit. Om Tesla går med på det förstås. Annars blir det problem. Säljs det inga nya så dör hela infrastrukturen till sist. Då får man exportera bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Ja, den kostnaden för tyska arbetare och löntagare kommer bli långt mycket högre än de arbetstillfällen som försvinner om Tesla slutar verka i Sverige.Gustafsson skrev: ↑23 nov 2023 11:32Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Undrar vad Elon har för mål egentligen... Att skapa en värld med mer hållbara transporter eller att krossa den globala fackföreningsrörelsen?...martinot skrev: ↑23 nov 2023 12:07Ja, den kostnaden för tyska arbetare och löntagare kommer bli långt mycket högre än de arbetstillfällen som försvinner om Tesla slutar verka i Sverige.Gustafsson skrev: ↑23 nov 2023 11:32Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Å andra sidan skulle en strejk där troligen bli väldigt kortlivad, för då skulle det bli svårtmartinot skrev: ↑23 nov 2023 12:07Ja, den kostnaden för tyska arbetare och löntagare kommer bli långt mycket högre än de arbetstillfällen som försvinner om Tesla slutar verka i Sverige.Gustafsson skrev: ↑23 nov 2023 11:32Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
för Tesla att komma runt det hela med tanke på antalet strejkande det skulle kunna bli.
Dessutom finns det ju betydligt större aktörer på samma marknad och i samma land som
garanterat gnuggar händerna nu och påverkar metall att inte fega ur, dvs dom andra
Tyska bilföretagen, och då även Metalls intressen i dessa fabriker…
Släng in lite Fransmän också så blir det rejält kaos (fast dom kan såklart inte agera på
Tysk mark, det var mest på skämt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Även om jag inte gillar diktaturer som Kina och Ryssland, så är det ju grymt tur att Tesla har en stor tillverkningskapacitet i Kina. Väldigt bra backup med Kina, Texas och i framtiden Mexico att ta upp produktion om långsiktigt blir problem för Tesla med att tillverka bilar i Europa. Väldigt bra att de hann flytta batteritillverkningen från Europa till USA i tid innan den startade upp.Bjelke skrev: ↑23 nov 2023 12:21Å andra sidan skulle en strejk där troligen bli väldigt kortlivad, för då skulle det bli svårtmartinot skrev: ↑23 nov 2023 12:07Ja, den kostnaden för tyska arbetare och löntagare kommer bli långt mycket högre än de arbetstillfällen som försvinner om Tesla slutar verka i Sverige.Gustafsson skrev: ↑23 nov 2023 11:32Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
för Tesla att komma runt det hela med tanke på antalet strejkande det skulle kunna bli.
Dessutom finns det ju betydligt större aktörer på samma marknad och i samma land som
garanterat gnuggar händerna nu och påverkar metall att inte fega ur, dvs dom andra
Tyska bilföretagen, och då även Metalls intressen i dessa fabriker…
Släng in lite Fransmän också så blir det rejält kaos (fast dom kan såklart inte agera på
Tysk mark, det var mest på skämt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
SuC tror jag att de kommer försöka fortsätta underhålla. Det kan nog Tesla klara av med egna anställda elektriker, och genom att utöver det fylla på med egenanställda entreprenörer.loomastic skrev: ↑23 nov 2023 07:32Om situationen får Elon att tappa motivationen för att bedriva verksamhet i vårt lilla land, var står vi då tror ni om man spekulerar lite nyktert?
Kommer superchargers sluta underhållas och där med skjuta Sverige 10 år bakåt i laddinfrastruktur.
Kommer reparationer som nu endast görs hos tesla kunna erbjudas av andra aktörer "på licens "?
Kommer våra bilar bli osäljbara med följd att vi tvingas sälja bilar till underpris i våra grannländer?
Ger det en boost till övriga märken att börja värva teslakunder med bra erbjudanden?
Om Tesla lägger ner försäljning helt i Sverige (inte ens via tredjepart som tex. Hedin bil), så är jag själv inne på att eventuellt överväga att köpa en framtida Tesla i Norge.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
Så om jag förstår dig rätt...martinot skrev: ↑23 nov 2023 12:27Även om jag inte gillar diktaturer som Kina och Ryssland, så är det ju grymt tur att Tesla har en stor tillverkningskapacitet i Kina. Väldigt bra backup med Kina, Texas och i framtiden Mexico att ta upp produktion om långsiktigt blir problem för Tesla med att tillverka bilar i Europa. Väldigt bra att de hann flytta batteritillverkningen från Europa till USA i tid innan den startade upp.Bjelke skrev: ↑23 nov 2023 12:21Å andra sidan skulle en strejk där troligen bli väldigt kortlivad, för då skulle det bli svårtmartinot skrev: ↑23 nov 2023 12:07Ja, den kostnaden för tyska arbetare och löntagare kommer bli långt mycket högre än de arbetstillfällen som försvinner om Tesla slutar verka i Sverige.Gustafsson skrev: ↑23 nov 2023 11:32Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
för Tesla att komma runt det hela med tanke på antalet strejkande det skulle kunna bli.
Dessutom finns det ju betydligt större aktörer på samma marknad och i samma land som
garanterat gnuggar händerna nu och påverkar metall att inte fega ur, dvs dom andra
Tyska bilföretagen, och då även Metalls intressen i dessa fabriker…
Släng in lite Fransmän också så blir det rejält kaos (fast dom kan såklart inte agera på
Tysk mark, det var mest på skämt).
Du ser alltså hellre tillverkning i militärdiktaturen Kina än i Europa. Och du tycker det är bättre att elda upp tusentals ton olja för att transportera bilar från USA och Kina istället för att bygga bilarna direkt här i Europa – och för att inte tala om alla naturresurser som går åt för att bygga biltransportfartyg...
Och anledningen till det här är alltså... den Svenska och Tyska fackföreningsrörelsen?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet
martinot skrev: ↑23 nov 2023 12:27Även om jag inte gillar diktaturer som Kina och Ryssland, så är det ju grymt tur att Tesla har en stor tillverkningskapacitet i Kina. Väldigt bra backup med Kina, Texas och i framtiden Mexico att ta upp produktion om långsiktigt blir problem för Tesla med att tillverka bilar i Europa. Väldigt bra att de hann flytta batteritillverkningen från Europa till USA i tid innan den startade upp.Bjelke skrev: ↑23 nov 2023 12:21Å andra sidan skulle en strejk där troligen bli väldigt kortlivad, för då skulle det bli svårtmartinot skrev: ↑23 nov 2023 12:07Ja, den kostnaden för tyska arbetare och löntagare kommer bli långt mycket högre än de arbetstillfällen som försvinner om Tesla slutar verka i Sverige.Gustafsson skrev: ↑23 nov 2023 11:32Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
för Tesla att komma runt det hela med tanke på antalet strejkande det skulle kunna bli.
Dessutom finns det ju betydligt större aktörer på samma marknad och i samma land som
garanterat gnuggar händerna nu och påverkar metall att inte fega ur, dvs dom andra
Tyska bilföretagen, och då även Metalls intressen i dessa fabriker…
Släng in lite Fransmän också så blir det rejält kaos (fast dom kan såklart inte agera på
Tysk mark, det var mest på skämt).
Fast det förutsätter att massan har en moral på ca din nivå