700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

JohanMer
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 sep 2023 20:39

700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av JohanMer »

Skulle plockat ut en Model Y i början av oktober. Dan innan ringer Tesla och säger att den är transportskadad. Jag vill inte ta emot den men det är inget problem jag får nästa klara bil. Sen drar strejken igång och en vecka senare avbeställer jag. Inga problem återigen och de 700k jag betalat in ska utbetalas inom 14 dagar. Beställningen försvinner även från appen.

Nu sju veckor senare och 5 fruklösta telefonsamtal senare har jag inte sett röken av pengarna. Vad värre är att man inte tillåts prata med någon som kan verifiera min inbetalningen eller ens var processen på deras sida ligger. Handläggarna kan bara se att det är ett ärende öppnat.

Jag har varit riktigt förbannad men inget hjälper.

Vad göra?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av Kriper »

Jobbigt läge. Hur kan få ske? Inte rättsäkert, direkt. Om du visar Tesla ett kontoutdrag som visar överföringen av pengarna så ska dom väl fatta läget.
Kolla med ditt försäkringsbolag - både hem- och bilförsäkring - om ditt rättskydd omfattar denna situation.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av spacecoin »

JohanMer skrev: 13 dec 2023 09:34
Vad göra?
Fyll i en sån här, skicka in till din lokala domstol och sedan säg till Tesla att du gjort det.
https://www.domstol.se/globalassets/fil ... dv-161.pdf

Begär ersättning för dina kostnader och ränta för den tiden Tesla hållt dina pengar utöver 14 dagar.

Om du köpt som privatperson, kontakta en konsumentrådgivare, en journalist och anmäl till ARN.

Kontakta även din bank för råd.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av frippe »

Kontakta kronofogden så kan de gå vidare med tesla.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av spacecoin »

Du kan även prova att skicka en e-mail på engelska till Stephan Werkman EU Finance Director som är den som skrivit på årsredovisningen för TM Sweden AB.
Säg att du avser lämna in en stämning till domstol. Skicka med ditt RN.

https://www.linkedin.com/in/stephan-wer ... bdomain=nl

fornamn.efternamn@tesla.com gissar jag.
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av Idesta »

Jag har haft svårt att få tillbaka en beställningsavgift (tror runt 11 000 kr vid den tidpunkten) för en bil som senare ändrades till en tjänstebil. Tesla sa att pengarna kommer om några dagar i flera veckor. Inte förrän jag sa att jag tänkte ta hjälp av Kronofogden att få tillbaka mina pengar hände ngt på deras sida - men då gick det rätt snabbt. Med lite tur räcker det med hot om Kronofogden för att de skall fixa det snabbt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 13 dec 2023 10:00
JohanMer skrev: 13 dec 2023 09:34
Vad göra?
Fyll i en sån här, skicka in till din lokala domstol och sedan säg till Tesla att du gjort det.
https://www.domstol.se/globalassets/fil ... dv-161.pdf

Begär ersättning för dina kostnader och ränta för den tiden Tesla hållt dina pengar utöver 14 dagar.

Om du köpt som privatperson, kontakta en konsumentrådgivare, en journalist och anmäl till ARN.

Kontakta även din bank för råd.
Bra tips!

Grymt tråkigt att det ska behöva vara så här.
Folk har ju även problem med återbetalning av beställningsavgiften som man både har rätt till enligt lag och enligt avtalet man har med Tesla.

Tesla har även misskött sig gravt mot mig genom att lämna ut en bil med skador och sedan fullständigt skita i sitt ansvar och bara lämpa över problemet på mig.
Jag återlämnade inte bilen, av en enda anledning: att det hade vart sämre för mig.

