Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Matts
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 okt 2016 13:04
Ort: Linköping

Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av Matts »

Hej alla,

Jag tror vi alla kan bidra att lösa upp konflikten mellan IF Metall och Tesla genom att uttrycka våra tankar om den på ett balanserat och konstruktivt sätt.

På denna länk hittar ni mailadresser till alla i förbundsstyrelsen: https://www.ifmetall.se/kontakta-oss/forbundsstyrelse/

Jag förslår att ni skickar ett mail med era tankar om detta till dem.

Jag har själv skickat nedanstående mail till dem.

OBS OBS OBS : detta är mina personliga åsikter och tankar och ni behöver inte alls dela dem men ni får gärna dela de mailen som ni skickar för inspiration för alla.

Happy mailing :)

/Matts


Hej Marie (övriga förbundsstyrelsen på kopia),

Jag vill med detta mail på ett balanserat och konstruktivt sätt uttrycka min förfäran över hur ni hanterar strejken runt Tesla i Sverige.

Innan jag kommer till mina tankar runt detta så vill jag nämna följande:
* Jag tror väldigt mycket på vår modell i sverige mer fackförbund och arbetsgivarorganisationer
* Jag är själv med i facket
* Jag är ett stort fan av kollektivavtal och jobbar själv på ett företag med kollektivavtal

Min förfäran i hur ni hanterar detta grundar sig på två iakttagelser:
* Inte i något sammanhang är det rätt eller rimligt att tvinga in en part i ett avtal. Alla avtal skall vara frivilliga att teckna. Tyvärr kommer motsatsen leda till den aningen uttjatade men tyvärr väldigt korrekta bedömningen att det är att jämföra med hur maffian jobbar. Nog kan ni bättre än så?
* Stridsåtgärderna ni nu tar till är inte proportionella till det ni vill åstadkomma. Det må vara rätt eller fel när det i pressen skrivs att cirka 10% av Teslas anställda strejkar men även om det är 100% så saknar det all rimlighet att exempelvis försöka stoppa Teslas produktion i Tyskland eller hindra försäljningen av nya bilar i Sverige,

Jag förstår och respekterar att ni alla i detta mail instinktivt kommer vilja möta mina tankar med motargument runt den svenska modellen och hur viktigt det större perspektivet är och liknande. Men jag ber er att läsa mina tankar ovan med ett mer öppet sinne och verkligen fundera på om det ni nu gör är rätt och rimligt.

Tyvärr tror jag att hela den svenska modellen kommer lida stor skada från ert beteende just nu - och det vill inte jag ska hända!

Min rekommendation: avsluta sympatiåtgärderna och låt Teslas medarbetare strejka. Om detta inte medför att företaget vill teckna kollektivavtal så har de faktiskt rätten att avstå och det måste i alla lägen accepteras!

Ödmjuka hälsningar,
Matts
Tesla Model S 75 med Glastaklucka & Autopilot v2. Solid svart, svarta säten, svart innertak, svarta fälgar - ja jag gillar svart :)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av SwedishAdvocate »

Har precis mailat deras huvudadress och talat om att jag och tre andra, varav två är teslaägare stöttar Metall i konflikten med Elon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Matts
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 okt 2016 13:04
Ort: Linköping

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av Matts »

Superbra! Gillar att vi alla utrycker vår åsikter oavsett om vi tycker lika eller olika :)
Tesla Model S 75 med Glastaklucka & Autopilot v2. Solid svart, svarta säten, svart innertak, svarta fälgar - ja jag gillar svart :)
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av A76 »

Har mailat och påtalat att de bryter mot föreningsfriheten, en del av vår grundlag.
Är ni som är för IF Metalls blockad medvetna om att deras agerande bryter mot vår grundlag?
Skall den svenska (sossemodellen) då anses står över vad lagrummen säger?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av SwedishAdvocate »

A76 skrev: 23 nov 2023 15:48
Har mailat och påtalat att de bryter mot föreningsfriheten, en del av vår grundlag.
Är ni som är för IF Metalls blockad medvetna om att deras agerande bryter mot vår grundlag?
Skall den svenska (sossemodellen) då anses står över vad lagrummen säger?
Då är det väl bara att lämna in en polisanmälan i så fall... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av OfarligTesla »

