Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av volante »

haha som sagt kommer facket till mig och säger att några hos mig vill teckna KA så skulle jag inte göra som miljardbolaget TM Sweden.

många av våra konkurrenter har KA det vet jag. inga konstigheter.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av agehall »

volante skrev: 28 nov 2023 21:00
haha som sagt kommer facket till mig och säger att några hos mig vill teckna KA så skulle jag inte göra som miljardbolaget TM Sweden.

många av våra konkurrenter har KA det vet jag. inga konstigheter.
Det är enligt mig hyckleri på högsta nivå att tycka att andra ska göra något när man har alla möjligheter i världen att själv göra det men väljer att inte göra det. Det är alltid mycket enklare att ställa krav på och inskränka andras valmöjligheter.

Ser du inte själv ironin i att i princip ingen hos Tesla strejkar eftersom de inte vill ha kollektivavtal men du som har alla möjligheter att säga att det ska finnas på en arbetsplats väljer att inte göra det men tycker att det borde finnas hos Tesla??
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pontus skrev: 28 nov 2023 20:34
volante skrev: 28 nov 2023 19:41
vet vi att dom inte vill det eller vad då?
Till och med en av dom som strejkar sa att han vart respekterad av arbetsgivaren när han valde att strejka och att det inte var villkoren som var problemet.
Andra som fortsätter jobba uttrycker sig att 95% vill inte ha KA, så då kan man väl dra slutsatsen att majoriteten i varje fall, om än inte 95%, vill inte ha KA och är nöjda.
Att låta gubbar på facket som inte jobbar där eller en minoritet av de anställda avgöra vad majoriteten ska ha för avtal känns VÄLDIGT FEL. [...
Jaha... Och vad konstigt då att Tesla själva hävdar att lite drygt 90% är kvar på jobbet...
Andersen skrev: 17 nov 2023 19:45
...] Tesla säger, enligt ett meddelande till sina kunder:

"Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker."

Jag tolkar det så negativt som möjligt, att det inte är >90% av de verkstadsanställda, utan av det totala antalet som är kvar.

Affärsvärlden skriver:
"Bolaget sysselsätter 289 anställda enligt senaste årsredovisningen, varav cirka 130 av dem är tekniker".

9% av 289 anställda är 26 personer.
9% av 130 mekaniker är 12 personer.
9% av 400 anställda är 36 personer - om vi nu leker med tanken att Tesla nyanställt många i år.

I antal personer är det alltså mellan 12 och 36 anställda som strejkar hos Tesla, vilket motsvarar 9, 20 eller 28 procent av de 130 verkstadsanställda. [...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av volante »

@agehall. jag har inte ett jättebolag i usa i ryggen. och INGEN av mina medarbetare har anonymt eller anorstädes kontaktat facket och bett dem teckna avtal med mig så vitt jag vet. varför ska jag initiera det?? jag representerar mig själv som arbetsgivare, facket kommer ju då bli min motpart.

men jag säger ju att JAG till skillnad från TM Sweden som har exakt alla ekonomiska möjligheter i världen att göra det INTE kommer ställa mig ivägen. tvärt om. för jag tycker att det är en bra modell vi har.

TM Sweden är ett mäktigt bolag. de som arbetar här är få och mestadels unga (tro mig, har besökt telsaverkstaden mååånga gånger). klart att det är hälsosamt att TM Sweden får en något starkare motpart som bevakar de anställdas intressen.

Var stolt över det system generationer av svenskar byggt upp (av BÅDE arbetsgivare och fackförbund). Heja IF Metall!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

volante skrev: 28 nov 2023 20:16
[jag har litet svårt att tro att de skulle riva igång detta om det inte fanns krav inifrån verkstadsgolvet.]
Det har inte jag svårt att tro eftersom jag själv upplevt exakt det.

På företaget jag jobbade var ingen av oss 10 på golvet med i Transport, men ändå kom de och krävde kollektivavtal med vår arbetsgivare. Vår VD/ägare avböjde med hänvisning till att de inte hade några medlemmar på företaget. Slutade med att företaget sattes i blockad så vi inte fick nödvändiga leveranser.

Rena maffiametoder mot ett litet företag utan fackmedlemmar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av volante »

oops. givetvis inte ok.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av Luma »

volante skrev: 28 nov 2023 21:25
oops. givetvis inte ok.
Varför inte? Det är ju det som är den "Svenska modellen " som du prisar.
Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av volante »

därför att det inte fanns någon anställd som ville gå med (om det nu stämmer).
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av agehall »

volante skrev: 28 nov 2023 21:21
@agehall. jag har inte ett jättebolag i usa i ryggen. och INGEN av mina medarbetare har anonymt eller anorstädes kontaktat facket och bett dem teckna avtal med mig så vitt jag vet. varför ska jag initiera det?? jag representerar mig själv som arbetsgivare, facket kommer ju då bli min motpart.

men jag säger ju att JAG till skillnad från TM Sweden som har exakt alla ekonomiska möjligheter i världen att göra det INTE kommer ställa mig ivägen. tvärt om. för jag tycker att det är en bra modell vi har.