Tesla borde skämmas ögonen ur sig men jag förstår att man inte gör det, då Tesla fungerar ungefär som en psykopat:
Bara det som gynnar Tesla är av intresse och kunden är inte ”kunden framför allt” utan denne är enbart ett förbrukningsvara/verktyg för vidare framgång.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av Gustafsson »

För mig tog det tre månader, betalade för leverans i december men bilen var krockad vid transport. Låg på de jag hittade Mail och telefon till och försökte skapa så mycket arbete som möjligt för Tesla. Nån kompensation fick jag inte. Missade en fin börsuppgång där. Noterade dock att det var väldigt bråttom när pengarna skulle betalas, med vice versa var väldigt lågt prioriterat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 13 dec 2023 12:15
För mig tog det tre månader, betalade för leverans i december men bilen var krockad vid transport. Låg på de jag hittade Mail och telefon till och försökte skapa så mycket arbete som möjligt för Tesla. Nån kompensation fick jag inte. Missade en fin börsuppgång där. Noterade dock att det var väldigt bråttom när pengarna skulle betalas, med vice versa var väldigt lågt prioriterat.

Tesla kommer inte få några goda vitsord från mig bland vänner och bekanta.

Ett skitföretag, rent ut sagt.

Sen finns det såklart bra medarbetare inom koncernen som inte ska ha skit. SC i Umeå tycker jag har skött sig bra, ingen skugga över det dem kan påverka.
Överlag är det ju inte den enskilde, utan hur Teslas koncept är uppbyggt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
JohanMer
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 sep 2023 20:39

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av JohanMer »

Tack för tipsen, jag har betalt/beställt den på företaget btw.
JohanMer
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 sep 2023 20:39

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av JohanMer »

Någon som vet hur rättsläget är för avbeställning/återbetalning som företag (AB)?
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av d3marcus »

Tibor - här finns flera intressanta kundupplevelser att skriva artikel om. Väntar med spänning…
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av roffe_s »

JohanMer skrev: 13 dec 2023 21:15
Någon som vet hur rättsläget är för avbeställning/återbetalning som företag (AB)?
Det är lite knepigare, på vilka grunder avbeställde Du bilen? Du må ju börja med att läsa avtalet, kolla villkoren och lagrummet för avtalet. I Ditt fall lär det vara köplagen som gäller som grund för avtalet, vilken är något mindre fördelaktig för köparen än konsumentköplagen, ansvaret är jämnare fördelat mellan parterna och köparens bevisbörda är högre.

Här han Du själv läsa på om t ex grunder för hävning av avtal: https://lagen.nu/1990:931 Notera särskilt 25 paragrafen. Särskilt tidsfrister är viktiga att beakta och står något annat i Ditt avtal med Tesla gäller dessa villkor sannolikt före köplagen. Du får heller inte vara passiv (se t ex 29 paragrafen) och tyvärr är telefonsamtal möjliga att bestrida. Skriv!

Jag kan inte friska upp minnet där jag är just nu men är inget annat sagt är den bästa möjligheten ofta att hävda leveransförsening som grund för att häva avtalet.

Börja med att skriva ut all kommunikation i ärendet och sortera i kronologisk ordning. Notera särskilt om Du har mail där Tesla uttalat accepterat avbeställningen. Finns inget sådant kan det tyvärr vara så att de begär skadestånd om Du vill slippa affären. Notera även med datum vilka Du talat med och vad utfallet av samtalet blev. Du kommer att behöva den ordningen och redan senare i processen. Ofta är det bra att göra en ”händelsekedja” där man i kronologisk ordning anger väsentliga händelser, med de äldsta händelserna först.

Har Du en rättskyddsdel i Din företagsförsäkring kan det vara klokt att använda den till att låta en jurist titta på underlaget och formulera ett brev till Tesla. Det handlar ju i grunden om att Tesla aldrig fullgjort leveransen och att de därför otillbörligt innehåller köpeskillingen. Du bör tydligt ange på vilken grund avtalet hävdes. Skriv även ett räntebelopp om Du yrkar på ett sådant samt vilken frist Tesla har på sig att återbetala köpeskillingen. 10 dagar bör vara lämpligt.

Ange därefter att om inget svar eller pengar inkommit på Ditt konto när fristen löpt ut avser Du att lämna ärendet till Kronkalle (kronofogden).

Förslagsvis skickar Du brev och ev bilagor även via mail, jag har hört att Tesla och Postnord för närvarande inte är de såtaste vänner ;)

Ungefär så tänker jag. Tesla är så speciella i sin affär så det vill till att ha koll på det skriftliga. Men detta är ett klockrent exempel på varför vi som köpare inte ska acceptera att köpeskilling överförs till säljaren innan vi haft möjlighet att syna av bilen , notera eventuella blessyrer och godkänna leveransen.