Bryr de sig om vad folk tycker då? De bryr sig bara när deras makt och pengapung hotas.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av agehall »

OfarligTesla skrev: 23 nov 2023 16:23
Bryr de sig om vad folk tycker då? De bryr sig bara när deras makt och pengapung hotas.
Självklart bryr de sig! (iallafall så länge synpunkterna de får in stödjer deras version av verkligheten)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av A76 »

SwedishAdvocate skrev: 23 nov 2023 16:05
A76 skrev: 23 nov 2023 15:48
Har mailat och påtalat att de bryter mot föreningsfriheten, en del av vår grundlag.
Är ni som är för IF Metalls blockad medvetna om att deras agerande bryter mot vår grundlag?
Skall den svenska (sossemodellen) då anses står över vad lagrummen säger?
Då är det väl bara att lämna in en polisanmälan i så fall... ;)
Precis, hoppas Tesla har bra jurister som dänger till dom rejält i rätten!!
Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av volante »

Tack för adresserna. Har mailat IF Metalls styrelse och sagt att jag står bakom dem och den svenska modellen samt att jag bestämt att frysa planerade inköp av firmabilar från tesla till mina bolag. Tror inte det blir några mer teslaköp alls, gillar inte deras stil. Jättebolag som tror att de kan göra hur dom vill. Toys r ass och nu Tesla.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av Lurkern »

Varför planerade du köpa Tesla från början då de saknade kollektivavtal även då?
Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av volante »

eh. kunde inte tro att ett stort seriöst bolag skulle vägra teckna kollektivavtal i Sverige 2023. mina anställda (som mestadels är tjänstemän) har förvisso inte heller kollektivavtal. men om de önskar teckna det (och jag räknar med att det kommer hända en dag) så kommer jag givetvis inte vägra.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av dstr »

volante skrev: 28 nov 2023 19:28
eh. kunde inte tro att ett stort seriöst bolag skulle vägra teckna kollektivavtal i Sverige 2023. mina anställda (som mestadels är tjänstemän) har förvisso inte heller kollektivavtal. men om de önskar teckna det (och jag räknar med att det kommer hända en dag) så kommer jag givetvis inte vägra.
Om de anställda på Tesla inte vill ha kollektivavtal så borde väl det respekteras?
Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av volante »

vet vi att dom inte vill det eller vad då?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av agehall »

volante skrev: 28 nov 2023 19:41
vet vi att dom inte vill det eller vad då?
Det finns ingen förutom facket som hävdar att de vill det. Med tanke på allt vad IF Metall försökt med för att locka sina medlemmar att strejka utan framgång, så känns det väldigt tveksamt.

Men här är ett tips - ta med en påse bullar eller något annat gott, åk till närmsta SC och prata med de som jobbar där. Om du sedan kommer tillbaka och tror att de är rädda för sin arbetsgivare så kan vi prata. (Hint: Securitasvakten är inte där för att de ska känna sig skyddade från sin arbetsgivare...)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av Lurkern »

volante skrev: 28 nov 2023 19:28
eh. kunde inte tro att ett stort seriöst bolag skulle vägra teckna kollektivavtal i Sverige 2023. mina anställda (som mestadels är tjänstemän) har förvisso inte heller kollektivavtal. men om de önskar teckna det (och jag räknar med att det kommer hända en dag) så kommer jag givetvis inte vägra.
Om du använder Spotify så saknar även de kollektivavtal.
Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av volante »

I så fall får det bli bullar även till IF Metallarna, jag har litet svårt att tro att de skulle riva igång detta om det inte fanns krav inifrån verkstadsgolvet. Jag är för egen del intresserad av att behålla den samförståndskultur vi iaf haft i Sverige där fack och arbetsgivare kommer överens och där strejkerna hålls nere på ett minimum och där friska, sunda bolag och starka fackförbund ges förståelse för varandras behov och där de som utför arbetet har trygga arbetsvillkor. Vill inte långsamt få hit en kultur från U.S. där en erfaren medarbetare kan få sparken på dagen för att Elon råkade vara på dåligt humör.

https://esvd.svd.se/p/naringsliv/2023-1 ... 3/43938187

https://www.theguardian.com/science/202 ... -elon-musk
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av Airlift »

volante skrev: 28 nov 2023 19:28
eh. kunde inte tro att ett stort seriöst bolag skulle vägra teckna kollektivavtal i Sverige 2023..
Detta är nog ett genomgående problem svensken har i stort.
Sin grandiosa självbild.
Sverige vet minsann bäst i allt.

