Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
loomastic
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 aug 2019 09:59

Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av loomastic »

Om situationen får Elon att tappa motivationen för att bedriva verksamhet i vårt lilla land, var står vi då tror ni om man spekulerar lite nyktert?
Kommer superchargers sluta underhållas och där med skjuta Sverige 10 år bakåt i laddinfrastruktur.
Kommer reparationer som nu endast görs hos tesla kunna erbjudas av andra aktörer "på licens "?
Kommer våra bilar bli osäljbara med följd att vi tvingas sälja bilar till underpris i våra grannländer?
Ger det en boost till övriga märken att börja värva teslakunder med bra erbjudanden?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1034
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av Verdi_ »

Finns massor av märken som inte har representation i Sverige på riktigt. Kineserna t ex. Tror nog de stora drakarna, t ex Hedin eller Bilia, mer än gärna säljer lite Tesla också bland alla andra märken.

Edit. Om Tesla går med på det förstås. Annars blir det problem. Säljs det inga nya så dör hela infrastrukturen till sist. Då får man exportera bilen.
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av frippe »

Det är väl omöjligt att säga hur ett sådant scenario skulle utvecklas.

Ett SuC nätverk tror jag skulle fortsatt utvecklas och underhållas, då det servar fler än bara svenska teslor.

Samtidigt är Elon lite nyckfull så svårt att veta hur han reagerar om eller när han gör det.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av Bjelke »

frippe skrev: 23 nov 2023 07:41
Det är väl omöjligt att säga hur ett sådant scenario skulle utvecklas.

Ett SuC nätverk tror jag skulle fortsatt utvecklas och underhållas, då det servar fler än bara svenska teslor.

Samtidigt är Elon lite nyckfull så svårt att veta hur han reagerar om eller när han gör det.
Tänker lika, SuC servar ju en jäkla massa norrmän och såklart övriga (men norrmännen har
haft stort fokus tidigare, det byggdes ju ut väldigt snabbt längs västkusten mm).
Så jag tror inte att dom dumpar detta, men verkstäder möjligen men själv tror jag inte det heller.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av Sfbones »

Tesla kommer inte lämna landet. Tesla är väldigt bra på att lösa problem och tycker nog mest det är roligt med utmaningarna. Dom hittar egna inhouse lösningar och blir mer och mer självständiga istället. Även om Tesla Sverige skulle gå back skulle dom fortsätta för att målet är det viktigaste, få folk att köra elbil. Elon har ju till och med sagt att dom skulle sälja sina bilar till 0% vinstmarginal om det skulle behövas för att fortsätta uppnå målet.
Lasse76
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 dec 2020 19:54

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av Lasse76 »

Om Tesla lämnar landet kommer jag av principiella skäl åka Tesla resten av mitt liv.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av Arctic Drifter »

Lasse76 skrev: 23 nov 2023 08:19
Om Tesla lämnar landet kommer jag av principiella skäl åka Tesla resten av mitt liv.
Instämmer, tror snarare det kommer bli en kult-status. Givetvis inte bland hela befolkningen men 51 395 st registrerade Teslor i landet är inte så mycket.
Vi har t.ex. fler Volvo 240 registrerade idag än Teslor, likaså finns det fler Volvo 740 registrerade än vad det finns Teslor.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av agehall »

Jag körde SAAB fram till 2022. Det är ju ett bilmärke som dog helt 2012. Inga problem alls skulle jag säga.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1034
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av Verdi_ »

agehall skrev: 23 nov 2023 08:40
Jag körde SAAB fram till 2022. Det är ju ett bilmärke som dog helt 2012. Inga problem alls skulle jag säga.
Saab hade dock ett stort nätverk med verkstäder och massor av mekaniker som kunde Saab.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av P_EL »

