Niklas Z skrev: ↑13 dec 2023 08:49
Xanthopteryx skrev: ↑13 dec 2023 07:49
Ja, har ni räknat på utsläpp av partiklar, koldioxid, hantering av uttjänta prylar, förtida skrotning när batteriet blir för dåligt eller går sönder, laddstationer, infra för laddning och så vidare? Dessutom, fundera på var elen kommer ifrån? Jaha, vattenkraft säger ni. Men tar vi 1 MWh el och laddar batterier med så har vi 1 MW mindre att exportera till länder som bränner kol exempelvis.
Batteribilar har sina fördelar och nackdelar. Dieselbilar har sina fördelar och nackdelar. Så är det bara Ingen är bra till allt. Extra dåligt är det med batteribil när man saknar vettig möjlighet att ladda hemma och på jobbet. Men fungerar det bra i din egen vardag så är det ju jättebra, men det betyder inte att det fungerar för någon annan. Och rent ekonomiskt är det inte något jätteklipp om man inte kör väldigt mycket, men snittet i Sverige ligger på drygt1.200 mil per bil och år. Bensinbilar ligger kring 900 och diesel kring 1400.
Vill man vara miljövänlig skall man INTE ha bil. Svårare än så är det inte.
Vill man vara mindre miljövidrig men ändå ha bil så skall man hålla sin befintliga bil igång så länge som möjligt. Reparera, reparera, reparera, ... Håll den vid liv i 20 år eller mer. Det är mycket bättre än att köpa en ny bil.
Det du skriver är fel. Självklart har man räknat på helheten och de beräkningarna visar tydligt att elbilar är bättre, även på marknader där elen till stor del produceras av fossila bränslen.
Framför allt är det helt tokigt att tänka att man ska hålla liv i bilen i 20 år eller mer, om det är en fossilbil. Det är inte alls tillverkningen av bilen som orsakar mest utsläpp, det är körningen. I fossilbilens fall orsakar körningen (såvida den inte skrotas nästan omedelbart) många gånger mer utsläpp än tillverkningen. Det är även så att produktionen av bensin eller diesel orsakar mer utsläpp än produktionen av bilen. Faktum är att utsläppen från framställningen av bensin och diesel till en ICE-bil under dess livstid orsakar mer utsläpp än produktionen av batteriet till en elbil.
Det finns åtskilliga rapporter som visar detta.
Nej, det jag skriver är rätt.
Tillverka en bil är det som är absolut mest förödande energimässigt och utsläppsmässigt.
Alltid.
Detta är inga nyheter utan välkänd fakta.
Det du glömmer vad gäller tillverkningen av bensin och diesel är också det faktum att även om vi slutade tillverka bensin och diesel så skulle vi fortfarande hämta upp kopiösa mängder olja som sedan skulle raffineras. Varför? För att vi använder olja till allt möjligt. Lösningsmedel, plaster, syntetiska processer, kläder och gud vet vad. Stora mängder. Och då får man restprodukt i form av bland annat... diesel och olja.
Dessutom går trenden åt att man tillverkar ännu mer annat i takt med att andelen bränslen för transporter avtar. Något gammal artikel så ta siffrorna med en nypa salt men konceptet gäller än:
https://cen.acs.org/business/petrochemi ... uels/97/i8
Du sitter nu och skriver på en fossiltelefon och fossildator som drivs direkt eller indirekt av fossilel.
Fossilel förresten. Bränner du 100kWh olja så blir det 38kWh el. Sedan har du cirka 10% förluster varvid vi har ungefär 34kWh kvar. Sedan laddar du din bil vilket också renderar en del förlust, lite beroende på hur du laddar. Ungefär 5-30% hamnar vi på. Vi rundar av lite så är vi nere på 30kWh i ditt batteri, av 100kWh olja. Sedan kör du och har även då förluster i form av att värma batteri vintertid till exempel - en ganska ansenlig del av energin kan gå åt till detta, vilket är en anledning till att du kan räkna med 30-50% av sommarräckvidd. Alltså har du kanske då nyttjat 20 kWh för själva framdriften.
Verkningsgraden på en bensinmotor och dieselmotor ligger på cirka 30-40%.
Så... ja... Allt är inte vad det verkar vid en första anblick.