Lycka till, det är ändå mycket pengar om det är en mindre firma. Och har Du bokslut sista december blir det ju knepigt att motivera en förutbetald kostnad för en tillgång Du inte förfogar över/ en fordran hos ett bolag utan att ha en skriftlig utfästelse om återbetalning. Så det är definitivt dags att säkerställa det juridiska läget.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av ONSatan »

OT, jag vet:

Är det sannolikt att ett företag som behandlar sina kunder på detta sätt alltid kommer hantera sina anställda korrekt?

(Bara en tanke, sorry för OT)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av agehall »

ONSatan skrev: 14 dec 2023 07:44
OT, jag vet:

Är det sannolikt att ett företag som behandlar sina kunder på detta sätt alltid kommer hantera sina anställda korrekt?

(Bara en tanke, sorry för OT)
Är det sannolikt att kollektivavtal garanterar att företag aldrig kommer behandla en anställd inkorrekt?

(Tips: Svaret på båda frågorna är troligen ”nej”)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av pejvic »

roffe_s skrev: 13 dec 2023 22:02
JohanMer skrev: 13 dec 2023 21:15
Någon som vet hur rättsläget är för avbeställning/återbetalning som företag (AB)?
Det är lite knepigare, på vilka grunder avbeställde Du bilen? Du må ju börja med att läsa avtalet, kolla villkoren och lagrummet för avtalet. I Ditt fall lär det vara köplagen som gäller som grund för avtalet, vilken är något mindre fördelaktig för köparen än konsumentköplagen, ansvaret är jämnare fördelat mellan parterna och köparens bevisbörda är högre.

Här han Du själv läsa på om t ex grunder för hävning av avtal: https://lagen.nu/1990:931 Notera särskilt 25 paragrafen. Särskilt tidsfrister är viktiga att beakta och står något annat i Ditt avtal med Tesla gäller dessa villkor sannolikt före köplagen. Du får heller inte vara passiv (se t ex 29 paragrafen) och tyvärr är telefonsamtal möjliga att bestrida. Skriv!

Jag kan inte friska upp minnet där jag är just nu men är inget annat sagt är den bästa möjligheten ofta att hävda leveransförsening som grund för att häva avtalet.

Börja med att skriva ut all kommunikation i ärendet och sortera i kronologisk ordning. Notera särskilt om Du har mail där Tesla uttalat accepterat avbeställningen. Finns inget sådant kan det tyvärr vara så att de begär skadestånd om Du vill slippa affären. Notera även med datum vilka Du talat med och vad utfallet av samtalet blev. Du kommer att behöva den ordningen och redan senare i processen. Ofta är det bra att göra en ”händelsekedja” där man i kronologisk ordning anger väsentliga händelser, med de äldsta händelserna först.

Har Du en rättskyddsdel i Din företagsförsäkring kan det vara klokt att använda den till att låta en jurist titta på underlaget och formulera ett brev till Tesla. Det handlar ju i grunden om att Tesla aldrig fullgjort leveransen och att de därför otillbörligt innehåller köpeskillingen. Du bör tydligt ange på vilken grund avtalet hävdes. Skriv även ett räntebelopp om Du yrkar på ett sådant samt vilken frist Tesla har på sig att återbetala köpeskillingen. 10 dagar bör vara lämpligt.

Ange därefter att om inget svar eller pengar inkommit på Ditt konto när fristen löpt ut avser Du att lämna ärendet till Kronkalle (kronofogden).

Förslagsvis skickar Du brev och ev bilagor även via mail, jag har hört att Tesla och Postnord för närvarande inte är de såtaste vänner ;)

Ungefär så tänker jag. Tesla är så speciella i sin affär så det vill till att ha koll på det skriftliga. Men detta är ett klockrent exempel på varför vi som köpare inte ska acceptera att köpeskilling överförs till säljaren innan vi haft möjlighet att syna av bilen , notera eventuella blessyrer och godkänna leveransen.

