Sida 1 av 5

MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 15:17
av SveffeU
Jag har kört Model S i 30 000 mil. Inga problem i dåligt vinterföre. Har nu kört min MYP 2023 i vinterföre. Katastrof! Om jag kör i t ex 50km/h och släpper gaspedalen så kanar bilen höger vänster utan kontroll Har aldrig hänt m MS. Det går ju inte, vad jag förstår, regenerering på MYP som det gör på MS. Nya vinterdäck utan dubb.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 15:19
av mikebike
Släpp inte gaspedalen :lol:

Men allvarligt talat, hur vanligt är det att Teslor sladdar av vägen?
Aftonbladet nästa?

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 15:30
av SveffeU
Skojig kille Mikebike. Är det ngn som har en mer seriös inställning?

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 15:34
av G-Johansson
Jag läste nånstans förut om nån som varnade för just detta. Jag har provocerat min MYP men inte råkat ut för något sådant. Jag har iof 235 dubbdäck vilken dimension har du på vinterdäcken?
Jag har chill mode inställt men tror inte regenereringen är annorlunda pga det

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 15:43
av ErikHallq
SveffeU skrev: 30 nov 2023 15:17
Jag har kört Model S i 30 000 mil. Inga problem i dåligt vinterföre. Har nu kört min MYP 2023 i vinterföre. Katastrof! Om jag kör i t ex 50km/h och släpper gaspedalen så kanar bilen höger vänster utan kontroll Har aldrig hänt m MS. Det går ju inte, vad jag förstår, regenerering på MYP som det gör på MS. Nya vinterdäck utan dubb.
I någon uppdatering (förra året?) så om den tappar lite fästa i regen en gång, så kommer den slå över till 50% regen och även nästa gång köra med lägre regen (50%). Dock efter en stund så går den tillbaka till 100% regen automatiskt. Detta är inget man kan se eller ställa in manuellt dock. Så blir nog svårt att bli av med att den skräms ibland

Skaffar du S3XY buttons kan du dock ställa in regen.
G-Johansson skrev: 30 nov 2023 15:34
Jag läste nånstans förut om nån som varnade för just detta. Jag har provocerat min MYP men inte råkat ut för något sådant. Jag har iof 235 dubbdäck vilken dimension har du på vinterdäcken?
Jag har chill mode inställt men tror inte regenereringen är annorlunda pga det
Kan inte svära på det, men jag tror Chill mode faktiskt påverkar hur snabbt regen appliceras. Alltså inte total mängd regen, dvs det blir lika hårt tillslut, men inte lika plötsligt. Dock var det länge sen jag testade chill mode nu.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 15:46
av SveffeU
Ok, jag har 255/40 20 utan dubb. Får nog lov att ändra på det. Vilket fabrikat har du? Fälgar?

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 15:50
av G-Johansson
BildJag kör 235/50-19 hackapelitta däck

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 15:51
av jonasl
När det är riktigt superhalt tycker jag man får vara väldigt försiktig med att släppa upp pedalen. Det är också svårt att "testa" greppet genom att frirulla och provbromsa som jag gjorde ibland med andra bilar.

Är det bara normalhalt tycker jag bilen hanterar det halt, det är på riktig isgata/svartis det blir läskigt.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 15:55
av SveffeU
Tack för kloka råd!

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 15:56
av amg1967
Kan hålla med om att det kan kännas lite osäkert. Blir väl att lära sig vänsterbromsa.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 16:56
av Maltino
Precis så upplevde jag min Model 3 med dubbfria däck, kanske den den bil med sämsta upplevelsen på vinterväglag som jag haft.

Min nya Y rwd med hakkapelitta dubbdäck beter sig däremot mycket bra nu när det är taskigt väglag.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 17:00
av big-olle
Har du ändrat hjulkonfigurationen i bilen till vinterdäck?
Jag tycker att det mappade om bilen en del.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 17:14
av mikebike
Jag har 235 mm dubbfria vinterdäck. Jag har aldrig testat Chill, först körde jag Standard, men sedan jag köpte Acc.boost har jag bara kört på Sport.
Jag byter aldrig hjul i inställningarna på skärmen.

Jag har provat att provocera fram sladd genom att svänga och släppa upp gaspedalen, men det blir bara en minisladd.
Normalt undviker jag att släppa upp gaspedalen efter en näradödenupplevelse med en V70 på Söderleden. :oops:

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 17:34
av Niklas Z
Maltino skrev: 30 nov 2023 16:56
Precis så upplevde jag min Model 3 med dubbfria däck, kanske den den bil med sämsta upplevelsen på vinterväglag som jag haft.

Min nya Y rwd med hakkapelitta dubbdäck beter sig däremot mycket bra nu när det är taskigt väglag.
Jag är inne på min fjärde vinter med dubbfria vinterdäck på Model 3. Funkar alldeles utmärkt.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 17:51
av taliz
Får larma Aftonbladet. Ser rubrikerna framför mig "Dödsfälla" med en bild på en arg Robert Collin. :lol:

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 18:27
av mikebike
taliz skrev: 30 nov 2023 17:51
Får larma Aftonbladet. Ser rubrikerna framför mig "Dödsfälla" med en bild på en arg Robert Collin. :lol:
Det är konstigt att de inte tagit upp det redan, Model 3 har halkat omkring på den svenska marknaden i 5 år vid det här laget. ;)

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 18:39
av Frakal
Jag har inte upplevt de problemen i min MYP med dubbfria 245/45R19 Ultragrip ICE 2. Körde bland annat Stockholm - Sälen ToR i helgen samt åkt runt lite i snön som är nu.

Det som är mest ”obekvämt” är att den inte regenererar alls först minuterna när den är kall och batteriet är fullt (tror att den ska bromsa när man släpper pedalen men den fortsätter rulla).

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 19:08
av Honkan
jag har dubbade till min MYP men kör man på sportläge vid halt väglag blir det olustigt samt regenerationen är lite väl aggressiv kan jag tycka

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 19:33
av jonasl
Frakal skrev: 30 nov 2023 18:39
Jag har inte upplevt de problemen i min MYP med dubbfria 245/45R19 Ultragrip ICE 2. Körde bland annat Stockholm - Sälen ToR i helgen samt åkt runt lite i snön som är nu.

Det som är mest ”obekvämt” är att den inte regenererar alls först minuterna när den är kall och batteriet är fullt (tror att den ska bromsa när man släpper pedalen men den fortsätter rulla).
I snö är det som sagt inget problem. Det är när det finns för lite grepp för att bilen själv ska reda upp situationen som man får köra med lite mera känsla i pedalen när man drar av på gaspådraget. I nuvarande förhållanden går det ju knappt att få bilen att släppa.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 19:35
av Verdi_
Konstigt att det är sån skillnad mot Model S. Är det hårdare regenerering på bakhjulen på Model Y?

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 19:36
av MangeT
Min M3LR känns som den kör regen fram. Är det samma för MYLR?

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 19:44
av Nicke Nyfiken
MangeT skrev: 30 nov 2023 19:36
Min M3LR känns som den kör regen fram. Är det samma för MYLR?
Då känner du fel. ;)

Både 3 och Y har regen primärt på bakaxeln.
Model S och X har regen primärt på framaxeln. (Vet ej hur det är på de nya)

Skulle det inte räcka till så används regen på båda axlarna.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 19:49
av MangeT
Ok.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 20:11
av AAKEE
Verdi_ skrev: 30 nov 2023 19:35
Konstigt att det är sån skillnad mot Model S. Är det hårdare regenerering på bakhjulen på Model Y?
Tidigare model S hade mindre regen än 3/Y.

Nya S har ungefär samma regeneffekt men det är betydligt mjukare påslag av regen. Lite som att S har ett mer sofistikerat comfortmode som inte slår på 100% regen direkt. Stor skillnad mellan min M3P och MSP.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 30 nov 2023 20:24
av Johan_YJ7
Man kan ju alltid dra igång track mode och stänga av regen..
Stäng fan inte av framhjulsdriften och ESP bara då kör man i diket utan pardon.