Tesla kommer inte att lämna. Amazon finns i Sverige utan kollektivavtal. De använder olika underleverantörer som i sin tur har kollektivavtal. Tesla skulle kunna lösa det hela, om de vill, genom att prata ihop sig med något bemanningsbolag som tar över verkstadspersonalen och sedan skriver Tesla ett längre avtal som kund. Eller så erbjuder vi oss här att starta "TCS Service AB" med ett kollektivavtal (vem bryr sig egentligen) och tar över personalen om vi får en garanterad efterfråga på +10år av Tesla Sverige på servicetjänster 8-)
Model S90D -16
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av deffe »

P_EL skrev: 23 nov 2023 09:09
Tesla kommer inte att lämna. Amazon finns i Sverige utan kollektivavtal. De använder olika underleverantörer som i sin tur har kollektivavtal. Tesla skulle kunna lösa det hela, om de vill, genom att prata ihop sig med något bemanningsbolag som tar över verkstadspersonalen och sedan skriver Tesla ett längre avtal som kund. Eller så erbjuder vi oss här att starta "TCS Service AB" med ett kollektivavtal (vem bryr sig egentligen) och tar över personalen om vi får en garanterad efterfråga på +10år av Tesla Sverige på servicetjänster 8-)
Jupp, dom kommer nog "köpa" sig ur detta problem. Anställer egna plåtslagare och mekaniker. Sedan så är jag säker på att dom kan hitta några städare för jag hörde att dom hade slutat städa i någon verkstad och slänga soporna. Tesla banade väg för elbilar när alla andra hånade dom, jag tror nog dom kan lösa det hela.

Enda som möjligen är jobbig är hamnstrejken och dom bitarna. Men det går att ordna egna truckers antar jag från tex Nederländerna om man väljer att skeppa dit.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av Fredrik j »

P_EL skrev: 23 nov 2023 09:09
Tesla kommer inte att lämna. Amazon finns i Sverige utan kollektivavtal. De använder olika underleverantörer som i sin tur har kollektivavtal. Tesla skulle kunna lösa det hela, om de vill, genom att prata ihop sig med något bemanningsbolag som tar över verkstadspersonalen och sedan skriver Tesla ett längre avtal som kund. Eller så erbjuder vi oss här att starta "TCS Service AB" med ett kollektivavtal (vem bryr sig egentligen) och tar över personalen om vi får en garanterad efterfråga på +10år av Tesla Sverige på servicetjänster 8-)
Och det är ju dessutom ett upplägg som både fackliga organisationer och arbetsgivarorganisationer är helt ok med.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av agehall »

Verdi_ skrev: 23 nov 2023 08:58
Saab hade dock ett stort nätverk med verkstäder och massor av mekaniker som kunde Saab.
Ja, och det fanns även för Tesla tills IF Metall började sin bärsärkargång. Werkstad RIP...
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1034
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av Verdi_ »

agehall skrev: 23 nov 2023 09:22
Verdi_ skrev: 23 nov 2023 08:58
Saab hade dock ett stort nätverk med verkstäder och massor av mekaniker som kunde Saab.
Ja, och det fanns även för Tesla tills IF Metall började sin bärsärkargång. Werkstad RIP...
Werksta gjorde väl bara karossjobb?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av Dinsdale »

Verdi_ skrev: 23 nov 2023 09:48
agehall skrev: 23 nov 2023 09:22
Verdi_ skrev: 23 nov 2023 08:58
Saab hade dock ett stort nätverk med verkstäder och massor av mekaniker som kunde Saab.
Ja, och det fanns även för Tesla tills IF Metall började sin bärsärkargång. Werkstad RIP...
Werksta gjorde väl bara karossjobb?
Eftersom Tesla tagit bort parkeringssensorerna utan att erbjuda någon likvärdig ersättning lär ju karossjobb vara största serviceposten för Teslabilar ;-)
Model 3 SR+ 18" 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Som spacecoin skrev i marathontråden... Parafraserar:

'Vad kommer hända med Teslas Europaförsäljning ifall de lämnar Sverige? Det är bara en tidsfråga tills det blir en strejk i ytterligare ett europeiskt land. Ska då Tesla lämna det landet också? Vem kommer vilja köpa en Tesla i Europa ifall företaget Tesla kan lämna landet i princip när som helst?...'

