Sentry mode sämre
Postat: 08 dec 2023 08:20
Fler som noterat att sentry mode blivit allt sämre, triggas mer sällan, inte ens när bilar parkerar sidan om och folk går i och ur så spelas det in, bara jag, inställning?
Jag har också noterat att det numera nästan aldrig är några events när man stått på en stor parkering med mycket rörelser kring bilen Tidigare var det massor med olika events varje gång.
Sannolikhet och konsekvens är ganska bra begrepp att förhålla sig till. Hur stor sannolikhet är det att du får ett dörruppslag som måste åtgärdas? Jag har aldrig fått det och haft körkort i 39 år. Vad är konsekvensen att Sentry missar något vart 39:e år eller säg vart 10:e år? Kanske att försäkringsbolaget bråkar och du får betala.
Varför ha "kamerabaserad detektering" aktiverad om du tycker det är livets mest meningslösa tidsspillan?xms67 skrev: ↑10 dec 2023 21:05Sannolikhet och konsekvens är ganska bra begrepp att förhålla sig till. Hur stor sannolikhet är det att du får ett dörruppslag som måste åtgärdas? Jag har aldrig fått det och haft körkort i 39 år. Vad är konsekvensen att Sentry missar något vart 39:e år eller säg vart 10:e år? Kanske att försäkringsbolaget bråkar och du får betala.
Om jag ställer det i förhållande till att varje gång jag stått i ett P-hus har en drös meddelanden, som jag hävdar är extremt slöseri med tid att gå igenom, som jag inte tittar på annat än första veckan med bilen är det här en bra ändring. Troligen ser Tesla eller vet via kunder att det är en av livet meningslösheten att kolla igenom 3-10 filmsnuttar efter varje besök i ett P-hus.
Det känns som du är ett unikum i detta.xms67 skrev: ↑10 dec 2023 21:05
Sannolikhet och konsekvens är ganska bra begrepp att förhålla sig till. Hur stor sannolikhet är det att du får ett dörruppslag som måste åtgärdas? Jag har aldrig fått det och haft körkort i 39 år. Vad är konsekvensen att Sentry missar något vart 39:e år eller säg vart 10:e år?
Det är ju det jag inte har. Kamerabaserad detektering alltså. Om Tesla gör systemet mindre känsligt kan jag slå på det. Jättebra förändring från Tesla.Nicke Nyfiken skrev: ↑10 dec 2023 22:17Varför ha "kamerabaserad detektering" aktiverad om du tycker det är livets mest meningslösa tidsspillan?xms67 skrev: ↑10 dec 2023 21:05Sannolikhet och konsekvens är ganska bra begrepp att förhålla sig till. Hur stor sannolikhet är det att du får ett dörruppslag som måste åtgärdas? Jag har aldrig fått det och haft körkort i 39 år. Vad är konsekvensen att Sentry missar något vart 39:e år eller säg vart 10:e år? Kanske att försäkringsbolaget bråkar och du får betala.
Om jag ställer det i förhållande till att varje gång jag stått i ett P-hus har en drös meddelanden, som jag hävdar är extremt slöseri med tid att gå igenom, som jag inte tittar på annat än första veckan med bilen är det här en bra ändring. Troligen ser Tesla eller vet via kunder att det är en av livet meningslösheten att kolla igenom 3-10 filmsnuttar efter varje besök i ett P-hus.
Vill du bara ha film på dig själv eller andra som drar i handtagen ska ju den funktionen vara avstängd.
Vill du spara ännu mer dyrbara tid så stäng av sentry mode, så slipper du alla filmklipp. För hur stor är sannolikheten att du får något av värde på film?
Det fanns 3 olika nivåer tidigare. Nu är det i praktiken bara två. Vad är det som blivit bättre med det?
Det spelar ingen roll om kamerabaserad detektering är på eller av. Den spelar bara in när någon tar i handtagen även när funktionen är på, så du behöver inte bemöda dig att slå på funktionen. Det är ingen skillnad.xms67 skrev: ↑11 dec 2023 23:59Det är ju det jag inte har. Kamerabaserad detektering alltså. Om Tesla gör systemet mindre känsligt kan jag slå på det. Jättebra förändring från Tesla.Nicke Nyfiken skrev: ↑10 dec 2023 22:17Varför ha "kamerabaserad detektering" aktiverad om du tycker det är livets mest meningslösa tidsspillan?xms67 skrev: ↑10 dec 2023 21:05Sannolikhet och konsekvens är ganska bra begrepp att förhålla sig till. Hur stor sannolikhet är det att du får ett dörruppslag som måste åtgärdas? Jag har aldrig fått det och haft körkort i 39 år. Vad är konsekvensen att Sentry missar något vart 39:e år eller säg vart 10:e år? Kanske att försäkringsbolaget bråkar och du får betala.
Om jag ställer det i förhållande till att varje gång jag stått i ett P-hus har en drös meddelanden, som jag hävdar är extremt slöseri med tid att gå igenom, som jag inte tittar på annat än första veckan med bilen är det här en bra ändring. Troligen ser Tesla eller vet via kunder att det är en av livet meningslösheten att kolla igenom 3-10 filmsnuttar efter varje besök i ett P-hus.
Vill du bara ha film på dig själv eller andra som drar i handtagen ska ju den funktionen vara avstängd.
Vill du spara ännu mer dyrbara tid så stäng av sentry mode, så slipper du alla filmklipp. För hur stor är sannolikheten att du får något av värde på film?
Det fanns 3 olika nivåer tidigare. Nu är det i praktiken bara två. Vad är det som blivit bättre med det?
