DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL
Postat: 30 jan 2016 08:44
https://teslaclubsweden.se/forum/
Tänkte samma sak.Jerker skrev:Verkligen trevlig läsning!Särskilt första länken. Just den jämförelsen med Iphonens inträde på marknaden är något som varje biltillverkare borde ta till sig, annars riskerar de att "göra en Nokia"!
Javisst är det märkligt. Efter mina 3 gratisår med mina Subaru, kostar första betalservicen för mina Forestar 16000:-. Om 2 dagar hämtar jag min Tesla!Mistafrizz skrev:Dom ger den minus för dyr service?!
Dels är servicen inte nödvändig för att ha garantin och dels, på hur många andra service ingår t.ex. bromsar?Mistafrizz skrev:Dom ger den minus för dyr service?!
Jo men nog tycker jag iaf att 6000kr för service är dyrt för en bil som ska vara så himla underhållsfri. Nu har jag inte ens kollat vad som ingår men bromsar lär ju inte ens vara med på den första lixom...far1far2 skrev:Javisst är det märkligt. Efter mina 3 gratisår med mina Subaru, kostar första betalservicen för mina Forestar 16000:-. Om 2 dagar hämtar jag min Tesla!Mistafrizz skrev:Dom ger den minus för dyr service?!
Det ingår ett bromsbyte ifall man har servicepaketet.Bjelke skrev:Jo men nog tycker jag iaf att 6000kr för service är dyrt för en bil som ska vara så himla underhållsfri. Nu har jag inte ens kollat vad som ingår men bromsar lär ju inte ens vara med på den första lixom...far1far2 skrev:Javisst är det märkligt. Efter mina 3 gratisår med mina Subaru, kostar första betalservicen för mina Forestar 16000:-. Om 2 dagar hämtar jag min Tesla!Mistafrizz skrev:Dom ger den minus för dyr service?!
Håller med! Speciellt sista raderna i krönikan, gör att jag får en annan uppfattning av honom än jag hade tidigare.Svenssons skrev:För att vara en recension av Lassa Swärd är den förvånansvärd positiv.
Jag gillar särskilt "tjockbilar". Vi lär ju ha plattbilar i den jämförelsenLasse Swärd skrev:De traditionella tillverkarna, som gör ”tjockbilar” med förbränningsmotorer, brukar satsa på diverse kosmetiska förändringar och gärna toppa anrättningen med att motorerna blivit lite snålare på bränslet.
Ja, jag gillade den formuleringen också. Och med tanke på VW-skandalen så får man väl se fossilbilar som färdigutvecklade. Det går inte längre att göra dem snålare. Alltså återstår nu endast kosmetiska åtgärder.bylund skrev:Jag gillar särskilt "tjockbilar". Vi lär ju ha plattbilar i den jämförelsenLasse Swärd skrev:De traditionella tillverkarna, som gör ”tjockbilar” med förbränningsmotorer, brukar satsa på diverse kosmetiska förändringar och gärna toppa anrättningen med att motorerna blivit lite snålare på bränslet.
Håller med! När jag läste hans namn var min första tanke "har nån kapat hans konto?"Bod skrev:Håller med! Speciellt sista raderna i krönikan, gör att jag får en annan uppfattning av honom än jag hade tidigare.Svenssons skrev:För att vara en recension av Lassa Swärd är den förvånansvärd positiv.
Men när du ska byta bromsar till Volvon får du betala extra, samma sak med andra detaljer som t.ex. torkarblad ingår i Teslas service men kostar rätt mycket på Volvos. Dessutom måste du inte åka in på service varje år med Teslan utan kan välja att åka in vartannat år. Vad jag har hört så är den förbetalda servicen på 4 år/8 000 mil. Räknar man ihop detta så blir Teslans service billigare än Volvos.joel80 skrev:Teslas service är dyr.. Jag har 3 års avtal med volvo... 9000 mil. Betalar månadsvis.. 188kr/mån. Och som nån ovan sa.. Teslan borde ju vara mindre dyr att serva än en fossilbil.
