Sida 1 av 2

Dåligt med kräm?

Postat: 29 jan 2016 22:46
av znak3
Köpte en type 2 sladd för att kunna ladda 11 ampere i st eriksplans garage. Sen när jag kopplar in så visar det sig att det bara är 3,7 kw!

Nån som vet om det att ladda 11kw i garaget någonstans?

Känns som sladden var bortkastade pengar.... :shock:

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 29 jan 2016 22:54
av e5m1r
Har du köpt 3 fas type 2 sladd?
Om ja då är laddstationen en faså

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 29 jan 2016 22:56
av JonasH
Låter som det är en 1-fas laddare du anslutit till.

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 29 jan 2016 22:57
av znak3
Jag köpte testas type 2 sladd den som kostar 1750 sek. Den ska väl ändå klara 11 kw...

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 29 jan 2016 22:59
av znak3
I garaget finns vanliga schucko uttag samt type 2 uttag. Konstigt att det inte är mer än 3,7 kw i type 2 uttagen.

På uppladdning.nu står det att det finns 11 kw type 2.

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 29 jan 2016 23:00
av dstr
znak3 skrev:
Jag köpte testas type 2 sladd den som kostar 1750 sek. Den ska väl ändå klara 11 kw...
Den klarar 22kw om bilen har dubbelladdare OCH om stolpen ger 32A.

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 29 jan 2016 23:53
av znak3
Nån som vet mer om garaget "st eriksplan p hus" Brukar stå flera teslor där...

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 00:19
av apkungen
Så här står det på Stockholm parking
"Som arbetsmål har Stockholm Parkering att alla laddplatser i garage ska ha en strömstyrka på 16 A. 1-fas."

Om man tittar på bilderna så är det mycket motsägelsefull info. Först står "här kan du ladda 11kW" i rubriken till bilden. På bilden finns sen en text "16a 1-fas" men precis vid uttaget står igen en liten text "11kW"Bild

Du kan ju alltid testa exakt denna stolpe nästa gång o se om det blir nån skillnad.

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 00:28
av znak3
Lite tvetydigt....verkar som nån kunde ladda 11kw...

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 00:49
av drakbane
Eller, ladduttaget är typat för 11 kW, de som står för strömmen har, enligt texten på uttaget, valt att leverera 3.7kwh/230x16A till det.

Editerat bort ett litet h :roll:

/Sony Z3 Dual

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 08:33
av HelectriC
drakbane skrev:
Eller, ladduttaget är typat för 11 kWh, de som står för strömmen har, enligt texten på uttaget, valt att leverera 3.7kwh/230x16A till det.

/Sony Z3 Dual
Om det er satt en spärr på 11kWh så är det alltså en gräns för hur länge man kan ladda/fylla batteriet endast med 11 kWh. Eller menar du 11 kW?

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 11:46
av bylund
Jag har hört ryktet att Stockholm håller på att nedgradera från trefas till enfas på sina parkeringar, så det kanske är ett f d trefasuttag som nu är enfas?

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 11:55
av Bjelke
bylund skrev:
Jag har hört ryktet att Stockholm håller på att nedgradera från trefas till enfas på sina parkeringar, så det kanske är ett f d trefasuttag som nu är enfas?
Åh vad uselt isf! :(

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 11:58
av bylund
Jag skulle ändå föreslå att felanmäla till laddstolpeinnehavaren om det är märkt med 11 kW eller 16 A trefas för att visa att det finns en efterfrågan på trefas.

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 13:07
av Mistafrizz
bylund skrev:
Jag har hört ryktet att Stockholm håller på att nedgradera från trefas till enfas på sina parkeringar, så det kanske är ett f d trefasuttag som nu är enfas?
Jag har sedan i sept provat ett tiotal garage/platser som Stockholm Stad ansvarar för - och inget ställe ger mer än 1fas 16A. Skamligt tycker jag - dom borde knappt få marknadsföra att dom har laddplatser.

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 13:19
av drakbane
HelectriC skrev:
drakbane skrev:
Eller, ladduttaget är typat för 11 kWh, de som står för strömmen har, enligt texten på uttaget, valt att leverera 3.7kwh/230x16A till det.

/Sony Z3 Dual
Om det er satt en spärr på 11kWh så är det alltså en gräns för hur länge man kan ladda/fylla batteriet endast med 11 kWh. Eller menar du 11 kW?
Blev ett h för mycket där :o

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 14:54
av josve
Jag har tidigare fått svar från Sthlms parkering att det valt köra 1-fas i sina garage för att om efterfrågan ökar på laddplatser kommer elen i garagen inte räcka till fler laddplatser om alla skall köra 3-fas...

Detta gällde när jag fick laddplats framdragen till min hyrda egna plats i ett garage ägt av Sthlm parkering. För mig har det inte varit ett bekymmer då jag står i garaget över nätterna men i annat fall är det inge vidare.

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 15:03
av Segelflygaren
Stockholms stad håller på och nedgraderar (om det inte redan är klart) alla 16A 3 fas till 16A enfas. :evil:

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 15:13
av bylund
josve skrev:
Jag har tidigare fått svar från Sthlms parkering att det valt köra 1-fas i sina garage för att om efterfrågan ökar på laddplatser kommer elen i garagen inte räcka till fler laddplatser om alla skall köra 3-fas...

Detta gällde när jag fick laddplats framdragen till min hyrda egna plats i ett garage ägt av Sthlm parkering. För mig har det inte varit ett bekymmer då jag står i garaget över nätterna men i annat fall är det inge vidare.
Men det är ju ren kapitalförstöring att nedgradera nu för att det kanske kan bli problem i framtiden om de kanske bygger ut antalet laddare utan att då väljer att inte dimensionera anläggningen efter det.

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 15:22
av Martinen
bylund skrev:
josve skrev:
Jag har tidigare fått svar från Sthlms parkering att det valt köra 1-fas i sina garage för att om efterfrågan ökar på laddplatser kommer elen i garagen inte räcka till fler laddplatser om alla skall köra 3-fas...

Detta gällde när jag fick laddplats framdragen till min hyrda egna plats i ett garage ägt av Sthlm parkering. För mig har det inte varit ett bekymmer då jag står i garaget över nätterna men i annat fall är det inge vidare.
Men det är ju ren kapitalförstöring att nedgradera nu för att det kanske kan bli problem i framtiden om de kanske bygger ut antalet laddare utan att då väljer att inte dimensionera anläggningen efter det.
Helt korkat att nedgradera befintliga laddare. Finns ju ingen anledning alls förrutom om bara vill att folk ska välja att ladda någon annanstans.

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 15:39
av e5m1r
Nånstans har någon bestämt att det ska finnas laddplatser pengar som avsatts för detta räcker inte men några motorvärmaruttag kan de inte sätta upp de har redan köpt alla type 2 skåp då kommer någon med ide att de kan driva 3 st en fas till samma kostnad som 1st 3 fas och kör på denna linije

En tydlig parallell kan man dra till sssr industri och hur de löste sina problem

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 16:36
av znak3
Det här verkar helt snurrigt ju :shock:

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 16:59
av Segelflygaren
znak3 skrev:
Det här verkar helt snurrigt ju :shock:
Stockholms stad är enbart ute efter att spara pengar, vilket känns löjligt eftersom de flesta av de laddarna man nedgraderat sitter i garage där det kostar 60 - 70 kr/timmen att parkera.

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 18:39
av joel80
Fast alla laddare i garagen är gratis att ladda i.. Alltså man behöver inte betala extra. Att man "bara" har 3.7kw i gratisladdarna ser jag inte som helt fel.. Ofta står man ju i garagen i flera timmar/hela dagen/natten. Så länge utbyggnaden fortsätter och man kan ladda 1.5-2 mil i timmen där man väl parkerar kommer det funka fint med 3.7kw. Ska man åka långt får man leta upp en snabbladdare. (Som jag hoppas dom bygger ut lite mer också..)

Att parkera säg 3h i ett garage och då få 5-6 mil "gratis" är inte dumt. Bättre att dom får upp en mängd 3.7kw-laddare istället för en tredjedel så många 11kw-laddare.

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 19:36
av e5m1r
joel80 skrev:
Fast alla laddare i garagen är gratis att ladda i.. Alltså man behöver inte betala extra. Att man "bara" har 3.7kw i gratisladdarna ser jag inte som helt fel.. Ofta står man ju i garagen i flera timmar/hela dagen/natten. Så länge utbyggnaden fortsätter och man kan ladda 1.5-2 mil i timmen där man väl parkerar kommer det funka fint med 3.7kw. Ska man åka långt får man leta upp en snabbladdare. (Som jag hoppas dom bygger ut lite mer också..)

Att parkera säg 3h i ett garage och då få 5-6 mil "gratis" är inte dumt. Bättre att dom får upp en mängd 3.7kw-laddare istället för en tredjedel så många 11kw-laddare.
Problemet är att det är dyrare att ladda sakta utrustning kostar lika mycket så om du laddar bilen färdigt så är det dyrare om du står på 3,7kWh än om du stod på 11kWh