Sida 1 av 2

DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 08:44
av +46

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 09:31
av Jerker
Verkligen trevlig läsning! :) Särskilt första länken. Just den jämförelsen med Iphonens inträde på marknaden är något som varje biltillverkare borde ta till sig, annars riskerar de att "göra en Nokia"!

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 09:32
av hybris
Det var den svarta jag hade som lånebil. Trist att de lånar ut en P90D utsn alla utrustning vid tester som denna.

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 09:38
av sondell
Jerker skrev:
Verkligen trevlig läsning! :) Särskilt första länken. Just den jämförelsen med Iphonens inträde på marknaden är något som varje biltillverkare borde ta till sig, annars riskerar de att "göra en Nokia"!
Tänkte samma sak.

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 09:52
av Mistafrizz
Dom ger den minus för dyr service?!

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 10:03
av far1far2
Mistafrizz skrev:
Dom ger den minus för dyr service?!
Javisst är det märkligt. Efter mina 3 gratisår med mina Subaru, kostar första betalservicen för mina Forestar 16000:-. Om 2 dagar hämtar jag min Tesla!

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 10:38
av Svenssons
Mistafrizz skrev:
Dom ger den minus för dyr service?!
Dels är servicen inte nödvändig för att ha garantin och dels, på hur många andra service ingår t.ex. bromsar?

Sedan är 21 000 för 4 år/8 000 mil och inte 19 000 för tre år/6 000 mil.

För att vara en recension av Lassa Swärd är den förvånansvärd positiv.

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 10:57
av Bjelke
far1far2 skrev:
Mistafrizz skrev:
Dom ger den minus för dyr service?!
Javisst är det märkligt. Efter mina 3 gratisår med mina Subaru, kostar första betalservicen för mina Forestar 16000:-. Om 2 dagar hämtar jag min Tesla!
Jo men nog tycker jag iaf att 6000kr för service är dyrt för en bil som ska vara så himla underhållsfri. Nu har jag inte ens kollat vad som ingår men bromsar lär ju inte ens vara med på den första lixom...

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 11:08
av Franz
Bjelke skrev:
far1far2 skrev:
Mistafrizz skrev:
Dom ger den minus för dyr service?!
Javisst är det märkligt. Efter mina 3 gratisår med mina Subaru, kostar första betalservicen för mina Forestar 16000:-. Om 2 dagar hämtar jag min Tesla!
Jo men nog tycker jag iaf att 6000kr för service är dyrt för en bil som ska vara så himla underhållsfri. Nu har jag inte ens kollat vad som ingår men bromsar lär ju inte ens vara med på den första lixom...
Det ingår ett bromsbyte ifall man har servicepaketet.

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 11:24
av Pontus
Coolt han har fått provköra en bil med 500 hk fram och 262 hk bak. Är den ny??? :)

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 11:43
av Bod
Svenssons skrev:
För att vara en recension av Lassa Swärd är den förvånansvärd positiv.
Håller med! Speciellt sista raderna i krönikan, gör att jag får en annan uppfattning av honom än jag hade tidigare.

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 11:56
av bylund
Lasse Swärd skrev:
De traditionella tillverkarna, som gör ”tjockbilar” med förbränningsmotorer, brukar satsa på diverse kosmetiska förändringar och gärna toppa anrättningen med att motorerna blivit lite snålare på bränslet.
Jag gillar särskilt "tjockbilar". Vi lär ju ha plattbilar i den jämförelsen

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 12:13
av Jerker
bylund skrev:
Lasse Swärd skrev:
De traditionella tillverkarna, som gör ”tjockbilar” med förbränningsmotorer, brukar satsa på diverse kosmetiska förändringar och gärna toppa anrättningen med att motorerna blivit lite snålare på bränslet.
Jag gillar särskilt "tjockbilar". Vi lär ju ha plattbilar i den jämförelsen
Ja, jag gillade den formuleringen också. Och med tanke på VW-skandalen så får man väl se fossilbilar som färdigutvecklade. Det går inte längre att göra dem snålare. Alltså återstår nu endast kosmetiska åtgärder.

