Hur länge varar strejken? Omröstning

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Hur långt tid tar det innan strejken är över och påverkan på reparation och nyförsäljning upphör?

Omröstningen slutade 12 dec 2023 12:34

1-7 dagar
2
1%
1-4 veckor
2
1%
1-3 månader
27
17%
3-6 månader
59
38%
1 år
6
4%
1 år eller längre
60
38%
 
Antal röster: 156

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av lem »

I ringhörnan har vi Elon och Veli-Pekka.

Det är svårbedömt hur alla sympatiåtgärder kommer i effekt och vilka motdrag Tesla gör. Även internationellt jäser det (UAW i USA och Metall i Tyskland).

Vad tror Du?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av Henrik »

Aj, 5 månader eller mer gissar några på alltså..

Blir dock extremt förvånad om det går året ut.

Jag har ett pågående ärende hos Werksta som är betalt, alla delar finns (bilen ser bra ut men småsaker som inte sitter ordentligt och bilen är utan parkeringssensorer sedan ca 1 år tillbaka)

Huven ska svetsas och lackas om också - Ena vindrutetorkaren har tagit i och skrapat upp nämligen.

Men det ser dock mörkt ut just nu då enligt vissa... OK - Får ta tag i detta...
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av lem »

Det var oroväckande att så många bedömer det långdraget! Jag tror jag väljer en ID4 istället…
Skall ut i halkan och hjärtat i halsgropen. En mindre krock innebär katastrof!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Piggelin
Inlägg: 593
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av Piggelin »

lem skrev: 05 dec 2023 13:18
Det var oroväckande att så många bedömer det långdraget! Jag tror jag väljer en ID4 istället…
Skall ut i halkan och hjärtat i halsgropen. En mindre krock innebär katastrof!
Kan inte tipsa om en ID4, hade valt en Enyaq istället, de reas ut för tillfället.
fred123
elbilist
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 okt 2023 10:37

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av fred123 »

lem skrev: 05 dec 2023 13:18
Det var oroväckande att så många bedömer det långdraget! Jag tror jag väljer en ID4 istället…
Skall ut i halkan och hjärtat i halsgropen. En mindre krock innebär katastrof!
Jag avbeställde Teslan och beställde en Skoda Enyaq istället, men det var mest för att jag gillar Enyaq bättre än Tesla och Skoda sänkte priset till Teslas nivå.
Men med tanke på Elons uttalande om annonsörerna på X så kommer nog det här dra ut på tiden alt. lämnar Tesla Sverige.
Polestar 2 Launch Edition svart
Skoda Enyaq Coupe RS 2024 - Beställd
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av Gustafsson »

Jag tror att Tesla försöker runda metall länge till - se hur uthålliga de varit i USA mot de stater som inte tillåter Teslaförsäljning.
Men svårt att sia om utifall att facken i EU på något vis tar strid.
Det är ju intressant att Danmark utför blockad åt Metall Sverige, men inte strejkar för egna avtal i Danmark. Inte heller Teslaanställdas fack i Norge verkar fundera över att gå ut i strejk (ännu).
Vad betyder det ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av OfarligTesla »

Gustafsson skrev: 05 dec 2023 13:42
Vad betyder det ?
Kanske bryr sig facken i andra länder om vad de anställda faktiskt tycker och går bara ut i strejk ifall de tror att de har stort stöd för det?
Piggelin
Inlägg: 593
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av Piggelin »

fred123 skrev: 05 dec 2023 13:38
lem skrev: 05 dec 2023 13:18
Det var oroväckande att så många bedömer det långdraget! Jag tror jag väljer en ID4 istället…
Skall ut i halkan och hjärtat i halsgropen. En mindre krock innebär katastrof!
Jag avbeställde Teslan och beställde en Skoda Enyaq istället, men det var mest för att jag gillar Enyaq bättre än Tesla och Skoda sänkte priset till Teslas nivå.
Men med tanke på Elons uttalande om annonsörerna på X så kommer nog det här dra ut på tiden alt. lämnar Tesla Sverige.
Ja de slumpar ut gamla Enyaqs nu, för att göra plats för den uppdaterade med nya motorer, mer kraft och räckvidd osv.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av SwedishAdvocate »

fred123 skrev: 05 dec 2023 13:38
Jag avbeställde Teslan och beställde en Skoda Enyaq istället, men det var mest för att jag gillar Enyaq bättre än Tesla och Skoda sänkte priset till Teslas nivå.
Men med tanke på Elons uttalande om annonsörerna på X så kommer nog det här dra ut på tiden alt. lämnar Tesla Sverige.
Tror inte Elon/Tesla lämnar Sverige. Dels skulle det sätta de existerande ~50 000 svenska Teslaägarna i sticket, och dels skulle det riskera att få betydande konsekvenser för Teslas försäljning i övriga Europa.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gustafsson skrev: 05 dec 2023 13:42
Jag tror att Tesla försöker runda metall länge till - se hur uthålliga de varit i USA mot de stater som inte tillåter Teslaförsäljning.
Men svårt att sia om utifall att facken i EU på något vis tar strid.
Det är ju intressant att Danmark utför blockad åt Metall Sverige, men inte strejkar för egna avtal i Danmark. Inte heller Teslaanställdas fack i Norge verkar fundera över att gå ut i strejk (ännu).
Vad betyder det ?
Jag tycker inte exemplet med vissa amerikanska delstaters förbud mot direktförsäljning är jämförbart. I det fallet handlar det ju om några få rejält stora bilhandlare som väl i princip korrumperar det politiska systemet. Fast det är kanske möjligt att Teslas antifackliga inställning kan spela in här också och göra att politiker från Demokraterna motsätter sig delstatslagstiftning som tillåter direktförsäljning... Så insatt i den frågan är jag inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
fred123
elbilist
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 okt 2023 10:37

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av fred123 »

Piggelin skrev: 05 dec 2023 14:03
fred123 skrev: 05 dec 2023 13:38
lem skrev: 05 dec 2023 13:18
Det var oroväckande att så många bedömer det långdraget! Jag tror jag väljer en ID4 istället…
Skall ut i halkan och hjärtat i halsgropen. En mindre krock innebär katastrof!
Jag avbeställde Teslan och beställde en Skoda Enyaq istället, men det var mest för att jag gillar Enyaq bättre än Tesla och Skoda sänkte priset till Teslas nivå.
Men med tanke på Elons uttalande om annonsörerna på X så kommer nog det här dra ut på tiden alt. lämnar Tesla Sverige.
Ja de slumpar ut gamla Enyaqs nu, för att göra plats för den uppdaterade med nya motorer, mer kraft och räckvidd osv.
Ja det är "nya" modellen 2024 jag beställde, det och priset fick vågskålen att tippa över.
Polestar 2 Launch Edition svart
Skoda Enyaq Coupe RS 2024 - Beställd
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
fred123
elbilist
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 okt 2023 10:37

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av fred123 »

SwedishAdvocate skrev: 05 dec 2023 14:22
fred123 skrev: 05 dec 2023 13:38
Jag avbeställde Teslan och beställde en Skoda Enyaq istället, men det var mest för att jag gillar Enyaq bättre än Tesla och Skoda sänkte priset till Teslas nivå.
Men med tanke på Elons uttalande om annonsörerna på X så kommer nog det här dra ut på tiden alt. lämnar Tesla Sverige.
Tror inte Elon/Tesla lämnar Sverige. Dels skulle det sätta de existerande ~50 000 svenska Teslaägarna i sticket, och dels skulle det riskera att få betydande konsekvenser för Teslas försäljning i övriga Europa.
Lämna helt kanske blir tufft, men att skriva på tror jag sitter långt inne hos Musk. Kanske löser sig med någon rundning med konsulter som har avtal.
Polestar 2 Launch Edition svart
Skoda Enyaq Coupe RS 2024 - Beställd
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av Lurkern »

3 av 10 industriföretag gör planer för att lämna Tyskland pga energiproblemen de skapat åt sig själva. Tyska facken lär kyssa Elons bakdel snarare än att gå ut i strejk, även om de får tvätta munnen efteråt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lurkern skrev: 05 dec 2023 17:30
3 av 10 industriföretag gör planer för att lämna Tyskland pga energiproblemen de skapat åt sig själva. Tyska facken lär kyssa Elons bakdel snarare än att gå ut i strejk, även om de får tvätta munnen efteråt.
Har vi någon källa på att 3 av 10 industriföretag gör planer för att lämna Tyskland?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av bjornnilsson »

Jag röstade på ett år eller längre, mest för att Metall inte ska tappa ansiktet, men tror heller inte att det kommer innebära några större svårigheter för Tesla att ge sina kunder vad de behöver när de väl anpassat sig efter situationen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av Sfbones »

bjornnilsson skrev: 05 dec 2023 18:05
Jag röstade på ett år eller längre, mest för att Metall inte ska tappa ansiktet, men tror heller inte att det kommer innebära några större svårigheter för Tesla att ge sina kunder vad de behöver när de väl anpassat sig efter situationen.
Instämmer, tror det kan fortsätta för evigt men det kommer inte ha någon större påverkan på Tesla i Sverige. De löser problemen och fortsätter så gott som vanligt. Fortsätta att göra kunderna och dom anställda nöjda och ignorera facket is the name of the game nu.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av spacecoin »

Jag tror Tesla gör en Amazon inom 3 mån om facket får med sig grannländerna. Om alla går med är risken stor att Tesla Berlin blir inblandad och Tesla vill nog undvika det till varje pris.

Det blir givetvis centralt hur det går med Transportstyrelsen. Utan skyltar blir det ingen försäljning. Utan skadeverkstäder vågar ingen köpa Tesla heller.

Om inte stödet finns där blir det pyspunka och en väldig utdragen process.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av Lurkern »

SwedishAdvocate skrev: 05 dec 2023 17:40
Lurkern skrev: 05 dec 2023 17:30
3 av 10 industriföretag gör planer för att lämna Tyskland pga energiproblemen de skapat åt sig själva. Tyska facken lär kyssa Elons bakdel snarare än att gå ut i strejk, även om de får tvätta munnen efteråt.
Har vi någon källa på att 3 av 10 industriföretag gör planer för att lämna Tyskland?
Finns gott om källor, bars att kolla nyheterna. Är inte ens en nyhet längre.
Användarvisningsbild
Macca
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jun 2022 23:54

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av Macca »

Facket kan gärna strejka "500 år" med de ca 30 personer de har ute i strejk. Låt dom få vara hemma och spela tv-spel med 130% löneersättning till pensionen, Tesla klarar sig ändå.

Hoppas bara de maffialiknande blockaderna som knappt drabbar Tesla hävs snart, kommer bara ge badwill för facket om andra företag går omkull och arbetare förlorar jobbet. Stor risk att politiken blandar sig i då också och det är något LO vill undvika till varje pris.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av LarsL »

Det kommer pågå i åratal. Tesla anpassar sig, skaffar egna lackverkstäder och fixar vägar för transport av nya fordon.

De kommer inte ge sig av från Sverige, det hade varit att förlora mot facket och de vill inte Tesla.

De kommer inte skaffa en lokal handlare. Tesla säljer bilar direkt till konsumenten, detta har de bråkat om USA.

Facket har lurats i detta och kan inte ge sig nu för då faller deras maffiavälde. Vem har lurat dem? Ja, det finns ju en makt som vill destabilisera Sverige om vi säger så.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av jonasl »

Jag tror också det kommer bli långdraget tyvärr. Alla är förlorare.

Är inte så konspiratorisk att jag tror att tredje makt är inblandade men däremot tror jag Metall tagit sig vatten över huvudet. Det finns inget sätt de kan dra sig ur detta med hedern i behåll. De gjorde inte sin läxa innan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5314
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Macca skrev: 05 dec 2023 19:13
Facket kan gärna strejka "500 år" med de ca 30 personer de har ute i strejk. Låt dom få vara hemma och spela tv-spel med 130% löneersättning till pensionen, Tesla klarar sig ändå.

Hoppas bara de maffialiknande blockaderna som knappt drabbar Tesla hävs snart, kommer bara ge badwill för facket om andra företag går omkull och arbetare förlorar jobbet. Stor risk att politiken blandar sig i då också och det är något LO vill undvika till varje pris.
Varför det?
LO lever i symbios med Sveriges största politiska parti. Jag tror de ser just politiken som sin största garant för att behålla sin makt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av Fredrik j »

Lurkern skrev: 05 dec 2023 18:54
SwedishAdvocate skrev: 05 dec 2023 17:40
Lurkern skrev: 05 dec 2023 17:30
3 av 10 industriföretag gör planer för att lämna Tyskland pga energiproblemen de skapat åt sig själva. Tyska facken lär kyssa Elons bakdel snarare än att gå ut i strejk, även om de får tvätta munnen efteråt.
Har vi någon källa på att 3 av 10 industriföretag gör planer för att lämna Tyskland?
Finns gott om källor, bars att kolla nyheterna. Är inte ens en nyhet längre.
Vart tänker dom flytta?
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av ReNewAble »

lem skrev: 05 dec 2023 13:18
Det var oroväckande att så många bedömer det långdraget! Jag tror jag väljer en ID4 istället…
Skall ut i halkan och hjärtat i halsgropen. En mindre krock innebär katastrof!
Din plåga med ID4 blir nog längre än den här strejken :-)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
TSLAMY
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 feb 2022 20:45

Re: Hur länge varar strejken? Omröstning

Inlägg av TSLAMY »

Veli-Pekka vinner och flera arbetare i Sverige blir utan jobb då Tesla lämnar landet.
Skriv svar