Självklart menar jag inte så stor skada att bilen måste "repareras". Jag tänker på bucklor som kräver en åtgärd. Jag har aldrig åtgärdat en buckla. Bor och verkar i Stockholm. Skulle aldrig falla mig in att parkera längst bort på ICA Maxi. Är snarare en sådan som kan parkera så nära att jag knappt kommer ut. Lämnade tillbaka min XC 60 som gått mycket på olika parkeringsgarage och parkeringar vid stormarknader. Inte en kommentar. Jag hade iofs en konstig buckla som var väldigt djup, men begränsad omkrets. Som någon skulle tryckt in ett tunt armeringsjärn. Men den sa de inte ett ord om. Lacken var hel vilket var imponerande.AAKEE skrev: ↑10 dec 2023 23:53Det känns som du är ett unikum i detta.xms67 skrev: ↑10 dec 2023 21:05
Sannolikhet och konsekvens är ganska bra begrepp att förhålla sig till. Hur stor sannolikhet är det att du får ett dörruppslag som måste åtgärdas? Jag har aldrig fått det och haft körkort i 39 år. Vad är konsekvensen att Sentry missar något vart 39:e år eller säg vart 10:e år?
Kanske är frågan ”dörruppslag som måste åtgärdas”. Menar du som innebär då stor skada att det måste lagas för att bilen ska gå använda?
Jag fick första körkortet 1983, så ~40 år sedan.
Bara min andrabil mellan ~1991-2005 (Mazda 323) hade nog cirka 10 bucklor från dörruppslag per sida, och höger sida blev omlackad när frun blev påkörd och hade skador från dörruppslag innan. Säg 25 st på 14 år.
Min Audi jag köpte ny dubbelparkerade jag alltid i 10 år, när den fyllt 10 sa jag att ”vi kan nog börja parkera normalt. Tre veckor senare fick den sin första skada med bortskrapad färg.
Vi har fått dörruppslag även vid dubbelparkerar eftersom det kommer någon klåpare, ställer sig nära och drar upp dörren. På Audi A5:an jag har har det hittills gått polera bort så det i princip inte syns. Men Audin har någonstans i storleksordningen 800 ggr stadigare lack än Tesla, så samma sak på Teslan innebär lackskador som måste åtgärdas.
Det är klart att Sentry måste fungera som avsett, ommdet inte alls filmar de händelser man vill utan bara annat oväsentligt fyller det ingen funktion.
Sentry verkar bland annat ha blivit grymt ikänsligt sedan man tog bort parkeringssensorerna. De kunde enkelt mäta avståndet och trigga sentry.
Förra biken med USS tog i princip alla bilar som parkerade bredvid, nya bilen utan tar bara folk dom går framför eller bakom, och när en bil parkerar nära vid sidan, eller folk går in och ut fångas inte, vilket ör världelöst i min värld.
Det stämmer inte riktigt. Jag får fortfarande ofta inspelat de som går förbi framför eller bakom. På sidorna är det dock värre, och bilar som parkerar eller far bredvid inklusive de som kliver ur- och in i bilen blir väldigt sällan numera.Nicke Nyfiken skrev: ↑12 dec 2023 00:07
Det spelar ingen roll om kamerabaserad detektering är på eller av. Den spelar bara in när någon tar i handtagen även när funktionen är på, så du behöver inte bemöda dig att slå på funktionen. Det är ingen skillnad.
Verkligen en jättebra förändring.![]()
Det varierar nog mellan bilarna.AAKEE skrev: ↑12 dec 2023 00:11Det stämmer inte riktigt. Jag får fortfarande ofta inspelat de som går förbi framför eller bakom. På sidorna är det dock värre, och bilar som parkerar eller far bredvid inklusive de som kliver ur- och in i bilen blir väldigt sällan numera.Nicke Nyfiken skrev: ↑12 dec 2023 00:07
Det spelar ingen roll om kamerabaserad detektering är på eller av. Den spelar bara in när någon tar i handtagen även när funktionen är på, så du behöver inte bemöda dig att slå på funktionen. Det är ingen skillnad.
Verkligen en jättebra förändring.![]()
Det spelar väl ingen roll hur mycket bilen registrerar så länge du inte ser någon skada på bilen. Är ju ingen poäng i att titta igenom alla sentry captures om inget verkar ha hänt.xms67 skrev: ↑12 dec 2023 00:09Kamerabaserad detektering var eller är sjukt jobbigt. Kunde ha 10 notiser när man kom till bilen i ett P-hus. Som du skriver "Sentry verkar bland annat ha blivit grymt ikänsligt..." Kan inte bedöma det som sagt, men grymt känslig var den. Eller är. Slog på den nu ikväll så får vi se om någon vecka om den blivit lite mer restriktiv.
Exakt. Jag kollar aldrig på klippen, men den gång jag får en skada av dörruppslag eller någon skrapar i stötfångaren vill jag kunna gå tillbaka i efterhand och söka reda på det.renes skrev:Det spelar väl ingen roll hur mycket bilen registrerar så länge du inte ser någon skada på bilen. Är ju ingen poäng i att titta igenom alla sentry captures om inget verkar ha hänt.xms67 skrev: ↑12 dec 2023 00:09Kamerabaserad detektering var eller är sjukt jobbigt. Kunde ha 10 notiser när man kom till bilen i ett P-hus. Som du skriver "Sentry verkar bland annat ha blivit grymt ikänsligt..." Kan inte bedöma det som sagt, men grymt känslig var den. Eller är. Slog på den nu ikväll så får vi se om någon vecka om den blivit lite mer restriktiv.
Det tror jag inte vore en bra idé. Man ser ju ofta registreringsnummer och hela personen på andra kameror när de kommer eller går. Jag tror det bara blir bättre när även sidokamerorna (B-pillar) kommer att registreras, som jag såg nämnt någonstans.