Kanske vore det bra att utforska världen utanför svedala oftare.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av volante »

...för att man inte vill importera amerikansk företagskultur till Sverige? var litet stolt istället.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av Luma »

Airlift skrev: 28 nov 2023 20:16
volante skrev: 28 nov 2023 19:28
eh. kunde inte tro att ett stort seriöst bolag skulle vägra teckna kollektivavtal i Sverige 2023..
Detta är nog ett genomgående problem svensken har i stort.
Sin grandiosa självbild.
Sverige vet minsann bäst i allt.

Kanske vore det bra att utforska världen utanför svedala oftare.
DDR var väl också världens bästa land en gång i tiden.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av Pontus »

volante skrev: 28 nov 2023 19:41
vet vi att dom inte vill det eller vad då?
Till och med en av dom som strejkar sa att han vart respekterad av arbetsgivaren när han valde att strejka och att det inte var villkoren som var problemet.
Andra som fortsätter jobba uttrycker sig att 95% vill inte ha KA, så då kan man väl dra slutsatsen att majoriteten i varje fall, om än inte 95%, vill inte ha KA och är nöjda.
Att låta gubbar på facket som inte jobbar där eller en minoritet av de anställda avgöra vad majoriteten ska ha för avtal känns VÄLDIGT FEL.
Lovar ska hålla mig till andra tråden efter detta.

och tack för mailadresserna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av agehall »

volante skrev: 28 nov 2023 20:16
I så fall får det bli bullar även till IF Metallarna, jag har litet svårt att tro att de skulle riva igång detta om det inte fanns krav inifrån verkstadsgolvet. Jag är för egen del intresserad av att behålla den samförståndskultur vi iaf haft i Sverige där fack och arbetsgivare kommer överens och där strejkerna hålls nere på ett minimum och där friska, sunda bolag och starka fackförbund ges förståelse för varandras behov och där de som utför arbetet har trygga arbetsvillkor. Vill inte långsamt få hit en kultur från U.S. där en erfaren medarbetare kan få sparken på dagen för att Elon råkade vara på dåligt humör.

https://esvd.svd.se/p/naringsliv/2023-1 ... 3/43938187

https://www.theguardian.com/science/202 ... -elon-musk
Min slutsats är då att det första du gör imorgon är att initiera att ditt bolag skaffar kollektivavtal. Jag tycker dina anställda ska ha det och om andra kan bestämma åt Tesla så finns det väl inget som säger att jag inte kan bestämma åt dig och dina anställda. Det är ju trots allt viktigt att vi behåller den sammförståndskultur som vi har haft i Sverige så att strejkerna hålls till ett minimum och starka fackförbund får agera fritt. Jag vill ju absolut inte att du och ditt bolag ska bidra till en amerikansk kultur på arbetsmarknaden.

Återkom gärna och berätta om processen att teckna kollektivavtal. Jag är genuint intresserad.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av volante »

varför skulle det initieras av mig som arbetsgivare :)

jag säger ju att jag inte står ivägen om de väljer att teckna KA, jag tror på att ge bästa möjliga förutsättningar för mina anställda. då går företaget också bra.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av Airlift »

volante skrev: 28 nov 2023 20:30
...för att man inte vill importera amerikansk företagskultur till Sverige? var litet stolt istället.
Det finns en hel skala däremellan. Det blir inte trälsamhällen igen bara för att man ser över vad som är relevant..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av volante »

nej sant såklart, håller med. bara det att Elon verkar... hm tappat det litet. han var verkligen en idol och förebild för mig tidigare. not so much any more.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av agehall »

volante skrev: 28 nov 2023 20:49
varför skulle det initieras av mig som arbetsgivare :)

jag säger ju att jag inte står ivägen om de väljer att teckna KA, jag tror på att ge bästa möjliga förutsättningar för mina anställda. då går företaget också bra.
Dina anställda kan ju vara rädda för repressalier och vågar därför inte ta upp frågan?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skriv svar