TM Sweden är ett mäktigt bolag. de som arbetar här är få och mestadels unga (tro mig, har besökt telsaverkstaden mååånga gånger). klart att det är hälsosamt att TM Sweden får en något starkare motpart som bevakar de anställdas intressen.

Var stolt över det system generationer av svenskar byggt upp (av BÅDE arbetsgivare och fackförbund). Heja IF Metall!
Problemet jag har med din ståndpunkt, är att IF Metall har presenterat 0 stöd för sin ståndpunkt. När facket inte ens får folk att strejka trots att de gett bort gratis medlemsskap och erbjuder 130% av lönen så luktar saker ruttet lång väg.

Då återstår solidaritetsargumentet för att Tesla (och alla andra företag) ska teckna kollektivavtal och om det är vad du tycker bör du givetvis införa det direkt i ditt bolag. Eller så har du lite svårt att stå för de åsikter du vill trycka ner i halsen på andra.

Tills dess att anställda (eller IF Metall för den delen) visar att de anställda vill ha ett kollektivavtal så kommer jag aldrig ställa mig på fackets sida i denna konflikt. Jag anser mig stötta arbetstagarna i deras vilja och just nu tyder allt på att det är långt ifrån en majoritet som vill ha ett kollektivavtal. Just nu är det ju bara IF Metall som hävdar det. Om du tänker igenom detta noga, så inser du nog också att i denna konflikt är det bara IF Metall som fackförening som har något att vinna på det. Inget vässentligt kommer bli bättre för de anställda.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

volante skrev: 28 nov 2023 21:30
därför att det inte fanns någon anställd som ville gå med (om det nu stämmer).
Det stämmer. :roll:
Ingen på företaget ville vara medlem hos Transport eftersom vi hade betydligt bättre villkor än våra kollegor som jobbade på företag med kollektivavtal med Transport. "Det saknar betydelse" enligt fackgubben som var hos oss eftersom företaget verkade inom ett område där Transport ansåg sig ha monopol på avtalsrätten.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av Leon »

volante skrev: 28 nov 2023 21:00
haha som sagt kommer facket till mig och säger att några hos mig vill teckna KA så skulle jag inte göra som miljardbolaget TM Sweden.

många av våra konkurrenter har KA det vet jag. inga konstigheter.
Vad skulle du göra om 8 av 10 av dina anställda inte vill ha kollektivavtal då?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av Airlift »

volante skrev: 28 nov 2023 21:30
därför att det inte fanns någon anställd som ville gå med (om det nu stämmer).
Det har ju skett mer än en gång. Metall var på Ferrita med. Gick inte så bra för Metall av samma anledning.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
volante
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 jul 2019 10:07
Ort: Stockholm

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av volante »

jag vill verkligen inte trycka ned någon åsikt i halsen på andra, det är klart om ingen som arbetar på tesla önskar KA så tycker jag också att IF Metall agerar fel. men har svårt att tro att det skulle vara så.

nja även om det är ett fåtal som önskar ett KA så förstår jag inte varför TM Sweden skulle motsätta sig det. det tycker jag känns ruttet. jag tycker generellt att anställda (runt om i hela världen) tappar mark gentemot storbolagen som bara blir starkare och starkare och mäktigare och mäktigare. med små steg tappar dom inflytande. det är det jag är rädd för och tycker att facken är en bra motpol till.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av agehall »

volante skrev: 28 nov 2023 21:45
nja även om det är ett fåtal som önskar ett KA så förstår jag inte varför TM Sweden skulle motsätta sig det. det tycker jag känns ruttet. jag tycker generellt att anställda (runt om i hela världen) tappar mark gentemot storbolagen som bara blir starkare och starkare och mäktigare och mäktigare. med små steg tappar dom inflytande. det är det jag är rädd för och tycker att facken är en bra motpol till.
Så du gillar inte majoritetsbeslut heller? Antar att om du har en enda anställd som vill ha kollektivavtal, så är det givet för dig att du tecknar ett även om alla andra är emot. För det är ju viktigare att någon enstaka anställd vill ha ett KA än att en majoritet vill det.

Du inser att det enda alternativ du har, om du vill ha minsta trovärdighet i den här diskussionen, är att du genast inleder processen att teckna ett kollektivavtal..?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Maila förbundsstyrelsen i IF Metall på ett balanserat och konstruktivt sätt

Inlägg av Leon »

volante skrev: 28 nov 2023 21:45
jag vill verkligen inte trycka ned någon åsikt i halsen på andra, det är klart om ingen som arbetar på tesla önskar KA så tycker jag också att IF Metall agerar fel.
Jag tycker det är bra av dig att respektera deras vilja. Många som anser att de borde acceptera kollektivavtal oavsett.
volante skrev: 28 nov 2023 21:45
men har svårt att tro att det skulle vara så.
Är en klar majoritet som inte vill ha kollektivavtal och som väljer att inte strejka.
Skriv svar