Begagnad model S eller Y

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Plusminusnoll
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 dec 2023 23:42

Begagnad model S eller Y

Inlägg av Plusminusnoll »

Hej,

Ny på forumet och skulle önska lite input kring kommande bilköp av en begagnad tesla.
Jag och frun står i valet och kvalet mellan att köpa en begagnad model S minst från 2020 eller en model Y. Max 7000 mil (helst).
Frun är 90% inställd på att köpa MY.
Budget ca 550k, fyrhjulsdrift är ett måste därav är MY standard utesluten.
Att köpa bilen från Carla ”verkar” ändå smidigast men kanske inte billigaste, får dock garanterat både sommar och vinterdäck samt bilgaranti i 1 år vilket vi båda tycker känns bra.
Storlek S och Y beror på att vi får tillskott i familjen till våren och behöver mycket bagageplats vid långresor, förstått det som att det är ungefär samma bagagevolym i båda bilarna, Yn snäppet större.
Vi åker Sthlm-Karlstad 5-8 ggr om året och fjällen 2-3 ggr (vintertid).

Model S känns mer premium, lite dyrare försäkring men inte mycket. S har batterigaranti till minst 2028 men om modellåret är 2020 är det knappt någon nybilsgaranti kvar, endast bilgaranti från Carla som kanske hjälper lite vid oförutsedda händelser?

Model Y har ändå nybilsgaranti minst till början av 2025 eller 8000mil vilket ”känns” lite tryggare och kanske bättre andrahandsvärde om vi skulle sälja bilen om 3-4 år är den 1 år yngre än modell S.

Har ni några inputs/tips tills oss samt kanske något mer vi ska tänka på? Jag vill helst köpa MS då den känns mer premium och går väl aningen längre dock vid årsmodell 2020 är den äldre då än MY.
Medans. frun önskar MY som jag skrev ovan för den är lite nyare och har lite längre garantier eftersom det blir då modellår minst 2021.

// plusminusnoll
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av taliz »

Du får nog ha en betydligt större budget för reparationer på S. Luftfjädring krånglar tids nog på typ alla bilar som har det.
Rätt tråkigt att tvingas böka med CCS-adapter varje gång man svänger förbi SUC.
Horisontella skärmen i Y lämpar sig mer för att kolla youtube etc.
Y kan ju ha drag, vilket många gärna vill ha på en sån bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Gustafsson »

Alltid lite ”gambling” att köpa beg bil. Tror dock att luftfjädring håller i genomsnittligt många mil till. När det gäller laddning med adapter beror det ju på hur ofta man utnyttjar CCS laddning. Hemmaladdningen påverkas ju inte av adapter.
Hur länge tänker ni ha bilen? Aluminiumkaross på S är ju nice. Det går också att se film på den gamla stående skärmen, föredrar faktiskt den pga kartan blir mycket trevligare med den varianten. Y laddar dock mycket snabbare, har krok och är en nyare bil, med alla fördelar det har. Finns många saker att överväga. Gör en egen lista med plus å minus….Den blir ganska lång.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av bjornnilsson »

Om ni pendlar långt och så ofta så pekar det mot en S, tycker jag. Provkör båda modellerna och låtsas att ni ska till Stockholm-Karlstad eller fjällen och låt känslan avgöra.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
MC Red
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 16 jan 2018 22:52

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av MC Red »

Jag har ägt MS -18, MY -21 och MS -23.
Först och främst så är det viktigt att veta att nya MS är en helt annan bil än 2020. Så jmf mellan MY och MS 2020 är ett rimligt men svårt val. Det är verkligen en fråga om personligt tycke. Jag trivdes med båda. MY helt bekymmersfri men MS mer ”grace”. Ni kommer bli nöjda med båda. Ett alternativ är att ta en MY nu i väntan på att en MS -22/-23 kommer ner i pris. Då får ni drömbilen.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Verdi_ »

Jag kör Model S sen juni 2017. Har haft min nuvarande sen september 2018. Har upprepade ggr gjort ansatser att byta mot en Model Y och trots liknande kostnad så kan jag inte förmå mig.

Det finns klara för- och nackdelar och det är inte ett självklart val utan beror på vilka preferenser man har.

Fördelar Model Y.
- Nyare bil med färre typfel, bättre garantier.
- Dragkrok.
- Laddar snabbare.
- Snålare.
- Bättre stereo.