Och när IG Metall har lyckats organisera fabriken i Berlin – ska Tesla stänga ner den också då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av Gustafsson »

Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av martinot »

Verdi_ skrev: 23 nov 2023 07:38
Finns massor av märken som inte har representation i Sverige på riktigt. Kineserna t ex. Tror nog de stora drakarna, t ex Hedin eller Bilia, mer än gärna säljer lite Tesla också bland alla andra märken.

Edit. Om Tesla går med på det förstås. Annars blir det problem. Säljs det inga nya så dör hela infrastrukturen till sist. Då får man exportera bilen.
Samma sak gäller Ford om jag minns rätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev: 23 nov 2023 11:32
Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
Ja, den kostnaden för tyska arbetare och löntagare kommer bli långt mycket högre än de arbetstillfällen som försvinner om Tesla slutar verka i Sverige.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev: 23 nov 2023 12:07
Gustafsson skrev: 23 nov 2023 11:32
Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
Ja, den kostnaden för tyska arbetare och löntagare kommer bli långt mycket högre än de arbetstillfällen som försvinner om Tesla slutar verka i Sverige.
Undrar vad Elon har för mål egentligen... Att skapa en värld med mer hållbara transporter eller att krossa den globala fackföreningsrörelsen?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev: 23 nov 2023 12:07
Gustafsson skrev: 23 nov 2023 11:32
Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
Ja, den kostnaden för tyska arbetare och löntagare kommer bli långt mycket högre än de arbetstillfällen som försvinner om Tesla slutar verka i Sverige.
Å andra sidan skulle en strejk där troligen bli väldigt kortlivad, för då skulle det bli svårt
för Tesla att komma runt det hela med tanke på antalet strejkande det skulle kunna bli.
Dessutom finns det ju betydligt större aktörer på samma marknad och i samma land som
garanterat gnuggar händerna nu och påverkar metall att inte fega ur, dvs dom andra
Tyska bilföretagen, och då även Metalls intressen i dessa fabriker…
Släng in lite Fransmän också så blir det rejält kaos (fast dom kan såklart inte agera på
Tysk mark, det var mest på skämt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev: 23 nov 2023 12:21
martinot skrev: 23 nov 2023 12:07
Gustafsson skrev: 23 nov 2023 11:32
Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
Ja, den kostnaden för tyska arbetare och löntagare kommer bli långt mycket högre än de arbetstillfällen som försvinner om Tesla slutar verka i Sverige.
Å andra sidan skulle en strejk där troligen bli väldigt kortlivad, för då skulle det bli svårt
för Tesla att komma runt det hela med tanke på antalet strejkande det skulle kunna bli.
Dessutom finns det ju betydligt större aktörer på samma marknad och i samma land som
garanterat gnuggar händerna nu och påverkar metall att inte fega ur, dvs dom andra
Tyska bilföretagen, och då även Metalls intressen i dessa fabriker…
Släng in lite Fransmän också så blir det rejält kaos (fast dom kan såklart inte agera på
Tysk mark, det var mest på skämt).
Även om jag inte gillar diktaturer som Kina och Ryssland, så är det ju grymt tur att Tesla har en stor tillverkningskapacitet i Kina. Väldigt bra backup med Kina, Texas och i framtiden Mexico att ta upp produktion om långsiktigt blir problem för Tesla med att tillverka bilar i Europa. Väldigt bra att de hann flytta batteritillverkningen från Europa till USA i tid innan den startade upp.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av martinot »

loomastic skrev: 23 nov 2023 07:32
Om situationen får Elon att tappa motivationen för att bedriva verksamhet i vårt lilla land, var står vi då tror ni om man spekulerar lite nyktert?
Kommer superchargers sluta underhållas och där med skjuta Sverige 10 år bakåt i laddinfrastruktur.
Kommer reparationer som nu endast görs hos tesla kunna erbjudas av andra aktörer "på licens "?
Kommer våra bilar bli osäljbara med följd att vi tvingas sälja bilar till underpris i våra grannländer?
Ger det en boost till övriga märken att börja värva teslakunder med bra erbjudanden?
SuC tror jag att de kommer försöka fortsätta underhålla. Det kan nog Tesla klara av med egna anställda elektriker, och genom att utöver det fylla på med egenanställda entreprenörer.

