Man Burns His EV To The Ground Trying To Warm The Battery With A Toaster
Danish Police say they "strongly discourage" this practice
Re: Förvärm inte batteriet med en smörgåsgrill!
Postat: 05 dec 2023 19:19
av fth
Det här var ju korkat på riktigt, även efter danska normer.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
- Albert Einstein
/fth
Re: Förvärm inte batteriet med en smörgåsgrill!
Postat: 05 dec 2023 23:45
av taliz
Hmm ok, provar våffeljärnet istället då.
Re: Förvärm inte batteriet med en smörgåsgrill!
Postat: 06 dec 2023 00:05
av AAKEE
Det verkar ha fungerat. Batteriet blev ju varmt?
Re: Förvärm inte batteriet med en smörgåsgrill!
Postat: 06 dec 2023 03:50
av DanneB
Man vet att det inte var en Tesla i alla fall, för då hade det stått det.
Re: Förvärm inte batteriet med en smörgåsgrill!
Postat: 06 dec 2023 07:59
av Jerker
Påminner mig om en gång på det glada 90-talet. Det var runt -20 och jag hade ingen motorvärmare i bilen. Startmotorn klarade knappt av att dra runt motorn. Så jag lade filtar på motorhuven som hängde ned på sidorna för att skapa något liknande ett rum och satte en rejäl Calix 2000W kupévärmare under motorrummet riktad mot oljetråget. Det gjorde susen! Nån timme senare gick det lätt att starta bilen!
Påminner mig om en gång på det glada 90-talet. Det var runt -20 och jag hade ingen motorvärmare i bilen. Startmotorn klarade knappt av att dra runt motorn. Så jag lade filtar på motorhuven som hängde ned på sidorna för att skapa något liknande ett rum och satte en rejäl Calix 2000W kupévärmare under motorrummet riktad mot oljetråget. Det gjorde susen! Nån timme senare gick det lätt att starta bilen!
Så är det väl ganska vanligt att dom gör än idag på riktigt nordliga breddgrader?
Typ Alaska Grönland osv… värma oljan gör STOR skillnad ju
Även lite värme till 12-batteriet i det läget hjälper till…
Påminner mig om en gång på det glada 90-talet. Det var runt -20 och jag hade ingen motorvärmare i bilen. Startmotorn klarade knappt av att dra runt motorn. Så jag lade filtar på motorhuven som hängde ned på sidorna för att skapa något liknande ett rum och satte en rejäl Calix 2000W kupévärmare under motorrummet riktad mot oljetråget. Det gjorde susen! Nån timme senare gick det lätt att starta bilen!
Så är det väl ganska vanligt att dom gör än idag på riktigt nordliga breddgrader?
Typ Alaska Grönland osv… värma oljan gör STOR skillnad ju
Även lite värme till 12-batteriet i det läget hjälper till…
Fast kanske inte att värme 12V-batteriet med ström från batteriet självt. Minns från lumpen att TGB11 hade en värmeplatta under batteriet men den var urkopplad på alla bilar. Nån ingenjör på Volvo som hade otur när hen tänkte. Batteriet satt i kupen så det blev ju ändå varmt när man körde bilen.
Re: Förvärm inte batteriet med en smörgåsgrill!
Postat: 06 dec 2023 10:01
av ReNewAble
De glimrar till i Danmark igen.
Spelar i samma liga som den danska killen som för ett antal år sen postade en film på youtube där han körde bil och demonterade ratten under tiden. Problemet var bara att han även filmade registreringsnumret på bilen så det var enkelt för polisen att komma och knacka på….
Påminner mig om en gång på det glada 90-talet. Det var runt -20 och jag hade ingen motorvärmare i bilen. Startmotorn klarade knappt av att dra runt motorn. Så jag lade filtar på motorhuven som hängde ned på sidorna för att skapa något liknande ett rum och satte en rejäl Calix 2000W kupévärmare under motorrummet riktad mot oljetråget. Det gjorde susen! Nån timme senare gick det lätt att starta bilen!
Så är det väl ganska vanligt att dom gör än idag på riktigt nordliga breddgrader?
Typ Alaska Grönland osv… värma oljan gör STOR skillnad ju
Även lite värme till 12-batteriet i det läget hjälper till…
Fast kanske inte att värme 12V-batteriet med ström från batteriet självt. Minns från lumpen att TGB11 hade en värmeplatta under batteriet men den var urkopplad på alla bilar. Nån ingenjör på Volvo som hade otur när hen tänkte. Batteriet satt i kupen så det blev ju ändå varmt när man körde bilen.
Det kan nog diskuteras, vem det är som har otur när hen tänkte.
Det är enbart i startögonblicket som ett startbatteri behöver leverera en hög ström. För att kunna göra det får inte batteriet vara för kallt. Det spelar ingen roll hur fulladdat det är, det kan ändå inte leverera. Då hjälper det att värma batteriet även med egen ström.
Att batteriet sitter i kupén och blir varmt när bilen körs är betydelselöst för nästa kallstart.