Fördelar Model S.
- Bättre stolar.
- Skönare ratt i riktigt skinn. Ratten i Model Y känns som en billigare Playstation-ratt.
- Känns lite mer exklusiv med mörk alcantara för innertaket osv.
- Ligger stadigare på vägen. Vilsammare att köra.
- Luftfjädringen är mycket skönare på ojämn väg än den hårda Y-fjädringen.
- Vinglar inte med bakänden när det är halt pga regenereringen.
- Den stora stående skärmen är mycket bättre vid körning och man slipper dessutom att halva används för den poänglösa renderingen av bilen. Skit i Youtube...
- Radar & parkeringssensorer.


För mig är det lite hjärta vs hjärna. Jag gillar helt enkelt inte känslan i Model Y även om det är en jättebra bil på papperet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av taliz »

Det kommer ju en refresh Y inom kort.
Kanske värt att ta en S tills dess, sen byta till den om nått år eller två om man gillar den.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Plusminusnoll
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 dec 2023 23:42

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Plusminusnoll »

Tack för bra input och tips.
Det blir nog till att skriva ned en lista på plus/minus per bil samt provköra bilarna.

Vi tänker väl ha bilen åtminstone 2-3 år. Youtube är inget måste i bilen, AP är dock viktigt. CCS-adaptern kommer inte vara avgörande heller, det kan vi leva med vid SuC.
Någon som har erfarenhet av svängradie på MS vs MY? Förstått det som att MY har bland dom sämre svängradierna av elbilar? MS har jag inte så bra koll på, lär väl märka annars vid test av bilarna.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Verdi_ »

Plusminusnoll skrev: 05 dec 2023 15:53
Tack för bra input och tips.
Det blir nog till att skriva ned en lista på plus/minus per bil samt provköra bilarna.

Vi tänker väl ha bilen åtminstone 2-3 år. Youtube är inget måste i bilen, AP är dock viktigt. CCS-adaptern kommer inte vara avgörande heller, det kan vi leva med vid SuC.
Någon som har erfarenhet av svängradie på MS vs MY? Förstått det som att MY har bland dom sämre svängradierna av elbilar? MS har jag inte så bra koll på, lär väl märka annars vid test av bilarna.
Det går utmärkt att kolla på youtube även i en S med stående skärm.

Svängradien (eller ja, diametern är det väl) verkar vara 12,1 meter för Model Y och 11,3 meter för Model S LR Raven. Står även 11,8 meter för Model S så svaret är väl att båda är relativt klumpiga men att Model Y är aningen sämre. Dock så är Model Y kortare och smalare så i praktiken så är det nog ingen större skillnad.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av jeppe_sthlm »

Nu har inte jag kört Model Y, men hade en Model 3 från -21 i ca 1 år. Den var dock så bullrig och stötig på motorväg att jag gav upp och gick tillbaks till S. Så vitt jag har förstått det ska fjädringen i Y vara ännu stötigare än i 3:an, men den har väl å andra sidan uppdaterats under åren.

Fjädringen och komforten i Raven S är riktigt bra på långfärd.

Skulle rekommendera att testa båda på grov motorväg innan du bestämmer dig.

Ang. försäkringen så slog den rätt hårt för mig när vagnskadan gick ut, så kolla vad helförsäkringen kostar på en S. En ny Y har du ju billig försäkring på i 3 år, vilket kan vara en rätt stor del av totalkostnaden.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av frippe »

Är det mycket långkörning med bilen är tveklöst en model s mycket mer behaglig. Den slukar ojämnheter betydligt bättre än en model y.
En model y är klart smidigare i stadstrafik och speciellt vid fickparkering.

Jag tror inte reparationer är fler på en model s än på en y vid samma ålder på bilarna. Model s börjar också få andra verkstäder som kan laga dem.

Bagaget är bättre i en model s men samtidigt kan en model y ha dragkrok.

Så, det finns plus och minus med båda så provkör och provlasta.
Model Y LR.
Model S70D
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

jeppe_sthlm skrev: 05 dec 2023 16:27
Nu har inte jag kört Model Y, men hade en Model 3 från -21 i ca 1 år. Den var dock så bullrig och stötig på motorväg att jag gav upp och gick tillbaks till S. Så vitt jag har förstått det ska fjädringen i Y vara ännu stötigare än i 3:an, men den har väl å andra sidan uppdaterats under åren.