Lycka till, det är ändå mycket pengar om det är en mindre firma. Och har Du bokslut sista december blir det ju knepigt att motivera en förutbetald kostnad för en tillgång Du inte förfogar över/ en fordran hos ett bolag utan att ha en skriftlig utfästelse om återbetalning. Så det är definitivt dags att säkerställa det juridiska läget.
Om jag förstår det rätt här så har han fått ok på avbeställning.
Och okej på återbetalning. Det är tiden som är problemet.
jag har varit där själv och vet.
Som du säger - alltid mailledes, sen måste man träffa rätt person.
Och det verkar som att proceduren för dem är komplicerad, så det tar tid. I mitt fall var det 5 veckor men jag var aldrig orolig.
Samtal funkar inte, jag tror inte jag haft ett enda samtal på telefon med Tesla under de 5år jag varit kund, utom när de ringde upp någon gång. Eftersom det tar tid att återbetala så antar jag att det inte sköts från Sverige. Eller att det är en procedur som man ej förstår sig på.
Oavsett, de kommunicerar ju inte om sitt arbetssätt så det är bara en gissning.
I detta fall är det väl inte frågan om pengar tillbaka eller inte utan istället NÄR?
Haft alla 3/Y
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av roffe_s »

pejvic skrev: 14 dec 2023 08:39
roffe_s skrev: 13 dec 2023 22:02
JohanMer skrev: 13 dec 2023 21:15
Någon som vet hur rättsläget är för avbeställning/återbetalning som företag (AB)?
Det är lite knepigare, på vilka grunder avbeställde Du bilen? Du må ju börja med att läsa avtalet, kolla villkoren och lagrummet för avtalet. I Ditt fall lär det vara köplagen som gäller som grund för avtalet, vilken är något mindre fördelaktig för köparen än konsumentköplagen, ansvaret är jämnare fördelat mellan parterna och köparens bevisbörda är högre.

Här han Du själv läsa på om t ex grunder för hävning av avtal: https://lagen.nu/1990:931 Notera särskilt 25 paragrafen. Särskilt tidsfrister är viktiga att beakta och står något annat i Ditt avtal med Tesla gäller dessa villkor sannolikt före köplagen. Du får heller inte vara passiv (se t ex 29 paragrafen) och tyvärr är telefonsamtal möjliga att bestrida. Skriv!

Jag kan inte friska upp minnet där jag är just nu men är inget annat sagt är den bästa möjligheten ofta att hävda leveransförsening som grund för att häva avtalet.

Börja med att skriva ut all kommunikation i ärendet och sortera i kronologisk ordning. Notera särskilt om Du har mail där Tesla uttalat accepterat avbeställningen. Finns inget sådant kan det tyvärr vara så att de begär skadestånd om Du vill slippa affären. Notera även med datum vilka Du talat med och vad utfallet av samtalet blev. Du kommer att behöva den ordningen och redan senare i processen. Ofta är det bra att göra en ”händelsekedja” där man i kronologisk ordning anger väsentliga händelser, med de äldsta händelserna först.

Har Du en rättskyddsdel i Din företagsförsäkring kan det vara klokt att använda den till att låta en jurist titta på underlaget och formulera ett brev till Tesla. Det handlar ju i grunden om att Tesla aldrig fullgjort leveransen och att de därför otillbörligt innehåller köpeskillingen. Du bör tydligt ange på vilken grund avtalet hävdes. Skriv även ett räntebelopp om Du yrkar på ett sådant samt vilken frist Tesla har på sig att återbetala köpeskillingen. 10 dagar bör vara lämpligt.

Ange därefter att om inget svar eller pengar inkommit på Ditt konto när fristen löpt ut avser Du att lämna ärendet till Kronkalle (kronofogden).

Förslagsvis skickar Du brev och ev bilagor även via mail, jag har hört att Tesla och Postnord för närvarande inte är de såtaste vänner ;)

Ungefär så tänker jag. Tesla är så speciella i sin affär så det vill till att ha koll på det skriftliga. Men detta är ett klockrent exempel på varför vi som köpare inte ska acceptera att köpeskilling överförs till säljaren innan vi haft möjlighet att syna av bilen , notera eventuella blessyrer och godkänna leveransen.

