Sida 1 av 1

NIO i batttery swap deal med Geely, Changan

Postat: 01 dec 2023 19:03
av spacecoin
Intressant diskussion här!

Re: NIO i batttery swap deal med Geely, Changan

Postat: 01 dec 2023 19:14
av spacecoin
Changan är inte ett Geelybolag afaik, men det här var dealen/standardiseringsarbetet jag tänkte på:



Blir batteryswap en Kina-only-grej? (Ja jag vet att NIO har stationer bland annat i Sverige).

Re: NIO i batttery swap deal med Geely, Changan

Postat: 01 dec 2023 19:28
av Generalbogge
JAC ryktas som nästa företag att ansluta.

Re: NIO i batttery swap deal med Geely, Changan

Postat: 01 dec 2023 19:30
av Generalbogge
Undrar hur lång tid det tar innan första Geely bil blir kompatibel med Nios standard?

Re: NIO i batttery swap deal med Geely, Changan

Postat: 01 dec 2023 20:31
av fth
Känns fortfarande som hål i huvudet att hålla på att swappa batterier, definitivt för personbilar iaf, men ska det öht vara genomförbart så krävs det nog standards och samarbeten mellan olika märken.

Jag har dock mycket svårt att se att detta någonsin ska kunna bli särskilt stort? :?

/fth

Re: NIO i batttery swap deal med Geely, Changan

Postat: 01 dec 2023 22:08
av spacecoin
fth skrev: 01 dec 2023 20:31
Känns fortfarande som hål i huvudet att hålla på att swappa batterier, definitivt för personbilar iaf, men ska det öht vara genomförbart så krävs det nog standards och samarbeten mellan olika märken.

Jag har dock mycket svårt att se att detta någonsin ska kunna bli särskilt stort? :?
Jag håller med. Mycket talar emot.

Det finns ju några fördelar:
- Bra för de som inte kan ladda hemma, typ lägenhet.
- Snällt mot batterierna, slipper snabbladda.

Re: NIO i batttery swap deal med Geely, Changan

Postat: 01 dec 2023 23:16
av fth
spacecoin skrev: 01 dec 2023 22:08
- Snällt mot batterierna, slipper snabbladda.
Jag tror även dessa batterier måste snabbladdas, annars blir ju kapaciteten extremt låg, alternativt så måste dom ha orimligt många batterier på varje station.

Ska batterierna långsamladdas så krävs det ju i praktiken ett batteri per nyttjare och dygn, dvs för att uppnå en kapacitet på 100 bilar per dygn så måste man ha ungefär 100 batterier på lager, det kan ju aldrig bli ekonomi i det.

Med snabbladdning behöver ju varje station "bara" ha batterier motsvarande ungefär det antal nyttjare man förväntar sig per timme.

Oavsett så tror jag det blir extremt svårt att få detta att fungera i någon som helst rimlig skala.

/fth

Re: NIO i batttery swap deal med Geely, Changan

Postat: 02 dec 2023 09:33
av mikebike
spacecoin skrev: 01 dec 2023 22:08
fth skrev: 01 dec 2023 20:31
Känns fortfarande som hål i huvudet att hålla på att swappa batterier, definitivt för personbilar iaf, men ska det öht vara genomförbart så krävs det nog standards och samarbeten mellan olika märken.

Jag har dock mycket svårt att se att detta någonsin ska kunna bli särskilt stort? :?
Jag håller med. Mycket talar emot.

Det finns ju några fördelar:
- Bra för de som inte kan ladda hemma, typ lägenhet.
- Snällt mot batterierna, slipper snabbladda.
Nej, jag håller inte med. Åka till Värtan och byta batteri (till ett som snabbladdats?) eller åka runt kvarteret och ställa sig vid en laddstolpe några timmar?
Jag vet vad jag föredrar.

Vadå, alla har inte en laddstolpe i nästa kvarter?
Nä, men de lär inte ha en batteribytarstation i närheten heller.

Re: NIO i batttery swap deal med Geely, Changan

Postat: 02 dec 2023 10:48
av Verdi_
spacecoin skrev: 01 dec 2023 22:08
fth skrev: 01 dec 2023 20:31
Känns fortfarande som hål i huvudet att hålla på att swappa batterier, definitivt för personbilar iaf, men ska det öht vara genomförbart så krävs det nog standards och samarbeten mellan olika märken.

Jag har dock mycket svårt att se att detta någonsin ska kunna bli särskilt stort? :?
Jag håller med. Mycket talar emot.

Det finns ju några fördelar:
- Bra för de som inte kan ladda hemma, typ lägenhet.
- Snällt mot batterierna, slipper snabbladda.
Batterierna måste snabbladdas om stationerna ska få nån slags kapacitet.

Långsamladdning längs gator, parkeringar och i parkeringshus känns oändligt mycket bättre.

Har hänt väldigt mycket på senare år. Sätts upp nya långsamladdare i rätt rask takt faktiskt.

Jag kan dock se fördelar med att kunna ha ett mindre och billigare batteri till vardags och byta till ett större när det behövs. Problemet är väl bara att efterfrågan på stora batterier blir svår att möta kring jul, sportlov, påsk och sommarsemestern...

Re: NIO i batttery swap deal med Geely, Changan

Postat: 02 dec 2023 10:51
av spacecoin
mikebike skrev: 02 dec 2023 09:33
spacecoin skrev: 01 dec 2023 22:08
fth skrev: 01 dec 2023 20:31
Känns fortfarande som hål i huvudet att hålla på att swappa batterier, definitivt för personbilar iaf, men ska det öht vara genomförbart så krävs det nog standards och samarbeten mellan olika märken.

Jag har dock mycket svårt att se att detta någonsin ska kunna bli särskilt stort? :?
Jag håller med. Mycket talar emot.

Det finns ju några fördelar:
- Bra för de som inte kan ladda hemma, typ lägenhet.
- Snällt mot batterierna, slipper snabbladda.
Nej, jag håller inte med. Åka till Värtan och byta batteri (till ett som snabbladdats?) eller åka runt kvarteret och ställa sig vid en laddstolpe några timmar?
Jag vet vad jag föredrar.

Vadå, alla har inte en laddstolpe i nästa kvarter?
Nä, men de lär inte ha en batteribytarstation i närheten heller.
Jag håller med, och ingen har väl sagt något annat?

Jag tror likt de flesta att batteribyte förblir nisch. Men batteribyte är ju inte istället för hemmaladdning eller snabbladdning. Det är en extra möjlighet.