Fjädringen och komforten i Raven S är riktigt bra på långfärd.

Skulle rekommendera att testa båda på grov motorväg innan du bestämmer dig. [...
Har kört en Model 3 från 2019 i sommarväglag. Den hade 18''-fälgar och originaldäcken från Michelin med korrekt däcktryck. Tyckte inte den var bullrigare eller stötigare än en mellanklassare från VW eller Volvo. Körde en kortare sväng med en av Teslas 2018 Model S provkörningsbilar på vinterdäck, men det var så länge sen nu så jag minns inte så mkt mer än att det var bra komfort och ljudvolym i den med.

Men ja... En del här på forumet har tyckt att Y RWD och Long Range varit stötig. Sen dess har väl Tesla uppdaterat fjädringen. Om folk fortfarande tycker den är stötig har jag väl inte så bra koll på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av fth »

taliz skrev: 05 dec 2023 00:36
Du får nog ha en betydligt större budget för reparationer på S. Luftfjädring krånglar tids nog på typ alla bilar som har det.
Rätt tråkigt att tvingas böka med CCS-adapter varje gång man svänger förbi SUC.
Horisontella skärmen i Y lämpar sig mer för att kolla youtube etc.
Y kan ju ha drag, vilket många gärna vill ha på en sån bil.
Jag håller med om flera av punkterna, men CCS-adapter är verkligen en icke-fråga, det tar typ 1.5s att plugga i den.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Verdi_ »

SwedishAdvocate skrev: 05 dec 2023 17:04
jeppe_sthlm skrev: 05 dec 2023 16:27
Nu har inte jag kört Model Y, men hade en Model 3 från -21 i ca 1 år. Den var dock så bullrig och stötig på motorväg att jag gav upp och gick tillbaks till S. Så vitt jag har förstått det ska fjädringen i Y vara ännu stötigare än i 3:an, men den har väl å andra sidan uppdaterats under åren.

Fjädringen och komforten i Raven S är riktigt bra på långfärd.

Skulle rekommendera att testa båda på grov motorväg innan du bestämmer dig. [...
Har kört en Model 3 från 2019 i sommarväglag. Den hade 18''-fälgar och originaldäcken från Michelin med korrekt däcktryck. Tyckte inte den var bullrigare eller stötigare än en mellanklassare från VW eller Volvo. Körde en kortare sväng med en av Teslas 2018 Model S provkörningsbilar på vinterdäck, men det var så länge sen nu så jag minns inte så mkt mer än att det var bra komfort och ljudvolym i den med.

Men ja... En del här på forumet har tyckt att Y RWD och Long Range varit stötig. Sen dess har väl Tesla uppdaterat fjädringen. Om folk fortfarande tycker den är stötig har jag väl inte så bra koll på.

Den enda Y jag kört är Performance från Berlin.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

frippe skrev: 05 dec 2023 16:57
Är det mycket långkörning med bilen är tveklöst en model s mycket mer behaglig. Den slukar ojämnheter betydligt bättre än en model y.
En model y är klart smidigare i stadstrafik och speciellt vid fickparkering.

Jag tror inte reparationer är fler på en model s än på en y vid samma ålder på bilarna. Model s börjar också få andra verkstäder som kan laga dem.

Bagaget är bättre i en model s men samtidigt kan en model y ha dragkrok.

Så, det finns plus och minus med båda så provkör och provlasta.
Budgeten var begränsad till 550k och då får man väl en några år nyare Y än S?

I övrigt håller jag med om allt du skrev.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av frippe »

Nicke Nyfiken skrev: 05 dec 2023 18:10
frippe skrev: 05 dec 2023 16:57
Är det mycket långkörning med bilen är tveklöst en model s mycket mer behaglig. Den slukar ojämnheter betydligt bättre än en model y.
En model y är klart smidigare i stadstrafik och speciellt vid fickparkering.

Jag tror inte reparationer är fler på en model s än på en y vid samma ålder på bilarna. Model s börjar också få andra verkstäder som kan laga dem.

Bagaget är bättre i en model s men samtidigt kan en model y ha dragkrok.

Så, det finns plus och minus med båda så provkör och provlasta.
Budgeten var begränsad till 550k och då får man väl en några år nyare Y än S?