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 13:18
av TiborBlomhall
Bod skrev:
Svenssons skrev:
För att vara en recension av Lassa Swärd är den förvånansvärd positiv.
Håller med! Speciellt sista raderna i krönikan, gör att jag får en annan uppfattning av honom än jag hade tidigare.
Håller med! När jag läste hans namn var min första tanke "har nån kapat hans konto?" ;)

Å andra sidan är det talande att han först nu har testkört en Tesla...

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 17:46
av joel80
Teslas service är dyr.. Jag har 3 års avtal med volvo... 9000 mil. Betalar månadsvis.. 188kr/mån. Och som nån ovan sa.. Teslan borde ju vara mindre dyr att serva än en fossilbil.

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 18:41
av Svenssons
joel80 skrev:
Teslas service är dyr.. Jag har 3 års avtal med volvo... 9000 mil. Betalar månadsvis.. 188kr/mån. Och som nån ovan sa.. Teslan borde ju vara mindre dyr att serva än en fossilbil.
Men när du ska byta bromsar till Volvon får du betala extra, samma sak med andra detaljer som t.ex. torkarblad ingår i Teslas service men kostar rätt mycket på Volvos. Dessutom måste du inte åka in på service varje år med Teslan utan kan välja att åka in vartannat år. Vad jag har hört så är den förbetalda servicen på 4 år/8 000 mil. Räknar man ihop detta så blir Teslans service billigare än Volvos.

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 19:18
av Nicke Nyfiken
Svenssons skrev:
joel80 skrev:
Teslas service är dyr.. Jag har 3 års avtal med volvo... 9000 mil. Betalar månadsvis.. 188kr/mån. Och som nån ovan sa.. Teslan borde ju vara mindre dyr att serva än en fossilbil.
Men när du ska byta bromsar till Volvon får du betala extra, samma sak med andra detaljer som t.ex. torkarblad ingår i Teslas service men kostar rätt mycket på Volvos. Dessutom måste du inte åka in på service varje år med Teslan utan kan välja att åka in vartannat år. Vad jag har hört så är den förbetalda servicen på 4 år/8 000 mil. Räknar man ihop detta så blir Teslans service billigare än Volvos.
Nä, hur du än vänder och vrider på det så är inte Teslas service billig.

Att motivera dyra servicar med gratis torkarblad och bromsar är bara löjligt. En uppsättning Bosch torkarblad går på 350-400 kr. Det är inte en förmögenhet. Och vem behöver byta bromsar på en elbil med regen innan 8000 mil?

Jag tycker Tesla talar med kluven tunga när de först hävdar att elbilar är så underhållsfria pga avsaknad av ICE och avancerad växellåda, för att i nästa stund rekommendera service varje år/2000 mil.

En bil med fuldieseln från det bespottade VW ska servas vart annat år/3000 mil. Vår VW från 2012 har på 4 år och 8000 mil kostat (inkl torkarblad, spolarvätska, bromsvätskebyte och bromsar) 11900kr på märkesverkstad. Att det då kostar nästan det dubbla på en "nästan underhållsfri" elbil är bara ocker.

Missförstå mig inte, jag är inte anhängare av VW eller någon annan tjockbilstillverkare heller. Men när det kommer till service är det något galet med Tesla.

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 19:30
av Martinen
Svenssons skrev:
joel80 skrev:
Teslas service är dyr.. Jag har 3 års avtal med volvo... 9000 mil. Betalar månadsvis.. 188kr/mån. Och som nån ovan sa.. Teslan borde ju vara mindre dyr att serva än en fossilbil.
Men när du ska byta bromsar till Volvon får du betala extra, samma sak med andra detaljer som t.ex. torkarblad ingår i Teslas service men kostar rätt mycket på Volvos. Dessutom måste du inte åka in på service varje år med Teslan utan kan välja att åka in vartannat år. Vad jag har hört så är den förbetalda servicen på 4 år/8 000 mil. Räknar man ihop detta så blir Teslans service billigare än Volvos.
Nej det mesta ingår även i Volvos avtal. I alla fall det som jag tecknade.
Tycker inte heller det rimmar riktigt när Tesla först säger att dom inte behöver någon service och sen kräver att man ska följa deras rekommendation på 2000 mil för att få restvärdesgaranti.
Tycker det är helt On att dom kräver service. Jag tycker att man ska serva alla bilar oavsett motor. Däremot kunde intervallet varit betydligt högre. Jag är säker på att bilarna är så pass bra att man skulle kunna köra intervall på minst 4-5000 mil.

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 19:43
av Pontus
Enda sättet att få Teslas service att verka rimlig i pris är att mäta den i procent mot bilens nypris :(

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 19:47
av Nicke Nyfiken
Pontus skrev:
Enda sättet att få Teslas service att verka rimlig i pris är att mäta den i procent mot bilens nypris :(
Det är sant. Tyvärr lär vi inte uppleva att service på Model 3 kommer att kosta 1/3 av nuvarande servicepriser. :x

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 19:48
av TiborBlomhall
Servicepriserna kan de förklara hur mycket de vill men i slutändan handlar det om en enda sak:
Två, snart tre servicecenter i Sverige, med servicetekniker och annan personal, som ska serva och gå runt på 1,300 bilar.
Även med dagens servicepriser går de troligtvis tokback på det hela.

Än så länge.

Jag skulle inte bli förvånad om priset för service kommer att sjunka i takt med ökad antal bilar.

På reservdelar och reparationer har det redan påbörjats:
http://teslaclubsweden.se/sankta-reserv ... ser-i-usa/

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 20:43
av e5m1r
Det är dumt att kolla vad service på volvo kostar
Mig veteligen är det inga brembo bromsar på en sån ?
6000kr om år är rimligt tycker jag mina andra bilar har kostat ca samma peng utan att bromsarna ingick
Ni får gärna kolla upp vad bromsar kostar på en M bil eller RS eller AMG

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 20:49
av Nicke Nyfiken
e5m1r skrev:
Det är dumt att kolla vad service på volvo kostar
Mig veteligen är det inga brembo bromsar på en sån ?
6000kr om år är rimligt tycker jag mina andra bilar har kostat ca samma peng utan att bromsarna ingick
Ni får gärna kolla upp vad bromsar kostar på en M bil eller RS eller AMG
Det är ju helt ointressant vad bromsarna kostar på diverse fossilare. Bromsarna behöver normalt sett inte bytas innan 8000 mil på en elbil med regen. Så att det ingår i Teslas service betyder ingenting för priset.

DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 20:54
av e5m1r
Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Det är dumt att kolla vad service på volvo kostar
Mig veteligen är det inga brembo bromsar på en sån ?
6000kr om år är rimligt tycker jag mina andra bilar har kostat ca samma peng utan att bromsarna ingick
Ni får gärna kolla upp vad bromsar kostar på en M bil eller RS eller AMG
Det är ju helt ointressant vad bromsarna kostar på diverse fossilare. Bromsarna behöver normalt sett inte bytas innan 8000 mil på en elbil med regen. Så att det ingår i Teslas service betyder ingenting för priset.
Men du får minst en omgång av bromsar under perioden ?
Mina bromsar på bmw är minst 4ggr dyrare än bromsar till volvo :)
Så frågan är vad en uppsättning av tesla bromsar egentligen kostar ?

Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL

Postat: 30 jan 2016 20:58
av Nicke Nyfiken
e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Det är dumt att kolla vad service på volvo kostar
Mig veteligen är det inga brembo bromsar på en sån ?
6000kr om år är rimligt tycker jag mina andra bilar har kostat ca samma peng utan att bromsarna ingick
Ni får gärna kolla upp vad bromsar kostar på en M bil eller RS eller AMG
Det är ju helt ointressant vad bromsarna kostar på diverse fossilare. Bromsarna behöver normalt sett inte bytas innan 8000 mil på en elbil med regen. Så att det ingår i Teslas service betyder ingenting för priset.
Men du får minst en omgång av bromsar under perioden ?
???
Är det ett påstående eller en fråga?