Om Tesla lägger ner försäljning helt i Sverige (inte ens via tredjepart som tex. Hedin bil), så är jag själv inne på att eventuellt överväga att köpa en framtida Tesla i Norge.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev: 23 nov 2023 12:27
Bjelke skrev: 23 nov 2023 12:21
martinot skrev: 23 nov 2023 12:07
Gustafsson skrev: 23 nov 2023 11:32
Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
Ja, den kostnaden för tyska arbetare och löntagare kommer bli långt mycket högre än de arbetstillfällen som försvinner om Tesla slutar verka i Sverige.
Å andra sidan skulle en strejk där troligen bli väldigt kortlivad, för då skulle det bli svårt
för Tesla att komma runt det hela med tanke på antalet strejkande det skulle kunna bli.
Dessutom finns det ju betydligt större aktörer på samma marknad och i samma land som
garanterat gnuggar händerna nu och påverkar metall att inte fega ur, dvs dom andra
Tyska bilföretagen, och då även Metalls intressen i dessa fabriker…
Släng in lite Fransmän också så blir det rejält kaos (fast dom kan såklart inte agera på
Tysk mark, det var mest på skämt).
Även om jag inte gillar diktaturer som Kina och Ryssland, så är det ju grymt tur att Tesla har en stor tillverkningskapacitet i Kina. Väldigt bra backup med Kina, Texas och i framtiden Mexico att ta upp produktion om långsiktigt blir problem för Tesla med att tillverka bilar i Europa. Väldigt bra att de hann flytta batteritillverkningen från Europa till USA i tid innan den startade upp.
Så om jag förstår dig rätt...

Du ser alltså hellre tillverkning i militärdiktaturen Kina än i Europa. Och du tycker det är bättre att elda upp tusentals ton olja för att transportera bilar från USA och Kina istället för att bygga bilarna direkt här i Europa – och för att inte tala om alla naturresurser som går åt för att bygga biltransportfartyg...

Och anledningen till det här är alltså... den Svenska och Tyska fackföreningsrörelsen?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av ONSatan »

martinot skrev: 23 nov 2023 12:27
Bjelke skrev: 23 nov 2023 12:21
martinot skrev: 23 nov 2023 12:07
Gustafsson skrev: 23 nov 2023 11:32
Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
Ja, den kostnaden för tyska arbetare och löntagare kommer bli långt mycket högre än de arbetstillfällen som försvinner om Tesla slutar verka i Sverige.
Å andra sidan skulle en strejk där troligen bli väldigt kortlivad, för då skulle det bli svårt
för Tesla att komma runt det hela med tanke på antalet strejkande det skulle kunna bli.
Dessutom finns det ju betydligt större aktörer på samma marknad och i samma land som
garanterat gnuggar händerna nu och påverkar metall att inte fega ur, dvs dom andra
Tyska bilföretagen, och då även Metalls intressen i dessa fabriker…
Släng in lite Fransmän också så blir det rejält kaos (fast dom kan såklart inte agera på
Tysk mark, det var mest på skämt).
Även om jag inte gillar diktaturer som Kina och Ryssland, så är det ju grymt tur att Tesla har en stor tillverkningskapacitet i Kina. Väldigt bra backup med Kina, Texas och i framtiden Mexico att ta upp produktion om långsiktigt blir problem för Tesla med att tillverka bilar i Europa. Väldigt bra att de hann flytta batteritillverkningen från Europa till USA i tid innan den startade upp.

Fast det förutsätter att massan har en moral på ca din nivå
Skriv svar