I övrigt håller jag med om allt du skrev.
Ojdå, missade visst budgeten, ja då får de definitivt en nyare y.

Däremot vet vi ganska lite hur väl en Y håller över tid, en model s har ändå funnits länge även om de ändrats en del. Där finns lite mer historik över normala fel man på olika sätt kan lösa. En äldre y är ett ganska oskrivet kapitel. Däremot lär det komma fler verkstäder för y när de blir äldre med tanke på antalet sålda bilar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

frippe skrev: 05 dec 2023 18:16
Nicke Nyfiken skrev: 05 dec 2023 18:10
frippe skrev: 05 dec 2023 16:57
Är det mycket långkörning med bilen är tveklöst en model s mycket mer behaglig. Den slukar ojämnheter betydligt bättre än en model y.
En model y är klart smidigare i stadstrafik och speciellt vid fickparkering.

Jag tror inte reparationer är fler på en model s än på en y vid samma ålder på bilarna. Model s börjar också få andra verkstäder som kan laga dem.

Bagaget är bättre i en model s men samtidigt kan en model y ha dragkrok.

Så, det finns plus och minus med båda så provkör och provlasta.
Budgeten var begränsad till 550k och då får man väl en några år nyare Y än S?

I övrigt håller jag med om allt du skrev.
Ojdå, missade visst budgeten, ja då får de definitivt en nyare y.

Däremot vet vi ganska lite hur väl en Y håller över tid, en model s har ändå funnits länge även om de ändrats en del. Där finns lite mer historik över normala fel man på olika sätt kan lösa. En äldre y är ett ganska oskrivet kapitel. Däremot lär det komma fler verkstäder för y när de blir äldre med tanke på antalet sålda bilar.
Jo men tanken enligt TS var att behålla bilen 3-4 år och då har de garanti kvar på en Y större delen av tiden. Så jag skulle inte vara speciellt orolig för att bilen är obeprövad över tid. Model 3 har väl hållit ganska bra över tid, och inget talar för att Y skulle vara sämre.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Bjelke »

fth skrev: 05 dec 2023 17:28
taliz skrev: 05 dec 2023 00:36
Du får nog ha en betydligt större budget för reparationer på S. Luftfjädring krånglar tids nog på typ alla bilar som har det.
Rätt tråkigt att tvingas böka med CCS-adapter varje gång man svänger förbi SUC.
Horisontella skärmen i Y lämpar sig mer för att kolla youtube etc.
Y kan ju ha drag, vilket många gärna vill ha på en sån bil.
Jag håller med om flera av punkterna, men CCS-adapter är verkligen en icke-fråga, det tar typ 1.5s att plugga i den.

/fth
Det största felet med adaptern är väl att det kan strula, har sett det på båda mina och
ganska många andra bilar också, man får lirka och/eller bända lite uppåt/nedåt för att
laddningen ska hoppa igång, ibland funkar det direkt (och då rör det sig ju om just typ 1,5 sekund
i tidsåtgång) och ibland nån minut innan det funkar… ibland får man t.o.m. byta stolpe, vilket
känns lite skumt egentligen…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Verdi_ »

Bjelke skrev: 06 dec 2023 09:19
fth skrev: 05 dec 2023 17:28
taliz skrev: 05 dec 2023 00:36
Du får nog ha en betydligt större budget för reparationer på S. Luftfjädring krånglar tids nog på typ alla bilar som har det.
Rätt tråkigt att tvingas böka med CCS-adapter varje gång man svänger förbi SUC.
Horisontella skärmen i Y lämpar sig mer för att kolla youtube etc.
Y kan ju ha drag, vilket många gärna vill ha på en sån bil.
Jag håller med om flera av punkterna, men CCS-adapter är verkligen en icke-fråga, det tar typ 1.5s att plugga i den.

/fth
Det största felet med adaptern är väl att det kan strula, har sett det på båda mina och
ganska många andra bilar också, man får lirka och/eller bända lite uppåt/nedåt för att
laddningen ska hoppa igång, ibland funkar det direkt (och då rör det sig ju om just typ 1,5 sekund
i tidsåtgång) och ibland nån minut innan det funkar… ibland får man t.o.m. byta stolpe, vilket
känns lite skumt egentligen…
Känner inte igen det. Hade visserligen problem i somras men då hade jag fel på laddluckan och felkoder så det var nåt då. Funkade inte på nån stolpe och provade även med en annans adapter men inget hjälpte. Sen försvann det och det fungerade hur bra som helst på hela Europa-resan.