Lycka till, det är ändå mycket pengar om det är en mindre firma. Och har Du bokslut sista december blir det ju knepigt att motivera en förutbetald kostnad för en tillgång Du inte förfogar över/ en fordran hos ett bolag utan att ha en skriftlig utfästelse om återbetalning. Så det är definitivt dags att säkerställa det juridiska läget.
Om jag förstår det rätt här så har han fått ok på avbeställning.
Och okej på återbetalning. Det är tiden som är problemet.
jag har varit där själv och vet.
Som du säger - alltid mailledes, sen måste man träffa rätt person.
Och det verkar som att proceduren för dem är komplicerad, så det tar tid. I mitt fall var det 5 veckor men jag var aldrig orolig.
Samtal funkar inte, jag tror inte jag haft ett enda samtal på telefon med Tesla under de 5år jag varit kund, utom när de ringde upp någon gång. Eftersom det tar tid att återbetala så antar jag att det inte sköts från Sverige. Eller att det är en procedur som man ej förstår sig på.
Oavsett, de kommunicerar ju inte om sitt arbetssätt så det är bara en gissning.
I detta fall är det väl inte frågan om pengar tillbaka eller inte utan istället NÄR?
Mmm, det är möjligt att det är så. Därför är en nyckelfråga om och i så fall på vilket sätt Tesla godtagit hävningen. Om vi tittar helt sakligt på det är risken i värsta fall att säljaren kunde hävda att hävningen ej är godtagen och därför är förknippad med skadestånd. Om inte köparen är beredd att acceptera leverans?

Tyvärr ligger den risken fullt fullt ut på köparen/TS just nu. Det är en annan sak att köpa som företag än som konsument, den senare har såväl distans- som konsumentköplagen i ryggen. Men jag hoppas det är som Du säger och att Tesla hedrar hävningen, jag har tyvärr ingen erfarenhet av Teslas affärsetik.

Snyggast vore om Tesla, som sannolikt följer forumet, kontaktade TS och meddelade när han kan förvänta pengarna tillbaka på kontot. IMHO…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
JohanMer
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 sep 2023 20:39

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av JohanMer »

Tack för tipset om skriftlig hantering och allt annat.

Man tror naivt att svar på telefon att avbeställning och återbetalning är ok ska gälla. Jag menar varför säger de annars ok? Om det är tveksamheter ska de väl säga det direkt så man vet. Beställningen försvinner också ur telaappen så allt verkar ok.
Men det kan såklart vara inkompetens hos säljare/handläggare som tex inte gör skillnad på privatperson och företag och när företagsavbeställmigen hamnar i admin så säger de ev att det inte funkar.
Man kan väl spekulera i att tidigare när det var jättebrist på bilar upplevdes en avbeställning inte som problem, men nu kanske det är annorlunda.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av AAKEE »

Efter två månader hade nog jag gjort en polisanmälan för bedrägeri. Mer tid än så kan omöjligen behövas.
Normalt skulle man kunna tänka sig att en vecka är rimligt, och att två veckor är absolut max de skulle behöva.

Tesla tjafsar med återbetalning av “bokningsavgiften” för rätt många, samtidigt som de givetvis har skrivit i avtalet om ångerrätten. (Gör man inte det, alltså inte informerar blir de två veckornas tidsfrist för ångerrätt betydligt längre). Slipat av Tesla att ha precis det som behövs, för deras rygg utan att för den skull behöva uppträda korrekt mot kunden. Typiskt beteende för psykopater, att gynna sig själv och köra över andra.