Nä, hur du än vänder och vrider på det så är inte Teslas service billig.Svenssons skrev:Men när du ska byta bromsar till Volvon får du betala extra, samma sak med andra detaljer som t.ex. torkarblad ingår i Teslas service men kostar rätt mycket på Volvos. Dessutom måste du inte åka in på service varje år med Teslan utan kan välja att åka in vartannat år. Vad jag har hört så är den förbetalda servicen på 4 år/8 000 mil. Räknar man ihop detta så blir Teslans service billigare än Volvos.joel80 skrev:Teslas service är dyr.. Jag har 3 års avtal med volvo... 9000 mil. Betalar månadsvis.. 188kr/mån. Och som nån ovan sa.. Teslan borde ju vara mindre dyr att serva än en fossilbil.
Nej det mesta ingår även i Volvos avtal. I alla fall det som jag tecknade.Svenssons skrev:Men när du ska byta bromsar till Volvon får du betala extra, samma sak med andra detaljer som t.ex. torkarblad ingår i Teslas service men kostar rätt mycket på Volvos. Dessutom måste du inte åka in på service varje år med Teslan utan kan välja att åka in vartannat år. Vad jag har hört så är den förbetalda servicen på 4 år/8 000 mil. Räknar man ihop detta så blir Teslans service billigare än Volvos.joel80 skrev:Teslas service är dyr.. Jag har 3 års avtal med volvo... 9000 mil. Betalar månadsvis.. 188kr/mån. Och som nån ovan sa.. Teslan borde ju vara mindre dyr att serva än en fossilbil.
Det är sant. Tyvärr lär vi inte uppleva att service på Model 3 kommer att kosta 1/3 av nuvarande servicepriser.Pontus skrev:Enda sättet att få Teslas service att verka rimlig i pris är att mäta den i procent mot bilens nypris
Det är ju helt ointressant vad bromsarna kostar på diverse fossilare. Bromsarna behöver normalt sett inte bytas innan 8000 mil på en elbil med regen. Så att det ingår i Teslas service betyder ingenting för priset.e5m1r skrev:Det är dumt att kolla vad service på volvo kostar
Mig veteligen är det inga brembo bromsar på en sån ?
6000kr om år är rimligt tycker jag mina andra bilar har kostat ca samma peng utan att bromsarna ingick
Ni får gärna kolla upp vad bromsar kostar på en M bil eller RS eller AMG
Men du får minst en omgång av bromsar under perioden ?Nicke Nyfiken skrev:Det är ju helt ointressant vad bromsarna kostar på diverse fossilare. Bromsarna behöver normalt sett inte bytas innan 8000 mil på en elbil med regen. Så att det ingår i Teslas service betyder ingenting för priset.e5m1r skrev:Det är dumt att kolla vad service på volvo kostar
Mig veteligen är det inga brembo bromsar på en sån ?
6000kr om år är rimligt tycker jag mina andra bilar har kostat ca samma peng utan att bromsarna ingick
Ni får gärna kolla upp vad bromsar kostar på en M bil eller RS eller AMG
???e5m1r skrev:Men du får minst en omgång av bromsar under perioden ?Nicke Nyfiken skrev:Det är ju helt ointressant vad bromsarna kostar på diverse fossilare. Bromsarna behöver normalt sett inte bytas innan 8000 mil på en elbil med regen. Så att det ingår i Teslas service betyder ingenting för priset.e5m1r skrev:Det är dumt att kolla vad service på volvo kostar
Mig veteligen är det inga brembo bromsar på en sån ?
6000kr om år är rimligt tycker jag mina andra bilar har kostat ca samma peng utan att bromsarna ingick
Ni får gärna kolla upp vad bromsar kostar på en M bil eller RS eller AMG