Däremot har jag just det problemet hemma med min Wall Connector. Har tejpat dit en vattenflaska som tyngd så att den ska få bättre kontakt. Snyggt som f-n. Laddar dock i3:an utan samma problem och laddar Teslan med "reseladdaren" utan problem också. Så det är bara kombon WC + Teslan som strular. Blev så efter att jag fick en ny "pin carrier", dvs plasten runt stiften. Känns som om man inte får in handsken lika djupt som tidigare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Bjelke »

Lattjo för med min Wall Connector har det aldrig någonsin krånglat (inte nå Jinx där :lol: )
men adapter på SuC däremot… jösses, och som sagt, både irl och här på forumet så
finns det gott om exempel på strulande adapter-laddningar faktiskt…
Inget stort problem egentligen men om det krånglar så blir man ju lite orolig för
att det en vacker dag inte funkar alls :? som tur är så kör jag ytterst sällan så
att jag kommer in till laddaren med bara nån % SoC kvar iaf :) (fegis mao :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av tor »

Om ni börjar luta mot en y hade jag i ert ställe övervägt en ny. Billigare försäkring, längre garantiperiod samt att Tesla ibland har en del förmånliga erbjudanden på finansiering gör att kostnaden nog endast marginellt skiljer sig över 2-3 år. Alltid skönt med nybilsgaranti och en ny bil. Även om det är över budget.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Verdi_ »

Privatleasingen som erbjuds nu är svårt att slå.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av fth »

Bjelke skrev: 06 dec 2023 17:50
Lattjo för med min Wall Connector har det aldrig någonsin krånglat (inte nå Jinx där :lol: )
men adapter på SuC däremot… jösses, och som sagt, både irl och här på forumet så
finns det gott om exempel på strulande adapter-laddningar faktiskt…
Inget stort problem egentligen men om det krånglar så blir man ju lite orolig för
att det en vacker dag inte funkar alls :? som tur är så kör jag ytterst sällan så
att jag kommer in till laddaren med bara nån % SoC kvar iaf :) (fegis mao :lol: )
Hm, skumt att det är så olika upplevelser, men det är väl iofs inte så ovanligt med Tesla när jag tänker efter, helljus- och torkarautomatik, spökbromsningar etc verkar ju vara högst individuella fenomen. :?

Jag har iaf mycket sällan haft problem med min CCS, 99% av fallen pluggar jag in och det bara funkar, någon enstaka gång har jag fått hålla lite tryck på kontakten för att den ska kicka igång.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av frippe »

fth skrev: 06 dec 2023 22:47
Bjelke skrev: 06 dec 2023 17:50
Lattjo för med min Wall Connector har det aldrig någonsin krånglat (inte nå Jinx där :lol: )
men adapter på SuC däremot… jösses, och som sagt, både irl och här på forumet så
finns det gott om exempel på strulande adapter-laddningar faktiskt…
Inget stort problem egentligen men om det krånglar så blir man ju lite orolig för
att det en vacker dag inte funkar alls :? som tur är så kör jag ytterst sällan så
att jag kommer in till laddaren med bara nån % SoC kvar iaf :) (fegis mao :lol: )
Hm, skumt att det är så olika upplevelser, men det är väl iofs inte så ovanligt med Tesla när jag tänker efter, helljus- och torkarautomatik, spökbromsningar etc verkar ju vara högst individuella fenomen. :?

Jag har iaf mycket sällan haft problem med min CCS, 99% av fallen pluggar jag in och det bara funkar, någon enstaka gång har jag fått hålla lite tryck på kontakten för att den ska kicka igång.

/fth
Kommer ihåg att det hjälpte att hålla i CCS-adaptern så den hann att låsa fast, sedan var det inga problem när den väl fastnat med laddningen. Men skönt att slippa daptern men absolut ingen sak att fundera på vid köp av bil, finns betydligt viktigare saker som påverkar anser jag.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Gustafsson »

Håller upp laddhandsken lite så kabeln med inte hänger med adaptern i laddluckan. När laddningen kommer igång (blinkar grönt) kan man släppa - sen funkar det alltid. Annars fått "rött ljus" ett antal gånger om jag bara pluggar i .
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar