När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av lem »

TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 12:16
lem skrev: 11 dec 2023 10:51
Skulle precis signa på för en Y privatleasing men nu funderar jag att backa! Tråkig historia, lycka till!d
Får du en skada på din bil idag skickar försäkringsbolagen den till någon annan verkstad, inte Weksta, så förhoppningsvis kan situationen inte uppstå igen. Detta gäller endast dem som hade sin bil precis inne för reparation på Werksta när blockaden infördes. Med det sagt vem vet vad IF Metall kan hitta på som nästa åtgärd?
Finns det verkstäder som är akrediterade att göra plåt och lack på Tesla-bilar som Werksta men inte är blockerade av IF Metall?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av TiborBlomhall »

Inte många just nu men dock: https://www.tesla.com/sv_se/support/body-shop-support

Tesla håller också på att skaffa egen kompetens inom området.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 569
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av Elmil »

Jag har en bekant som lämnat in sin Model S till Ellte i förra veckan, försäkringsärende. Inget strul än iaf..
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av martinot »

TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 10:19
Dags att kontakta en advokat, tycker jag.
Instämmer. Detta är Werkstas problem om de har begränsade avtal med If Metall. Det är inte ditt problem, och du skall inte bli drabbad att de håller din bil gisslan. Kontakta en bra advokat och se om det är möjligt att med framgång dra Werksta inför rätten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av dstr »

Har du pratat med Kronofogden om att få hjälp med handräckning?
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av WilleTesla »

martinot skrev: 11 dec 2023 22:25
TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 10:19
Dags att kontakta en advokat, tycker jag.
Instämmer. Detta är Werkstas problem om de har begränsade avtal med If Metall. Det är inte ditt problem, och du skall inte bli drabbad att de håller din bil gisslan. Kontakta en bra advokat och se om det är möjligt att med framgång dra Werksta inför rätten.
Ja en bra advokat är definitivt nästa steg. Ingen lösning på konflikten verkar finnas i sikte och jag har svårt att tänka mig att Werksta kommer att röra vid bilen så länge det är ok för PostNord och Transportstyrelsen att sitta med armarna i kors och titta på när denna fars utspelar sig.

En variant på lösning skulle kunna vara att, via advokat, hävda att striden Metall-Tesla troligen aldrig kommer att lösas inom rimlig tid och därmed kommer bilen inte kunna repareras. Försäkringsbolaget bör då lösa in bilen anser jag. Kontant ersättning brukar man få om bilen stulits och inte har återfunnits inom 30 dagar. Man kan också få kontant ersättning om reparationskostnaden blir för hög i förhållande till bilens värde. Vid kontantersättning är det bilens marknadsvärde som betalas ut. Det borde gå att dra paralleller till det i detta fall. Mycket troligt att det finns andra lösningar också.

Bilen är ju en förmånsbil dvs en anställningsförmån, osäker om det är du eller din arbetsgivare som ska driva ärendet juridiskt.
Kallekarlsson12345
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 okt 2023 10:01

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av Kallekarlsson12345 »

WilleTesla skrev: 14 dec 2023 10:48
martinot skrev: 11 dec 2023 22:25
TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 10:19
Dags att kontakta en advokat, tycker jag.
Instämmer. Detta är Werkstas problem om de har begränsade avtal med If Metall. Det är inte ditt problem, och du skall inte bli drabbad att de håller din bil gisslan. Kontakta en bra advokat och se om det är möjligt att med framgång dra Werksta inför rätten.
Ja en bra advokat är definitivt nästa steg. Ingen lösning på konflikten verkar finnas i sikte och jag har svårt att tänka mig att Werksta kommer att röra vid bilen så länge det är ok för PostNord och Transportstyrelsen att sitta med armarna i kors och titta på när denna fars utspelar sig.

En variant på lösning skulle kunna vara att, via advokat, hävda att striden Metall-Tesla troligen aldrig kommer att lösas inom rimlig tid och därmed kommer bilen inte kunna repareras. Försäkringsbolaget bör då lösa in bilen anser jag. Kontant ersättning brukar man få om bilen stulits och inte har återfunnits inom 30 dagar. Man kan också få kontant ersättning om reparationskostnaden blir för hög i förhållande till bilens värde. Vid kontantersättning är det bilens marknadsvärde som betalas ut. Det borde gå att dra paralleller till det i detta fall. Mycket troligt att det finns andra lösningar också.

Bilen är ju en förmånsbil dvs en anställningsförmån, osäker om det är du eller din arbetsgivare som ska driva ärendet juridiskt.
Rimligen arbetsgivaren eftersom det är dennes bild. Förmånen nu är ju noll = ingen förmånsbeskattning då bilen inte är tillgänglig.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av flamman »

Är det läge för oss andra att byta försäkringsbolag från TH till Watercircles?
Watercircles verkar inte ha kollektivavtal vilket på något sätt känns mer rätt i det här läget.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Fredrik j
Inlägg: 10828
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av Fredrik j »

flamman skrev: 14 dec 2023 13:36
Är det läge för oss andra att byta försäkringsbolag från TH till Watercircles?
Watercircles verkar inte ha kollektivavtal vilket på något sätt känns mer rätt i det här läget.
Teslas vagnskadegaranti ligger väl hos TH? Den går inte att flytta på.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av jonasl »

Haha, ja just nu verkar det ju vara en risk som Teslaägare att använda leverantörer som har kollektivavtal. Vad tokigt det blev.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av Pontus »

Jag är dålig på att läsa kontrakt. Men när man eller ett försäkringsbolag lämnar in en bil på verkstad finns det då ingen begränsning om hur länge dom får behålla bilen? Kan dom inte laga bilen, oavsett anledning, har man då inte rätt att få tillbaka den i det skick man lämnade in den i?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av flamman »

Fredrik j skrev: 14 dec 2023 14:26
flamman skrev: 14 dec 2023 13:36
Är det läge för oss andra att byta försäkringsbolag från TH till Watercircles?
Watercircles verkar inte ha kollektivavtal vilket på något sätt känns mer rätt i det här läget.
Teslas vagnskadegaranti ligger väl hos TH? Den går inte att flytta på.
Vet faktiskt inte. Men finns ju annat försäkringsrelaterat som kan hända som inte hanteras av vagnskadan. Som jonasl är inne på ovan, kanske dags att börja bojkotta och välja bort företag med KA.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 14 dec 2023 14:26
flamman skrev: 14 dec 2023 13:36
Är det läge för oss andra att byta försäkringsbolag från TH till Watercircles?
Watercircles verkar inte ha kollektivavtal vilket på något sätt känns mer rätt i det här läget.
Teslas vagnskadegaranti ligger väl hos TH? Den går inte att flytta på.
Japp. För nya bilar är det halvförsäkringen som man själv kan flytta.

Kan däremot tänka mig att Tesla själva i framtiden kanske kan komma att byta försäkringsbolag när de upphandlar vagnskadegaranti (kanske troligen till ett utan KA).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av bjornnilsson »

Jag hade Trygg Hansa i min ungdom när jag i mitten av 90-talet crashade med min Nissan 200SX. Jag var 19 år gammal vid tidpunkten och stod nog inte på mig som jag skulle gjort idag, vilket slutade med att TH körde ut bilen till den billigaste mekanikern någonstans långt ute i skogen norr om Uppsala (själv bodde jag i Stockholm) och där blev den stående i "väntan på delar". Jag ringde varje vecka för att kolla status och fick till slut tillbaka bilen efter fem-sex månader. Plåtjobbet var ok men tyvärr blev bilen sned och konstig, när man bromsade drog den åt olika håll varje gång. Innan crashen gick den rakt. TH menade att bilen varit smälld förut och att det därmed inte spelade roll om den var okörbar efter.

Sedan dess har jag aktivt valt bort Trygg Hansa i alla försäkringssituationer.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av dstr »

Finns det någon med annat försäkringsbolag som varit i kläm men fått hjälp att få bilen färdigställd? Meddela gärna vilket försäkringsbolag så flyttar jag alla mina försäkringar dit direkt.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: När kan jag få tillbaka min strejkdrabbade bil?

Inlägg av Sfbones »

Intervju med trådskaparen och olika försäkringsbolag:

https://www.affarsvarlden.se/artikel/fo ... helt-sjukt
( https://archive.is/t4PGs )
Försäkringsbolagen handfallna i Tesla-konflikten: ”Känns helt sjukt”
I spåren av Teslastrejken hamnar bilägare i kläm och riktar en växande irritation mot försäkringsbolagen. "Man står i något form av vakuum, för den här strejken kan ju pågå i flera år", säger Teslaägaren Marcus Weidenlöv till Afv. Hans kraschade bil står utanför en plåtverkstad i Linköping, som vägrar laga den.
Skriv svar