Det skulle behövas att ganska många sätter hårt mot hårt så de lär sig att följa spelreglerna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
JohanMer
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 sep 2023 20:39

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av JohanMer »

Sluthistoria. Jag fortsatte ringa och prata med olika handläggare, nya varje gång med vaga besked och diverse löften om att den eller den kommer att höra av sig eller tom jag skickar det här mailet så ska du skicka in skärmbild på bankutbetalningen. Inte en enda gång återkom någon, och ja jag kollar min spam. En kompis föreslog att vi skulle ta på oss vit skjorta och åka ut till Tesla fysiskt så det gjorde vi. Går fram till receptionstjejen och säger att vi ringt och blivit ombeda att åka ut för att träffa "chefen". Oj, ja han är inte här idag, men jag ska se vem som kan hjälpa er. Så kommer det ut en trevlig kille och säger, jag är inte chefen men det bästa vi har här idag, vad gäller det?
Jag drar storyn och han tittar i datorn och säger att ja jag ser det här, det är illa. Grejen är att det är lätt att betala in men när man ska betala ut måsta man följa regler för penningtvätt som innebär ett antal skärmbilder, id verifikationer och moteingning. Det har våra handledare inte fattat. Jag hade med dator så vi kunde fixa skärmbilder och eftersom jag var på plats var id också klar. Sen malde kvarnarna och han följde faktisk upp både med mai tel och sms för att se att det funkade. 14 dgr senare fick jag ett samtal från Tesla i Holland då jag återigen fick identifiera bankkonto, företag etc. dagen efter betalades pengarna tillbaka till mitt konto.
Alla får väl dra sina egna slutsatser av allt detta, men min är att Tesla nog kan vara väldigt bra så länge allt flyter på i de processer de har utarbetat eller bestämt ska gälla, men om man hamnar i ovanliga situationer verkar organisationen helt handfallen och inkompetent.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av Maw »

Skönt att det löste sig.

Sjukt att de kräver betalning i förväg när de har så svårt att betala tillbaka.
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av expat »

Den främsta orsaken till att jag inte köpte en Tesla var att man skall betala i förskott.
Det är bara att inbjuda till problem om något skulle skita sig.
Det gäller ju allt man köper.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av chaffis75 »

expat skrev: 08 feb 2024 06:55
Den främsta orsaken till att jag inte köpte en Tesla var att man skall betala i förskott.
Det är bara att inbjuda till problem om något skulle skita sig.
Det gäller ju allt man köper.
Först till ts.. skönt de har löst sig.

Sen angående förskott så har jag fått känslan av att de nu är vanligare. När jag köpte bil för många år sedan så har jag betalt med allt från bankkort till postväxel men se senaste 2 bilarna så var man tvungen att betala någon dag innan jag kunde hämta bilen. Den ena var på volvo och den andra på vw.

Vet såklart inte om detta är en tillfällighet men känns som de är så man löser de idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av Lurkern »

Betalade kontant i förskott för vinterhjul, bil3n bl3v skadad så jag tog en annan, sen fick jag ligga på för att själv bevisa att jag redan betalat en gång för vinterhjulen.

Tror det är riktigt dåligt mgmt. Till sist dick jag prata med nån som berättade att det är olika delar av bolaget och de pratar inte med varandra by design.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: 700 000 kr för avbeställning låsta hos Tesla

Inlägg av backe »

chaffis75 skrev: 08 feb 2024 07:35
expat skrev: 08 feb 2024 06:55
Den främsta orsaken till att jag inte köpte en Tesla var att man skall betala i förskott.
Det är bara att inbjuda till problem om något skulle skita sig.
Det gäller ju allt man köper.
Först till ts.. skönt de har löst sig.

Sen angående förskott så har jag fått känslan av att de nu är vanligare. När jag köpte bil för många år sedan så har jag betalt med allt från bankkort till postväxel men se senaste 2 bilarna så var man tvungen att betala någon dag innan jag kunde hämta bilen. Den ena var på volvo och den andra på vw.

Vet såklart inte om detta är en tillfällighet men känns som de är så man löser de idag.
Tesla ändrade väl sin rutin innan sommaren förra året och många leasing bolag ville inte följa den rutinen och det skapade en del problem, så jag tror inte det är så man löst det i flera år generellt som du uppfattar det.
Tidigare, t.ex. när jag köpte min Tesla 2022, så gjordes nån typ av förfrågan mot kreditbolaget när jag hämtade bilen och betalning genomfördes efter det. Nu vill Tesla ha betalt innan man hämtar bilen.
Skriv svar